huis uit!!!

Started by ania, Jun 06, 2013, 02:04 PM

Previous topic - Next topic

ania

hallo...hier ben ik weer...

half jaar geleden was ik hier voor t eerst,heb ik mijn verhaal verteld en paar van Jullie hebben dat gelezen en goede tips gegeven-nog bedankt!!!
wij dachten :het gaat goede kant op...bezig met wsnp, beslaag (eindelijk na bijna jaar) op orde gemaakt,ze hadden elke mnd 600 te veel ingehouden,maar nu.....
wij hebben eigen huis,het begoon zo btje 3 jaar geleden toe dachten wij  verkopen maar bank had geen toesteming gegeven,vorig jaar nog een pogin gemaakt weer geen toesteming,nu zat gemeente achter ivb met wsnp ...en het is in een keer over.bank werk niet mee,wij hebben zo 12.000 achterstand ,eerder al gebeld en afspraken gemaakt ging goed,geen brieven gekregen van dat wij hier weg moeten of zo...
tot vorige week dus brief van ing dat wij tot 16 aug de tijd hebben om te verkopen en na die tijd gaat ie naar de veiling..
meteen makelaar gebeld hij heeft contact opgenomen met de bank maar ze willen niks meer horen en mee werken.bank heeft eigen taxatuur gestuurd hij heef wonning voor 171.000 getaxieert en die zelde man was hier ook in 2010 geweest en heeft ie toen voor 220.000 getaxeerd...???????? ik vraag me aan HOE KAN DAT??????? huizen markt gaat niet goed maar toch niet zo erg!!!!

het is dus al alles gepland volgens ons en de makelaar hij snapt het ook niet waaroom ze niet mee werken,zou voor de bank ook beter uikomen maar jaa....

dus nog geen 2 mnd en moeten wij hier weg mar waar naar toe???? met 2 kinderen...waar moet ik bellen of afsprakken makken ???wie kan ons helpen???
gemeente kan ons niet helpen,wij komen niet in aanmerking voor urgentie......

ik weet ff niet meer,er moet toch iemand zijn die ons kan helpen...
bovendien ging met mij ook niet zo goed door al dat elende ben net btje opgeknapt krijg weer een klap en als dat nog niet genoeg is met onze oudste 13j gaat ook niet goed op school en thuis....

zo.... nu denk ik dat ik miesschien te ziellig doe maar hoop ik dat iemand hier ons kan helpen...
Jullie weten al zo veel........

sorry voor mijn ned ben buitelands grtjs

Buster

Hoi Ania, ik kan je prima lezen hoor ;)

Jeetje wat een gedoe.
Geen recht op urgentie?
Dat is echt raar.

Ik zou je allerlei adviezen kunnen geven, uiteindelijk is er een organisatie die echt expert is in het geven van advies in deze situaties. Stichting Erop Af.

http://www.eropaf.org/
Zij kunnen niet letterlijk op de stope gaan liggen maar zij hebben veel kennis van afspraken achter de schermen binnen verschillende gemeentes.
Zij weten wie je moet spreken en wat je het beste wel of juist niet moet doen.

En,.. ik zou me sowieso inschrijven bij je gemeente voor een woonpas.
Je mag als inschrijfdatum de datum gebruiken waarop je ingeschreven stond op je huidige adres.
Dus als jullie al 10 jaar in je huis zitten, dan is die pas dus al tien jaar oud.
Kijk, en zo schiet het op!

Wat ook altijd slim is, is om juridische informatie te vragen bij het Juridisch Loket.
Je hebt de bank twee maal gevraagd mee te werken en toen weigerden ze.
En nu moet het ineens binnen 4 maanden?
Daar vind een rechter ook vast iets van.

Hou vol!

ania

Quote from: Buster on Jun 06, 2013, 02:15 PM
Hoi Ania, ik kan je prima lezen hoor ;)

Jeetje wat een gedoe.
Geen recht op urgentie?
Dat is echt raar.

Ik zou je allerlei adviezen kunnen geven, uiteindelijk is er een organisatie die echt expert is in het geven van advies in deze situaties. Stichting Erop Af.

http://www.eropaf.org/
Zij kunnen niet letterlijk op de stope gaan liggen maar zij hebben veel kennis van afspraken achter de schermen binnen verschillende gemeentes.
Zij weten wie je moet spreken en wat je het beste wel of juist niet moet doen.

En,.. ik zou me sowieso inschrijven bij je gemeente voor een woonpas.
Je mag als inschrijfdatum de datum gebruiken waarop je ingeschreven stond op je huidige adres.
Dus als jullie al 10 jaar in je huis zitten, dan is die pas dus al tien jaar oud.
Kijk, en zo schiet het op!

Wat ook altijd slim is, is om juridische informatie te vragen bij het Juridisch Loket.
Je hebt de bank twee maal gevraagd mee te werken en toen weigerden ze.
En nu moet het ineens binnen 4 maanden?
Daar vind een rechter ook vast iets van.

Hou vol!

Hallo Buster,

oooo...ik had zo gehoopt dat Jij zou reageren..dank u!!!!

wij wonnen hier nu 7 jaar maar zijn pas 3 jaar ingeschreven dat zou hoop schelen... is die woonpas bij elke gemeente??
wij willen ook een advies vraagen aan de advokaat die laten wij niet zo maar.....

heel egr bedankt!!!

