wsnp.....het einde??

Started by may, Mar 05, 2014, 10:35 AM

Previous topic - Next topic

may

Een hele tijd geleden heb ik mijn verhaal op dit forum gezet, wij waren  na een rocky start terecht  gekomen in de wsnp en alles ging redelijk goed.
Tot mijn vriend zijn contract niet verlengd werd en zonder baan kwam te zitten. Na herhaaldelijk solliciteren kwam hij maar niet aan een baan hij zat in de ww en het doken best naar beneden met ons inkomen maar was nog te doen totdat we na 1 jaar in de bijstand kwamen en het echt niet te doen meer was. We moesten met zo'n laag inkomen rondkomen dat we ons huis moesten verkopen wat we in het begin mochten houden van de bewindvoerder, wij hebben dit allemaal zelf geregeld zonder tussenkomst van een makelaar wat weer geld scheelde maar wel met een gigantisch verlies. Wij moesten op zoek naar een huurwoning maar die was in onze woonplaats moeilijk te vinden en je krijgt hier geen voorrang dus kwamen we in een woning terecht die nog redelijk duur was maar we moesten wel want we konden verder nergens terecht.(wel toestemming gevraagd aan de bv) In deze woning moest alles gedaan worden zat geen koelkast geen gasfornuis geen inbouwkledingkasten (die wel zaten in het oude huis) geen vloeren en gordijnen vn onze oude woning konden ook niet mee want waren niet dzelfde grootte.
Wij vroegen bijzondere bijstand aan maar duurde ruim 22 weken voordat wij hier een antwoord op kregen en toen we dit uiteindelijk kregen werd er gekeken na de verkeerde periode, (ze keken naar de periode dat mijn vriend een baan had een periode die na de aanvraag was en niet na de periode dat we in de bijstand zaten de periode die voor en tijdens de aanvraag was) mijn vriend had inderdaad gelukkig een baan gevonden 3 weken nadat we de aanvraag hadden ingediend en ze keken naar die periode dus bezwaar aangetekend en dat is ook weer ruim 5 weken geleden.

Wij hebben ruim een jaar in de bijstand gezeten en hebben voor de bijstand een verlenging wsnp gekregen van twee jaar omdat we niet genoeg af droegen aan de boedel, in de periode van de bijstand zijn er nieuwe schulden ontstaan(cz en essent) die ik op het moment aan het inlossen ben maar ik zie het allemaal niet rooskleurig meer in, ik heb een paar maanden geleden ook een budgetcoach aangevraagd via de gemeente maar ook daar wacht ik nog steeds op. 3 maart zouden wij uit de wsnp zijn en dan zou de verlenging wsnp beginnen maar heb nog niks gehoord van de bv. Onze eigen bv is langdurig ziek heb ik gisteren vernomen op de website die hadden we sowieso al een ruime tijd niet gesproken, sowieso is het contact tussen ons en de bv niet optimaal. We moeten alles per post doen maar heel vaak als wij dingen opsturen krijgen we weer een brief waarin ze vragen om informatie die we al hebben opgestuurd maar dat kunnen we niet bewijzen omdat alles per post gaat,, toen mochten we alles mailen maar dat werd later teruggedraaid en moest toch alles per post, een vtlt bedrag hebben we al lang niet meer gehad terwijl onze situatie is verandert en dat hebben we ook aangegeven en de nieuwe info hebben we ook doorgestuurd, maar dat is ook al vaker gebeurt dat we weken erna pas een vtlt bedrag krijgen en dan weer met terugwerkende kracht bij moeten betalen. ook is het al vaker gebeurt dat we een hoger vtlt bedrag hebben dan dat hun aangeven en dat wij dat dan ook met berekeningen moeten ondersteunen
Ik ben bang dat we eruit worden gezet en dat is allemaal mijn eigen schuld maar ik weet niet hoe ik het anders had moeten doen.
Toen wij de huurwoning kregen moest ik wel een koelkast, gasfornuis, vloeren enz kopen anders kon ik hier niet wonen (tweedehands dat wel)ook moest ik 1,5 maand vooruit betalen van geld dat ik eigenlijk niet over had maar eigenlijk voor rekeningen bedoeld was, maar ik nam aan dat we recht hadden op bijzondere bijstand maar dat heeft ook allemaal langer geduurd en dat duurt nog steeds. Ik weet niet meer wat ik moet doen
Het lijkt net of ik altijd maar de verkeerde beslissingen neem terwijl ik die beslissingen neem omdat ik echt denk dat ik er goed aan doe.
Wat gebeurt er als we eruit moeten?
En wanneer krijgen wij dat te horen?

