WSNP en IB schuld

Started by exondernemer, Mar 26, 2014, 01:19 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Hoi heb in mijn vorige berichtje gezegd hier houden we dan maar bij, en dat had de nodige diepgang de ex ondernemer maakte een vergissing door neerbuigend te kijken naar mensen die net niet rond kunnen komen, en weet nog niet half waar die voor staat komende tijd en zal volgende jaar met ongeloof terug lezen dat hij het af deed en schreef,  als alleen maar een beetje te veel consumeren en zal met respect schrijven over mensen die rond komen met bijna niets.

Er is zo,n spreekwoord .... hoogmoed komt voor de val denk ik dan.

Wat zal het forum nodig zijn in de zeer moeilijke komende tijd voor deze ex ondernemer

En wil scherp aan geven dat Burningspirit hier al enorme kennis van heeft, en deze vergissing niet heeft geschreven en ook NOOIT zal doen, maar een aanvulling gaf,  met het doel... het eerdere bericht af te fakkelen.

Affakkelen:

Rotterdams werkwoord voor een vlammetje boven een schoorsteen te houden dat de rest niet in de fik vliegt

Zand er over werkt ook  :)

Libra

Beste mensen,

Zo.........daar kwam even de stoom vanaf zeg!!!!! ;D

Als eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt dat de laatste tijd hier mensen zich aanmelden met vragen en als zij vervolgens dan niet het antwoord krijgen waarop zij gehoopt hadden, of dat zij niet kompleet naar de mond gepraat worden, zij onmiddellijk afhaken en dan maar roepen dart zij hier geen berichten meer gaan plaatsen.

Dan wil ik nog even terugkomen op dit draadje in het bijzonder en dan met name dat ik vind dat Exondernemer het helemaal niet netjes heeft geprobeerd op te lossen.
Want als je namelijk als directeur/eigenaar van een BV diezelfde BV leegtrekt om door middel van de zogenaamde dividenduitkeringen privéschulden weg te werken, breng je daardoor diezelfde BV in een dusdanige positie dat wanneer een eventuele achteruitgang in inkomsten zich voordoet, het einde verhaal is.
Ook voor de eventuele medewerkers die werkzaam zijn in die BV.

Dan moet mij ook nog iets anders van het hart.
Toen ik mij hier bijna 2 jaar geleden aanmeldde met mijn problemen en vragen, zou ik toch niet echt blij geworden zijn als ik een volgend bericht had ontvangen: "van harte welkom hier, maar ik heb geen antwoord op jouw vraag en kan je ook niet helpen".
Lieve mensen, laten we wel zijn.
Zo'n hartelijk welkom is natuurlijk ontzettend aardig maar zet totaal en absoluut geen zoden aan de dijk!!!
Laten we dus dan ook alsjeblieft ervoor zorgen dat er alleen antwoorden geplaatst worden die er echt iets toe doen en waarmee een schuldenaar iets kan.
Die schuldenaar zit namelijk met een groot probleem en wil alleen maar een antwoord.

Als ik per ongeluk een paar dagen niet op het forum ben geweest, word ik echt hor en dol van alle nieuwe berichten en heb dan wel dagwerk om overal doorheen te lezen.
Maar ik zit persoonlijk niet te wachten op de zogenaamde prietpraat.
Ik wil wel graag mensen gericht helpen, maar de topics op zich zijn dusdanig vervuild met allerlei randzaken dat de moed mij af en toe echt in de schoenen zakt.
Maar dit betekent tegelijkertijd wel dat zeer legitieme vragen daardoor het risico lopen over het hoofd gezien te worden doordat vele mensen zich geroepen voelen om anderen toch maar vooral welkom te heten en vervolgens te zeggen dat ze die persoon niet kunnen helpen en dat lijkt me nu toch niet echt de bedoeling.

Hetzelfde geldt voor diegenen die zogenaamd "meehuilen met de wolven in het bos".
Het is geweldig als mensen een groot empathisch vermogen hebben.
Het is alleen wel de kunst om dit vermogen te kunnen combineren met een toch wel wat meer kritische instelling.
Daarmee bedoel ik dat, hoe schrijnend een verhaal ook is, het is het verhaal van een ander.
Het helpt dan ook niet als je in dezelfde emotie meegaat, maar sterker nog, het helpt die ander totaal niet!
Iedereen moet zijn/haar eigen pad lopen.
We kunnen alleen maar helpen door gerichte adviezen te geven, maar tegelijkertijd houd je het daarmee voor jezelf ook "leefbaar".
Bovendien loop je dan niet het risico dat je ongenuanceerde uitspraken gaat doen die bij anderen totaal anders over kunnen komen of binnen kunnen komen.
Het is een dun draadje waar we met z'n allen langslopen en de afgrond is daardoor heel dichtbij.
Een ongefundeerde of ongenuanceerde opmerking kan ongewild vele anderen kwetsen.
En ook dat is niet de bedoeling hier op het forum.

