En nu dan?

Started by ennudan, Mar 26, 2014, 11:14 PM

Previous topic - Next topic

sacredfour

ennudan.
Ik heb even wat meer gegevens nodig. Welke bank is het? Wanneer was de lening afgesloten?  Is de 7.7% het begin percentage?  Wanneer was de eerste verhoging van de rente?  Hoe hoog is de rente nu?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ennudan

Het is via de Nederlandse voorschotbank (Ribank) De lening is afgesloten in maart 2002 toen was de rente 7.7%
Wanneer de eerste verhoging was weet ik niet meer. Ik heb wel een overzicht gekregen van alle betalingen maar daar staan geen percentages op. De rente is nu op een van de laatste afschriften 12.1 procent

sacredfour

Dat we er met een klacht bij de KIFID niet gelijk van ons probleem af zijn bewijst deze uitspraak:
http://www.kifid.nl/fileupload/jurisprudentie/GCHB/2014/Uitspraak_2014-007.pdf

We moeten er wel vanuit gaan dat ook de Commissie van Beroep geen onpartijdig oordeel geeft. Je moet er dus wel voor zorgen dat de weg naar de rechter openblijft. Deze uitspraak gaat volkomen voorbij aan art 6:227BW. Ook gaat het voorbij aan het feit dat alle kosten die de bank zegt te hebben i.v.m. een krediet met variabele rente niet van toepassing is. De bank heeft dit geld voor deze lening uit het niets getoverd. De bank hoeft maar 4% eigen geld in zijn bezit te hebben voor een lening. De extra kosten die de bank dus zegt te maken als de “marktomstandigheden” dit vereisen, zijn dus maar 4/100 deel van deze kosten.

ennudan,
Ik denk dat 12.1 % schofterig hoog is! Dit terwijl de Euribor historisch laag is!
Je kan een bezwaarprocedure starten. Verwacht niet dat dit eenvoudig is . De bank zal op allerlei manieren proberen om je onder druk te zetten. Ook hebben de rechters vooroordelen en gaan niet gauw de banken veroordelen.
De gehele bezwaarprocedure kan wel een paar jaar duren. Het voordeel is dat je gedurende deze periode je betalingen opschort. Heb je het geld, dan zou je dit op een aparte rekening kunnen storten.
Het werkt als volgt:
Brief aan de bank met je bezwaar.
Nu doorloop je de bezwarenprocedure bij de bank
Op een gegeven moment  zegt de bank dat de bezwaren procedure wat hun betreft tot een einde gekomen is.
Je went je dan tot het KIFID.
De procedure bij het KIFID kan wel een jaar of langer duren.
Het KIFID brengt daarna advies uit waar partijen zich niet aan hoeven te houden.
Het is nu aan de bank om een gerechtelijke procedure te starten.
Is je financiële situatie slecht dan heb je het recht op een toevoeging ( gratis advocaat)
Nu wordt het minder interessant voor de bank omdat de kosten voor hun zeer hoog zullen zijn.
Wordt je veroordeeld door de lagere rechter, dan is er nog steeds de mogelijkheid om naar het hof te stappen. Nog hogere kosten voor de bank, maar niet voor jouw!
Ondertussen zijn wij al weer een paar jaar verder!
Al met al is het dus wel lonend om dit te doen.
Je kan mijn ervaring en dat van andere gedupeerden gebruiken om zo ver te komen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ennudan

Sacredfour ben jij ook zo'n procedure gestart ? Het probleem bij ons is denk ik alleen dat deze zaak wegens achterstand naar incasso en deurwaarder is geweest en het dus voor is gekomen en alles. Denk dat ik dan niet meer zo stevig sta toch ? En nu gaat de schuldhulp er mee aan de gang en ben ik dus bang dat als ik nu moeilijk ga doen zij dat ook gaan doen. Kort gezegd, ik durf niet zo goed. Kan dit ook nog op een later moment of is daar een termijn voor ?

An0niempje

Oei, lijkt mij een erg lastig dilemma, succes met het nemen van de juiste keuze....

sacredfour

Als de zaak al is voorgekomen is het eigenlijk al te laat.

ennudan

Daar was ik al bang voor, jammer jammer. Had ik nu maar eerder van dit forum geweten ;-)
Xdewit heeft net een topci geopend met een stukje erin over banken en doorlopend krediet. Ik ben zo brutaal geweest om eens te mailen naar de organisatie achter dat item. Wie niet waagt wie niet wint dacht ik. (of nee heb je ja kun je krijgen)

ennudan

Daar ben ik weer, ik was even stil hier omdat ik het even een beetje los moest proberen te laten. Alles was in werking gezet en door meer en meer en meer informatie te zoeken maakte ik mezelf nog meer gek. Ook had ik het gewoon even te druk en was ik heel moe als ik uit mijn werk kwam.
Sorry als ik daardoor even niet heb gereageerd op jullie berichtjes.

