ING - Vesting Finance Fiditon

Started by burningspirit, Feb 22, 2014, 03:09 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Ja zo leer je nog eens wat  :) :) :) als het gaat om houden van, dan gaat het om de kleine details.

Over dat in trekken van een dossier,  dat doe ik ook als ondernemer, bij begrip dat doorzetten neerkomt op treiteren en uit eindelijk er toch geen betaling mogelijk lijkt.

En op laatste kwartaal en is het verstandig je verlies boekhoudkundig op te voeren, heb je immers een aftrek op de netto winst van dat jaar en het BTW verschil.

Ik stuur in dergelijke gevallen een credit nota.

Kan dan meegaan in een failliet aanvraag als niet preferente schuldeiser ooit, maar dan krijg je toch na jaren een brief van de curator dat er niets over is, plus de belastingdienst vindt dat je pas na 5 jaar je verlies mag afboeken.

Buster ben dan zo,n schuldeiser

Opgegroeid met de tekst op de TV ....we zijn op de wereld voor elkaar, om u te helpen niet waar.

Dat maakt mij ondernemer

burningspirit

@ buster dat begrijp ik....maar... waarom doen ze zoiets (terughalen) zonder de schuldenaar ervan op de hoogte te brengen?
wij hebben zeker drie maanden nog de betaling van het afgesproken bedrag gedaan, terwijl het dossier daar al niet meer was....
die drie bedragen zijn toen, ook weer zonder ons medeweten, in mindering gebracht op een ander dossier dat hetzelfde kantoor in behandeling had
dus op zich zelf is dit natuurlijk prima, maar waarom geen bericht daarvan dan?
is dat iets dat zo'n incassobureau gewoon zelf mag weten?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Nou,.. jij bent niet de klant in zo'n geval.

De klant is de opdrachtgever, die het incassobureau betaalt om aan het werk te gaan.
Aan de opdrachtgever hebben ze een meldplicht, als de opdracht is teruggetrokken hebben ze met jouw eigenlijk niets meer te maken. De schuldeiser/opdrachtgever, zal niets zeggen omdat de betalingen binnenkomen zonder dat dit ze dus geld kost.

Het zou praktischer en netjes zijn om dat wel te doen, maar (en dat is niet leuk om te horen) dat is op tijd je rekening betalen ook.

burningspirit

@Gewoon, jij stuurt dan een creditnota, zeg je, en dan boek je het af als verlies
en dat je daar dan niet vijf jaar mee hoeft te wachten....?
maar dan kan je dus niet meer meegaan als niet-preferente schuldeiser?
begrijp ik dat zó goed?  ::) wat een liefde voor je medemens .... !

dus die inkooporganisatie zal op enig moment ook een stuiting moeten doen, maar kan vooralsnog mee als niet-preferente schuldeiser, ook al doen ze voorlopig niks.... zo begrijp ik het nu
als ze het al hebben afgeboekt kan dat dus niet meer? dát hebben ze nooit gezegd, dat het was afgeboekt.... dit heeft wel een andere leverancier van ons gedaan: kwijtgescholden en afgeboekt, heb er bewijzen van en heb ze ook heel hartelijk bedankt daarvoor toen....
dan is de inkooporganisatie voor mij dus als het ware een 'slapende hond' waarvan ik, alsie wakker wordt, niet weet wattie gaat doen? kan ik dat zó zien?

Buster

Ja, zo kan je het zien.

Dus bij het opstellen van je schuldenlijst deze club vooral melden.
Er is een hele dikke handel in het opkopen van dit soort vorderingen. Die worden dan tegen een schijntje opgekocht en geprobeerd alsnog te innen. Dat gaat in grote getallen. Bijvoorbeeld 1000 openstaande oude vorderingen voor de prijs van â,¬10.000, dan heeft het bedrijf â,¬10.000 meer dan ze hadden.

