Mijn verhaal - Een nieuw begin!?

Started by StilleStormen, Mar 01, 2014, 01:13 PM

Previous topic - Next topic

StilleStormen

Goedemiddag allemaal!

Ik lees al een tijdje mee op het forum.
Zie zoveel tips en adviezen maar wat veel meer waarde heeft, de warmte hoe jullie met elkaar omgaan! Geen oordeel of veroordeel.
Dat geeft mijn de kracht om eindelijk me ook eens aan te melden.
Hoop nog meer tips en adviezen te verzamelen maar ook andere te kunnen helpen!

Mijn verhaal in een notendop:

We zijn met 2 volwassen en zijn in de schulden geraakt toen we ons eigen bedrijf opgedoekt hadden en niet gelijk aan de bak kwamen.
Gelukkig heeft mijn partner nu wel een baan en ik doe veel thuiswerk. Alle beetjes zijn meegenomen toch!?
Lang verhaal kort houden, er is verleden jaar een Bipolaire Stoornis bij mij geconstateerd (ook wel manisch depressief genoemd) en via het GGZ en mijn Sociaal Psychologisch verpleegkundige probeer ik weer alles op een rit te krijgen.
De financiële rompslomp heeft een diepe impact op ons dagelijkse leven en hebben op advies vrijwillig bewind aangevraagd.
Zij nemen alles tijdelijk over en wij kunnen op ons gemak aan ons zelf gaan werken.
Nee het is zeker NIET ideaal maar we hebben het zo vaak geprobeerd om het zelf op te lossen maar door mijn 'stoornis' ging dat alle kanten op.
Mijn partner heeft wisseldiensten en kan ook niet altijd aktie ondernemen dus financieel bleef het een puinhoop.

De gordijnen bleven dicht, deurwaarders kwamen op en aan, dreigbrieven gooide ik gewoon weg etc...etc.... denk dat jullie wel begrijpen hoe dat er hier aan toeging.
Sinds we onder bewind staan is er een stuk rust gekomen en moeten we nu gaan proberen weer een beetje te gaan leven....... want dat deden we al jaren niet meer.
Sinds deze maand gaat alles eindelijk lopen!
We hebben een beheer rek. waar het salaris op gestort wordt en wij een leefgeld rek. voor ons dagelijkse leventje.
We moeten gaan rondkomen van â,¬ 60,- per week.

We zijn de laatste jaren altijd stuivers 3x omgedraaid maar nu benauwd het ineens dat we echt maar 60 euro hebben. Altijd kijken we naar de aanbiedingen e.d. maar weten even niet hoe we het moeten doen aangezien je wekelijks je dingen nodig heb maar ook maandelijks wel eens spullen moeten worden aangeschaft.
Hoe we het moeten gaan doen weten we ook nog niet precies maar weet door dit forum dat het zeker moet gaan lukken!

We krijgen â,¬ 60,- per week
roken beide (draaien ons eigen sigaretten) en hebben 2 kleine honden.

We gaan dus nu op ontdekkingsreis.........

Buster

Beste StilleStormen, welkom op het forum.

Wat fijn dat er in elk geval nu wat meer rust is.
Dat zal je ook vooruithelpen in je stoornis.

â,¬ 60 voor twee volwassenen en twee honden is inderdaad krap, maar op zich wel te doen.
De grootste kostenpost zal ongetwijfeld het roken zijn. Zelf ben ik overgestapt op de grote pakken Kornet van AH. Maar,.. ik rook shag met blauwe vloei, geen sigaretten, dat scheelt ook in de kosten.
De filterhulzen hebben, net als de gewone sigaretten een behandeling in het papier waardoor de sigaret sneller in rook opgaat, dat zorgt er ook voor dat je meer rookt.
Stoppen is de meest goedkope optie maar dat krijgt niet iedereen voor elkaar.

Wat wij hier doen is steeds weekmenu's maken aan de hand van de aanbiedingen die ik vind op het internet. Gebruik maken van seizoensgroente afgewisseld met pot en blik.
Een maal per week soep of pannenkoeken wil ook goed helpen.
Probeer de â,¬ 60 te verdelen in potjes.
Zet per week â,¬5 apart voor de maandelijkse aanschaffen zoals wasmiddel, lampen.
Verder is het inkopen per maand een kostenbesparing die je langzaamaan op kunt bouwen.
Je kunt nu niet in een week tijd al je geld besteden aan een voorraad voor een maand, dat heeft dus even tijd nodig.

