En nu dan?

Started by ennudan, Mar 26, 2014, 11:14 PM

Previous topic - Next topic

ennudan

Zo'n verzekering zou er bij ons ook zo maar eens in kunnen zitten... klinkt stom natuurlijk maar ik weet het echt niet meer.

Wat een luizen zijn het toch eigenlijk he Knibbel dat ze dat niet netjes melden dat je terug kan vragen.  >:(

Ik hoop echt dat er snel wat duidelijk is voor ons want slapen lukt niet zo goed meer nu met alle dingen waarvan ik weet dat die ook binnenkort op de deur zullen kloppen  :(

burningspirit

dat is juist een 'luizig' kenmerk van een lelijke truc: je trapt erin en hebt niks in de gaten..... logisch toch dat je zoiets later niet meer kunt herinneren  :-\
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ennudan

Weten jullie misschien ook hoe het zit met beslag op je rekening ? Ik had het er al even over in mn voorstel stukje maar zit er toch mee dus wil jullie om raad vragen.
Er stond 2500,- op de rekening dat is door de deurwaarder via beslag eraf gehaald maar dat was dus ook om van te eten en rekeningen te kunnen betalen (o.a. huur)
Ik heb ze gebeld en gevraagd of ze rekening wilden houden met de beslagvrije voet maar ze gaven aan dat ze daar geen rekening mee hoefden te houden. Maar ja, ik zou toch wel graag willen eten en ook de huur in ieder geval willen betalen. Er zijn nog wat andere betalingsregelingen die ik nu ook niet kan doen. Steeds dieper de shit in dus eigenlijk  :(
Hebben jullie tips en advies hiervoor ?

An0niempje

je hebt ze gebeld zeg je.
Misschien handig om ze, als je dat nog niet gedaan hebt, ze een brief te sturen met een vraag om rekening te houden met je beslagvrije voet en daarbij ook een berekening van deze beslagvrije voet mee te sturen.
Als je zelf niet weet hoe je deze berekening moet maken, dan is er hier op het forum vast wel iemand, die je daar mee wil helpen. Buster?

op deze site: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=102 staat een voorbeeldbrief inzake bankbeslag.
het is de ene laatste brief op deze pagina met als titel: Toepassen beslagvrije voet bij uitwinning bankbeslag
Wie weet heb je daar wat aan.

An0niempje

of misschien is vraag niet het goede woord, maar vriendelijke, doch dringende (altijd beleefd blijven) verzoek en er rekening mee te houden....

Buster

Beste Ennudan,

Even een paar zaken opsommen.
De totaalschuld is waarschijnlijk â,¬25.000
Jullie netto inkomen is â,¬ 2600
En je hebt een aanvraag lopen bij de kredietbank NL voor een lening en een aanvraag schuldhulpverlening.

Wat betreft administratie en een schuldeiser. De houder van het document dat bewijst dat er een schuld openstaat is de schuldeiser. Een schuldeiser heeft het recht een schuld op te eisen en kan dit uitbesteden aan een incassobureau. Of een zaak naar de rechter gaat wordt beslist door de schuldeiser. Als de bank dat document doorverkoopt aan een ander, wordt die ander je schuldeiser. Jij moet daar van op de hoogte worden gesteld.
Zolang jij dat bericht niet hebt gehad blijft de bank de instelling die je moet kunnen voorzien van administratie.

Bankbeslag, bij bankbeslag wordt er in eerste instantie geen rekening gehouden met de beslagvrije voet. Je kunt hier wel een verzoek toe indienen bij de gerechtsdeurwaarder. De link die Anoniempje plaatste heeft de juiste brieven die je daarvoor nodig hebt. Mocht een gerechtsdeurwaarder daar geen gehoor aan geven kun je naar een advocaat stappen of de Sociaal Raadslieden, je hebt dan meer hulp nodig.

Je schreef dat je graag zo'n plan wilde maken als Knibbel heeft.
Het opzetten van zo'n plan begint bij het berekenen van de beslagvrije voet. Deze voet is een recht en daarmee ook je bescherming. De opdracht is om te zorgen dat je zo snel mogelijk je uitgaven aanpast aan deze voet.
Daarover lees je hier meer:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Het geld wat daarboven overblijft is je afloscapaciteit en daarmee kun je een plan gaan maken.