Vandaag zijn we naar de gemeente geweest voor een intake gesprek, had me echt op het ergste voorbereid maar gelukkig viel het mee, degene die de intake deed was een aardige man. Hij heeft een grove berekening gemaakt van wat we af kunnen lossen aan de hand van waar we recht op hebben en aanspraak op kunnen maken. Uit die berekening blijkt dat we met 36 maanden 100% kunnen inlossen en dat er dus niet kwijtgescholden hoeft te worden. (We zouden 30 maanden nodig hebben om op die 100% te komen) Aan ons is het nu om een rekening te openen en om te stabiliseren we gaan dan eerst voor het minnelijke. Hij gaf wel aan dat de leenmaatschappij nog wel eens moeilijk zou kunnen doen, die ervaring had hij wel. Het feit dat er niks kwijt hoeft te worden gescholden was dan wel weer in ons voordeel.
Mocht een van de schuldeisers niet akkoord gaan dan had hij het ook nog over een dwangakkoord. (kent iemand van jullie dit?) En anders de WSNP.
We gaan het zien, voor nu ben ik in ieder geval weer iets positiever.

tuthola

Fijn te lezen dat het gesprek goed is gegaan en het voordeel hebben dat je je schulden 100% kan aflossen in de gestelde periode. Mede daardoor is er goede hoop  dat het minnelijk gaat lukken.

lonkes1984

Dat is mooi om te horen!
Dat je 100% kan aflossen is alleen maar in je voordeel.

Bij een dwangakkoord kun je de rechter vragen een schuldeiser te dwingen mee te werken aan een minnelijk traject. Dit kan bijvoorbeeld als er maar 1 schuldeiser die niet akkoord is. De rechter weegt alle belangen van schuldenaar en schuldeiser dan tegen elkaar af en beslist. Tegelijk met de aanvraag dwangakkoord wordt de aanvraag WSNP ingediend. Wordt het dwangakkoord afgewezen, dan wordt de aanvraag WSNP behandeld.
Don't look back.... You're not going that way!

Knibbel

Mooi Ennudan om te lezen dat je weer een positieve blik naar de toekomst hebt. Ik vind het fijn voor jullie dat het intake-gesprek goed is verlopen en dat de verwachtingen positief zijn. Het idee dat er niets kwijtgescholden hoeft te worden en jullie over drie jaar er daadwerkelijk schuldenvrij uit kunnen komen geeft goede hoop. Heel succes en sterkte!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ennudan

Wel vorige week weer een paar vervelende brieven gehad die echt niet kunnen wachten nog een paar maanden en ook geld van de rekening gehaald door onze vrienden van de belastingdienst en dus konden we een hoop vaste lasten wel betalen maar toch nog niet alles. Het stabiliseren viel deze maand dus niet mee nog.

We hebben voor de meneer van de gemeente een overzicht met inkomsten en uitgaven gemaakt, dat wilde hij omdat we aan hebben gegeven zelf onze geld zaken te willen regelen.
Van hem hebben we een berekening gekregen met ons vrij te laten bedrag, als ik eerlijk ben viel me dat echt mee gewoon. Ik denk dat we meer hebben daarmee als dat we nu hebben! We mogen zelfs een stukje vakantiegeld houden, uitgaande van deze berekening, dat had ik nooit verwacht.

Vandaag hebben we ook een nieuwe rekening geopend en probeer ik al dagen de belastingdienst auto aan de telefoon te krijgen om de wegenbelasting per maand te kunnen gaan betalen i.p.v. per kwartaal.

Buster

Hoi Ennudan, heeft deze meneer ook gezegd wanneer deze berekening ingaat?

Het VTLB valt vaak hoger uit dan de beslagvrije voet omdat er een aantal bijtellingen zijn die niet voorkomen bij de beslagvrije voet. (die laatste is ook niet bedoeld voor een lange periode, een traject duurt 36 maanden en is daarmee te lang voor de beslagvrije voet)

Wel fijn dat het je zo meevalt. 

ennudan

Nee Buster dat weten we nog niet, eerst moeten we stabiliseren en er moet nog gekeken worden of we inderdaad minnelijk kunnen. Ik juich dan ook nog maar niet te vroeg hoor want voor hetzelfde veranderd dit plaatje nog. Geen idee of dat kan maar ik ga maar even nergens vanuit tot het geregeld is

chapter

hoi ennudan
Vtlb is idd vaak ruimer in mijn geval 700 meer als bvv.
als je vtlb ziet kun je ook zien wat je kunt aflossen inkomen - vtlb is afdracht. als je dat keer 36 doet zie je of je idd tot 100%aflossing kunt komen of niet
bij vtlb komen nog de toeslagen deze zij namelijk al gecorrigeerd