Belastingschulden

Started by Mapuka, Jan 29, 2014, 09:41 PM

Previous topic - Next topic

Mapuka

Wellicht is de vraag al eens eerder gesteld maar kon hem in de zoekfunctie niet vinden.

Ik heb een aardig bedrag openstaan bij de belasting. Verspreid over meerdere jaren.

Vorige week was de deurwaarder aan de deur om beslag te leggen. Er was niemand thuis, dus een exploot in de bus.

Gelijk gereageerd om een afspraak te maken en via de ontvanger een regeling te kunnen treffen. Hiervoor moest de deuwrwaarder opnieuw langskomen om een persoonlijk gesprek te voeren en inzicht te krijgen in de situatie.

Morgen komt de deurwaarder terug. Ik heb daar weinig vertrouwen in daar ik denk dat hij alsnog beslag zal leggen.

De vraag is nu van mij, dat ik sinds een dik jaar inwoon bij mijn vriendin. Het huis en alle inboedel is van haar en staat op haar naam. Er zijn maar weinig spullen van mij aanwezig.

Daar mijn partner op de hoogte is van de schulden hebben we vorig jaar op advies van de notaris een akte laten opstellen waarin alle inboedel wordt opgesomd. Dus alle spullen die van mijn vriendin zijn en de spullen die van mij zijn.

We zijn dus niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract. Sinds september 2013 hebben we samen een dochtertje gekregen.

Ik heb geen enkel idee wat de deurwaarder komt doen en als hij beslag legt hij ook beslag legt op de spullen van mijn vriendin?

Heeft iemand hier ervaring mee of een advies. Moet ik gelijk melding maken van de akte?

Bvd.

Buster

Beste Mapuka, welkom op het forum.

Voordat er beslag gelegd wordt zijn er drie stappen die genomen moeten worden.
Aankondiging van beslag (dat is het exploot dat je nu hebt gehad)
Inventarisatie, door door het huis te lopen of via het raam moet er worden opgeschreven wat er in huis is en in aanmerking komt voor beslag.
Daarna ontvang je een exploot met de datum wanneer ze de spullen komen ophalen.

Ik zou, maar dat is persoonlijk, morgen het gesprek aangaan.
Bespreken of er nog iets te regelen valt aan een betalingsregeling. Zodra het woord inventarisatie valt kun je zeggen dat je nog een document hebt dat van belang is voor de inventarisatie.
In principe hoeft een deurwaarder zich daar in eerste instantie niet aan te houden en kun jij daartegen bezwaar indienen. In de praktijk zit er niet heel veel tijd tussen de inventarisatie en de inbeslagname, stel dat het bezwaar pas daarna wordt toegekend is er alweer veel gebeurt en ik kan me voorstellen dat je vriendin daar ook niet op zit te wachtten.

Heel veel succes!

chapter

belastingdienst kun je best nog aardig afspraken mee maken
Heb je de akte op laten stellen via notaris of zelf.
als je hem zelf hebt gedaan en getekend heb je hem toen gemeld bij de belastingdienst?
Nu kan dat niet zo makkelijk meer maar tot januari wel.
Als het namelijk alleen op papier staat en nergens geregistreerd heb je de kans dat ze het nietig verklaren aangezien iedereen even snel zo n papier kan maken met jaartal 2009 bv.
In sommige gevallen zal je vriendin ook met bonnen aan moeten tonen wat van haar is.
Als er naast belasting nog meer schulden zijn kun je ze misschien beter allemaal aanpakken en een algehele oplossing zoeken.

Libra

Welkom op het forum, Mapuka.

Quote from: Mapuka on Jan 29, 2014, 09:41 PM
Vorige week was de deurwaarder aan de deur om beslag te leggen. Er was niemand thuis, dus een exploot in de bus.

Gelijk gereageerd om een afspraak te maken en via de ontvanger een regeling te kunnen treffen. Hiervoor moest de deuwrwaarder opnieuw langskomen om een persoonlijk gesprek te voeren en inzicht te krijgen in de situatie.

Als jij een regeling getroffen hebt met de Belastingdienst zul je hiervan een bevestiging per post ontvangen.
Deurwaarders zijn over het algemeen geen "boemannen" en er valt vaak heel reëel met hen te praten.
Ik zou dus ook zeker gewoon het gesprek met de deurwaarder aangaan en aangeven dat je inmiddels een betalingsregeling getroffen hebt met de Belastingdienst.

Quote from: Mapuka on Jan 29, 2014, 09:41 PM
Morgen komt de deurwaarder terug. Ik heb daar weinig vertrouwen in daar ik denk dat hij alsnog beslag zal leggen.

De vraag is nu van mij, dat ik sinds een dik jaar inwoon bij mijn vriendin. Het huis en alle inboedel is van haar en staat op haar naam. Er zijn maar weinig spullen van mij aanwezig.

Daar mijn partner op de hoogte is van de schulden hebben we vorig jaar op advies van de notaris een akte laten opstellen waarin alle inboedel wordt opgesomd. Dus alle spullen die van mijn vriendin zijn en de spullen die van mij zijn.

Ik heb geen enkel idee wat de deurwaarder komt doen en als hij beslag legt hij ook beslag legt op de spullen van mijn vriendin?

Heeft iemand hier ervaring mee of een advies. Moet ik gelijk melding maken van de akte?

Je hebt dus een officiële akte op laten maken bij de notaris waarvan je, als het goed is, een officieel afschrift hebt.
Mocht de deurwaarder, ondanks de betalingsregeling, toch nog praten over een boedelbeslag dan kun je meteen deze akte overleggen.
In dit geval zijn het schulden die op jouw naam staan en aangezien jullie geen juridische of wettelijke samenlevingsvorm hebben, blijft jouw vriendin en haar inboedel buiten schot vanwege het notariële document.

In beginsel is het absoluut zo dat een deurwaarder beslag mag leggen en dat het dan aan jou is om hiertegen bezwaar aan te tekenen en het bewijs hiervoor aan te leveren.
Maar in de praktijk werkt het vaak zo dat als je, zoals in jouw geval, kunt aangegeven dat er een betalingsregeling getroffen is (en als je nog geen bevestiging van de Belastingdienst hebt ontvangen volstaat 1 telefoontje) en een officiële akte van een notaris kunt overleggen, de deurwaarder voor wat een boedelbeslag betreft een pas op de plaats maakt.

Waar de deurwaarder wel over zou kunnen beginnen is een loonbeslag.
Maar ook hier geldt dat je hem kunt verzoeken dit niet te doen omdat je reeds een betalingsafspraak hebt gemaakt.

Het enige advies wat ik je in deze kan geven is blijf vriendelijk en beleefd!
Je vangt namelijk meer vliegen met stroop dan azijn!! ;)
Houdt jezelf voor ogen dat ook de deurwaarder "slechts" gestuurd wordt, alleen maar zijn werk komt doen en ook een mens is!
Niemand vind het fijn als men zeer vijandig  behandeld wordt, als je alleen maar je werk doet.

Heel veel succes en sterkte!