Heb je enig idee wanneer je iets hoort van de Kredietbank?
Voor schuldsanering hoor je binnen 6 weken een antwoord te hebben.

Buster

Nog even een aanvulling op het bankbeslag.

Het beslag wordt aangekondigd bij de bank, de bank maakt dan het volledige bedrag wat er op dat moment op je rekening staat over aan de gerechtsdeurwaarder. Dat mag maar een maal, op de aangegeven dag. Komt je salaris binnen op een ander moment kunnen ze niet achteraf dat nog eens overmaken.

Als het bankbeslag gelegd wordt op de dag dat je salaris binnen komt dan kun je dus verzoeken rekening te houden met de beslagvrije voet.

Over de gang van zaken en kosten die horen bij bankbeslag lees je hier meer:
[urlhttp://www.schuldinfo.nl/index.php?id=53][/url]

ennudan

Dank jullie wel weer Anoniempje en Buster, ik ga de bestanden eens lezen en uitpluizen.
Een brief sturen is misschien wel beter inderdaad. Ik heb er nu een paar keer om gevraagd maar moet nog steeds terug gebeld worden door degene die de zaak behandelt bij de deurwaarder.

We hebben al weer een paar weken terug contact gezocht met de kredietbank en vorige week de brief gekregen met wat we toe moesten sturen. Dat is ook meteen weer terug op de post gegaan. Ik hoop dat ze er dan binnen redelijke tijd naar kijken.

Aanvraag bij de schuldhulp van de gemeente is ook van een paar weken terug en vrijdag moeten we daarheen.
Nu begreep ik uit de brief dat er dan meerdere mensen zijn met schulden (tegelijkertijd) is dat standaard weten jullie dat ? Ik vond het al een drempel om het aan te vragen maar als we dan ook nog eens met mensen tegelijk moeten vind ik de drempel nog hoger. En natuurlijk zitten die mensen er dan wel omdat ze in het zelfde schuitje zitten maar toch. Ik vind het niet fijn om misschien bekende (klanten van het werk bijvoorbeeld) tegen te komen daar.

Libra

Welkom Ennudan op het forum.

Buster heeft je in principe al de antwoorden gegeven op jouw vragen, dus daar heb ik niets aan toe te voegen.

Om op jouw laatste vraag terug te komen, de intake-procedure is bij iedere gemeente weer anders.
We hebben hier inderdaad al eerder gehoord van mensen die zo'n "gemengd/gezamenlijk" opstarttraject moesten volgen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet fijn vind en hoogst ongemakkelijk.
Het enige wat ik je kan meegeven hierin is dat al die mensen die je daar tegen zult komen, in exact hetzelfde schuitje zitten als jullie!
Maar als troost kan ik je nog wel meegeven dat, voor zover ik het van anderen begrepen heb, dit vrij algemene bijeenkomsten zijn en dat jullie geval niet uitgebreid en op de persoon besproken wordt.
Het is dus niet zo dat jullie je hele hebben en houwen op tafel moeten leggen en dat die andere mensen dan precies te horen krijgen welke schulden jullie bijvoorbeeld hebben.
Dat gebeurt een op een op het moment dat een saneringstraject daadwerkelijk van start gaat en daar zijn geen derden bij aanwezig.

Het is als schuldenaar door een hele zure appel heen bijten.
Probeer voor jezelf alleen het einddoel voor ogen te houden en dat is de kans op een schuldenvrije toekomst.

Heel veel succes en sterkte!

ennudan

Vandaag bericht gehad van de kredietbank, helaas een afwijzing. Zij vinden dat er meer onderzocht moet worden waardoor de schulden zijn ontstaan en hoe deze in de toekomst voorkomen moeten worden. En gekeken moet worden naar het beheren van het budget.
Hoe de schulden zijn ontstaan kan ik ze wel vertellen (zelf een tijd zonder werk, man ongeluk gehad, uiteraard ook wat verkeerde beslissingen) maar daar zullen ze vast geen boodschap verder aan hebben. :'(

Op naar de schuldhulp van de gemeente dus, gelukkig hadden we die aanvraag ook al ingediend en hebben we niet op maar 1 paard gewed. Straks alle papieren die ervoor nodig zijn maar invullen en zien hoever dat ons kan brengen.

