schoolkosten kinderen

Started by chapter, May 28, 2014, 11:19 PM

Previous topic - Next topic

chapter

poeh wat een gedoe.
nieues over leenstelsel.
basisbeurs verdwijnt en wordt leenstelsel.
aflostermijn van 15 naar maar liefst 35 jaar.
ik heb 3 kinderen oudste nu 15.
dan de aanvullende nog mogelijk maar ook daar boven de 30.000 kosten voor ouders.
ik zei al tegen mijn zoon dat wordt thuis blijven wonen masr dan nog schoolgeld is ook niet mis voor beroepsonderwijs hbo en universiteit
hoe gaan jullie ermee om

peter

Mijn kinderen kunnen ook in de regio MBO of HBO onderwijs volgen. Dus thuis wonen en studeren, dit is betaalbaar. Studeren en wonen op kamers, is natuurlijk de ultieme vrijheid voor de student.

Ik ga mij niet in de schulden steken of mijn spaargeld hiervoor aanspreken.
Peter
Administrator Forum

chapter

dat is zeker waar maar niet iedereen heeft goede thuis basis helaas.
ik betaalde mijn schoolgeld van basisbeurs dat vervalt nu.
was al vroeg uit huis 14 jaar en ouders hebben nooit euro eraan bijgedragen
niet elke ouder kan deze kosten ophoesten.
ik vind het nogal wat bij knevel en van de brink dat gemiddeld je een schuld dan hebt van 15.000-20.000 euro als 22 jarige

Buster

En vergeet daarnaast niet dat je met een DUO schuld minder makkelijk in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

nooitmeer

Quote from: Buster on May 28, 2014, 11:51 PM
En vergeet daarnaast niet dat je met een DUO schuld minder makkelijk in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

en dat dit ook wordt mee genomen in een eventuele hypotheek aanvraag. Blijft deze jong volwassenen lang achtervolgen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Kortom, als je als ouders de studie niet kan opsparen of bekostigen dan heeft je kind een behoorlijke keuze te maken. Werken en studeren, lenen met alle gevolgen van dien of niet gaan studeren.

jan

Er zijn ook alternatieven, zoals in deeltijd werken en studeren.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

chapter

idd buster en nu is max aflosduur 15 jaar wordt 35 jaar.
als ik uit wsnp kom ik hij 17.5. jaar.
Ben benieuwd hoe de uitleg hierover straks komt en of het dan mee of tegen valt.
voor mij zou de schoolbijdrage van mbo en hbo al een klap zijn geen idee of die enigzins wordt gecorrigeerd in vtlb

Boeddha

Tot de 18e is mbo gratis. En mijn oudste gaat zo naar het mbo en vanaf september ontvang ik inderdaad een correctie, mits ze slaagt natuurlijk ;)
Be strong, have faith!

Xdewit

Ik vind het ook een lastig onderwerp hoor. Ik hoop dat mijn kinderen de kans krijgen om een behoorlijke opleiding te krijgen. Overigens heb ik grootste gedeelte van mijn studie zelf verdiend door deeltijd te werken (waar ik ook nog een opleiding voor moest halen), Toen deed ik dus 1 studie, 1 opleiding en werkte elke dag. Tja, ik deed wel langer over de studie, dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen.

Buster

Ik lees vandaag een stuk uit de Volkskrant over dit onderwerp:

'Door het leenstelsel komt kind van jan modaal in de knel'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3663662/2014/05/30/Door-het-leenstelsel-komt-kind-van-jan-modaal-in-de-knel.dhtml

chapter

jeetje idd dan wil toch niemand meer een zorgopleiding doen of leraar levert weinig op om ook nog in redelijke termijn je studielening af te lossen.
Als je het niet aandurft en geen werk vind verplicht de wwb je wel om als je onder de 27 bent een opleiding te doen.
Als je dan bv 23 bent al een huurhuisje hebt etc maar door ontslag met al dioe tijdelijke contracten dat je na 3 straks 2 contracten eruit gewipt wordt en bij wwb aanklopt wordt je terug naar school gestuurd en moet je dus wel lenen omdat je anders je huur niet meer kan betalen

Dick

Wat is er mis om in deeltijd te studeren en te werken.  Je bouwt op deze manier geen schuld op, maar wel ervaring.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

chapter

hoi dick
idd niets mis mee maar als ik al kijk naar mijn sector gezondheidszorg wordt er zeer weinig jonge mensen aangenomen voor bbl
van de 16 die nu starten in september zijn er 7 intern 9 extern. bij de grootste aanbieder in regio en aantal andere is in februari helemaal geen bbl traject gestart vanwege de bezuinigingen.
bij ons wordt je bv niet aangenomen onder de 18 als je van vmbo klaar bent ben je 16

gewoon

Er is niets mis met een bij baantje toch als je in het weekend er E 100,-- bij verdient is dat na vier jaar ook E 20.000,-- geld lenen kost geld toch dat is beter dan stappen in het weekend en 35 jaar deze keuze verdedigen als ..... je leeft maar 1 keer !

Ben dan niet te spreken over er zolang mogen doen met terug betalen, zo leer je jongen mensen niet echt met geld omgaan.

Wat mij niet los laat is dat er dan wel voor de rijken die gaan studeren er op eens, die gratis honderdduizend is die zonder belasting van naar het kind gaat, voor hun eerste studenten appartementje in de grote stad.

Maar hier was ik vorig jaar al link om,  bij het verkiezing programma van de VVD,  daar is wel geld voor dat de welgestelden met een voorsprong beginnen van een ton netto