Vlees en kaas is een van de grootste kostenposten.
De goedkoopste manier is jonge kaas in een blok, die zijn â,¬4,29 per kilo bij AH en Lidl en kun je makkelijk wat langer bewaren, drie weken is haalbaar.
Vlees bewaren in de vriezer in porties van 200 gram of twee stuks.
Die haal je dan 's ochtends uit de vriezer, dan heb je op tijd ontdooid vlees.

Succes!

chapter

ten eerste natuurlijk welkom
Hebben jullie ook al een start gemaakt met het oplossen van de schulden of voor nu alleen nog budgetbeheer.
Als je deze niet zelf opgelost krijgt zul je je ook moeten melden bij de gemeente.
60 euro is best wat als je oplet, ik gebruik ongeveer 70 euro per week met 3 kinderen (tieners)
ik rook gelukkig niet meer maar die kostenpost heb je ook zelf in de hand (minderen bv)
en wij eten altijd verse groente met vlees of pasta 1 maal per week met ook veel verse groente en vlees.

StilleStormen

Chapter, wij zitten nu in de bewindvoering. Zij regelen op dit moment de schulden en de normale kosten. Wij krijgen op dit moment leefgeld.

We hebben heel lang geprobeerd om er zelf uit te kunnen komen maar hebben als het ware de handdoek in de ring gegooid aangezien we geen uitweg meer zagen en niet meer leefde.
Elk moment van de dag waren we bezig met de schulden, waren daar 24/7 mee bezig, niks vonden we meer leuk en leefde als 2 kluizenaars.
Bij de gemeente waren we ook al geweest maar omdat we niet getrouwd waren en ik geen inkomen heb, werden de regels ineens erg gecompliceerd.
Ik moest zoveel zaken regelen en met mijn aandoening was ik de ene keer heel actief en wilde alles regelen en de andere keer kon het me gestolen worden, dus daar schoten we er niets mee op.
Daarom hebben we zelf bewind aangevraagd op advies van het GGZ en de rechter waar ik voor moest verschijnen ivm een dreigende gijzelneming ivm openstaande boete.

StilleStormen

Buster, je tips neem ik van harte!
Die â,¬ 5,- apart leggen voor de maandelijkse uitgaves hebben we nog niet eens aan gedacht!
Tuurlijk hadden we wel iets van: och en als de wasmiddel nou op is!?
haha met je tip komen wie een end.

Wij halen een groot pak shag Break 95 gram voor â,¬ 13,50 en hulzen van Ruba 200 st voor 0,85
Daarnaast een pakje shag van Ruba 40gr voor â,¬ 5,50 Met dit doen we beide de hele week.

Nu gaan we eens uitzoeken of we via internet goedkoper uit kunnen zijn.
Het plan is wel te stoppen maar eerst moet de rust gaan komen en dat we weer wat gaan leven.  ;)

chapter

hou goed de vinger aan de pols aangezien een bewindvoerder geen schuldsaneringstraject kan opstarten.
ligt er een beetje aan hoeveel schuld er is en hoe bewindvoerder het denkt af te lossen maar als volledige aflossing niet kan via bewindvoering/budgetbeheer schiet je er feitelijk niets mee op in die zin dat je dan misschien nog wel 30 jaar aan het aflossen bent.
er wordt vanuit gegaan dan meer als 5 jaar op bijstandsniveau al veel is laat staan een tijd die je niet kan overzien.

StilleStormen

Wij hebben begrepen van onze bewindvoerder dat zij ons ging aanmelden bij de schuldhulpverlening van de gemeente........maar nu begrijp ik van jou dat zij dat niet eens kunnen!?
Begrijp ik dan goed??

chapter

volgens mij moet je je altijd zelf aanmelden
ze kunnen je daarin wel begeleiden maar de aanmelding zelf behoor je volgens mij persoonlijk te doen gaat immers om jullie traject
vaak moet bewindvoerder wel bepaalde gegevens aanleveren aangezien hij nu de betalingen doet.
het gaat vaak goed maar heb zelf meegemaakt dat ook erg fout kan gaan dus zou zeker maandelijks de betalingen controleren.
ik kreeg ook amper overzichten en ben dus flink schip ingegaan met onverzekerd rijden door geen betaling en een boete ervoor die begon op 300 euro en uiteindelijk opliep naar 1170 en inbeslagname rijbewijs pas toen hebben ze betaald wat mij dus bijna 900 meer heeft gekost

Buster

Het kan ook om een samenwerking gaan.
Soms is een bewindvoerder gekoppeld aan SHV en doet daarmee het voortraject, zeg maar de stabilisatie.

