Digi-D code

Started by Marie-Louise, Jan 25, 2014, 09:50 PM

Previous topic - Next topic

tuthola

Quote van Elam....

Ik lees nergens in deze topic WIE de bewindvoering gaat doen, alleen dat het een 'zij' is.

Is het iemand van het GKB of ... ?

Ik had hier ook mijn vraagtekens bij, ik heb zelf onder bewindvoering gestaan en er is nooit naar mijn digd gevraagd, hierbij denk ik ook aan de spotjes op tv om dit nooit aan derden te geven zoals elam al schreef.

Ik zelf zou het persoonlijk ook niet doen want je kent die bewindvoerder niet en tegenwoordig kan je niemand op zn blauwe ogen vertrouwen...

burningspirit

wij staan nog helemaal aan het begin van een shv traject
bij het eerste gesprek werd wel gevraagd of we onze digiD code wilden meenemen en de inloggegevens van onze bank
er werd op een gegeven moment iets gevraagd over belastingen en toen werd het toetsenbord en monitor naar ons toe gedraaid voor het inloggen via digiD, daarna draaiden we ze zelf weer terug waarop onze gesprekspartner de benodigde gegevens kon bekijken en het juiste formulier downloaden en uitprinten voor ons
toegegeven, het kan opgeslagen zijn in hun pc, maar dat neem ik nu maar even aan dat dat niet gebeurd is
het ging in dit geval om praktische dingen, maar het was mij duidelijk dat ik zelf verantwoordelijk blijf
zo heb ik het tenminste opgevat

in dit geval: die bewindvoerder kan ook alles voor je doen ('dingen' regelen) als jij je persoonlijke gegevens ongezien invult
enige vereiste is dan dat je er zelf bij moet zijn
ik zou ook achter mijn oren krabben als iemand buiten mijn gezichtsveld om 'dingen' voor me wil regelen
waarom kun je er zelf niet gewoon bij zijn?
voordeel daarbij is dat je ook zelf kunt volgen wat BWV doet, want dat is toch belangrijk om het zelf te kunnen volgen
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Marie-Louise

Ik heb dus nu een bewindvoerder en budgetbeheerder, beiden van de Stadsbank.

Als antwoord op mijn vraag, waarom ze mijn Digi-D code wil hebben, kreeg ik alleen het antwoord: ''Dan kan ik ''de dingen'' sneller regelen. Punt, dat was het. Voor mij is dat tot op heden een te simpel antwoord en niet genoeg. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zodat ze ''de dingen'' ook op een andere manier kan regelen, zoals Belastingformulieren met de hand invullen. ;-)

Buster

Marie-Louise,

Het is denk ik belangrijk om voor jezelf te bedenken wat het uiteindelijke doel is. Deze bewindvoerder gaat je bijstaan bij het aanmelden voor schuldhulpverlening als ik je goed heb begrepen.
Jouw doel is om uit de schulden te komen, via een traject.
Je kunt nu twee dingen doen, je verzetten tegen het afgeven van de DigiD of proberen samen te werken met de bewindvoerder om samen bij dat doel te komen.
Beschermingsbewindvoering valt of staat met het vertrouwen wat je daarin hebt, zij is een vreemde voor je dus dat vertrouwen moet groeien. Maar geef haar daar wel een kans in. Je kunt best vragen wat ze precies bedoeld met "dingen" (op een aardige manier ;))
Digitaal aangifte doen gaat nu eenmaal sneller, dan weet je ook zeker dat de papieren op tijd aankomen en je er geen boete bovenop krijgt.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. 

Elam

@ Marie-Louise

Ze kan de dingen ook snel genoeg regelen als ze je DigiD niet heeft of dat soort 'dingen' regelen waar jij bij bent (waarbij jij degene bent die de DigiD code invoert.

Nogmaals, vergelijk het met je pincode van de bank, die geef je ook niet aan een bankmedewerker omdat ze dan dingen sneller kunnen regelen, toch?

