onderaan de ladder beland

Started by burningspirit, Dec 03, 2013, 02:42 AM

Previous topic - Next topic

chapter

hoi
Heb je geen recht op toeslag op ww uitkering zie mijn uwv
Zou wel goed rekenen dat je straks niet terug moet betalen als je van 2 plekken geld krijgt wwb en ww of te weinig krijgt
Woonkosten toeslag is er idd maar dat is volgens mij een tijdelijk iets en kan pas als de huur te hoog is volgens huurtoeslag waardoor er geen recht op huurtoeslag is.
Heb je ook je toeslagen aangepast? mogelijk krijg je nu meer toeslag nu je niet werkt en op wwb niveau zit.
Ook rekening houden met je voorlopige teruggave weet niet of je die jaarlijks of maandelijks doet maar je verliest een heel stuk als je niet werkt volgens mij, op toeslagen.nl en belastingdienst.nl kun je nieuwe berekening maken.
hopelijk gaat de bal nu rollen en kun je in ieder geval beginnen aan de situatie te stabiliseren en mn je vaste lasten voldoen zodat er geen meer achterstanden komen en er een traject gestart kan worden

burningspirit

hoi
toeslag op de ww had ik gelijktijdig met ww al aangevraagd en krijg ik ook
voorlopige aanslag 2013 heb ik ook al ontvangen, nadat ik zelf, rekening houdend met ons vermoedelijke jaarinkomen 2013, de aangifte had gedaan.
maar ik weet nog niet hoe de belastingdienst om zal gaan met het bedrag dat we volgens hen terug zouden moeten krijgen, ik heb er in elk geval nog niks van op onze bankrekening gezien
met maatschappelijk werk hier, die de beslagvrije voet heeft berekend, zijn we bezig aan bezwaarprocedure tegen loonbeslag
bij andere kwesties zal ik (zelf) moeten uitzoeken of er wel op de goede manier met de beslagvrije voet is omgegaan
we hebben inmiddels ook een advocaat (gesubsidieerde rechtshulp aangevuld met bijzondere bijstand) die zich verdiept in de dagvaardingen die we hebben gekregen
er is een heleboel aan het rollen, al weet ik nog niet of het allemaal wel de goede kant op rolt
toeslagen vormen weer een ander probleem: de man van de sociale dienst beweerde dat de belasting óók rekening moet houden met beslagvrije voet als ze teveel verkregen (huur)toeslag weer gaan innen via de huidige toeslag....
het lijkt erop dat we in de afgelopen ruim drie jaar enorm van de regen in de drup zijn geholpen....vooral waar het betreft de zorgverzekeringspremie: de hulpverleners van toen hadden op een of andere manier niet meegenomen dat er onstabiele factoren zouden zijn in de vorm van wel-werk/geen-werk enzovoorts..... jammerjammerjammer dat wij daar toen niet toe in staat waren om het een beetje helder te zien.... andere schuldeisers hebben we namelijk dankzij mijn eigenwijzigheid wel gewoon afgelost en spelen nu geen rol meer dus, alleen die zorgverzekering is een monster van een probleem geworden
ik zie nu wel waar de knoop zit maar ik heb nog niet alle losse eindjes kunnen vinden.... zoiets dus... en nu probeer ik mezelf zover te krijgen dat ik het ontwarren van de knoop ga zien als een sport of een leuk tijdverdrijf met een praktische uitkomst: stabiliteit
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

even voor de helderheid: toen we in deze toestand verzeild raakten was daar als grootste schuldeiser de bank, de tweede de belastingdienst en de derde de inkooporganisatie van onze voormalige winkel
in de loop der tijd is er een dubbel probleem bijgekomen: de zorgverzekering zelf, waar we een schuld hebben (die we netjes aan het aflossen waren toen opeens onze schuldhulpverleners ons dat hebben verboden, jammerjammer maar niet terug te draaien) en de CVZ bestuursrechtelijke premie waar we een enorme achterstand hebben. Voor de rest hebben we alles opgelost: kleine schuldeisers betaald en sommige iets grotere schuldeisers hebben op mijn verzoek kwijtschelding gegeven. Dus eigenlijk.... is er over all toch wel wat goeds gebeurd. Ik probeer me nu op te richten uit mn kuiltje en de laatste horde te nemen, waarbij we de afgelopen twee maanden wel weer enorm op onze 'bek' zijn gegaan, maar.... ik zie nu tenminste wel weer een beetje hoe het zit
ik probeer positief te blijven

