vaste telefoon wel of niet houden?

Started by An0niempje, May 02, 2014, 07:39 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Anoniempje, waar ik meer benieuwd naar was is of je die telefoontjes onderweg uit nood pleegt of niet.

Als ik je goed begrijp is er dus wel degelijk een soort van noodzaak om een mobiel te hebben.
En de onbeperkt bellen optie levert je dus ook geld op, want het kost je momenteel handen vol geld om te bellen naar bedrijven.
Ik weet niet of je je daarbij kan aansluiten of wat je nu betaalt, maar wij hebben zo'n 3 in 1 onbeperkt bellen van UPC. â,¬58 per maand.

Ik weet niet wat je nu betaalt, maar ik heb die extra â,¬15 per maand er gegarandeerd uit.

Het nadeel van een mobiel abonnement is dat je er voor een langere tijd aan vast zit en je soms meer kosten maakt, ongemerkt, dan de bedoeling was. Dat is denk ik ook wat Tuthola bedoelde, als je leeft met schulden zul je jezelf moeten gaan beschermen tegen dat soort tegenvallers.
Omdat het simpelweg lastiger is om klappen op te vangen als je al op het absolute minimum leeft.

An0niempje

Dank je wel voor je begrip, Buster.
Is soms toch lastig om dingen duidelijk te maken, als je elkaar verder niet kent en je het dus alleen van de getypte tekst moet hebben, die soms anders over kan komen, dan hoe die bedoeld is...
Ik snap dat jullie het niet vervelend bedoelen, maar alleen maar willen waarschuwen.
Dank jullie wel daarvoor.
UPC heb ik persoonlijk niet zulke goede ervaringen mee, dus daar zal ik zelf niet zo snel meer voor kiezen. Tele2 hebben dergelijke pakketten. Zo uit mijn hoofd komt je bij tele2 op een dergelijk pakket uit op ca 56 euro uit, dat zou dan het pakket zijn, wat ik nu heb, maar dan met onbeperkt bellen erbij.
mobiel is nu 10 euro, sim only, ook bij tele2, alleen is mijn mobiele telefoon bezig met overlijden, dus daar moet ook vervanging voor komen. Al in mijn buurt gevraagd of iemand iets had voor me, maar helaas.
Mijn hoop om ooit nog eens een iphone te hebben, heb ik al op de lange baan geschoven, maar mobiel moet wel betrouwbaar zijn...

Ik weet niet hoe het in jullie omgeving is, maar het heeft mij heel veel moeite gekost om mensen naar mijn vaste telefoon te laten bellen, maar nog steeds blijven veel mensen stug mijn mobiel bellen... En hoe vaak ik al niet tegen mensen heb moeten zeggen: whatsapp kan mijn telefoon niet aan.... Merk helaas wel, dat ik zonder whatsapp wel een beetje buiten de familie kom te staan. Daar wordt veel via whatsapp gedeeld en bijna niets meer via facebook en dat is wel moeilijk, sociaal gezien.... Dan merk je toch, en dat zullen ze niet bewust doen, dat ze er gewoon vanuit gaan, dat je ook wel mee gaat in die dingen...

Ik had nu trouwens een jaar abonnement, heb ik vorig jaar bewust gedaan, ipv van een 2 jarig abonnement...

Maar goed, ik ga zoals gezegd alle opties nog eens goed narekenen en ik hoop dat nu ik bijna van bwv af ben, de angstaanvallen ook weer minder zullen worden... Want die zijn echt niet leuk, en op zulke momenten baal ik er extra van, dat ik geen partner heb, waarmee ik zulke dingen kan delen...
Ik heb er ook wel eens 1 gehad, terwijl ik de post aan het rondbrengen was in een buitengebied....

Buster

Eigenlijk is het heel simpel.

Je hebt een budget waar je van rond moet zien te komen, er zijn een paar basis uitgaven waar je niet in kan/mag schrappen. Wat er daarna overblijft is aan jouw om te besteden.
Geen enkele situatie of behoefte is hetzelfde.
De een geeft voorrang aan roken, de ander aan iets meer eten, de volgende aan een mobiel.

Uit eigen bescherming moet je er wel voor zorgen dat die keuzes je niet in de problemen brengen.

Mensen naar vast laten bellen is heel simpel, zet je mobiel uit.
Een nieuw nummer doorgeven ook: mail iedereen met het nieuwe nummer.
Ze kunnen dat zo even opslaan, geen probleem.
Voor jouw is je moeder erg belangrijk, dus zorg je ervoor, als je een nieuw nummer hebt dat je dat zelf even voor haar opslaat.

Wat ik me wel kan voorstellen is het isolement, als alles via What's App gaat en niet via FB dan is dat zeker een overweging. Zorg er wel voor dat je keuzes,.. nou ja je snapt me wel.
Succes met rekenen. 

