Komt je kind tekort door jouw schulden?

Started by Bloem2, Sep 07, 2012, 04:54 PM

Previous topic - Next topic

Bloem2

Alle kinderen mogen meedoen!

In steeds meer gezinnen is het niet haalbaar om de kinderen mee te laten doen met sportclubs of muziekles. Zelfs de kosten die de school met zich meebrengt (schoolmateriaal, schoolkamp) zijn voor steds meer mensen niet op te brengen. Soms kunnen deze gezinnen geen of achteraf pas een beroep doen op bijzondere bijstand of een andere voorziening. Zij kunnen echter wel rekenen op steun van Stichting Leergeld.

Stichting Leergeld werkt met vrijwilligers. Zij komen op huisbezoek om samen met de aanvrager de mogelijkheden te bespreken en eventueel te helpen met invullen van formulieren. Omdat de vrijwilligers vaak uit dezelfde situatie als de aanvrager komen, zijn ze vertrouwde gesprekspartners.

Stichting Leergeld richt zich op ouders/verzorgers van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar:
- met een laag inkomen
- woonachtig in de gemeente waar Leergeld gevestigd/werkzaam is
- die hun kosten niet of gedeeltelijk vergoed krijgen via bijzondere bijstand
- tegemoetkoming in studiekosten of een andere regeling
- die hun kosten pas op een later tijdstip vergoed krijgen.

Stichting Leergeld verwijst in eerste instantie naar wettelijk voorliggende voorzieningen, indien aanwezig.
Daarnaast biedt de stichting ook zelf hulp in de vorm van een voorschot, gift of renteloze lening. Maar ook in natura.

Stichting Leergeld behandelt uw aanvraag in alle vertrouwelijkheid.

Kijk voor een Leergeld bij u in de buurt op:  http://www.leergeld.nl/

Buster

Hoi Bloem,

St. Leergeld is idd een hele goeie stichting en ze doen goed werk.
Ik weet alleen niet of ze ook mensen bedienen met schulden maar wel een inkomen boven de bijstandsnorm.

In Rotterdam heb je trouwens ook het Sportfonds, ik weet niet of dat landelijk is.
Daar kun je een bijdrage aanvragen voor de kleding en contributie van je kind bij een sportclub. Vak loopt dat via scholen of het buurtwerk.
Zij hebben wel een inkomensgrens (helaas)

Ik zit net te lezen en de inkomens grens ligt op "aantoonbaar 120% van het bijstandsniveau" mt schulden kun je dat dus aantonen, bijvoorbeeld bij loonbeslag, of het gerechtelijk bevel.
120% is trouwens

Bloem2

Ik had hier nog niets gelezen over het bestaan van de Stichting.

De hoogte van de schulden worden meegenomen in de aanvraag.
Ook speelt mee hoe men in de schulden is gekomen.
Als er sprake is van een breedbeeld tv en vette auto en andere luxe zal de aanvraag heus afgewezen worden  ;)

lotte

@ Bloem,
zou het voor mij zinvol zijn om een beroep op deze stichting te doen?

Mijn inkomen is natuurlijk zwaar boven de bijstandsnorm.... dat weet jij ook... maar ik zou dit schooljaar echt wel even wat extra hulp kunnen gebruiken.
:'(

Bloem2

Lotte,

Als je langere tijd op het minimum zit kun je het altijd proberen.
Niet geschoten is altijd mis. Ik hoop voor je dat ze actief zijn in jouw woonplaats.

De strategie van de Stichting is om binnen een week na aanvraag te reageren,
komen dan op huisbezoek om het e.e.a. te bespreken.
Heb je al een beroep op je Gemeente gedaan (meedoenfonds, bijzondere bijstand),
zoniet zit de kans erin dat ze je eerst daarnaartoe verwijzen. Ze geven je vast
een handvat mee.

Succes!

Bloem2

Vorige week konden we een moeder blijmaken met een jaar scoutingcontributie voor haar zoon van 8.
Aankomende week kan een jongen van 15 mee op excursie met zijn school, vader kon dit niet betalen.

