Een vriend helpen.

Started by king2008, Jul 08, 2014, 09:37 PM

Previous topic - Next topic

king2008

Hallo

Ik heb misschien een rare vraag. Maar een vriend van ons daar is de relatie van voorbij gegaan en hij moet per direct uit de woning. ( de woning is van haar) hij is voor een aantal jaar terug al eens een jaar lang zwerver geweest. En hij was net tegen me bezig dat hij dat dan maar weer moest worden. Dit deed me veel pijn. Hij zit al in de wsnp. En ik wil er voor zorgen dat hij die goed kan afsluiten. Maar wij zijn ook bezig om in aanmerking te komen voor de wsnp. Nu is mijn vraag zou die vriend hier tegen een kleine betaling kunnen komen inwonen. Tot hij een plaats voor zichtzelf heeft of gaat dat problemen geven voor de wsnp van ons zelf?

Groetjes
King2008

Buster

Eens even denken.

Als hij bij jullie komt wonen tegen een vergoeding moet je dit opgeven aan de belasting als inkomen (er zit een grens aan dacht ik, weet alleen niet hoeveel). Dat heeft invloed op jullie inkomsten plaatje.
Om zijn WSNP traject aan te houden moet hij wel ingeschreven staan. Dat zou dan dus op jullie adres worden.
Zijn VTLB zal daarop opnieuw berekend worden omdat zijn lasten veranderen. 
Als hij blijft ingeschreven staan op zijn oude adres en bij jullie voltijd woont kan dat gevolgen hebben voor zijn WSNP, geen idee hoe de bewindvoerder dat interpreteert.

Maar, lieve King, gezien alle schommelingen die jullie zelf op je bordje hebben,..
Ik vind het heel nobel dat je een slaapplaats oppert. En tussen vier muren kijken is heel erg lastig.
Zoals je het nu vertelt zou ik wel wat vragen te stellen hebben als het mijn vriend was.
Waarom is de relatie over? Zijn ex zal zich toch ook realiseren welke gevolgen dit voor zijn traject zal hebben.
Welke andere opties zijn er en heeft hij die al geprobeerd?
Staat hij al ingeschreven bij de woningbouw? Heeft hij al urgentie aangevraagd? Advertenties nagelopen op vrijstaande woningen? Heeft hij familie waar hij terecht kan.

Begrijp me goed, ik snap echt dat je je deur openstelt. De realiteit is helaas wel zo dat jullie zelf ook een hele onstabiele situatie hebben.
Succes! ;)

king2008

Hij kan op zijn oude adres niet ingeschreven blijven staan. Zijn ex weet inderdaad wat de gevolgen zijn. Maar die interesseren haar niet. Ze heeft 2 jaar lang al het geld dat hij bij elkaar sprokkelde door overwerk en zo van hem afgenomen. Hij was aan het sparen voor de schulden. Het was zo erg dat hij de volledige huur deed betalen en zij de huurtoeslag kreeg. Zei deed namelijk niet mee aan het wsnp gebeuren. Hem zijn schuld en niet die van haar. Zo zei ze het.
Ik wil niet hebben dat die vriend gaat zwerven. Want dan zal de wsnp eindigen omdat hij dan nergens bij de gemeente ingeschreven kan staan. Met de woningbouw heeft hij ook al contact gehad maar hij krijgt geen urgentie.

Ik weet ook niet zo goed wat we moeten en of het wel verstandig is. Maar wil ook niet dat hij weer een zwerver word. Als we hem al opvangen dan is dat natuurlijk ook maar tijdelijk. Totdat hij een eigen woning heeft.

chapter

lastige situatie king
snap dat je hem wilt helpen maar dit kan veel gevolgen hebben voor jullie
bv zijn  inkomen telt mee voor toeslagen.
als 1 van jullie uitkering heeft kan deze verlaagd worden omdat ze huur die hij betaalt als inkomen zien.
jullie vtlb zal er ook anders uit zien
druk op jullie relatie als er continu iemand is
hij krijgt geen urgentie geef je aan dus kan het best wat jaren duren eer je een woning hebt als hij geen vrije sector kan huren of mag vanuit wsnp
tegenwoordig hoef je niet te zweven er zijn ook opvanghuizen waar van uit je ook sneller een eigen woning krijgt.
beste kan hij advies aan zijn bwv vragen over gevolgen vtlb etc hij heeft immers informatieplicht welke zwaar telt

tuthola

Ik lees dit draadje en bedenk me dan ook meteen dingen waarom je je vriend niet kan helpen, even los van dit alles is het toch van de zotte dat je moet participeren anno 2014 maar je kan niet zonder gevolgen voor jezelf een vriend opvangen zodat hij niet op straat hoeft te zwerven. Kan hier heel verdrietig over worden .....