Ik zal zelf eens informeren bij iemand van het GKB hoe de regelgeving wat dat betreft in elkaar zit.
Kom er morgen even op terug.

Edit: Mijn mail is inmiddels onderweg richting juiste persoon die antwoorden kan geven, nog even geduld...
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

Elam

@ Marie-Louise

Zoals beloofd hier het antwoord wat ik ontving op mijn vraag:

Hartelijk dank voor uw mail en uw (terechte) vraag.

Cliënten zijn niet verplicht om hun Digid af te geven. Daarom vraag ik normaliter toestemming of ik deze mag gebruiken.

De Digid gebruiken wij bijvoorbeeld om te checken bij het RDW of een cliënt voertuigen op naam heeft staan, om uitkeringsspecificaties bij het UWV te downloaden of om gegevens te wijzigen bij de belastingdienst inzake de toeslagen.

De Digid gegevens worden uiteraard discreet behandeld en zeker niet afgegeven aan derden.

Uiteraard mag een cliënt weigeren de Digid af te staan, maar dan zal de cliënt de gewenste informatie zelf aan moeten leveren.

Betekent wel dat je op tijd de gevraagde informatie aan moet leveren, zoals je leest ben je niet verplicht je DigiD af te geven als je dat niet wilt. Hier kunnen geen consequenties aan verbonden worden dat je niet mee zou werken o.i.d.

Ik sta nog steeds op het standpunt dat je je pincode voor je bankpas ook niet aan anderen geeft, DigiD dus ook niet net zo min als inloggegevens voor internetbankieren.....

Heb je nog vragen, dan kan ik ze bij mijn contactpersoon stellen, geen probleem ;D
Lao Tse

Marie-Louise

Quote from: Elam on Jan 28, 2014, 11:27 AM
@ Marie-Louise

Zoals beloofd hier het antwoord wat ik ontving op mijn vraag:

Hartelijk dank voor uw mail en uw (terechte) vraag.

Cliënten zijn niet verplicht om hun Digid af te geven. Daarom vraag ik normaliter toestemming of ik deze mag gebruiken.

De Digid gebruiken wij bijvoorbeeld om te checken bij het RDW of een cliënt voertuigen op naam heeft staan, om uitkeringsspecificaties bij het UWV te downloaden of om gegevens te wijzigen bij de belastingdienst inzake de toeslagen.

De Digid gegevens worden uiteraard discreet behandeld en zeker niet afgegeven aan derden.

Uiteraard mag een cliënt weigeren de Digid af te staan, maar dan zal de cliënt de gewenste informatie zelf aan moeten leveren.

Betekent wel dat je op tijd de gevraagde informatie aan moet leveren, zoals je leest ben je niet verplicht je DigiD af te geven als je dat niet wilt. Hier kunnen geen consequenties aan verbonden worden dat je niet mee zou werken o.i.d.

Ik sta nog steeds op het standpunt dat je je pincode voor je bankpas ook niet aan anderen geeft, DigiD dus ook niet net zo min als inloggegevens voor internetbankieren.....

Heb je nog vragen, dan kan ik ze bij mijn contactpersoon stellen, geen probleem ;D

Super! Dankjewel :D

Elam

@ Marie-Louise,

Graag gedaan, hou ons maar op de hoogte van de verloop van het gesprek dat je donderdag hebt.

Niet klakkeloos alles accepteren, als je dingen na wilt vragen kun je altijd zeggen dat je niet op dat moment wilt beslissen, maar erover wilt denken. Spreek dan bijv. af dat je uiterlijk maandag je antwoord laat weten. Zo voorkom je het "kater 'had ik maar....'gevoel" achteraf  ;)
Lao Tse

Marie-Louise

Quote from: Elam on Jan 28, 2014, 06:23 PM
@ Marie-Louise,

Graag gedaan, hou ons maar op de hoogte van de verloop van het gesprek dat je donderdag hebt.

