Onjuiste beslagvrije voet: wat te doen?

Started by Jack1976, Oct 24, 2013, 05:18 PM

Previous topic - Next topic

Jack1976

Hallo iedereen

Een vriendin zit met een probleem. Zij ligt sinds februari dit jaar in scheiding en woont apart van haar aanstaande ex-man. Deze ex heeft een dochter waarvoor hij alimentatie moet betalen, maar dit jarenlang niet heeft betaald. Nu heeft het LBIO bij mij beslag gelegd op mijn uitkering.

De deurwaarder heeft een beslagvrije voet op basis van gehuwden vastgesteld, waarbij het inkomen van haar aanstaande ex is meegerekend. Hierdoor blijft er voor haar bijna geen beslagvrije voet over. Mijn vriendin heeft GGN al gebeld en is langs geweest met alle documenten die van belang zij, maar ze willen de beslagvrije voet niet aanpassen. Ook via LBIO is geen verandering opgetreden.

Volgens mij moet mijn vriendin een eigen bvv voor een alleenstaande ouder (ze heeft een dochtertje) krijgen, waardoor zij maar voor een klein deel kan aflossen. Mijns inziens is de feitelijke situatie doorslaggevend voor de vraag of er sprake is van duurzaam gescheiden?

De scheiding is er dus nog niet door en door een weigerachtige dan wel tegenwerkende ex gaat dit ook nog wel even duren ben ik bang. Wat is hier aan te doen? Kort geding tegen de deurwaarder of LBIO? En hoe lang kan een weigerachtige aanstaande ex de scheiding traineren? Hier is toch een regeling voor dat de rechter in plaats van de weigerachtige ex treedt en alsnog de scheiding uitspreekt?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jack1976

Boeddha

ik snap niet het stuk waarom er beslag op jouw uitkering is gelegd?
Be strong, have faith!

Boeddha

is er bv al een uitspraak van tafel en bed scheiding?

Staat ze ingeschreven op een ander adres? hebben ze aparte bankrekeningen?
Be strong, have faith!

Jack1976

Ze is op een ander adres ingeschreven en heeft een eigen bankrekening. Er is geen scheiding van tafel en bed, maar er is een verzoekschrift ingediend voor een gewone scheiding.

Het beslag is op haar uitkering gelegd omdat ze gehuwd zijn en daarom de gehele huwelijkse gemeenschap verhaal biedt.

Belangrijkste vragen zijn:

1 Hoe is GGN te bewegen de beslagvrije voet juist te hanteren, dus naast wat al geprobeerd is (brief en bezoek aan GGN en brief LBIO, zonder resultaat)
2 Kan de rechter de scheiding definitief maken omdat de ex niet meewerkt? Zo ja, wat zijn hier evt voorwaarden/termijnen voor?

Thnx

Jack1976

Voor de duidelijkheid, er is dus beslag gelegd op de uitkering van die vriendin, niet van mij. Is altijd een beetje lastig om iemand anders haar verhaal weer te geven.. Excuses voor de onduidelijkheid

Buster

Even kijken of ik het goed begrijp;

Je vriendin leeft gescheiden van haar ex.
De scheiding is nog niet definitief.
En nu is er beslag gelegd op haar uitkering omdat hij geen alimentatie betaalt en ze officieel nog niet gescheiden zijn.
Begrijp ik het zo goed?

Het eerste wat ik bedenk is dat het UWV haar blijkbaar wel als alleenstaande classificeert omdat ze een alleenstaande uitkering ontvangt, dat zou je als argument kunnen gebruiken.
Dan het LBIO verhaal; ik ga er voor het gemak vanuit dat ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Dat is een zakelijke overeenkomst waarin staat dat alle voorgaande verplichtingen vanaf dat moment gezamenlijk gedeeld zullen worden. Of die verantwoording eindigt bij de scheiding, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Bij een lening is dat namelijk niet zo, maar een kind lijkt me geen lening,...

