onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

tuthola

Jeetje Bs het zit je ook niet mee....hoop dat het probleem snel opgelost is en jullie je geld krijgen...

Buster

BS, heb je zwart op wit dat het contract beëindigd is?
Dat kun je ook kopiëren en inleveren.

Bij onze gemeente,....
Hier kom je eerst bij een "poortwachter" die neemt het aangeleverde dossier in ontvangt en heeft letterlijk als opdracht zoveel mogelijk mensen te weren uit de WWB.
Als het dossier compleet is aangeleverd gata het naar de afdeling uitkeringen, die controleren de gegevens.
Op basis daarvan wordt een beslissing gemaakt.
Daarna krijg je een manager afdeling inkomen die alles overziet, een werk coach die waakt over de re-integratie, participatie en je sollicitaties.
En daarnaast is er iemand van de afdeling uitkeringen die dus elke maand uitrekent hoeveel je gekort dient te worden.

Wat ik doe is bij alle mails de dame van afdeling inkomen in de CC erbij voegen.
Zo weet ik zeker dat zij in elk geval het overzicht kan bewaken.
We hebben geluk dat deze dame erg kordaat, rechtvaardig maar bovenal menselijk is.
Natuurlijk zit ze op de centen, dat is haar werk ook, maar ze denkt wel mee in oplossingen en is samen met mij soms boos op de dame van afdeling werk.
Nou moet ik zeggen, daarmee hebben we het getroffen.

Ik hoop dat jij ook zo iemand treft en dat die niet meer wisselt.

burningspirit

Bedankt voor reageren.
Euh nee, beeindigen van arbeids overeenkomst binnen proeftijd of contractduur wordt niet op papier gezet. Dus ja, het is nu de eerste keer dat dit gebeurd in WWB-afhankelijkheid, vorige keren had ik met UWV te maken maar nu met de gemeente.

En bij deze 'poortwachter' ben ik dus vorige week geweest. Zij moet een beschikking afgeven, maar ze zegt dat pas te doen als ik de training (3 weken, 4 dagdelen per week) heb afgerond. Elke actie hier wordt door iemand anders verzorgd. Bij mijn man weer door ander persoon dan bij mij. We zijn een keer samen bij iemand geweest in het kader van een project 'Slagkracht' maar die persoon reageert niet meer. Weet nu nog niet wat daarvan de bedoeling was of is.

Ik moet morgenochtend maar eens kalm in de telefoon gaan hangen. Gelukkig mag ik vandaag nog even opladen in het museum. Wordt vervolgd.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Boeddha

Als het goed is BS staat je eind datum dienstverband op je laatste loonstrookje!
naast een begindatum staat er ook een einddatum van je dienstverband daarop.

succes!
Be strong, have faith!

Buster

Ik zat ook nog te denken dat er na einde dienstverband een afwikkeling is met het vakantiegeld en meer van dat soort zaken, daar moet het zeker op staan.
Bel anders even naar PZ van de werkgever, wie weet kunnen ze wat opsturen.

Xdewit

Je kan mij niet meer zo snel op de kast krijgen, maar ik ga alvast zitten als het gaat over bijstandsgerechtigden. Verschrikkelijk hoe ze alles van je willen weten! Rustig blijven door ademen ok?

Weet je misschien of jouw gemeente werkt met een zaaksysteem? Het kan dan zijn dat je zelf in kan loggen (met digid) op een pagina op de gemeente site en dan kan je zien hoe ver het is met je zaak.
Gemeenten gaan ivm kostenbesparingen een klant kontact centrum openen (kcc) dat zijn dan medewerkers die je helpen met de vragen/aanvragen (zaken) die je bij de gemeente hebt geopend. Zo'n kcc medewerker kan je dan de vragen beantwoorden. De behandelend ambtenaar blijft dan zo lang mogelijk buiten bereik.

Het moeten doorlopen van zo'n begin traject (betekent maand lang nog geen geld in praktijk) is eigenlijk een voorloper op de participatiewet. Het geldt nu al voor jongeren maar ook bij mijn gemeente alvast ingevoerd voor de rest. De beslissing wordt dus genomen door de behandelend ambtenaar en loopt eigenlijk gelijk aan de afspraken die je hebt bij de gemeente (sollicitatie training etc). Als het goed is hoort de beslissing aan het eind van de 4 weken rond te zijn.
Met het zaaksysteem is dat soort werkprocessen allemaal vastgelegd en kan de ambtenaar eigenlijk niet anders dan de verplichte stappen in het traject te volgen.

Succes!

burningspirit

zoweej..... net ongeveer 3 kwartier met de gemeente hier gebeld
(kosten ca 7euro, maar dan heb je ook wat.....pfff)

het nummer dat ik koos bracht me bij de klantnservice (noemt de gemeente hier ook kcc)
duidelijk werd dat de afdeling wwb hier in twee stukken is gehakt: afdeling inkomen (gaat over rechtmatigheid) en afdeling werk (gaat over doelmatigheid). De beide afdelingen communiceren doormiddel van adviezen, informatie uitwisseling enz.
op beide afdelingen zeer bereidwillige en begripvolle dames gesproken
resultaat: er komt in 1 of 2 dagen een voorschot op onze rekening
en verder bleek dat ik geen verkeerde dingen had gedaan maar dat het gewoon niet goed was verwerkt door de gemeente
over de per digiD op te vragen info moet ik nog eens terugbellen als onze pc weer.werkt , want die is helaas zaterdag gecrashd....