Niet klakkeloos alles accepteren, als je dingen na wilt vragen kun je altijd zeggen dat je niet op dat moment wilt beslissen, maar erover wilt denken. Spreek dan bijv. af dat je uiterlijk maandag je antwoord laat weten. Zo voorkom je het "kater 'had ik maar....'gevoel" achteraf  ;)

Ik laat weten hoe het gesprek verlopen is.
Mijn vader gaat mee ter ondersteuning!

Marie-Louise

Zoals beloofd..
Zojuist mijn gesprek gehad. En uiteraard kwam het Digi-D verhaal aan de orde.
Ik heb hem wel afgegeven, aangezien mijn bewindvoerdster zei dat ze eigenlijk zonder weinig voor me kon doen.
Geen belastingaangifte, toeslagen, beslagvrije voet na kon kijken etc.

Ben er om eerlijk te zijn nog steeds niet zo blij mee.
Maar mijn vader wou garant staan, mocht er een fout(je) gemaakt worden.

chapter

hoi marie louise
Moeilijk maar ook dapper.
Ik heb in begin van mijn wsnp hem ook gegeven aangezien ik zoveel problemen had met mijn toeslagen dat als ze hun belde meteen het betaalschema erbij kon pakken om aan te geven wat er volgens toeslagenpagina was uitbetaald en dat checken met de rekeningafschriften is miste namelijk maandelijks 660 aan kinderopvangtoeslag en rc wilde niet corrigeren voordat duidelijk was waarom ik het niet kreeg.
Nu inmiddels opgelost door cordate optreden van de bwv

Marie-Louise

Quote from: chapter on Jan 30, 2014, 08:32 PM
hoi marie louise
Moeilijk maar ook dapper.
Ik heb in begin van mijn wsnp hem ook gegeven aangezien ik zoveel problemen had met mijn toeslagen dat als ze hun belde meteen het betaalschema erbij kon pakken om aan te geven wat er volgens toeslagenpagina was uitbetaald en dat checken met de rekeningafschriften is miste namelijk maandelijks 660 aan kinderopvangtoeslag en rc wilde niet corrigeren voordat duidelijk was waarom ik het niet kreeg.
Nu inmiddels opgelost door cordate optreden van de bwv

Zo, â,¬660 is een fiks bedrag! Fijn dat het nu geregeld is.
Verder ben je tevreden over je bewindvoerder?

Groetjes

Buster

Marie-Louise,

Als ongevraagde informatie, er zijn twee verschillende bewindvoerders.
Je hebt de civiele bewindvoerder, ook wel beschermingsbewindvoerder.
Daar heb jij nu mee te maken. Dat is een bewindvoerder die werk doet op jouw verzoek. Dat gaat dus vrijwillig. Zijn of haar taak is om jouw belangen te behartigen.

De WSNP bewindvoerder wordt verplicht aan je verbonden in een WSNP traject. Zijn of haar eerste opdracht is te zorgen dat de belangen van de schuldeisers worden behartigd. Met andere woorden, dat er zoveel mogelijk in de boedel terecht komt. Hij of zij moet daarbij wel rekening houden met jouw rechten, zoals een VTLB en meer van dat soort zaken.

Allebei moeten ze verantwoordelijkheid afleggen aan de RC (Rechter Commissaris). En jij hebt bij beide het recht om een klacht of bezwaar in te dienen bij de RC als jouw rechten tekort worden gedaan.
Bijvoorbeeld als er een foute berekening wordt gemaakt van je VTLB.
In een WSNP traject heb je soms met beide te maken.

@Chapter, die bewindvoerder die bij jouw zo cordaat was, was dat een bescherming of WSNP bewindvoerder?

chapter

Ik ben zeer tevreden met bwv is wsnp bewindvoerder.
Gaat achter zaken aan stimuleert en ziet mij bovenal als mens.
nu kon ik die 660 zelf betalen door het te corrigeren met afdracht maar er zijn ook mensen met weinig afdracht die niet de mogelijkheid hebben om voor te schieten. Aanvraag kinderopvang toeslag in mei aangevraagd november eerste betaling.
Hoe komen mensen in de problemen

Buster

Chapter, dat is fijn om te lezen!

Ze bestaan!