Paar problematische schulden: mijn verhaal

Started by Webgebruiker, Aug 20, 2014, 04:23 PM

Previous topic - Next topic

Webgebruiker

Als ZZP'er heb ik nu een schuld van:

- de belastingdienst â,¬1400
- een administratiekantoor â,¬1000
- een incassobureau (creditcard) â,¬1250

Als particulier:

- een incassobureau (zorgverzekering) â,¬500

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, omdat mijn inkomsten te laag zijn om de schulden allemaal snel af te betalen. Zelfs al zou het tot een betalingsregeling komen (bij incassobureau zorgverzekering overigens niet meer mogelijk), dan zou ik naar verwachting zeker â,¬750 per maand moeten betalen. Minimaal!

Dat leidt tot een serieus probleem en mijn vraag is dan ook wat ik verder kan verwachten/waar ik rekening mee moet houden. Dat één van de deurwaarders mijn bedrijf failliet gaat verklaren?

In een ander topic heb ik al wat specifieke vragen gesteld waar ik razendsnel antwoord op ontving: http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47793.0.html

Maar dacht, ik zal mijn verhaal vertellen.

Ik ben me aan het indenken hoe het verdere proces zal verlopen. Hoe ik hier zo snel mogelijk uit kan komen.

Als jullie vragen hebben of tips, laat het dan a.u.b. weten. Dank!

Heb overigens alles al op een rijtje en de hoofdoorzaken van de schulden zijn ook al duidelijk.

Carol

Hoi ZZP'er, welkom hier. Heb je al eens bij je gemeente ge?informeerd naar een BBZ regeling. Is een soort bijstand voor Zelfstandigen Zonder Personeel.

chapter

hoi
ik denk dat met een rddelijk kleine schuld je best minder per maand kunt aflossen
het bedrag is te overzien.
mogelijk kun je meer inkomen genereren in je eigen bedrijf of tijdelijk extra baan.
verbaas me wel over inkomen als zelfstandige in loondienst al snrl dubbele.

Xdewit

Chapter, dat ligt helemaal aan waarin je als zelfstandige werkt. Als je in advies zit zijn je kosten lager dan als je bijvoorbeeld kleinschalig producent bent. Vergeet daarbij ook niet de extra kosten die een klein producent heeft.

Buster

Om je failliet te verklaren zijn er twee schuldeiser nodig.
Een faillisement betekent dat er een gerechtelijke procedure aan vooraf gaat.
Als de rechter het failisement uitspreekt dan krijg je een currator aangewezen (kost ook behoorlijk wat) en zijn of haar opdracht is om alles te gelde te maken wat er nodig is om alle schulden incl. rente af te betalen.
Dat lijkt me gezien de hoogte van je schuldenlast geen goed idee.
Je mag tot alles is afgelost ook niet opnieuw beginnen.
De BBZ regeling is een optie mits je minstens 5 jaar een bedrijf hebt en kunt aantonen dat er mogelijkheden zijn waardoor het bedrijf weer beter kan lopen.

Zou het een idee zijn om je bedrijf stop te zetten zodra je een baan in loondienst hebt gevonden?
40 uur op minimumloon levert je dan meer op dan dat je nu binnenhaalt in waarschijnlijk meer dan 40 uur.

Met de BD kun je een aflosregeling aangaan van 24 maanden.
De creditcard en het administratiekantoor zou ook mogelijk moeten zijn om in termijnen te betalen.
Ik zou, persoonlijk, de voorrang geven aan de zorgverzekering. Dit kan behoorlijk in de papieren gaan lopen als de achterstand groter is dan 6 maanden.

Ideetjes om voor te stellen (nadat je voor jezelf een haalbaar plan hebt opgesteld) is het aanvragen van bevriezing, het voorstellen van een laag bedrag maar daarbij kunnen aangeven wanneer je dit bedrag kunt verhogen.