burningspirit

succesje geboekt
BSR heeft ons eindelijk alles kwijtgescholden
dit heb ik gelijk bij Rijnstad gemeld, die namens ons bezig is een loonbeslag van october (door de gemeente ivm gemeentelijke bealstingen)  ongedaan gemaakt te krijgen..... ze (onze hulpverleenster en haar manager) hebben een afspraak met de gemeente gemaakt..... pas op 1 februari
ik had het al eerder gevraagd maar heb het nu nog maar eens gedaan: is het een idee om nogmaals kwijtschelding aan onze gemeente te vragen voor de gemeentelijke belastingen? tot vandaag zeiden ze steeds: nee doe maar niet, we willen eerst dat beslag ongedaan maken, door de beslagvrije voet uit te rekenen en de situatie te schetsen waarin we verzeild zijn geraakt .....
maar vandaag kreeg ik, na mijn mededeling over BSR groen licht om toch maar nogmaals een formulier naar de gemeente te sturen.... dus dat ben ik nu aan het doen
tjonge jonge, stapje voor stapje

Chrissie

Ik kan je helaas geen antwoordt op je vragen geven, maar ik wil graag even kwijt dat ik het verschrikkelijk geweldig vindt hoe je bezig bent toppie hoor! Ga zo door dan komt het helemaal goed!!! ;)
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tuthola

Gefeliciteerd met dit behaalde succesje, elke stap die je maakt maken de wandeling naar je schulden vrije leven een stukje kleiner  ;D

Misschien een hele domme vraag maar wat is BSR ?

Knibbel

Misschien ben ik te nieuwsgierig, maar terwijl ik jouw berichtje lees kwam bij mij ook dezelfde vraag op als Tuthola: wat of wie is BSR?  ???
In een ander topic had je het ook al over BSR, 5 kwijtscheldingen zelfs!!  :D :D

En natuurlijk ook van mij proficiat met het behaalde succes. Je bent geweldig goed bezig. Echt top!!
Jullie komen er wel, stapje voor stapje dichter naar het einddoel......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Oei ben dan blijkbaar ook nieuwgierig van aard heb zitten googelen dat het een deurwaarder is die BSR

En vind ook dat je heel erg goed bezig bent erg knap wat je voor elkaar krijgt en denk daarbij dat dit misschien veel meer is dan kleine succesen, maakt dit niet ook de kans op schuldhulp groter ?

Daar weten Libra en Buster meer van, dat je zelf het uiterste doet om schulden te verminderen.

