vragen

Started by missyB, Mar 12, 2014, 01:44 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Hoe de precieze regelgeving bij het B.A.C. zit weet ik niet, Burningspirit? Weet jij dat?

chapter

dat klopt je kunt niet altijd uitgaan van eigen berekening maar ik ben eigenlijk wel voor een eigen berekening aangezien je vaak zelf beste weer wat je hebt aan toeslagen inkomen etc
zonder eigen berekening had is nu minder gehad eerste vtlb maar door mijn eigen gemaakt te hebben en haar gevraagd te hebben waarom ik zelf veel hoger uitkom
heeft ze ze naast elkaar neergelegd en was zei had  km te laag ingevoerd 19.000 op jaar leverde aardige correctie op
de kans dat dit achteraf gecorrigeerd was is minimaal aangezien werkgever wel km vergoeding op loonstrook zet maar niet aantal km

je moet je ook zeker niet rijk rekenen maar kan je wel heel goed helpen in een gesprek

burningspirit

Lieve Buster en MissyB,
Heel eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe op dit moment het BAC werkt. Het enige dat ik weet is dat Rijnstad een massa taken van BAC op het bord geschoven heeft gekregen. Rijnstad moet mensen zoals ik het noem: BAC-rijp maken. Rijnstad heeft voor ons bijvoorbeeld de beslagvrije voet berekend en naar aanleiding daarvan een discussie aangegaan met de Gemeente (afdeling belastingen) over het rekening houden met deze beslagvrije voet. Hoe deze discussie afloopt is voor ons niet meer relevant, want we hebben inmiddels kwijtschelding gekregen en het bedrag is al teruggestort. Verder hebben ze namens ons de belastingen aangeschreven over het rekening houden met de beslagvrije voet i.v.m. het inhouden van toeslagen. precies begrijp ik het niet, maar we krijgen nu wel weer huurtoeslag. Toch is mijn vraag dan: het is leuk en we zullen er nu wel recht op hebben, maar de schuld die we hadden (waardoor de toeslag werd ingehouden) blijft nu wel staan en wordt weer groter langzamerhand.
Zoals ik eht nu zie is dat er iemand bij Rijnstad haar stinkende best heeft gedaan een goede rekensom te maken, met dit resultaat. Ik ben er echter nog niet: het hele belastingverhaal is zo mogelijk nog chaotischer geworden hierdoor. Over deze chaos (dat is het in mijn ogen althans) wordt ik morgen teruggebeld door de belastingdienst. Betekend dus kort gezegd, dat zonder mijn eigen acties we niet BAC-rijp zullen worden..... wél krijg ik tegenwoordig complimenten van de Rijnstad mensen, het geen natuurlijk leuk is, maar bij mij de indruk wekt dat ze het bij Rijnstad niet allemaal goed weten. Maar goed, ze doen hun best en dat mag ik waarderen. En dat spreek ik ook af en toe uit.

Nu even over het BAC. Wij zijn daar tweemaal geweest al, de eerste keer in 2010 en de tweede keer in 2012. We schrijven nu 2014, een jaar waarin ook in onze gemeente een heleboel veranderd is. Zoals Rijnstad het me nu communiceert is als volgt: wij zorgen ervoor dat je klaar bent om bij het BAC het minnelijk traject in te gaan. Als we bij het BAC aankomen gaan ze alles wat wij gedaan hebben controleren op hun eigen manier. Dan starten ze wel of niet het minnelijk traject. En als dat mislukt (de kans dat dat bij ons gebeurd is vrij groot) dan vraagt het BAC samen met ons WSNP aan. Dan pas begint voor ons bewindvoering te spelen. Voor ons is het dus ook spannend of we bij aankomst bij het BAC geaccepteerd zullen worden..... wie weet zijn er toch fouten gemaakt. Ik moet óók Rijnstad op hun blauwe ogen vertrouwen dat ze het goed doen allemaal.  ;D

De situatie van MissyB is mij niet helemaal helder. Ik heb geprobeerd met terug te lezen het beter te begrijpen, maar mij is niet duidelijk in welke fase zij zit. En ook niet of er nu al sprake is van bewindvoering, of dat het minnelijk traject al is ingezet... al cliënt bij het BAC of niet? Kan aan mij liggen hoor, ik ben niet altijd even geconcentreerd en weet neit altijd goed wat anderen bedoelen. Leerpuntje voor mij. Het BAC doet, zoals ik het nu begrijp alleen nog maar het laatste stukje: minnelijk traject en WSNP aanvraag.