Meer en meer spreek het me ook aan om het toch zelf te gaan doen want ik lees hier en daar over stabiliseren en wachten enz.  Ben veel te bang dat ze ook bij de schuldhulp niets kunnen doen voor ons. Dus maar een nieuw paard inzetten en zelf op zoek gaan naar de oplossing.
Ik ga straks dus ook hele hele forum afspeuren naar tips hiervoor.
Ondertussen weet ik dat er meer mensen hier zijn die het echt op eigen kracht hebben gered, echt ik heb zoveel respect daarvoor.

Ik ga weer speuren, nog een keer bedankt voor jullie luisterende oor en de tips :-)

Libra

Wat een vervelend nieuws Ennudan!! :(

Als je zelf de schulden ter hand wilt nemen, of wilt onderzoeken of dat in jullie geval een mogelijkheid zou kunnen zijn, dan kun/moet je in eerste instantie je Beslagvrije Voet uitrekenen en daarop gaan leven.
Ik zet hieronder de link voor je neer waar je deze kunt vinden.
Wat belangrijk is, is dat je in het vakje "loon na beslag" gewoon de som van alle inkomsten/salarissen moet invullen die je op dit moment hebt/binnen krijgt.
Heb je al loonbeslag, dan vul je uiteraard in wat je elke maand binnenkrijgt nadat het beslag er al afgehaald is.

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Punt is wel dat als er al loonbeslag ligt, het eigenlijk wel gewoon einde verhaal is waar het de mogelijkheid betreft om zelf de schulden aan te kunnen pakken, omdat er dan geen (extra) aflossingscapaciteit meer is.

Daarna is het van groot belang om te kijken welke (nu nog) vaste uitgaven je kunt schrappen/naar beneden kunt bijstellen om je leefkosten zoveel mogelijk naar beneden te kunnen bijstellen zodat je aflossingscapaciteit zo groot mogelijk wordt en je daardoor voorstellen kunt gaan doen aan de schuldeisers.
Het is dan zo dat je van die Beslagvrije Voet al je vaste lasten en je huishoudgeld moet kunnen betalen.

Voor wat je leefbudget (huishoudgeld) betreft, geldt dat je â,¬ 50,00 voor de eerste persoon rekent en daarna â,¬ 10,00 voor elk persoon meer in je huishouden per week.

Dan moet je ook rekening houden met de "volgorde" van de schuldeisers en welke voorrang krijgen boven de rest.
Op 1 staat met stip de Belastingdienst.
Daarna volgen CVZ, CJIB, gemeentelijke en waterschapsbelastingen en schuldeisers die een vonnis hebben van de rechtbank.
Daarna volgen de hypotheekbank/woningbouwvereniging en de nutsbedrijven (energie en waterleverancier).
En als laatste alle overige schuldeisers zoals bijvoorbeeld postorderbedrijven.

Als je dit allemaal op een rijtje hebt gezet kun je kijken of er inderdaad een mogelijkheid is om het zelf aan te gaan pakken, of dat er echt geen andere mogelijkheid overblijft om toch schuldsanering aan te gaan vragen.

Let wel, er wordt in eerste instantie gekeken of de schulden niet "te kwader trouw" zijn ontstaan en of dit via het minnelijk traject lukt.
Schulden die "te kwader trouw" zijn ontstaan zijn bijvoorbeeld schulden die je bij (bijvoorbeeld) de Belastingdienst hebt of uitkeringsinstanties doordat je "bewust" fraude hebt gepleegd.
Schulden die ontstaan zijn vanuit een periode van werkeloosheid, waardoor je een achteruitgang had in inkomen, worden niet als frauduleus bestempeld, maar puur als een gevolg van.

Mocht het minnelijk traject niet lukken, dan is er altijd nog de mogelijkheid om WSNP aan te vragen.

Dat je nu een afwijzing hebt gehad van de kredietbank, wil nog niet zeggen dat daarmee alle mogelijkheden uitgeput zijn!

Heel veel succes met alles en sterkte!

ennudan

Dank je Libra voor de linkjes, dat scheelt alvast weer zoeken :-)

We hebben geen schulden door fraude gelukkig. De belastingdienst hadden we wel een schuld maar dat was van inkomsten en motorvoertuigen belasting en die is inmiddels betaald.