Het bureau dat die vorderingen opkoopt, meestal een tak van een incasso organisatie, gaat dan alsnog proberen de vorderingen te innen. Zeg dat ze dat bij 600 mensen lukt voor ongeveer â,¬300 dan hebben ze dus â,¬ 180.000 - â,¬ 10.000 = â,¬ 170.000 "verdiend".
Ok, daar moeten nog wel wat manuren vanaf en portokosten, maar hoe dan ook een lucratieve bezigheid.

En op die manier zijn kale kippen heel veel geld waard.

burningspirit

Buster, ja, ook dát begrijp ik wel, dat ik niet de klant ben, maar gewoon de schuldenaar.
Maar de inkooporganisatie heeft die laatste drie bedragen niet ontvangen, die heeft het incassobureau gewoon naar een andere opdrachtgever overgemaakt.
Maar ik zie nu wel dat het niet in het belang van de inkooporganisatie is, om iets van zich te laten horen, ze hebben immers nog een heleboel tijd.

En over dat rekening op tijd betalen, daarin heb je natuurlijk gelijk. Het bedrag(je) dat wij ontvingen bij de 'verkoop'van onze winkel, had natuurlijk linea recta naar die inkooporganisatie moeten gaan, dan was er nu met hun niks meer aan de hand geweest. Ik denk ook dat ze ons dit kwalijk nemen, maar wij konden er op dat moment niks aan doen. Voordat we met onze ogen konden knipperen was het namelijk al naar drie andere schuldeisers gegaan, waaronder onze eigen accountant. Schuldeisers dus, die het klappen van de zweep kenden en precies wisten hoe ze het moesten aanpakken.

Maar goed, dat is allemaal achteraf gepraat. Nu ik er weer in duik, zie ik ook dat we heel veel dingen hebben opgelost in de twee laatste maanden dat onze winkel nog van ons was. Er zijn vele grote en kleine bedragen naar grotere en kleinere schuldeisers gegaan. Ook toen heb ik al mijn uiterste best gedaan om alles zo netjes mogelijk te regelen. Pffff, ik wordt er wel moe van als ik daar nog aan denk. Maar goed, het is zoals het is nu. Ook toen al hadden we privé geen cent te makken. Maar we hebben veel geleerd.

Heb inmiddels drie mails gestuurd. Dus nu moet ik maandag wel..... 8)

chapter

ik zou me ook niet zo druk maken voor de wsnp maakt het niets uit of je met 90.000 of 100.000 toegelaten moet worden je betaald immers alleen af wat je kunt boven je vtlb.
Ik zou wel overleggen met meisje hoe je dit beste kunt aanpakken want wat je zeker niet wilt is de schuldhulp frustreren met acties die je doet die je niet had mogen doen.

Buster

Burningspirit, zo bedoelde ik het niet hoor!

Ieder verhaal staat weer op zich en elke situatie ook, wat ik bedoelde is dat niet elke organisatie werkt vanuit netjes en praktisch. Er wordt dan niet gekeken naar de persoon achter de factuur, maar alleen naar de cijfers op het papier.
Als ik je hierdoor een rotgevoel heb gegeven dan spijt me dat.

Wat je schrijft over een andere opdrachtgever, dat is wel iets wat je in de gaten moet houden.
Je hebt dat in goed vertrouwen overgemaakt naar de aangewezen organisatie, het is in dat geval de PLICHT van ofwel het incassobureau ofwel de inkooporganisatie om je op de hoogte te stellen als de betaling bij iemand anders terecht komt.

Je hebt dan het recht ze terug te roepen zonder bijkomende kosten om ze alsnog te voldoen aan het inkoopbedrijf. Of, als het inkoopbedrijf alsnog wil dat je gaat betalen, dan moeten zij zelf die betalingen terug gaan halen. Ze gaan in elk geval van de schuld af.

gewoon

Ja zo kun je het zien als een slapende hond, die inkoop organisatie en dan geeft je dat zorgen, welke totaal niet nodig zijn zij hebben het af geboekt, klaar uit.

Het had toen ook goed geweest, te reageren met een dank betuiging hiervoor, wat tevens voor jou een bevestiging had geweest op schrift dat het ook werkelijk afgeboekt is.