Knibbel

Hallo May, wat een verhaal, dit gaat je niet in de koude kleren zitten. En wat zonde, doodzonde wanneer je nu door al die vervelende omstandigheden dadelijk uit de wsnp wordt gezet. Ik hoop echt dat dit niet gaat gebeuren, dat jullie het traject mogen en kunnen afmaken. Zelf zit ik niet in de wsnp, mijn ervaring/deskundigheid hierin is dan ook maar beperkt tot dat wat ik hier op het forum lees, maar ik hoop dat de andere forumleden (Buster, Tuthola) die hier alles vanaf weten jou verder kunnen helpen. En misschien een tip voor als je ooit weer eens, ongewild en ongewenst, weer in een verhuissituatie terechtkomt, op facebook heb je heel veel weggeef-pagina's of ruilpagina's, in jouw regio zullen er zeker zijn. Hier kun je heel veel 'gratis' krijgen. Ik weet, dit is natuurlijk praten achteraf, maar toch.....

May, hoe zwaar het ook is..... hou vol!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Jeetje May, dat zijn geen leuke dingen.

Even eerste dingen eerst.
Quote from: may on Mar 05, 2014, 10:35 AM
Wij hebben ruim een jaar in de bijstand gezeten en hebben voor de bijstand een verlenging wsnp gekregen van twee jaar

Ik neem aan dat je hiervan een officieel bericht hebt ontvangen van de Rechter-Commissaris (uit naam van de rechter) via jullie bewindvoerder.
Als dat zo is dan is dit bekend bij alle instanties/personen die met het traject te maken hebben en krijg je hier verder geen bericht meer over van je bewindvoerder.
Het staat dan namelijk al zwart op wit dat de duur van het traject verlengd is tot het maximum en krijg je gewoon de halfjaarlijkse rapportages.

Quote from: may on Mar 05, 2014, 10:35 AM
in de periode van de bijstand zijn er nieuwe schulden ontstaan(cz en essent) die ik op het moment aan het inlossen ben

Oef!!!! Eén van de zwaarstwegende regels gedurende het WSNP traject is dat je absoluut géén nieuwe schulden mag maken en dat je er absoluut voor moet zorgen dat de vaste lasten (dus ook zorgverzekering en energie!!!) elke maand betaald worden..........

Weet jullie bewindvoerder hiervan?
Waarschijnlijk door de ziekte van jullie bewindvoerder is dit (nog) niet opgepikt, maar op het moment dat iemand dit in de gaten krijgt, kost dit je gegarandeerd het traject, omdat je door die betalingsafspraak de andere schuldeisers benadeelt.
Ook al betaal je dit uit je VTLB, zo zijn nu eenmaal de regels en wordt er wél zo naar gekeken.

Ik heb je even een PM gestuurd.

Ik duim voor jullie dat het allemaal met een sisser afloopt.

Heel veel sterkte.

chapter

jeetje 2 jaar verlenging, dat is best zware sanctie zijn genoeg mensen in wsnp met een uitkering die ook weinig afdragen.
nou ben ik wel benieuwd wordt inrichtingskosten niet als schuld gezien? aangezien je die vaak ook moet terug betalen
Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt en zou zeker de bewindvoerder vragen om gesprek zodat je ook begeleiding krijgt van bv een budgetcoasch of budgetbeheer.

may

We hebben de verlenging niet gekregen doordat we in de bijstand zaten dat was daarvoor gebeurt omdat we minder konden afdragen dan dat we moesten, we hebben toen ons verhaal gedaan bij de rechter en alle bewijzen laten zien en we kregen toen 2 jaar verlenging om dat de boedel aan te vullen, dat zou dus vanaf nu zijn. Zo konden wij in de wsnp blijven alleen wel een verlenging. Ons wsnp traject zou 3 maart eigenlijk afgelopen zijn.

