verdeling

Started by missyB, Sep 10, 2013, 08:09 PM

Previous topic - Next topic

missyB

Stel ik ga met mn buddy zelf proberen regelingen te treffen omdat de gemeente nu te lang gaat duren.Hoe verdeel je dan je afloscapaciteit over tig schuldeisers?

Buster

Missy, de beste volgorde is eerst je achterstanden wegwerken en daarna een verdeling te maken met wat er nog open staat.

Schulden bij de overheid, zoals de belastingdienst hebben voorrang.
Het slimst is om eerst de schulden met een veel hogere rente weg te werken en daarna de kleinste versneld aflossen.
Het is even een puzzel, maar reken uit wat je kunt missen en deel dat door het aantal schuldeisers, daarna ga je schuiven tot het naar je zin is.
Steeds als er een eiser klaar is gaat die naar de meest dringende eiser.

Hou even rekening met de zorgpremie en achterstanden bij huur, energie en water.
Die zijn qua gevolgen het duurst.

missyB

dan heb ik een paar twijfelgevallen, ik loop hypotheek augustus achter en deze maand. In totaal 880 euro welke ik weg kan werken met extra uitkering uwv deze maand en kinderbjslag begin okt(kinders zitten goed in winterkleding gelukkig) maar dan ligt er 1 boete, snelheid trajectcontrole aaaargh. Die boete is inmiddels verhoogd naar nu 450 euro!!!! Is het dan slim om eind sept hypotjeek augustus in te lopen en die boete te betalen of toch 2 maal hypotheek???

Buster

Ik snap je twijfel.

De boete zal alleen maar hoger worden en in sommige gevallen staat dat ook een aanvraag bij de gemeente in de weg. (is een schuld die voorkomen had kunnen worden)
Als de extra storting meer dan â,¬450 is zou ik de boete in een klap betalen en de rest in de achterstand pompen.
Als de achterstand groeit heeft dat namelijk ook enorme gevolgen.

Heb je daar wat aan?
De kleinere kun je op de hoogte stellen dat je op dit moment hard bezig bent om je situatie stabiel te krijgen en je ze daarom verzoekt de schulden te bevriezen voor bijvoorbeeld 3 maanden. Het is geen garantie dat ze daar aan mee werken maar het kan je even lucht geven om versneld de achterstand in te lopen.