Buster

Adem in,.. adem uit,...

Wel fijn dat de dames zo begripvol waren (is ook wel eens anders)

burningspirit

YES! Voorschot is gearriveerd. Kan ik alles weer bijwerken. Pffffffffffffffffffff

Buster

Xdewit

7 euro om met de gemeente te spreken? Wow, dat kcc brengt zijn geld wel op dan. Gelijk weer wat extra ambtenaren betaald. Goede daad dus Burningspirit ;)
Fijn dat je je voorschot hebt!
Van onderaan de ladder weer een stapje om hoog

burningspirit

hihi Buster.... ik ben nog niet echt in een dance-mood, maar toch blij dat het allemaal weer rechtgetrokken is.
en Xdewit: ik kreeg te horen dat het bellen van dat nummer 15 cent per minuut kost met een starttik van 4,5 cent. Aangezien ik drie keer heb gebeld dus 3 keer de starttik en voor de rest dus die peperdure minuten.
maar goed, gelukkig hoef ik dit niet nog eens te doen want alles is me zover nu wel weer duidelijk

Meisje heeft zich weer gemeld per mail en wil een afspraak maken. Ook wel fijn dat ze zelf weer contact zoekt, want mijn idee was dat ze vakantie aan het vieren was. Volgens mij meldt ze zich nu tussen twee vakanties door. Fijn om te merken dat wij zelf niet de enigen zijn die de kop drbij houden.

burningspirit

Tja daar sta je dan met je goeie gedrag.......
Afegelopen maanden hebben we een enorme slag gemaakt: succescol bezuinigd op energie, tv/telefoon/internet, zorgverzekeringspremie. Afspraak met schuldeiser (Cjib) en huurverhoging ten spijt blijken we nu toch net boven de grens van voedselbankhulp te zijn gekomen..... Natuurlijk ga ik Meisje nog bellen hierover, in de hoop dat er kosten zijn die ze heeft vergeten op te voeren, maar het lijkt er op dat we toch gestrafd worden voor onze goede bedoelingen. Het zal weer wennen zijn zonder VB- pakket. Het is weer veel van hetzelfde deze periode: afgewezen bij het BAC onder meer vanwege de derde bankrekening die het overzicht zou vertroebelen, terwijl de derde bankrekening op verzoek van hetzelfde BAC werd geopend.....
Nog steeds het gevoel in een ondoordringbaar oerwoud rond te lopen, zonder navigatiesysteem..... Ik probeer nu maar te genieten van de paradijsvogels die ik onderweg tegenkom en vruchten te plukken van de bomen..... 8)..

burningspirit

Letterlijk en figuurlijk pruimentijd. We staan met geleende klapcaravan en tentjes in een boomgaard van Natuurmonumenten niet ver van ons huis vandaan. De pruimen zijn rijp en erg lekker. Mijn tijdelijke boze buien kan ik een uitweg laten vinden in buitenwerk: hakken zagen zand scheppen en hout voor het kampvuur in hapklare stukken verdelen. Vanavond gooi ik het restant van mijn woede weer in dat vuur. Razend kun je worden over de bureaucratie bij de gemeente...... echt hoor  :-X ..... zoals verwacht hadden ze mijn wijzigingen niet goed verwerkt, stuurden ze onze inkomstenbrief terug, stortten ze dus de uitkering niet en moest ik ze weer bellen om voorschot te vragen...... ja inderdaad, 15 cent per minuut, starttik 4,5 cent en in dit geval ook de kosten van uw mobiele telefoon .....pfffff
Eerst iemand die het na twee keer uitleggen nog steeds niet begreep , wilde me laten terugbellen maar wist niet door wie en waarover.... deze persoon zette me zonder pardon in de wacht twrl ie op de hoogte was van mijn geldgebrek ..... tweede person aan de lijn..... opnieuw alles uitgelegd en als een kapotte grammofoonplaat meerdere malen aangegeven dat ik een probleem heb met het betalen van onze huur..... Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik teruggebeld zou worden na anderhalf uur. Vijf minuten later was de anderhalf uur al voorbij .... ja echt.... en kreeg ik te horen dat het geld binnen twee werkdagen op onze rekening zou staan.

burningspirit

En toen was het geld er al binnen één dag...
en het was niet eens alleen maar een voorschot maar het volledige bedrag, berekend met de specificatie die ze me hebben teruggestuurd.... tjongejonge.... het moet toch niet gekker worden
ben benieuwd wat er gebeurd als ik aan mijn verplichtingen heb voldaan en zij het inkomstenformulier opnieuw onder hun neus krijgen.... hoop van harte dat ze het me dan niet nog eens storten want dan gaat het per kerende post terug natuurlijk....
Maar goed, gelukkig is alles weer betaald inmiddels  ;D