burningspirit

BSR = Belastingsamenwerking Rivierenland. Die innen bij ons in de gemeente de zuiveringsheffing en nog zowat van die dingen. In veel gemeenten gaat dit hand in hand met de gemeentelijke heffingen, maar in onze gemeente niet. Wij krijgen dus jaarlijks twee van die aanslagen voor allerlei dingen die centraal als dienst worden aangeboden: zuivering van het water, vuilnisophaal, belasting op het gebruikersdeel van de woning enzovoorts..... ik zeg het misschien allemaal wat krom, maar dat komt ook omdat het me niet interesseert, het moet betaald worden en voor mij is het het belangrijkste dat je er kwijtschelding voor kunt krijgen als je op of onder bestaansminimum leeft.
De gemeentelijke belastingen zijn bij ons in oktober via loonbeslag gewoon geheven. Terwijl al mijn kwijtscheldingsverzoeken verdwalen of niet gehonoreerd werden. En terwijl ze bijna tegelijkertijd een WAP=toelage hebben gestort. Hahah. WAP wasdatnuweer??? WAP= werkaanvaardingspremie. Die kreeg ik dus pas gestort in november terwijl ik em in mei al had moeten krijgen...... ik kreeg em dus pas toen de baan in kwestie alweer verleden tijd was.
En verder hebben ze (de gemeente hier) nu de aanvraag gekregen voor aanvullende bijstand. En brieven van maatschappelijk werk over de onrechtmatigheid van het loonbeslag in oktober. Over dat laatste zeggen ze nu: we kunnen pas op 1 februari een gesprek hierover aangaan. Hun eigen collega's bij maatschappelijk werk hebben tegen ons steeds gezegd dat we moesten wachten met nogmaals een kwijtscheldingsverzoek. Maar nu raden ze ons opeens aan om het toch wel te doen en dan de kwijtscheldingen van BSR bij te voegen. Dus..... misschien hoeft dat gesprek er niet eens te komen als ze de kwijtschelding, in navolging van BSR wel honoreren..... Pfffff
Snappen jullie het nog?
Vanmorgen was er een vriwjilliger van Humanitas bij me op bezoek. Die man stelde heel precies de juiste vragen en kwam kort gezegd tot de conclusie dat de gemeente hier gewoon alleen maar moeilijk doet. Alles maar dan ook alles staat in de goede richting, zei hij, en jullie lopen alleen maar constant tegen allerlei toestanden aan die helemaal nergens meer over gaan.
De man gaat mee naar de volgende afspraak die we met maatschappelijk werk hebben en wil dan, net als ik, nu wel eens weten wat men nu van plan is te doen. Hij zei dat hij dan zijn eigen positie kan bepalen en er linksom of rechtsom voor gaat zorgen dat er een minnelijk traject gaat starten, dat moet voorafgaan aan de aanvraag WSNP.
Zucht.
Kan wel weer janken. Eindelijk iemand die het wél begrijpt, die ons een compliment geeft over alles wat we tot nu toe hebben gedaan. Zelfs de dingen die we doen op kleine schaal, vermindering van kosten van energie en tv/internet/telefoon geven aan dat we alles wel willen en doen wat we kunnen. Tenslotte zei hij nog: nu ben ik benieuwd of jullie in december, zoals het hoort, ook werkelijk het inkomen op bijstandsniveau binnenkrijgen. Als dat zo is dan nog is het haast niet te doen om rond te komen..... toen weer dat grote vraagteken: hoe doen jullie dan dan? Ik weer uitgelegd: we krijgen voedselbank, vrienden stoppen ons geld toe, we krijgen wat geld door vriwjilligerswerk, ik loop met een krant elke week etcetra. Diepe rimpels en een zucht: wooow over hoeveel geld heb je het dan? Ik weer: kantine sportvereniging 80 euro per maand, krantje 30 euro, openluchtmuseum 20 euro, vaste toelage van een bevriend gezin 50 euro... geen geld voor de bus of een beetje benzine? dan nemen we de fiets...enzovoorts
Al rekenend komen we daarmee nog steeds niet aan een bedrag wat een inmiddels vierkoppig gezin nodig heeft voor levensonderhoud volgens de geleerden van het NIBUD.
Eindelijk eindelijk eens iemand die niet direct alles wat je zegt in twijfel trekt, die overtuigd is van je goede bedoelingen en die ziet dat je er echt al meer dan drie jaar alles aan doet om een stabiele situatie te krijgen, iemand die ziet dat je niks teveel vraagt of wil, die ziet dat je alles de deur uit hebt gedaan wat maar enigszins gemist kon worden.....
Ik stop hiermee nu, ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik.
Jullie allemaal, stuk voor stuk, hoef ik niet te overtuigen, jullie snappen het zo ook wel.
Ik wil alleen nog even jullie en onszelf even een pluim geven! Hou je haaks en laat je niet kisten ... hea  8)

Buster

Burningspirit,

Ik ben niet alleen ontzettend blij voor jullie dat het de goede kant op lijkt te gaan en je iemand hebt gevonden die vierkant achter jullie staat en jullie ondersteund.
Maar ook dat je dit hier opschrijft.