Weer die kabel in je snavel leggen en als nog doen hun bedanken, ook zoveel tijd later !!!!!!!!

Dit moet niet later in je staart bijten,.. er mag niet half op weg een lijk uit de kast komen rollen.

Liefde voor de medemens ? heb nog nimmer een dossier aan laten leggen bij een incassobureau en wat jij schrijft sterkt mij daar weer in,  probeer een dienst te doen aan een medemens die mij daar heel dankbaar voor zijn soms zo dat er tranen rollen, dat ze daarom op mij gewacht hebben, dit sluit niet aan bij, het vel van de neus trekken als het weer omslaat, ... nee dan breien we een sjaal.

dat heet maatwerk, en klant gericht denken.

Buster heb het juist over de opdrachtgever zijn.

Buster

@Gewoon, wij hebben een korte tijd een bedrijf aan huis gehad.

Hij deed het werk, ik de administratie. Van alle klanten gelukkig maar driemaal het benauwd gekregen.
Tweemaal bij vrienden, eenmaal bij een vergeetachtige meneer.
De meneer wat vriendelijke brieven gestuurd en daarmee kwam het goed, de vrienden had wat meer voeten in aarde. Vanaf die dag ook besloten, als we ooit weer een bedrijf beginnen dan doen we het werk bij vrienden voor nop, of we doen het niet.

burningspirit

@Chapter
er zijn heel veel dingen fout gegaan en gedaan, maar niet alleen door ons! Maar daar heb ik het heus niet meer over, zeker niet met 'Meisje' en haar opvolgers. Het gaat er nu alleen nog maar om dat ons probleem wordt aangepakt op een manier, die ons straks wat meer lucht geeft. Dat houdt me nu bezig en hoe meer ik weet, hoe rustiger ik me voel. Komt me een mooi woord in gedachten: psycho profylaxe: door geestelijke methode (oa. veel informatie vergaren) voorkomen van nadelige processen.... in het menselijk lichaam in dit geval. Het wordt m.n. gebruikt bij een bepaald soort voorbereiding op de bevalling. Zo zie ik dit nu ook een beetje: wij zijn in 'verwachting' van een goede oplossing en proberen door zoveel mogelijk te weten te komen van het hele proces, dit proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Om te voorkomen dat er weer zoiets nadeligs gebeurd als mislukken van wat voor traject dan ook. Wat dat betreft hebben we wel een groot incasseringsvermogen gekregen..... ;D

@Buster
Nee hoor, ik heb geen rot gevoel, integendeel. Je hebt gewoon gelijk als je dit zegt. Dat er vaak niet netjes en puur op cijfertjes wordt gereageerd, heb ik in de afgelopen jaren al pijnlijk aan den lijve mogen ervaren. Heb ook heel wat tranen vergoten en heb niet voor niks de titel 'onderaan de ladder beland' bedacht voor ons verhaal. Ook wij zijn dom geweest maar we zijn net zo goed af en toe naar beneden getrapt. Niks aan te doen, het leven is géén pijp kaneel (of was het nou: een pijp kaneel....?), zouden onze voorouders zeggen.  ;D Duzzzz....gewoon opstaan en weer doorgaan, leren van je fouten en denken in oplossingen in plaats van problemen.
En over de incasso van die bedragen; ze zijn in mindering gebracht op onze schuld bij de zorgverzekeraar, dus voor ons maakt het niks uit. Ik laat het maar even voor wat het is nu.
Trouwens bedankt voor je uitgebreide uitleg over de werkwijze in de incasso wereld. Er zijn daar te weinig regels begrijp ik, en ik maak me er ook niet druk over verder. Wat ik wél weet is dat, als een vordering 'verkocht/overgedragen' is, dat dan die 'nieuwe' schuldeiser dit wel zal moeten bewijzen.
Lijkt me het meest logische in elk geval. 

