Zachte winter 30 % minder gas

Started by gewoon, Feb 18, 2014, 02:04 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Ha heb al geschreven bij kleine dingen om blij van te worden dat dit een extreem zachte winter is.

Dit levert voor een gemiddeld huishouden een besparing van 30 % gas, dat is op de jaar rekening  ongeveer E 125,-- en vorig jaar was het juist E 100,-- hoger dus is er een verschil te verwachten van E 225,-- op de jaar rekening.

Nu zijn wij op het forum niet een  gemiddeld huishouden omdat er zeer zuinig gedaan word, maar een besparing zal het zeker zijn, ook gaan de maxima voor de tarieven omlaag komende 3 jaar met gemiddeld iets van 5 % per jaar.

Dus is dit een meevaller die er aan zit te komen met  de jaarrekening

Lizayra

Kreeg vorige week bericht dat we 399 euro terug gaan krijgen op de jaarafrekening! Heb het door hen verlaagde voorschot meteen weer omhoog gezet zodat ik hopelijk volgend jaar weer zo'n leuk bedrag terug krijg.
Kreeg ook meteen een aanbod van de energieleverancier, of ik ipv variabel nu voor 1 jaar vast zal zetten? Weet eigenlijk niet wat verstandig is, iemand van jullie die zich daarin verdiept heeft?

tuthola

Ik heb me daar afgelopen september in verdiept maar eerlijk gezegd snap ik het allemaal niet, ik heb toen voor de veiligheid gekozen om het voor 5 jaar vast te zetten. Ik speel altijd op veilig en met de maandelijkse  rekening die ik nu de laatste jaren heb ben ik aan gewend en kom dan niet voor verrassingen te staan. Goed van je dat je het termijn zo hebt laten staan als spaarpotje, dat doe ik ook elke keer als ik wat terug krijg.
Aan dit antwoord heb je niet zoveel maar zo doe ik het  ;D

@Gewoon laten we hopen dat we allemaal 30% terug krijgen op de jaarrekening  :o

gewoon

Ha Tuthola

Dat is even te snel je kunt geen 30 % terug verwachten omdat het gas gebruik maar een deel van eindafrekening is.

Maar een bedrag rond de E 200,-- kan het dus wel zijn, en dat is mee genomen.

tuthola

Daar heb je gelijk in gewoon ik had dat gemakshalve even vergeten  maar 200 is ook een aanzienlijk bedrag....ben ik eindelijk een keer niet zenuwachtig voor de jaarrekening :-) voor mij komt erbij dat de jongens uit huis gaan, ik verwacht dat ik dan ook wel minder gas/water/licht ga gebruiken. Geen idee hoeveel je gebruikt als je alleen bent...iemand enig idee hoeveel dat ongeveer kan zijn ??
Ik betaal nu 150 euro in de maand met 3 volwassenen, jongens zijn voetballers ....veel was  :o

Weegschaaltje

Ik moest vorig jaar 500,- euro bij betalen ivm de jaar afrekening. Mede door de koude winter en mijn zoon die dagelijks thuis studeerde. Dit jaar kreeg ik slechts 50,- euro terug. Maar een bedrag waar ik al heel blij mee was omdat ik niet bij hoefde te betalen.

Buster

Wij krijgen al een paar jaar terug, ik reken van te voren ook uit wat de prijs ongeveer is.
Dan kan ik me schrap zetten en van te voren extra geld besparen en opzij zetten of kan ik me voorzichtig verheugen op een teruggave.

Dat doe ik door het getal van het voorgaande jaar de meterstand (dus wat ik heb verbruikt) te delen door het bedrag wat ik uiteindelijk moet betalen. Dat getal doe ik maal de nieuwe meterstand (dus wat ik sinds de laatste meterstand heb verbruikt.
Dat wat eruit komt is een indicatie van wat ik aan voorschotten minimaal bij elkaar moet hebben gesprokkeld.
Het is geen exacte berekening maar komt aardig in de buurt.
Net als Lizayra laat ik het maandbedrag niet verlagen. Liever iets terug dan moet "verzoeken" om een aflosregeling,..

Knibbel

@Gewoon,
Wel jammer dat we nog zolang moeten wachten (eindafrekening) voordat we onze 'winst' van de warme winter kunnen incasseren.

@lizayra,
Ik kreeg vorig jaar ook het verzoek om van variabel over te stappen naar 3 jaar vast. Wij hebben zolang wij getrouwd zijn (meer dan35 jaar) altijd variabel gehad bij onze energieleverancier. Dus wij dachten door een contract van 3 jaar te nemen dat wij daar voordeel aan zouden hebben, maar helaas was dit niet het geval. Op de eerste plaats voor ons geen 'cadeautje' want wij waren al vaste klant (dus 35 jaar klant stelt totaal niets voor) en qua maandtermijn blijft het gewoon hetzelfde. Heb nog niet het voordeel ontdekt van 3 jaar vast in plaats van variabel.

Onze energieleverancier biedt op hun website online de gelegenheid om via een gebruiksmanager regelmatig je huidige meterstanden door te geven waardoor je maandelijks voorschotbedrag meteen aangepast wordt. Dit om onaangename verrassingen bij de eindafrekening te voorkomen. Ik doe dit dus niet, ik schrijf ze voor mijzelf in een schriftje op en gezien mijn zuinig gebruik en de warme winter verwacht ik ook terug te krijgen eind 2014.

Ook ik laat mijn maandbedrag onveranderd staan, beter wat terugkrijgen dan te moeten nabetalen.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Hoi het tweede wat ik schreef, is dat er afspraken zijn gemaakt over de tarief kosten, en er dus drie jaar op rij een verlaging hier van is te verwachten , plus minus 5 % per jaar.

Dus zullen er leveranciers zijn die veel haast hebben, nog een vaste 3 jaar aanbieding te maken met deze kennis.

Dus zal ik het nu zeker niet doen. 8)