Wij zitten hier met elkaar om elkaar te helpen, wegwijs te maken in het land van de schuldenaar, maar bovenal om de rechten van die schuldenaar over het voetlicht te tillen.
Vrijwel iedereen die zich hier aanmeldt heeft allang te horen gekregen wat zijn/haar plichten zijn en wat er allemaal niet mogelijk is.
Laten we dus dat grote goed in stand proberen te houden.

sacredfour

Ik lees vandaag pas dit draadje. Als ik het goed begrijp is de belastingschuld geld dat ontrokken is aan de BV en nu belastbaar inkomen is voor de natuurlijke persoon. Je boekhouder had je moeten waarschuwen, ten tijde van de grote dividend onttrekking,  dat dit grote problemen kan veroorzaken. Het probleem is dat boekhouders altijd standaard een jaar of zelfs een paar jaar achterlopen met de aangiftes. Had deze onttrekking niet beter een persoonlijke lening van de BV aan de natuurlijke persoon kunnen zijn? Je had dan beter het bedrijf failliet kunnen laten gaan. Er gaan dagelijks tientallen bedrijven failliet , dit is waarom je een BV bent en geen eenmanszaak. De bedoeling is dat je niet met schulden achterblijft.  Maar ja, daar heb je nu niks meer aan. Mijn ervaring ( als ex ondernemer) met de belastingdienst is dat ze niet de moeilijkste zijn. Toen mijn boekhouder weigerde de aangifte te doen omdat ik niet (genoeg) betaald zou hebben, heb ik hem van zijn taak ontslagen en heb ik zonder inzicht in mijn boekhouding, omdat deze nog bij de boekhouder lag,  zelf een  nul aangifte gedaan. Deze werd door de belastingdienst geaccepteerd!  Ik denk dat een vindingrijke boekhouder je alsnog kan helpen met een oplossing als de BV nog steeds bestaat.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Hoi SF dit is nu precies wat gebeurt is de BV is geschiedenis maar zonder failliet omdat er ruim voldoende geld was.

Het is begonnen om een prive restschuld woning versneld af te lossen omdat, een prive schuld blijkbaar onacceptabel is voor deze, en hier geen lening voor durfde aan te gaan.

En dat is gelukt BV is weg, geen werk meer,  maar wel prive uit de schulden.

Daar kun je een boekhouder niet op aan rekenen, welke keuze iemand maakt.

En moet nu verder met niets, weer een toekomst opbouwen 

En het heeft geen doel meer, verder nu een boom op te zetten hoe het anders ook goed gegaan was, of waar pech een factor speelde, dit kan je dan achter je laten, en vooruit kijken, een opleiding doen, een mooie baan, met een ondernemersplan een bank binnen lopen.

Zonder schulden verder, maakt alles weer mogelijk

burningspirit

Het enige dat ik weet van de Belastingdienst is dat er mee valt te praten
Maar pas nádat ze zich van hebben vergewist, dat je, in hun (=de BD) ogen, je belastingschuld te goeder trouw hebt opgebouwd

Alles hangt en staat bij de visie van de belastingdienst over het ontstaan van de schuld
Had die, op wat voor manier ook, voorkomen kunnen worden of lager kunnen zijn?
Dan beschouwt de BD dit als verwijtbaar (zo je wilt: te kwader trouw)
Pas dán wordt het slecht kersen eten met de BD, want die voelt zich dan benadeelt door jou, omdat je andere schuldeisers hebt laten voorgaan
Je kunt van de belastingdienst vinden en denken wat je wilt, maar ze hebben gewoon voorrang
En dat realiseren mensen zich vaak helaas te weinig of te laat

Wat ik zou doen, als ik met zo'n probleem zat, is kijken op wat voor manier ik aannemelijk zou kunnen maken dat ik het niet expres heb gedaan
Als ik zou ontdekken, dat, als ik (of mijn boekhouder namens mij) anders had gehandeld, het probleem minder groot of zelfs nihil zou zijn geweest, dan zou ik dat eerlijk onder ogen zien en met excuses (mea culpa) het gesprek met de belastingdienst weer aangaan

En dan komt het neer op jarenlang betalen, ja
Wie zich brandt moet op de blaren zitten
Dat geldt voor ons allemaal, zonder uitzondering

........sluit graag aan bij Libra: in mijn eigen woorden:
laten we elkaar helpen, de weg wijzen en bemoedigen
niet meer, niet minder

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

member001

Quote from: An0niempje on Mar 26, 2014, 01:49 PM
Quote from: Lizayra on Mar 26, 2014, 01:42 PM
Ik vraag me af of de wsnp wel voor schulden uit onderneming geldt, ik dacht eigenlijk van niet (Wet Sanering Natuurlijke Personen).

Dat is idd ook een goede vraag...

En toch nog een andere vraag: je hebt je bedrijf dus niet failliet laten verklaren?
Naar wat ik begrepen heb, zit daar ook nog verschil tussen, maar ook daarvoor moet ik zeggen, dat anderen hier op het forum daar meer van af zullen weten...

Je kan een WSNP aanvragen, met schulden uit de onderneming. Ik ben zelf ex ondernemer en heb zowel zakelijk (het grootste gedeelte) als prive schulden. Ik heb op zakelijk gebied alle instanties gehad.
Ik ben niet failliet verklaard, maar na onderzoek was mijn bedrijf niet levensvatbaar en heb ik het bedrijf uitgeschreven bij de kvk. Wel duurde het 3 maanden voordat ik een bijstandsuitkering ontving.