Wat ze nu het beste kan doen is bezwaar aantekenen tegen de berekening van de BVV.
Hier vind je een aantal voorbeelden;  http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=102
GGN zal bewijzen willen ontvangen, die bewijzen kun je sturen in de vorm van de inschrijving op een ander adres, de betaalspecificatie van het UWV waarop vermeldt staat dat het om een alleenstaande uitkering gaat of een bevestiging van de belastingdienst dat er geen fiscaal partnerschap meer is.

Mocht dat niet helpen zul je meer hulp nodig hebben en kun je het beste langsgaan bij het Juridisch loket of de Sociaal Raadslieden.

Succes!

Buster

Daan

Hallo Jack,

Quote from: Buster on Oct 24, 2013, 10:53 PM
of een bevestiging van de belastingdienst dat er geen fiscaal partnerschap meer is.

Even een aanvulling, Buster: de belastingdienst zegt hier het volgende over:

Bent u getrouwd, woont u niet meer samen, maar hebt u nog geen scheiding aangevraagd? Dan leeft u duurzaam gescheiden. U bent dan voor de belastingdienst nog steeds getrouwd en fiscale partners met uw echtgenoot.

Fiscaal partnerschap

Was u getrouwd of had u een geregistreerd partnerschap? Dan bent u geen fiscale partners meer als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U hebt een verzoek gedaan tot scheiding of om uw geregistreerd partnerschap te laten ontbinden.
U staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.

Wat dat betreft ligt het er dus een beetje aan in welk stadium de scheiding is. Als het alleen maar met de advocaat of mediator is besproken, dan geldt dit nog niet als aanvraag.  Het verzoek moet al bij de rechtbank zijn ingediend. Ook is het moment in het jaar belangrijk. De aanvraag moet voor  1 juli gedaan zijn. Dan kun je er voor dat jaar nog voor kiezen wel of niet fiscaal partner te zijn. Bij een latere aanvraag ben je sowieso het hele jaar nog fiscaal partner. Deze laatste regel van 1 juli stond overigens tot voor kort nog duidelijk op de site van de belastingdienst, maar is nu niet meer vindbaar)

Indien je nog fiscaal partner bent, dan kom je bijvoorbeeld ook niet in aanmerking voor enkele heffingskortingen (alleenstaande ouder en extra alleenstaande ouder). Mijn ex vrouw betaalt deze nu van 2 jaar allemaal terug. Het kan ook nog andere consequenties hebben.

De belastingregels mbt fiscaal partnerschap staan los van hoe je vriendin door de deurwaarder zou moeten worden beschouwd, maar kunnen natuurlijk wel van grote invloed op het inkomen zijn!

Succes!

Buster

Jack1976

Dank jullie wel voor jullie antwoorden tot zover. Voor zover ik weet hebben mijn vriendin en haar aanstaande ex eerst gezamenlijk een advocaat genomen en in beginsel wat afspraken gemaakt over schulden, bezittingen en de hond.. Helaas werden deze afspraken niet nagekomen en hebben zij ieder apart een advocaat. Onvoorstelbaar waarom dit nu al 9 maanden moet duren.

Ik heb mijn vriendin in ieder geval aangeraden de advocaat flink aan het werk te zetten en tevens uit te laten zoeken hoe GGN tot een hogere beslagvrije voet te dwingen. Van haar WAO-uitkering van 720 euro houdt zij maar 220 over voor alles, dat is gewoon niet te doen.

Mocht 1 van jullie nog tips of hands-on kennis hebben, welkom.

Grtz Jaco

Daan

Jack,

Worden de afspraken niet nagekomen omdat ze beide de middelen hier niet toe hebben, of is er pure onwil?

In een financieel moeilijke situatie is het natuurlijk ook moeilijk om te voldoen aan verplichtingen. Mijn eigen  financiële situatie was ook dermate moeilijk dat ik een scheiding 5 jaar uitgesteld heb.

Jack1976

Voor zover ik het kan beoordelen (1 kant van het verhaal) is de aanstaande ex-man onwillig om mee te werken aan de scheiding. Wellicht dat meespeelt juist het feit dat mijn vriendin dan nog dat beslag door GGN moet accepteren, omdat ze formeel nog gehuwd zijn.