burningspirit

tjonge ja.... een verdrietig verhaal

doet me denken aan twee en een half jaar geleden
wij zitten nog steeds niet in de wsnp, niks geregeld, nu niet, toen dus ook niet
toch kwam een vriendin/kennis hier op een middag huilend aan:
zij was met haar man uit huis gezet en of ze een nachtje bij ons op de bank mochten slapen?

ik moest razendsnel nadenken
wilde niet iemand (wie dan ook) afwijzen, wilde helpen, maar hoe kon dat zonder ons eigen gezin in gevaar te brengen?
ik stemde toe: ze mochten bij ons in de huiskamer bivakkeren
wist van haar dat ze al eens was opgepakt wegens diefstal
wist ook dat ze niet echt slim is en haar man ook niet

mijn omgeving verklaarde me voor gek
hoe ik het in mijn hoofd haalde om zo iemand in huis te nemen, terwijl we zelf al zo zwaar in problemen zaten?
sommige mensen waren boos op me, maar mijn man begreep het wel, vertrouwde me en vond het goed

de volgende ochtend ben ik met haar aan de gang gegaan
heb haar een paar mappen gegeven en geholpen die te vullen met papieren
heb haar naar de crisisopvang gestuurd om te praten over een opvangsituatie
had me voorgenomen haar geen sleutel te geven en hun beiden zo snel mogelijk ergens anders onderdak te bezorgen
de dag erna was ik even weg en belde mijn buurvrouw me op: of ze mijn vriendin mocht binnenlaten in ons huis?
ik zei : nee, alsjeblieft, wacht even tot ik er weer ben en laat haar onder geen enkele voorwaarde in ons huis, ook niet met jou erbij! gelukkig begreep mijn buurvrouw me en wachtte inderdaad

nog een dag later: er was een plek in de crisisopvang en ze vertrokken beiden daar naar toe
ben nog een paar keer daar op bezoek geweest en heb het verder aan de hulpverlening overgelaten

om een lang verhaal kort te maken: inmiddels is het stel gescheiden en heeft mijn vriendin een eigen flatje gekregen, een uitkering, een gemeentepas (veel korting) en ook is ze vrijwillig onder bewind gegaan en zit ze in de wsnp

ik ben blij voor haar en ben ook blij dat ik haar toen geholpen heb,
niet alleen met onderdak maar vooral ook met het wijzen van de weg voor haar
ze heeft veel geleerd en weet intussen beter dan ik waar je wat het goedkoopst kan halen
ze kan zelfs een klein bedragje per maand overhouden en sparen....!!!
ze wil onder bewind blijven omdat ze bang is terug te vallen (m.n. in haar kleptomanie)
ondanks vele problemen met de bwv zet ze door en blijft onder bewind
gelukkig heeft ze wel een hele goede en menselijke persoonlijk begeleidster
wel af en toe een beetje een zuur gevoel, dat zij geholpen is, terwijl ik nog steeds zit te wachten op het licht aan het eind van de tunnel
toch leer ik hier veel van, nog steeds

wat ik wil zeggen king2008: help je vriend maar bewaak jouw eigen grenzen
crisisopvang is niet zo slecht als het klinkt
probeer je vriend ervan te overtuigen dat hij daar moet aankloppen, dat hij zelf hulp moet zoeken, dat het voor jou belangrijk is dat hij een plek voor zichzelf gaat vinden
alleen op een boven beschreven ietwat extreme manier zal dit voor hem kunnen lukken
steun hem in woorden, daden, maar zo min mogelijk in financiële of materiële zin
want die laatste twee manieren van steun leveren jou de grootste problemen op

succes en sterkte king2008!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)