inkomengrens sociale huur omhoog

Started by gewoon, Dec 12, 2013, 04:23 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Hoi voor wie met verhuisplannen zit, er was een tijdje geleden sprake dat de P vd A en de christenunie de inkomens grens voor sociale huurwoningen wilden verhogen van 34000 naar 43000

Ben net even gaan zoeken wat daarmee gebeurd is, en er was een kamer meerderheid geweest om deze grens tijdelijk te verhogen naar 38000 euro dit geldt voor de periode 1 okt 2013 tot 1 Jan 2015

wees er op tijd bij

Gewoon

Buster

34.000 zit je al bijna aan met twee keer minimumloon.
Ik denk dat het goed is om de grens te verhogen.

Aan de andere kant zijn er weer zoveel plannen met de verhuurdersheffing die het verhuren van sociale woningbouw weer moeilijker maken.
In mijn eigen regio is de wachttijd 8 jaar!
Als je met spoed op zoek bent naar een goedkopere woning heb je dus gewoon pech.

Er is wel de woonkostentoeslag.
Deze kun je aanvragen bij je gemeente als je onverwachts met minder komt te zitten en geen recht hebt op huurtoeslag. Elke gemeente hangt daar weer andere voorwaarden aan en het is geen langdurige oplossing, maar je kunt altijd info gaan vragen bij de gemeente, loket WMO.   

Kaatje

Is het zeker dat de grens omhoog gaat naar 38.000?
Daar zou ik heel blij mee zijn!

Op de site van mijn woningbouwvereniging staat hier niets over en staat de grens van 34.000 aangegeven.

gewoon

:) Joepie hoopte al dat dit iets voor Kaatje zou kunnen zijn  :)

Buster 8 jaar jak lijkt oosteuropa wel, en de bouw zit in een crissis, maar ik blijf wel zoeken naar zulke lichtpuntjes deze misschien voor Kaatje

Ja Kaatje, ik heb het goed gelezen dat het naar 38000 gegaan is tot, 1 jan 2015

Bijna nergens het nieuws gehaald kom ik er maar mee  8)

Gewoon

Kaatje

Dit is geen licht puntje maar een mega zonnestraal voor mij :) :)

Raar dat het bij de woningbouw niet er op staat, maar gewoon de grens van 34.000 en aangezien ik daar dit jaar ondanks de uitkeringen net een paar honderd euro boven zit, maar die 38.000 haal ik bij lange na niet. Ik kan er misschien nog iemand in mijn omgeving blij mee maken. Alleen weet ik niet of hij inkomen heeft onder de 38.000.

Kaatje

Ik kan het nieuws niet vinden. wel dat er plannen zijn maar dat veel partijen ook tegen zijn. Op een andere woningbouwsite zie ik de bedragen voor 2014 http://www.aedes.nl/content/artikelen/corporatiestelsel/staatssteun/Inkomens--en-huurgrens-per-2014.xml

Toch wel wat gevonden:
http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2013/11/27/Kamer-eens-met-verhoging-sociale-huurgrens
Alleen voor de inkomens tussen de 34.000 en 38.000 wordt de huur dan tussen 537 en 681. En de goedkopere woningen voor inkomens onder de 34.000. Dan heb ik toch echt liever een inkomen onder de 34.000 zodat de huur onder de 537 komt.

gewoon

Zal even gaan kijken op debat gemist een kamermeerderheid is een kamermeerderheid je hoord zo van mij... heb een storing op m,n PC en kan verder niets vinden maar het zal wel kloppen wat je gevonden hebt over de huurhoogte

gewoon

Die grens van 537 is dan weer jammer, snap de motivatie van de SP wel maar maakt het daarmee wel een doodpaard voor veel mensen

Elam

Hier de correcte gegevens zoals die er nu liggen:

De inkomenseisen voor huurtoeslag zijn aangepast en is de maximale huurgrens voor de huurtoeslag per 1-1-2014 â,¬ 699,48.
De inkomensgrens, waar woningcorporaties rekening mee moeten houden met het toewijzen van een sociale huurwoning, bedraagt per 1 januari 2014 â,¬ 34.678 en de maximum prijs voor een sociale huurwoning (liberalisatiegrens) wordt per 1-1-2014 â,¬ 699,48.
Dit inkomensbedrag zal op de woningadvertentie zichtbaar aangegeven zijn net zoals dat u in het bezit moet zijn van het IB60 bij het reageren op een woning.