Bloem2

.. even deze weer onder de aandacht brengen ..

burningspirit

Mijn jongste dochter (13) heeft vorige week een fiets gekregen van Stichting Leergeld.
Tot dan reed ze op haar oude te kleine fiets of leende ze de mijne.... niet altijd mogelijk want ik heb mijn fiets ook heel vaak nodig
Inderdaad een integere stichting die door middel van huisbezoeken, gedaan door gemotiveerde, vriendelijke vrijwilligers, goed onderzoekt waar de werkelijke behoefte ligt
Het kind is echt dolblij! Als het had gekund dan had ze die avond de fiets mee naar boven genomen en was met fiets in de armen in slaap gevallen, maar ja dat kan natuurlijk niet
Ze neemt het gekregen slot ook trouw mee naar school en ziet er op toe dat de fiets dubbel op slot staat
Echt geweldig
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Xdewit

OHH maar dat is fantadtisch niewus! ik dacht dat de stichting alleen voor clubjes enzo was= Een nieuwe fiets geweldig!

burningspirit

Ja, ik heb echt een hele goede ervaring met Stichting Leergeld. De vrijwilliger die de intake deed bij ons thuis, weet precies waar de schoen wringt, maar is natuurlijk ook getraind om de mensen er uit te halen, die niet helemaal te goeder trouw zijn. De intake en de vraag worden onafhankelijk door een soort 'raad' beoordeeld. Sommige dingen worden niet gehonoreerd omdat daar al een voorziening is. De fiets is in het geval van mijn dochter belangrijk, omdat ze nogal ver van haar school afwoont. Bij ons is ook een éénmalige uitzondering gemaakt voor een hobby voor de dochters, nadat ik uitgebreid in een brief het belang ervan had aangetoond. Het is me ook duidelijk gemaakt dat het echt éénmalig is en dus zorg ik nu zelf voor een andere oplossing als het geld uit dit potje op is. De oplossing voor dat soort dingen ligt voor ons écht alleen maar in de ruilhandel: ik bewijs iemand een dienst en krijg dan iets voor in ons 'hobbypotje'. Hoe meer ik daar mee werk, dus voor mensen dingen doe, hoe blijer ik er van wordt. Echt zoiets van de éne hobby (mensen helpen) die geld oplevert voor de andere.... De kinderen leren op die manier ook, dat je van de nood een deugd kunt maken en worden gestimuleerd ook zelf bijbaantjes en/of klusjes op te zoeken. Wat niet wegneemt dat je ook 'om niet' wel eens iets moet doen voor iemand anders, zoals ook anderen 'om niet' dingen voor ons doen. Eerlijk gezegd.... leer ik zelf ook erg veel de laatste tijd weer. Zie het leven vaak als één grote training en voel me daar dan heel erg gelukkig mee/onder.  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Bloem2

Heel fijn te lezen BurningSpirit dat je dochter zo blij is met de fiets!.
Daar doen we het voor, mensen blij maken.

Boeddha

Super stichting! Helaas kom ik er niet voor in aanmerking. Mijn inkomen is ruim boven het minimum en ook al zit ik in de WSNP daar maken ze geen uitzondering voor.

Nu heeft de school van de meiden echt een super regeling! Schoolgeld wordt kwijtgescholden als de ouder in de WSNP zit. Even een formuliertje terugsturen en binnen een paar dagen had ik een brief dat het kwijtgescholden was. Echt top!
Be strong, have faith!

Bloem2

Boeddha, ik vermoed dat iedere afdeling Leergeld ook nog zijn eigen criteria mag bepalen.
Ik weet zeker dat je in de mijne wel geholpen zou zijn.
Heerlijk te lezen dat het schoolgeld kwijtgescholden is. Fijne meevaller!

Wel is het zo dat iedere afdeling afhankelijk is van giften en donaties en daardoor
op de centen zit. Dat wordt bewaakt alsof het eigen geld is en dat is natuurlijk begrijpelijk.