Waar we nu nog schuld hebben is het energiebedrijf, de zorgverzekering en dus die schuld van de lening die nu is ondergebracht bij de deurwaarder.
Over die laatst ben ik wel een beetje benauwd want zei eisen een betaling van 450,- per maand nu. Ik ben alleen bang dat we dat nooit af kunnen lossen als ik ook de andere dingen nog moet betalen.
Straks met mijn man maar eens goed puzzelen en eens kijken hoever we komen.

sacredfour

Knibbel schreef:
QuoteDe Ribank is ook bij ons bekend en eerlijk gezegd ben ik daar zelf niet zo positief over. Wij hadden daar in het verleden ook een doorlopend krediet lopen en werden na 4 jaar zomaar ineens geconfronteerd met een forse renteverhoging.....
Dit is ook een bekende truc van Interbank.          DIT MAG NIET!!!
Het is jammer dat ennudan zaak al voor de rechter geweest is. Er lopen zaken tegen Interbank waar het KIFID al een voor de klant positieve uitspraak heeft gedaan. 
Art 6: 227 BW zegt dat een overeenkomst bepaalbaar moet zijn. Dit betekend dat bij het aangaan van de overeenkomst alles vastgelegd moet worden. Is iets niet geheel vast te leggen dan moet er in de overeenkomst en de alg. voorwaarden de toekomstige  veranderingen ergens op gebaseerd zijn bv “als de Euribor stijgt dan zal uw rente evenredig mee stijgen. Daalt de Euribor dan daalt uw rente ook evenredig”. Heeft de bank hier geen duidelijkheid gegeven dan kan je je beroepen op art6:227 BW en de overeenkomst nietig/ vernietigbaar verklaren. Dit betekend dat je alle rente die je ooit betaald hebt terug claimt. Je dient dan een tegenclaim in en stopt de betalingen. Je beroept je op schuldeisersverzuim.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

@Ennudan,
Is inderdaad minder dat de kredietbank jullie hebben aanvraag heeft afgewezen, dit had jullie misschien net dat beetje lucht en ruimte kunnen geven voor een goed begin om jullie schulden aan te pakken. Ik hoop dat jullie mogelijkheden zien en vinden om het alsnog zelf aan te pakken en anders dat jullie aanvraag voor schuldhulpverlening wel gehonoreerd wordt. Wens jullie heel veel sterkte en succes met puzzelen en zoeken om een weg hierin te vinden... Buster en Libra hebben al handvatten aangereikt.

Als ik even op mezelf mag terugkomen, ik weet inmiddels uit eigen ervaring dat het zelf aanpakken van de schulden best zwaar is. Zeker in het begin omdat je alleen maar bezig ben met overzichten maken, betalingsafspraken regelen, drastisch bezuinigen, administratie bijhouden. Het vraagt enorme discipline en in het begin is het alleen maar op je tenen lopen en alles goed in de gaten houden, erg confronterend en soms ontzettend frustrerend. Ik heb ook vaker de wens gehad het bijltje erbij neer te gooien. Maar.... als de ergste druk weg valt en je houdt aan je bezuinigingen en je betalingen zul je merken dat er langzaamaan meer rust komt. En dan zal ook jij het lichtje aan het eind van de tunnel kunnen zien.

Hou je goed en kop op, het gaat jullie zeker ook lukken....

@Sacredfour,
wat vind ik dit nou spijtig dat ik jou toen nog niet kon. Wij kregen gewoon ineens een brief dat de rente verhoogd was..... ja en wisten wij veel. Wij voelden ons meer in een underdog-positie, want we hadden een schuld bij hun. Wij wisten toen nog niet dat schuldenaren ook rechten hadden en niet alleen maar plichten. Jammer.....

Maar kan Ennudan hier echt niets meer mee, ook al is hun zaak al voorgekomen? Kunnen zij niet achteraf via de rechter alsnog rente terugclaimen? Zeker gezien hun financiële situatie zou dit voor hun meer dan welkom zijn.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

sacredfour

Knibbel, helaas zijn de mogelijkheden na een vonnis beperkt. Je zou in beroep kunnen gaan als de tijdlimiet hiervoor nog niet verstreken is. Maar het is niet de bedoeling om in hoger beroep met hele andere feiten te komen. Het hof bekijkt de uitspraak van de kantonrechter en oordeelt of de feiten juist zijn ge?interpreteerd. Om met een geheel andere casus te komen bij het hof gaat  niet werken.  Het is inderdaad jammer dat mensen niet eerder hulp zoeken.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.