Jullie verhaal kan een ander weer de moed geven om niet op te geven, door te pakken en vol te houden.
Er is al zoveel werk verzet!
Die pluim is dik verdiend!

Het Nibud is voor mensen die leven met schulden nooit een haalbare kaart.
Of je zelf aflost of in een traject zit, het inkomen ligt ver onder de maatstaven.
Staar je daar niet blind op.
Er moet natuurlijk wel voldoende budget zijn om te kunnen leven, overleven hebben jullie al lang genoeg gedaan.

Hou vol!

tuthola

Hoi Burningspirit, bedankt voor de uitleg en ja ik dacht meteen wat is WAP hahaha
Wat fijn dat jullie nu een vertrouwensman hebben van Humanitas die jullie verder op weg helpt, die naar jullie luisterd en geen oordeel velt over jullie situatie, dat zal inderdaad een verademing zijn.
Buster heeft het al aangegeven het Nibud is voor schuldenaren of minima geen haalbare kaart, de meeste mensen of dit forum leven al jaren onder de maatstaven van het Nibud.
Ik hoop van harte dat jullie met deze hulp een stap dichter bij het minnelijk/WSNP komen te staan, ik gun het jullie van harte.

Hulde voor Humanitas die zo snel voor jullie klaar hebben gestaan  ;D

burningspirit

Dank dank! Ik weet het, het NIBUD rekent een beetje anders dan wij, armoedzaaiers.... hahahah. Toch gebruik ik hun naam wel in gesprekken met instanties en hulpverleners. Op een of andere manier zijn die er eerder van overtuigd dat je doet wat je kunt, als je de naam van het NIBUD laat vallen. Ik heb ook een map van NIBUD waarin ik mijn administratie opberg. En als ik weer eens in de clinch lig met mn kinderen over zakgeld, dan grijp ik vlug de berekening van het NIBUD erbij en doe ze voor de zoveelste keer de mededeling dat het NIBUD uitgaat van een gemiddeld gezin met een normaal inkomen en uitgavenpatroon. Dat het bij ons niet normaal maar laag is, weten mijn kids heel erg goed.
Mensen, blijf overeind hier heh, vat moed en sla je erdoor! We hebben elkaar nodig.

burningspirit

Vergeet ik me aan te sluiten bij tuthola: inderdaad hulde aan Humanitas! Jullie zullen van me horen hoe het ging bij de afspraak met maatschappelijk werk, op 7 januari, waarbij 'mijn' humanitas vrijwilliger mee gaat.
Het mooist van alles vind ik nog dat hij het zelf spontaan aanbood en het bracht met een gezonde nieuwsgierigheid: ik ben eens benieuwd wat ze nu eigenlijk gaan doen, want uit de brief kan ik dit niet opmaken......

burningspirit

update-je
brief klaar voor de gemeente met bijbehorende stukken
tbv kwijtschelding gemeentelijke heffingen
ik begreep nu pas wie wat heft:
de afdeling belastingen van de gemeente: BESG (beschikking gebruiker) RIOG (rioolheffing gebruiker) en AFV (afvalstoffenheffing)
BSR (belastingsamenwerking rivierenland): WSHG (watersysteemheffing gebruikers) ZW (zuiveringsheffing woonruimten)
gebruikers zijn we ..... whahaha
ja inderdaad
van huis en openbare ruimte dus

ik ben al blij dat we dat hele gedoe niet meer met onze winkel hebben, want dat hadden ze op één hoop gegooid met ons privé en daar heb ik in 2010 al een hele hoop gedoe over gehad

mensen!
fijne en gezegende feestdagen gewenst en nogmaals: máák er wat van !  8)