Wij zijn blij dat we in de wsnp zijn gekomen, nou ja blij we hadden er eigenlijk voor moeten zorgen dat we nooit schulden hadden gekregen maar door een samenloop van omstandigheden en ook door eigen schuld zijn we hierin terecht gekomen en hebben we de kans gekregen om toch weer een schone lei te krijgen maar een jaar nadat we erin zaten ging alles mis, mijn vriend verloor zijn baan en een andere krijgen was moeilijker dan gedacht terwijl hij nooit zonder baan heeft gezeten. en kort daarna in de bijstand, huis kwijt met grote restschuld en een nieuw huis waar 1,5 maand vooruit betaald moest worden en ingericht moest worden.  Dus sinds we in de wsnp zitten wat sowieso bikkelen is hebben we er nog extra moeilijkheden op gekregen, en nu ben ik dus bang dat we alsnog eruit worden gezet, ik weet het ook niet meer.
Aan de bv heb ik vaak hulp gevraagd maar daar zijn ze niet voor word er dan gezegd en budgetbeheer via hun kost ook weer geld en dat hebben we gewoon niet. Daarstrax een belletje gehad van mijn maatschappelijkwerker dat we dinsdag gesprek hebben met budgetcoach van hun, dus mss dat hij wat orde in mijn chaos kan krijgen.

An0niempje

Wat een verhaal.
Ik kan je helaas geen tips geven, omdat ik zelf nog te weinig afweet van WSNP, maar sterkte wensen kan natuurlijk wel altijd.
Dus bij deze: heel veel sterkte en een dikke knuffel....

chapter

Ik hoop dat je dinsdag wat steun ervaart en samen met budget coach de goede weg rerug kan vinden.  Dat iemand je  ruimte geeft je te uiten en er voor je is kan al flink wat druk weghalen. 
3 jaar is al lang 5 helemaal op een minimum. Neem ook tijd voor jezelf voor ontspanning

tuthola

Hallo May,

Volgende zin heb ik even uit je verhaal gepikt....

we hebben toen ons verhaal gedaan bij de rechter en alle bewijzen laten zien en we kregen toen 2 jaar verlenging om dat de boedel aan te vullen,

Als ik het goed begrijp heb je verlenging gekregen op basis van je achterstand boedel door omstandigheden en heb je 2 jaar de tijd om dit aan te vullen. Omdat je bij de rechter hiervoor bent geweest neem ik aan dat hier een schrijven van is ??
Zo ja denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken om de wsnp uitgezet te worden omdat de rechter je die 2 jaar heeft gegund om de boedel weer aan te vullen.
Heb je echter na deze uitspraak schulden gemaakt is het weer een ander verhaal.

Ik weet niet hoeveel jullie achterstand is en of het haalbaar is om dit binnen 2 jaar in te lossen.
Hierbij neem ik ook aan dat dit haalbaar is anders had de rechter jullie geen 2 jaar de tijd gegeven.

Het zullen nog 2 zware jaren worden, ik hoop van harte dat de budget coach jullie weer op het goede pad kan krijgen.

Heel veel sterkte aankomende dinsdag.....

may

Ik hoop ook dat de budgetcoach me even weer orde op zaken kan laten stellen want dit is echt geen doen. Ik doe het met de beste intenties maar die beste intenties blijken toch altijd niet de juiste te zijn of verkeerd uit te pakken.
Na 3 jaar wsnp en dan het pad daarvoor zitten we echt wel aan onze max en we proberen door te gaan maar het heeft wel een behoorlijke impact op je relatie, de kinderen merken er niet veel van omdat ik probeer hun niks hiervan te laten merken en ze er zo netjes mogelijk bij te laten lopen, ze vragen uiteraard wel erg veel en daar word ik vaak chagerijnig van maar kinderen blijven kinderen en die willen nu eenmaal ook dingen die hun vriendjes ook hebben en dingen doen die hun vriendjes ook doen.
Maar dat is niet het vervelendste, het vervelendste is de onzekerheid en de angst die je hebt om eruit gezet te worden....dat spookt constant door je hoofd.