@Gewoon: degenen die ons bedragen hebben kwijtgescholden en hebben afgeboekt, die heb ik stuk voor stuk bedankt hoor! Maar de inkooporganisatie heeft slechts laten weten dat ze niks meer aan dit dossier zullen doen. Dus ik moet er van uit gaan dat die vordering nog bij hun ligt te slapen, tot de datum van verjaring echt nadert. Intussen kunnen ze de vordering ook verkopen, zoals Buster uitlegt en zoals dus ook met de vordering van de bank is gebeurd. Pas als de 'nieuwe' schuldeiser zich meldt, komen wij daar achter. Tenzij er iemand ineens 'netjes' gaat doen. Als ik dat merk, zal ik ook direct dank laten horen.  ;D

gewoon

Wow Buster

Heb goed tussen mijn oren wat Ophra eens verzuchte, dat je beter kunt schenken dan lenen, kost je al je vrienden.

Heb in jou dorp geleerd dat er ook bij komt, dat ze van mij tegen iedereen mogen zeggen dat ze er voor betaald  hebben, dan doet het geen zeer als er andere vragen, hoe het zit met de garantie.

Ook op, voor nop 100 % garantie en nazorg

burningspirit

hahaah Gewoon....  ;D ik zie nu pas dat je een uitdrukking gebruikt die ik ook nog weles bezig als ik met SHV praat: lijken die uit de kast komen rollen..... Dát probeer ik dus juist te voorkomen! Iemand heeft me daar eens voor gewaarschuwd: denk er aan dat je álles vertelt, ook de schulden waarvan je denkt dat het niet meer zo'n vaart loopt. Sindsdien heb ik van elke schuldeiser die ons iets kwijt heeft gescholden, bewijzen bewaard. Die zitten in een aparte map, Dus als er ooit één van hen opeens zich tóch (per ongeluk) meldt dan kan ik laten zien dat het al anders geregeld was.
Nee voor mij geen verborgen lijken, liever niet  ;D

gewoon

Goed zo.

Zit in die aparte map inmiddels die fijne verandering, in je huur overeenkomst over je garage ?

Die moet daar minstens 5 jaar veilig in zijn op geborgen.

Ja lijken in de kast, het is of wat ik schrijf, als nog je dank betuiging over het terug trekken van die inkoop organisatie, zodat je op schrift hebt dat die schuld weg is, of wat Buster schrijft deze schuld niet weg te laten bij optelling van de schulden.

burningspirit

Even bijpraten over dit draadje
Vandaag Vesting Finance Fiditon aan de telefoon gehad
De meneer (naam opgeschreven) die ik sprak toonde begrip en gaf me uiteindelijk 3 maanden extra tijd om te proberen met SHV e.e.a. te regelen.
Afgesproken dat ik ze op de hoogte ga houden.
Wat al vermoed werd: ze moeten wel iets gaan doen als er anderhalf jaar geen contact is geweest. Maar i.p.v. me nu aan een minimale betalingsregeling te houden, krijg ik dus nu een uitstel van drie maanden.
Top toch? Heb ik in elk geval ook weer iets om Meisje donderdag hierover te vertellen....  ;D

En wat betreft de inkooporganisatie: die laat ik maar eventjes slapen tot inderdaad het minnelijk traject wordt gestart. Je weet maar nooit immers..... het kan zijn dat ze hun vordering verkopen ondertussen, kan ook zijn dat er anderen aan gaan zitten die er anders over denken. Dat zien we dan wel weer.

Naar ons belastingkantoor (staat in onze 'achtertuin') heb ik inmiddels een brief geschreven met verzoek om transactie overzichten van alle openstaande posten, toeslagen, betalingen en verwerkingen. Duurt ongeveer twee weken en dan zou ik alles op papier moeten krijgen. Deze info kreeg ik gewoon via de belastingtelefoon. Toch handig om te bellen, want elke instantie gebruikt toch weer een eigen terminologie en als je die niet bezigt, kan het zomaar zijn dat je papieren binnenkrijgt, waar je niet op doelde.... weet ik helaas uit ervaring.

Oef zeg, je moet echt een halve expert worden, wil je je door dit 'oerwoud' kunnen heen'vreten'.....