Stillestormen, veel zaken en regeltjes zijn gemeente gebonden. Er zijn voor SHV geen landelijke regels gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je de antwoorden krijgt van je bewindvoerder of de contactpersoon bij de gemeente.
Wat Chapter bedoeld, dit geldt voor alle vormen van hulp, je bent en blijft wel zelf verantwoordelijk voor je eigen administratie. Ook als er bewindvoering is. Daarom is het verstandig een goede band en communicatie te houden met je bewindvoerder of straks eventueel de contactpersoon bij de SHV.
Stel vragen, wees nieuwsgierig en blijf betrokken bij je eigen administratie.

StilleStormen

Nou we zijn weer even verder.
Ik heb erg veel moeite om positief te blijven. Toch probeer ik het maar met mijn stoornis is het zo keihard knokken dat ik veel aan het knokken ben om niet in het gat te vallen.......de rest gaat dan langs me heen............

De afgelopen 2 weken hebben we het redelijk gered met de â,¬ 60,- leefgeld.
Zijn er eigenlijk heel erg trots op!
We redden het mooi voor 20 euro rookwaren te halen voor ons beide, voor een hele week en de rest: 40 euro dus, is voor eten en drinken. We maakte er een sport van om zo goedkoop mogelijk inkopen te doen met de hoop dat we iets over hielden. Helaas is dat nog niet echt gelukt.
Maar we springen op de fiets om zo goedkoop mogelijk uit te komen.. Ervan uit gaande dat de 'ervaring' straks een normaal goed gaat worden.

Maar nu komt de dood-klapper: er is nu een budgetplan opgesteld.

Ons leefgeld: â,¬ 20,- (?????)
En de auto moet weg!!!!!!

Leefgeld 20 euro????? ik snap werkelijk niet hoe je daar iets mee kunt doen!?
We snappen niet hoe dit kan!

De auto moet verkocht worden maar er is een auto nodig voor het werk!? Het werk is zo'n 30km hier vandaan en zijn wisseldiensten. Hoe kan dat zonder auto??
Een kleinere, goedkopere auto...ok maar helemaal geen auto gaat echt niet werken!

We zijn totaal uit het veld geslagen.
Mijn vriendin werkt zich in het rond, staat voor dag en douw op om te werken en nu dit!?
Ik solliciteer me gek maar zet nog geen zode aan de dijk.
Op  dit moment gooien we het stokje erbij neer.
We zien nu totaal geen uitweg meer........... want dit gaan we niet trekken.

Ergens hebben we zoiets van: pfff weg baan we gaan wel de soos in, krijgen we net zoveel maar minder stress met het werk maar aan de andere kant is het een goede baan! Zonder beslag e.d. goed betaalde baan en als we hier eenmaal weer uit zijn, lachen we ons weer gek.
Maar op deze manier gaat dit echt niet lukken............

We denken er zelfs aan om op maandag ochtend 'even' een trouw akte te halen....(We wonen al jaren samen maar hebben niets vast gelegd)... want dat zou verschillende dingen oplossen zoals bv als 1 van ons iets gebeurt, staat de ander niet met lege handen en nog meer...............

We zien het op dit moment somber in...............

Chrissie

Stille stormen ik begrijp je frustratie.
Dit zijn wel heel veel dingen in één keer.
Voor nu zie je het misschien even somber in, maar misschien kijk je er morgen of overmorgen toch weer iets anders tegenaan en zie je weer oplossingen. Geef de moed niet op, houdt vol!

Is het niet mogelijk voor jullie om naar de voedselbank te gaan van zo weinig weekgeld kan je het echt niet redden. Misschien kunnen ze je er voor aanmelden.

En voor de auto misschien een scooter?

Probeer een beetje mee te denken.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

An0niempje

Probeer positief te blijven, hoe moeilijk dat ook is.
Ik snap dat het met een psychische stoornis (zelf ook diverse psychische diagnoses) nog moeilijker is, maar zet door en geef niet op. Met opgeven ben je straks nog verder van huis.

Wat me wel op valt, jullie begonnen met 60 euro per week en daarvan gaat 20 euro naar rookwaar. Ik rook zelf niet, maar snap dat het moeilijk is om daar nu ineens mee te stoppen, zeker als je al zo veel stress ervaart. Maar 20 euro op 60 euro is 1/3 aan kosten voor roken...

Die 20 euro van nu, dat is per persoon neem ik aan? En die 60 euro was neem ik aan voor jullie beide (dus 30 euro pp)? Is er niet een minimum wat je aan leefgeld hoort te krijgen. Al moet dat geld er dan natuurlijk wel zijn...

Ik heb even snel teruggelezen, maar ik heb begrepen dat er vrijwillig bewind is en (nog) geen shv traject. Klopt dat? Heb je aan je bwv gevraagd, waarom jullie nog maar 20 euro krijgen?
Vraag aan hem/haar een overzicht van je inkomsten en uitgaven.