Ook in 2014 zal de inkomensafhankelijke huurverhoging toegepast worden, het basishuurverhogingspercentage is nog niet bepaald, normaliter is dit de inflatie (op dit moment gemiddeld 2,6%)  en een opslagpercentage, bij de huurverhoging van juli 2013 was het basishuurverhogingspercentage totaal 4%.
Hieronder staan de mogelijke maximale huurverhogingspercentages:
•             tot â,¬ 34.085 het basishuurverhogingspercentage (formeel nog niet vastgesteld)
•             meer dan â,¬ 34.085 maar niet meer dan â,¬ 43.602 wat betreft de maximaal toegestane huurverhoging van het 
               basishuurverhogingspercentage plus 0,5%;
•             meer dan â,¬ 43.602 wat betreft de maximaal toegestane huurverhoging van het basishuurverhogingspercentage plus
               2,5%.
Het bedrag van â,¬ 34.085 is gelijk aan de inkomensgrens van 2012 voor de toewijzing van betaalbare huurwoningen van corporaties (staatssteunregeling).

Door de motie op 26 november van dhr. Monasch in de Tweede Kamer kan dit mogelijk nog gewijzigd worden omdat de inkomensgrens van â,¬ 34.000 naar â,¬ 38.000  (prijspeil 2012) opgetrokken is en waarbij voortaan 20% van de toewijzingen aan huurders met een inkomen tussen de â,¬ 34.000 en â,¬ 38.000, kan worden gedaan.
Deze doelgroep, inkomen tussen â,¬ 34.000 en â,¬ 38.000, (prijspeil 2012), komt in aanmerking voor een sociale huurwoning  met een huur tussen onderste aftoppingsgrens  â,¬ 556,82 en liberalisatiegrens  â,¬ 699,48 (in 2014).
Mogelijk dat dan de indeling anders zal worden, maar dan moet minister Blok eerst deze motie verwerken en aanbieden aan de Eerste Kamer die dan wel heel erg snel dit voorstel moet goedkeuren.
Deze verhoging tot â,¬ 38.000 zal voor een periode van 5 jaar gaan gelden.

Verder dat minister Blok met Brussel moet gaan praten om de grens tot â,¬ 43.000 te verhogen.
Volgende week 16 en 17 december behandeld de Eerste Kamer de “wet woningmarkt 2014 en volgende jaren” waarin onder andere de verhuurderheffing omschreven staat, mocht de Eerste Kamer hier niet mee akkoord gaan dan is het afwachten hoe minister Blok hierop reageert met andere opties om deze verkapte belasting te innen.

==

Hiermee zijn wij bezig als huurdersorganisatie (bemoeien ons met het beleid v.d. wooncorporatie), zodra wij meer nieuws te melden hebben kom ik erop terug.
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

chapter

jammer alleen dat met inkomen van 30.000 je geen huurtoeslag krijgt en zo zit je dus bv met huur van 700 zonder huurtoeslag

gewoon

Beste Elam

Wat fijn dat je hier kennis van hebt, en duidelijkheid  kunt brengen

Elam

@ chapter

Ik ben bang dat je gelijk hebt, volgens mij blijft het max. bedrag van het gezamenlijk belastbaar inkomen (om recht te hebben op huurtoeslag) gelijk aan dat van dit jaar: 29 duizend nog wat (weet het niet exact uit mijn hoofd zo 1,2,3... )
Als je pech hebt zit je er 50 euro boven en krijg je niks (meer)

Weer een graai in de beurs van de huurder; wel een exorbitante huursverhoging in juli voor de kiezen gehad, maar dan niet dit soort grenzen ophogen >:( Dit kabinet doet net alsof wij van elke euro wel 2 kunnen maken...
Lao Tse

Buster

De toeslaggrens blijft inderdaad gelijk.

Neemt niet weg dat wonen zonder toeslag een stuk goedkoper is voor â,¬650 dan voor â,¬850,..

Elam

Absoluut mee eens, denk dat er genoeg gezinnen / mensen in de knoop komen
Lao Tse