Enne,.. niet te moeilijk denken hoor ;)
Als jij tikt dat iets noodzakelijk is, dan is dat voldoende.

An0niempje

Quote from: Buster on May 07, 2014, 12:21 AM
Mensen naar vast laten bellen is heel simpel, zet je mobiel uit.

Sommige mensen zijn heel koppig hoor, en die weigeren zelfs als je na 3 dagen nog steeds niet terug hebt gebeld, omdat je 3 dagen je mobiel niet nodig hebt gehad en daardoor hun oproep niet gezien had, nog steeds om mobiel te bellen. Maar daar ben ik opzich wel steeds makkelijker in geworden: ik gaf aan, dat ik op vast beter bereikbaar ben en dat ik op mijn mobiel niet altijd doorheb dat ik gebeld ben, en dan is het hun eigen verantwoordelijkheid als ze mobiel bellen.

Wist je trouwens, dat sommige computersystemen van bedrijven, gaan flippen, als je om wat voor reden dan ook geen mobiel nummer kan/wil doorgeven.... Heb ik een keer gehad met een bedrijf. Ik wilde niet op de meeste onhandige plekken gebeld worden door bedrijven en dus gaf ik aan geen mobiel nummer te hebben, maar die medewerker moest dus een mobiel nummer invoeren, anders ging het systeem flippen.... Hoe ze het opgelost hebben weet ik niet meer... Maar bewijst wel weer, hoe erg iedereen ervanuit gaat dat je mobiel bereikbaar bent.

Maar goed, dat is dus niet mijn reden om mobiel bereikbaar te zijn....

Boeddha

Ik zit ook bij Telfort, onbeperkt, inclusief BTW betaal ik 65 euro per maand.
Een hoop bedrijven bieden producten aan waarbij de prijs excl. Btw is. Dat geldt zeker bij mobiele aanbieders! Vraag daar goed naar, anders betaal je al snel 21% meer.

Bij bv. De kijkshop heb je al leuke telefoontjes voor rond de 70 euro waar je whatsapp op kan installeren.
Hollandse Nieuwe sim only, 100 minuten en 100 mb internet kost je 7.50 per maand.
Succes :-)
Be strong, have faith!

tuthola

Ik wilde aangeven dat het leven met schulden niet makkelijk is maar wel offers met zich meebrengt, zoals je al eerder geschreven hebt wil je je auto graag houden.....je wilt graag op het kerkkoor blijven .....sociaal/digitaal  mee willen blijven doen.  Op zich is daar natuurlijk niks mis mee maar je zal met dat soort dingen toch een keuze moeten maken.
Het is niet dat ik je dit alles niet gun maar zit nu even op de spreekstoel van een bewindvoerder....

gewoon

Ha het is niet eerst de vraag hoe je je geld het beste kunt uitgeven maar hoe je het het beste in je zak kunt houden.

Dus over een mobiel is het eerst, waar gaan de kosten naar toe ?

Lees over bij nood kunnen bellen en dan is het de vraag hoeveel tijd, bel te goed ging daar mee verloren als dat 2 keer een kwartier in een jaar is, en je belt 1200 minuten in een jaar dan is dat 2,5 %

Of bijvoorbeeld had ik een probleem met een rekening van de Ziekte kosten, na dat dit was opgelost was de rekening van de telefoon E 26. 87 dat is duur.

Hoef niet zuinig te doen met mobiel bellen naar familie of vrienden om dat ik dat gewoon niet doe omdat dat dat duur is, daar is de gewone telefoon voor.

Ook is het dat je snel moet zijn met opnemen, het is niet voor niets dat die mobiel maar 3 of 4 keer overgaat, dit om te zorgen dat jij vooral aan het bellen bent.

Als je er zo eens in duikt, blijven maar heel weinig redenen over, om mobiel kosten te maken.

lonkes1984

Om even terug te komen op wat jij zegt over dat er al abonnementen zijn die weinig kosten per maand Anoniempje...
Mijn BW zei dat het daar niet om gaat, het gaat erom dat je met een abonnement onverwachtse kosten kunt maken, en dus eventueel weer schulden kunt krijgen.

Verder heb ik dus prepaid: maar ik koop prepaid bundels erbij. Eigenlijk tzelfde als met een abonnement, alleen schrijven ze die kosten van je BTG af.

Zo kun je dus voor 5 euro zoveel belminuten kopen, of voor 10 euro een internetbundel. Is het bijna op (en worden de kosten dus weer van je BTG afgeschreven) krijg je een smsje.