Zijn jullie al aangemeld bij de voedselbank? Anders zou ik daar ook achteraan gaan. Zo uit mijn hoofd gezegd hebben ze bij de voedselbank een criterium van max 180 euro leefgeld in de maand voor 1 persoon. Jullie zijn met 2 personen, dus zal het bedrag wat hoger liggen. Exacte bedragen zijn terug te vinden op de site van de voedselbank. Daar zullen ook overige criteria staan. Houd alleen wel rekening met een wachtlijst :( maar ik zou me iig wel vast aanmelden...

Tja, de auto, dat is idd een lastig punt. Er zijn wel uitzonderingsregels ivm de auto, zoals bv medische noodzakelijkheid, of als je de auto voor werk nodig hebt. Voor werk bestaan er naar ik begrepen heb ook weer aparte regels, bv of het mogelijk is om met openbaar vervoer op je werk te komen.
Ik kan helaas geen antwoord geven hoe het precies in jullie situatie zit.

An0niempje

Dit is de site van de voedselbank:

http://www.voedselbankennederland.nl/

Bedragen per 1 januari 2014:
Indien er aan leefgeld per maand minder overblijft dan het bedrag uit de navolgende formule komt
een gezin in aanmerking voor een voedselpakket:

Minder dan:

â,¬ 180,- voor één volwassene plus
â,¬ 60,- voor elke extra volwassene (personen van 18 jaar of ouder) plus
â,¬ 50,- per kind (ongeacht de leeftijd maar wel jonger dan 18 jaar)

Knibbel

Is er misschien bij jullie in de regio niet een particulieren-initiatief voor voedselpakketten (via facebook e.d.). Hier in onze regio is dit namelijk het geval, via facebook kun je je opgeven voor een voedselpakket die gesponsord worden door particulieren, supermarkten, bedrijven uit onze eigen omgeving.  Deze voedselpakketten worden iedere week door vrijwilligers binnen onze regio aan huis bezorgd....

Hier wordt geen onderscheid gemaakt of je leefbudget lager of hoger is dan een vastgesteld bedrag, er wordt alleen gekeken of het noodzakelijk is en als dat zo is kom je in aanmerking voor een aanvullend voedselpakket....

Veel sterkte nog!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

StilleStormen

Ondanks dat ik af en toe wat post, ga ik toch maar weer mijn mijn eerste originele post door met mijn verhaal.
Mede door mijn Bipolaire Stoornis, spring ik nog wel eens van de hak-op-tak als het om schrijven gaat haha en wanneer ik wil schrijven dus het lijkt me verstandig om gewoon verder te schrijven in mijn eerste topic  8)

We zijn  eindelijk, na ruim 2 1/5 jaar bewind, een klein stukje verder: We staan momenteel op de drempel om de schuldsanering werkelijk 'in' te gaan!
We waren uitgenodigd door de Kredietbank voor een verplichte workshop: Administratie ordenen.
Er was een hele groep uitgenodigd voor dit gebeuren.
Wel vreemd hoor want er was totaal geen privacy maarja dat het heeft schijnbaar de gemeente zo georganiseerd.
Er werd in het algemeen uitgelegd wat er stond te gebeuren als je de sanering in gaat, wat ze allemaal nodig hebben en vooral hoe jij je administratie op orde moet brengen voordat je individueel uitgenodigd wordt voor de volgende stap. Daarvoor hebben we een map gekregen om alle papieren in te bewaren.
Voor ons is dat niet mogelijk omdat de bewindvoerder de papieren heeft en dus gaat aanleveren.

Wel zie ik nu een heel klein lichtpuntje!! Nu maar hopen dat we de drempel overkomen.
Er zit nog een klein addertje onder het gras nl: ik heb geen werk!
Mijn psychiater heeft een verklaring gegeven dat ik op dit moment niet in staat ben om werk te zoeken. Als het goed is, heeft de bewindvoerder een aanvraag ingediend dat ik tijdelijk ontzie wordt van deze verplichting.
Maar zodra de rust is wedergekeerd (als alles eindelijk geregeld is en we niet ineens weer voor drama's staan) dan komt de rust ook weer in mij en ga ik zeker  zoeken naar een parttime baan.
Wil ook wel full time baan zoeken maar ik weet dat ik dat niet volhoud en binnen de korstte keren ontslagen (gezien mijn verleden) wordt dus is een part time baan de beste optie. Ik hoop dat ik dat nog kan aangeven tijdens het individuele gesprek met de Kredietbank.

Maar goed......... we hebben eindelijk weer een klein stapje vooruit gemaakt.............eindelijk!!