Bedankt voor jullie berichtjes het is idd fijn om je verhaal zo af en toe te kunnen doen.
Ontspanning is er niet veel omdat je constant in de stress zit, ik las zo af en toe nog wel eens een boek maar kan mijn concentratie er niet bij houden, heb de laatste tijd ook allemaal klachten die door de stress veroorzaakt worden en dat is niet het einde van de wereld maar dat is wel erg lastig.
En uitgaan zit er ook niet echt in of een filmpje pakken want daar is geen geld voor.
Maar het goede weer komt er weer aan en dan zijn we vaak buiten te vinden, en ik heb een lieve vriendin die me zo af en toe een keer meeneemt.
Had gewoon niet verwacht dat ik er zo bij zou zitten op dit punt van mijn leven, ik vraag me een hele tijd af waarom ik dingen heb gedaan zoals ik ze heb gedaan.
Waarom heb ik niet beter gespaard voor als we in de problemen zouden komen
waarom heb ik niet zuiniger geleefd
waarom ben ik in zee gegaan met een budgetbeheerder die een oplichter bleek te zijn
en dan natuurlijk nog de dingen waar je niks tegen doet
waarom is het mis  gegaan met onze eigen zaak.
waarom kreeg mijn vriend een conflict op zijn werk waardoor hij 3 mnd niet uitbetaald kreeg
waarom is bij zijn nieuwe baan zijn contract niet verleng hoewel hij zijn werk goed deed (hij was de laatste die erbij kwam dus moest door bezuinigingen er als eerste uit)
waarom ging zijn laatste baas zijn bedrijf failliet net toen we een jaar in de wsnp zaten en was het vinden van een nieuwe baan zo moeilijk
waarom kwamen we in de bijstand
enz enz
Maar ik moet even stoppen met dat achteruit kijken en vooruit  gaan kijken want anders heb je alleen maar medelijden met jezelf en daar schiet ik ook niks mee op. En dat heb ik ook meestal niet maar soms zit ik er even doorheen en dan heb ik dat even wel.

Van de 2 jaar verlenging is idd een schrijven en de achterstanden zijn ontstaan toen we in de bijstand zaten dus na de verlenging, als het goed is en er niks tegen zit heb ik achterstanden binnen dit jaar ingelopen, maar als er iets mis gaat dan natuurlijk niet. Dinsdag komt de budgetcoach en dan zal ik hem eens laten buigen hoe ik het beste mijn betalingen kan doen. Toen we de 2 jaar verlenging kregen had mijn vriend nog een goede baan en waren onze inkomsten ruim â,¬ 800,00 hoger dan nu en dan natuurlijk een jaar in de bijstand waarin we ruim 1600,00 pm minder hadden.
Vanaf die datum van uitspraak zijn wij dus elke keer minder gaan verdienen.

Nu heeft mijn vriend gelukkig weer een baan en hebben we weer een redelijk inkomen maar nog steeds minder dan dat we hadden toen de uitspraak was dus weet niet wat dat betekent.
Ik ga gewoon alles op alles zetten om dit voor elkaar te krijgen want ik wil er echt niet uitgezet worden na al die tijd.
Misschien een fulltime baan als alle kinderen naar school gaan. De jongste gaat vanaf volgende week.

chapter

jeetje may het is niet niks
in principe maakt het inkomen niet zoveel uit maar klopt je vtlb wel met de hogere huur die je nu hebt.
je hoort elk halfjaarverslag een nieuw vtlb te krijgen begreep ook dat dit een paar keer veel later werd gedaan.
bij bijzonderheden als nieuwe hogere huur etc mag je om herziening vtlb vragen. Is de bwv wel op de hoogte van de achterstanden, als deze niets weet en er zelf achterkomt...
Kun je hem misschien beter inlichten en uitleggen welke oplossing je aan het zieken bent.
Heb je nu wel volledige vtlb of zit je nog daaronder want dan is kans op achterstanden natuurlijk groter als dat je afdraagt boven vtlb.
Het gebeurd ook wel eens dat iemand een vtlb heeft van 1700 en inkomen van 1500 dan kom je elke maand wat te kort.
Heb je zelf geen sollicitatieplicht opgelegd gekregen voor 36 uur?
Ondanks dat eruit gaan moeilijk is ligt ontspanning ook in kleine dingen, ik geniet bv van lange wandelingen met de hond of sporten in mijn geval kosteloos.
misschien heb je recht op bijzondere bijstand participatieregeling schoolfonds etc waardoor je bv een potje krijgt om de kinderen te laten sporten etc.
Hier geld dat je daarvoor jaar op bijstandsniveau moet zitten met wsnp is dit ook het geval en kijken ze na vtlb en niet naar daarwerkelijke inkomen

toi toi toi

may

Het is idd allemaal niet niks.
Wij hebben aan de bv onze nieuwe situatie door gegeven gelijk toen we het nieuwe huis betrokken en ook toen mijn vriend een nieuwe baan had dus uit de bijstand was. Ons vtb was toen we in de bijstand zaten hoger dan dat er binnen kwam wij konden sowieso niks afdragen maar moesten wel bvkosten overmaken. Omdat wij samenwonend zijn moet ik en mijn partner beide dat bedrag overmaken. Ikzelf heb geen sollicitatieplicht omdat ik voor 80 tot 100% afgekeurd ben, maar heb nog wel inkomen ongeveer hetzelfde als wat ik zou hebben als ik parttime zou werken, maar als het niet anders kan moet ik gewoon een 40 urige werkweek maken en dan kijken we gewoon waar het schip strand. Ik zet me wel in op school ed zodat ik weer een beetje instroom in mss een betaalde baan niet op school zelf maar zo ervaar ik wel weer een beetje de dingen die gedaan worden bij een betaalde baan die ik voorheen altijd heb gedaan.