Ik heb geen alles in 1 pakket van Telfort thuis, ik heb voorheen in Belgie gewoond, op de grens, en om nederlandse televisie te ontvangen had ik Digitenne van KPN. Dit heb ik gewoon meegenomen. Daarnaast onbeperkt bellen en internet van Telfort.
Als ik uit deze situatie ben stap ik over op digitale tv van telfort.
Don't look back.... You're not going that way!

lonkes1984

En als aanvulling nog.... Als ik met mijn mobiel mijn moeder bel bijvoorbeeld, dan belt zij mij altijd terug zodat ik geen kosten maak. Begrijp dat dat niet altijd kan, maar de meeste familie, vrienden enz hebben er begrip voor en die bellen mij altijd terug.
Don't look back.... You're not going that way!

chapter

ik zou idd ook eerst kijken wat budget is voor telefoon en deze tweedehands kopen op bv marktplaats of simlock vrij als je daar het geld voor hebt. tegenwoordig zijn simpele smartphones die kunnen whatsappen niet zo duur.
Gisteren voor mijn zoon een nokia lumia 520 gekocht met cashback kwam dat neer op 79.00
verder denk ik dat het heel individueel is ik heb wel een abbo van 30 euro indertijd met goedkeuring van bwv en ook nu vind wsnp bewindvoerder dat ik deze moet behouden.
ik krijg namelijk mijn dienst aanvragen per mail/telefoon en is vaak wie eerst komt wie eerst maalt. zonder telefoon met internetfunctie had ik vaak dat ik te laat was.
Nu met ureneis in wsnp moet ik dus wel snel kunnen reageren.
Hij wordt niet gecorrigeerd maar past wel ruim binnen mijn budget in het jaar dat ik hem nu heb geen enkele keer erboven gekomen maar bel dan zelf ook niet vaak mobiel maar vast of laat me terug bellen zoals lonkes zegt.
niemand doet daar moeilijk over

An0niempje

Dat er offers gebracht moeten worden, dat weet ik helaas ook maar al te goed, heb dan ook al veel dingen opgegeven. Koor wordt trouwens vanuit vanuit een potje van de gemeente betaald, het ik doe mee fonds, en daarmee kan ik nu tot iig eind 2014 het koor betalen. Roken doe ik niet, boodschappen heel spaarzaam, geen tijdschriften, geen kranten (die laatste lees ik trouwens sowieso niet, ook als ik er wel geld voor zou hebben), andere lidmaatschappen al lang geleden opgegeven.
Mijn moeder terug laten bellen, doe ik soms wel, maar zij heeft het ook niet heel breed, dus wil haar ook niet te veel op kosten jagen.
Auto is idd een duurder iets, maar die is wel op medische indicatie.

Getwijfeld of ik het hier neer zou zetten, maar doe het nu toch maar, maar krijg nu toch een beetje het gevoel aangevallen te worden, dat ik toch voor een abonnement wil kiezen, en dat vind ik niet leuk. En dat maakt mij heel onzeker. Ik hoop natuurlijk dat ik het verkeerd zie en dat het komt door de onzekerheid die ik toch al heb. Helaas gekomen door mensen, die mij op een hele nare manier behandeld hebben, wat helaas meerdere malen een keiharde dreun op mijn vertrouwen in mensen heeft gegeven.

Ik juist op zoek ben naar de meest voordelige optie. In het algemeen ben ik trouwens iemand die juist heel internet af spit voor de goedkoopste opties.
Voor de 1 is dat misschien prepaid, voor de ander juist een abonnement.
marktplaats heb ik ook al regelmatig op gekeken, maar durft het toch niet goed aan om te betalen voor een telefoon en dan maar garantie tot aan de deur te hebben, advertenties voor simlockvrije telefoons houd ik wel in de gaten.

Ik heb nog even om de beste deal uit te zoeken, zaken tegen elkaar af te wegen. Nu iig gemerkt dat een vaste telefoon zonder onbeperkt bellen optie ook heel duur uit kan pakken. Onbeperkt bellen optie is ook weer extra in de maand.

Dus, ik ben er nog niet helemaal uit, wat voor mij de beste optie is.
Mijn ervaring met een mobiel abo is trouwens, dat ik uitzonderingen daargelaten ik netjes binnen de bundel blijf.

Voor alsnog, zit ik in mijn berekening voor maandelijkse uitgaven nog netjes onder de bvv :) Want dat is idd mijn uitgangspunt. Onder die beslagvrije voet blijven en daarbij heb ik ook een bufferpotje meegenomen.

Chrissie

Lieve An0niempje,

QuoteGetwijfeld of ik het hier neer zou zetten, maar doe het nu toch maar, maar krijg nu toch een beetje het gevoel aangevallen te worden

Het is niet onze bedoeling om jou aan te vallen vind het jammer dat je het zo voelt, wij willen jou graag helpen en graag de goede kant op brengen. Tuthola en alle anderen hier hebben de beste bedoelingen met jou en gunnen jou graag een goede toekomst.