burningspirit

Tsjongejongejonge...... het is me wat de laatste dagen hier
al weken staat er 4 á 5 euro op onze bankrekening en geven we mondjesmaat uit aan boodschappen van het kleine beetje geld dat in onze buffetkast ligt opgeslagen, afkomstig van vrijwilligerswerk en giften, 20 euro van die en 20 euro van dat, sobere kleine boodschappenlijstjes, niks te veel
vol spanning in afwachting van geld van wwb en ww
telkens als ik dacht: ik moet nu maar eens gaan bellen, werd ik gebeld
bijvoorbeeld tot twee keer toe door de meneer van de sociale dienst
eerst belde hij om te zeggen dat ze alles in goede orde hadden binnengekregen, dat ze een beschikking van toekenning zouden sturen, maar dat ze pas precies wisten waar we recht op hebben als ze mijn specificatie hadden van mijn krantenbezorgbaantje
dat komt dus pas volgende week
toen zei hij dat ik maar moest bellen, maandag a.s., als we een voorschot nodig hebben
nou, zei ik: dat moet ik dan maar gaan doen, want dat voorschot hebben we hard nodig
en gevraagd waarheen ik precies moest bellen, naam en telefoonnummer en hoe laat dan
::).....belt de man me vandaag zelf terug om te zeggen dat hij het voorschot al geregeld had en dat het maandag al op onze rekening zou staan......  ::) vreemd hoor.... wat zouden ze nu weer verkeerd hebben gedaan of heb ik me precies zielig genoeg gedragen  dat ik indruk op hem heb gemaakt?

maar goed er gebeuren nog meer 'vreemde' dingen nu
vandaag kwamen in heel Nederland de toeslagen binnen
bij ons dus ook
gewoon weer huurtoeslag gekregen voor het eerst sinds tien maanden......
maar nog meer: een extra storting vanwege in 2013 teveel ingehouden huurtoeslag....
en alsof dat nog niet genoeg is: ook nog een bedrag van het CAK vanwege chronische ziekte van mijn man, ik herkende het wel, hij kreeg het eerder ook en ik heb het ook een keer gehad toen ik in een jaar vier maanden ziek was vanwege burn-out
maar we hadden er totaal niet meer of nog niet op gerekend
en dan  moet WW en WWB (en kinderbijslag over twee weken) nog komen.....
we hebben eerst met geweld onze mond moeten dichtklappen
voor het eerst sinds lange tijd staat er meer geld op onze bankrekening dan op die van onze kinderen....

verder ook nog een brief van CVZ over dat ze hun naam gaan veranderen (ach ja waarom ook niet)maar ook dat ze hun werkwijze drastisch gaan wijzigen
al jaren zeur ik erom dat ze de bestuursrechtelijke premie direct van ons inkomen moeten afhouden, maar dat kon nooit want, zeiden ze, als je eenmaal per acceptgiro hebt betaald moet je dat blijven doen
vanaf 1 januari 2014 gaan ze het direct inhouden.... eindelijk, want als we krijgen waar we recht op hebben en ze houden deze premie direct in dan ontstaat er onmiddellijk een basis voor een schuldsaneringstraject.
ik heb uitgerekend dat we dan net rond moeten kunnen komen, als we zo secuur blijven als we nu zijn

zou het dan toch eindelijk echt gaan beginnen? zouden we in het nieuwe jaar eindelijk in de WSNP kunnen? ik durf het nog niet helemaal te geloven....

eerst maar eens alle dingetjes oplossen die de afgelopen twee maanden fout gingen
mijn administratie perfect op orde brengen en op 7 januari met gespitste oren naar "mevrouw de sociale raadsvrouwe" van onze Gemeente
en me inlezen en informeren over alles wat er nog te leren valt
daar heb ik nu opeens weer zin in, omdat ik resultaat zie van mijn productie van enorme bergen papier om op te sturen en ook van mijn telefoontjes
zucht, ik kan het dus wel blijkbaar, maar het heeft wel even geduurd
en we zijn er nog lang niet maar ik heb voor het eerst sinds tijden weer goede moed