Wij hebben natuurlijk die 2 jaar gekregen omdat wij de boedelachterstand moesten inlopen maar we hebben nu wel minder geld tot onze beschikking waardoor we minder kunnen afdragen heeft dat dan geen gevolgen?
Bijzondere bijstand heb ik aangevraagd maar daar hebben ze dus 22 weken over gedaan en nadat we de uitspraak daarvan kregen bleek dat ze het hadden bekeken over de verkeerde periode, nu bezwaar ingediend en daar zijn ze nu ook alweer 5 wkn mee bezig. Dus alles wat gedaan moest worden hebben we sowieso moeten voorsschieten terwijl we daar helemaal geen geld voor hadden, maar we moesten het wel doen anders konden we de woning niet betrekken. We hebben sinds kort een pas gekregen zodat de kinderen ieder een sport kunnen doen en dat doen ze nu ook, ben begonnen met zwemles.
Ik had me ook aangemeld bij een organisatie die kinderen kleding en schoenen geeft maar die geven dat alleen als je aangesloten bent bij een voedselbank wat wij dus niet zijn.
Nu heb ik nog een fonds aangeschreven via mijn maatschappelijk werker die ons mss met wast dingen kunnen helpen maar dat is ook alweer een aantal weken geleden en als het goed is word dat as vrijdag beoordeeld.

Ikzelf las vaak als ontspanning een goed boek of met de kinderen lekker naar de speeltuin maar het lezen kan ik me gewoon niet meer tot zetten omdat ik teveel aan mijn hoofd heb ik kan mijn concentratie er gewoon niet bij houden. En nu het goede weer er weer aan komt zal ik ook vaker buiten zijn, al ben ik gewoon heel vaak bezig om op internet tips te vinden wat ik kan doen om mijn hoofd boven water te houden en uit te zoeken waar ik allemaal recht op heb. En tot mijn grote spijt schieten leuke dingen er dan wel eens doorheen.

chapter

hoi may
nee dat maakt niet uit ik droeg eerst 1000 euro af nu 2 a 300 maar bwv gaf aan dat ik mij geen zorgen hoefde te maken.
Je krijgt wsnp omdat je zelf niet uit de schulden komt de een kan riant afdragen een ander betaald alleen de verplichte bwv kosten van ongeveer 50 euro.
Het is niet zo dat je alleen wordt toegelaten als je veel afloscapaciteit hebt aangezien niemand in de toekomst kan kijken zoals verlies van baan, ziek worden etc
Als je je verder aan de verplichtingen houd is er niet veel aan de hand.
Mocht je van bwv wel om inrichtingskosten vragen omdat je die vaak krijgt in de vorm van een lening in mijn tijd toen nog wel 8 jaar geleden.
Vrienden van mij hebben een hele periode op beton geleefd omdat ze geen inrichtingskosten mochten aanvragen en later hebben ze via weggeefhoeken met kleden de vloer bedekt.
Niet ideaal maar ze zijn nu wel schuldvrij en nu kopen ze elke keer wat om huis aan te kleden.
wat fijn dat de kinderen kunnen sporten, beweging is erg belangrijk maar ook het sociale aspect ervan.

tuthola

@Chapter je schreef het volgende :

Hier geld dat je daarvoor jaar op bijstandsniveau moet zitten met wsnp is dit ook het geval en kijken ze na vtlb en niet naar daarwerkelijke inkomen

Naar mijn weten gaat dit niet bij alle gemeentes op, iedere gemeente heeft het recht om zelf hieromtrent zijn regels te maken bijvoorbeeld bij mijn gemeente moet je 3 jaar op bijstand niveau zitten eer je in aanmerking komt voor bepaalde vormen van bijzondere bijstand. Ook word er lang niet bij alle gemeentes gekeken naar het vtlb maar kijken ze naar je daadwerkelijke inkomen en maakt het niet uit of je in de wsnp zit of niet ...correct me if i am wrong....:-)

Boeddha

precies Tuthola! In mijn gemeente kijken ze ook naar mijn inkomen en val ik overal buiten!
Be strong, have faith!

chapter

Ik schreef ook hier geld....