Blijf schrijven waar je tegenaan loopt, welke vragen je zit, maar blijf in je achterhoofd houden dat wij dus iedereen op dit forum het beste met jou voor hebben en jou graag die schuldenvrije toekomst willen gunnen, dat het dus geen aanval is.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

nooitmeer

Zie het niet als aangevallen worden. Zie het als het delen van een ervaring.

Waar de reageerders je voor willen waarschuwen is het variabele component van een abonnement. Dit is overigens ook het grootste probleem van telefonie abonnementen. Maar als je de dicipline hebt om binnen de marges van het abonnement te blijven dan is er niets aan de hand. Ook het onbeperkt bellen op een vaste aansluiting heeft voordelen. Het is niet variabel.

Edit: ik heb overigens geen ervaring met mobiele abonnementen. Ik bel zakelijk en kan daar onbeperkt prive mee bellen. Ook heb ik een vaste aansluiting met onbeperkt bellen, ik haat extra telefoon rekeningen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Anoniempje even terug naar je eerste bericht,...

QuoteVoor:
- nog maar 1 abonnement
Dat maakt geen verschil lijkt me, want je houd je abonnement voor tv en internet. Zoals je zelf al schreef je had het zelfs niet in de gaten dat je het ook los kon koppelen
- mogelijkheid om een wat duurder mobiel abbo te nemen, met wat betere mobiele (smart) telefoon
goedkoper dat 2 abbo's
Dat heeft dus te maken met de mogelijkheid om te kunnen Whats Appen
- hoef geen onbeperkt bellen optie te nemen bij los, zolang ik zorg voor voldoende belmin mobiel (nu een onbeperkt optie aangevinkt en betaal me daarom scheel aan al die telefoontjes naar bedrijven)
Als je je nu al scheel betaalt aan de telefoontjes naar bedrijven hoeveel belminuten denk je straks dan nodig te hebben om uit te komen?

QuoteTegen:
-onvangst in huis met mobiel is niet altijd even best, durf ik het risico te nemen, dat dit opgelost kan worden met een betere telefoon dan het oudje wat ik nu heb?
Geen idee of dat aan het mobieltje ligt of aan de plaatselijke dekking, dat zou je eens uit moeten zoeken. Persoonlijk zou ik me niet fijn voelen als ik niet zeker wist of ik de huisarts of een ambulance kon bereiken vanuit mijn eigen huis.
- ben toch wel gehecht aan mijn vaste telefoon(nummer)
- mocht het niet werken en ik wil toch weer een vaste telefoon, zit ik gelijk met een nieuw nummer
- iedereen laten weten dat ik vast niet meer bereikbaar ben...
Deze argumenten snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. Het is maar een nummer.
En als je oude komt te vervallen kan iemand heel koppig een heel jaar lang je oude nummer bellen, ze krijgen je er echt niet mee te spreken.

Wat ik eigenlijk lees tussen de regels door is dat je voor jezelf je keuze al hebt gemaakt.
Het advies om vooral niet de vaste lijn er uit te gooien en over te gaan op een mobiel abonnement wordt niet vertelt om je aan te vallen of iets te ontzeggen maar komt uit de wetenschap dat een mobiel altijd duurder is.
Als je met dat advies niets wil is dat ook goed. Het is en blijft je eigen keuze.

An0niempje

Sorry, als ik misschien verkeerd reageerde.

Ik ben er eigenlijk alleen uit, dat ik prepaid niet zie zitten. Bang dat ik dan juist duurder uit ben.

Ik heb een aantal providers gecheckt qua pakketten met internet, tv en dan gekeken met en zonder vaste telefoon.
Eigenlijk nog geen provider tegengekomen die goedkoper is, dan wat ik nu heb en nu betaal ik niets extra voor het hebben van een vaste telefoonlijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat er wel verschil in zat, omdat ik bij tele2 wel kan kiezen voor een pakket zonder vaste telefoon, maar die zijn dus even duur als een pakket met vaste telefoon.

Maar dan moet ik nog kiezen tussen of een onbeperkt bellen pakket erbij nemen, waar je ook weer verschillende keuzes hebt of meer bel minuten mobiel. Ik denk dat dit af gaat hangen van wat voor aanbiedingen er mogelijk zijn voor mobiel bij een betrouwbaar netwerk. Ik lees namelijk nog wel eens berichten op internet van zogenaamde goedkope aanbieders die dan allemaal verborgen kosten hebben. En daar heb ik niet zo veel zin in.

Dus nee, ik ben er nog niet uit....

Excuses trouwens, dat er een paar dagen tussen zaten, met reageren. had een paar dagen terug een bericht getypt, zelfde trend als hierboven, maar toen liepo mijn computer vast, bericht kwijt en geen energie om het opnieuw te typen. En daarna weer allemaal andere dingen op mijn pad gekregen, die tijd en aandacht kosten, waardoor ik niet aan dit forum toekwam....