Als MissyB in ongeveer dezelfde fase zit als wij, dan is vltb nog niet aan de orde. Dan reken je de beslagvrije voet uit en bouwt van daaruit alles op. En.... sla me maar als ik het mis heb  8) maar volgens mij kun je de beslagvrije voet uiteindelijk gewoon uitrekenen en dan vergelijken. Terwijl het vltb iets is waar je nu alleen nog maar een inschatting van kunt maken op basis van de situatie nu. Tegen de tijd dat het vltb aan de orde is, zal het weer een beetje (of veel) anders kunnen zijn toch?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

missyB

Thanks voor je uitgebreide antwoord spirit.
Onze situatie is ook iets anders. Rijnstad heeft ons er beetje tussen gepropt bij het Bac dus zonder dat allles al in kaart gebracht was etc. In principe zijn wij dus nog niet Bac rijp :)
Heb nu 2 afspraken bij het BAC gehad en 15 april horen we of bac met ons verder kan of niet. de nadruk lag er echt op dat niks zeker was bla bla, ik moest er niet van uit gaan what ever.
De reden dat ik zo met die vtlb bezig ben is omdat ik graag wil weten waar ik aan toen ben als we in die regeling zouden zitten. Voorlopig kan het hier alle kanten nog op en sta ik nog in begin al vanaf september oktober vorig jaar, ik krijg er werkelijk het gebrek van.

burningspirit

Lieve Missy,
Als er eentje is die begrijpt dat je er helemaal genoeg van hebt, dan ben ik het wel. Ook je verlangen om te weten waar je aan toe bent begrijp ik als geen ander; wij zijn al bijna vier jaar bezig inmiddels, om aan de drie jaar "minimum-inkomen-leven" te mógen beginnen. Ik kan wel zeggen dat van mijn oorspronkelijke boosheid weinig meer over is en dat ik nu ten volle besef, dat de kans van een minnelijk traject en eventuele WSNP aanvraag één uit duizenden is, vanwege het simpele feit dat in weinig landen zoiets bestaat. Voor mij doet het er nu ook echt niet meer toe wie en op welke manier anderen er mee bezig zijn geweest om ons verder de prut in te helpen, wij moeten er zelf uit zien te komen: het schuldverhaal is ons eigen pakkie-an, ongeacht de oorzaak.

Wat ik jou zou willen aanraden is je energie (voor zover je die hebt) te steken om te leren rond te komen van de beslagvrije voet. Dat is momenteel de enige zekerheid die je hebt. Wat er ook gebeurd, die beslagvrije voet kun je aanwenden voor vaste lasten en eten. De latere vltb kan hier niet onder duiken, toch? Als je deze 'oefeningen' (sorry ik noem bijna alles tegenwoordig 'training') doet, heb je er later hoe dan ook plezier van. Het voorkomt dat je later alsnog ad hoc dingen van je budget moet wegstrepen. En het kan de teleurstelling verzachten als je onverhoopt nog 'weggestuurd' wordt bij het BAC. Probeer nu gewoon zoveel mogelijk te leren, daar heb je later weer profijt van.

Voor ons geldt: driemaal is scheepsrecht. Dat is wat ik nu in mijn hoofd heb. Samen met de nodige relativering natuurlijk, want ook bij ons kunnen er nog dingen scheef gaan waardoor we een vierde keer zullen moeten aankloppen. Maar ik heb nu geleerd dat ik niet meer los moet laten, net zo lang vragen, lezen en proberen tot ik weet wat ik moet doen. Ik geef de moed niet op tot het geregeld is. En hoop dat jij de moed ook net opgeeft!
Succes lieverd en hou vol!
greetz
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Lieve MissyB

Ik begrijp nu pas dat je aan het begin van een aanvraag voor een traject zit, sorry maar misschien heb ik een bericht gemist of verkeerd begrepen.

Het VTLB is dan voor jou nog niet van toepassing dit gebeurd straks als er een traject komt, het is nu koffiedik kijken naar wat er gebeuren gaat. Ik zou dit niet doen als ik jou was, probeer je aandacht te richten op de dingen die nu spelen en natuurlijk probeer de vaste lasten te betalen en zoveel mogelijk de beslagvrije voet aanhouden. Je gaf zelf al aan dat het nog alle kanten op kan gaan, ik snap dat je alles wilt weten maar hier is veel geduld voor nodig om te krijgen wat je graag wilt hebben ....een traject.

Ik hoop van harte dat je 15 april wat meer duidelijkheid krijgt in wat het BAC voor je kan doen en daardoor misschien een beetje rust krijgt.

Liefs van mij

missyB

Laat geduld nou net niet mn sterkste kant zijn met mn adhd hahahaha :)))