Buster

Je kan in elke gemeente een woonpas aanvragen. Sommige gemeenten vragen er geld voor, andere zijn gratis. Meestal werken een aantal woningbedrijven met elkaar samen en bieden ze via een site woningen aan waar je dan op kan reageren.

Let even op de huurprijs; boven de â,¬681,02 krijg je GEEN huursubsidie.
Om daarvoor in aanmerking te komen mag je vorig jaar niet meer dan â,¬34.299 bruto hebben verdiend, samen.
Als het goed is staat jullie inkomen van vorig jaar op de aangifte van 2012.
Je kunt hem ook aanvragen bij de belastingdienst (dat heet een IB60 formulier)
Het nummer daarvoor is 0800-0543, en je hebt dan je BSN nummer nodig.
De belastingdienst stuurt je dan het formulier op.

Als je vorig jaar meer verdiende en dit jaar veel minder dan kun je het beste even contact opnemen met de woningbouwvereniging van het huis waar je op wil reageren.
Met een huur boven â,¬681,02 maakt het niet uit hoeveel je verdiend.
Je krijgt dan gewoon geen huursubsidie.

Op dit moment zijn er ook veel woningen te huur van particulieren.
Als je daar op wilt reageren (meestal gaat dat via de makelaar) let dan even goed op de lengte van het contract. Als dat is totdat de woning is verkocht moet je alsnog snel een andere woning maar dan zonder een woonpas van 7 jaar, dat zou zonde zijn.

De 7 jaar geld voor alle gemeenten. Bij het accepteren van het huis hoort ook een uitdraai van het Gemeentelijk Basis Archief. (GBA) daar staat een datum op wanneer je in je laatste huis bent komen wonen. Die datum bepaalt hoe oud je woonpas is.

Maar met 7 jaar geef ik je goede hoop een huis hoor!
Via Google kun je veel vinden met zoektermen als;
Woningstichting (en dan de naam van een stad op dorp)
Op elke site staat wel een link naar hoe je je kan inschrijven. 

Wat betreft de verkoop, advocaat is zeker een goed idee.
En de NHG, die kunnen nog wel eens wat betekenen bij achterstand.
Maar daar weet ik eerlijk gezegd nog niet zo heel veel vanaf, ik denk dat Libra daar meer over kan vertellen.

Succes!

ania

heeeeel erg bedankt voor zo veel info,wij gaan t probeeren en overaal te klopen waar t maar kan
:)  komt goed!! moet goed komen...

plut

Was er vorige week niet een uitspraak waarbij de bank niet via een veiling het huis mocht verkopen.
Het verlies vd verkoop via een veiling stond niet in verhouding met de achterstand van 15000,-

En het ging om een man die al twee of drie keer eerder zijn betalingsregelingen niet was nagekomen.

Hier staat de achterstand toch ook niet in verhouding met het verlies bij verkoop door een veiling.

ania

ja dat klopt,hij heeft gewonnen..nu wij nog  :-\.binnen 3 mnd zou dat toch niet gebeuren wij moeten hier toch weg maar dan nog,ik laat dit niet zo maar ligen maandag naar een advocaat om advies vragen en juridisch loket..hoop dat iemand ons kan helpen!!!

plut

@ania, je zou verwachten dat je met deze uitspraak iets kan.
Zou je advocaat inderdaad even vragen. Het zou verschil moeten uitmaken voor lopende zaken.

Buster

Klopt, de rechter oordeelde dat de bank alles in het werk moet stellen om een restschuld te voorkomen.
Nu je zelf al twee keer bent geweigerd door de bank werkt dat in hun nadeel.

Ania; bewaar iedere brief, noteer elke naam van iedereen die je hebt gesproken.
Doe zoveel mogelijk op schrift of vraag na een telefonische afspraak een bevestiging van de afspraken op papier.

Mocht je voor een rechter komen te staan is ieder stuk papier bewijs.
Hoe meer bewijs, hoe meer kruit je hebt om mee te "schieten"

ania

dankje Buster en Plut wij gaan er voor...duimen  duimen duimen ;)

nooitmeer

Ania,

Die taxatie is inderdaad raar, maar helaas werkt het in die business nog steeds "wie betaald die bepaald" er zit een wezenlijk verschil in of je een huis laat taxeren voor een nieuwe hypotheek of vrije verkoop of dat het getaxeerd moet worden voor onderhandse verkoop of veiling per opbod.

Wat ik me hier afvraag: zijn er misschien andere schuldeisers die ook beslag hebben gelegd op het huis? Ik vraag dit omdat ik dit zelf in het verleden heb meegemaakt, in mijn geval nam de bank de schuld over om zo de regie zelf in handen te houden. Maar als die schuld te hoog wordt dan zullen ze uiteindelijk het ultieme middel moeten in zetten; het executeren van de woning. De bank zal proberen om haar verlies te beperken door het huis via de executie te verkopen.

Voor de rest verschrikkelijk veel sterkte en geluk toegewenst bij het vinden van goede hulp, de dames en heren hier op dit forum hebben gigantisch veel kennis van schuldhulpverlening waar een leek zoals ik gewoon enkel respect voor kan hebben. 
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

ania

Quote from: nooitmeer on Jun 07, 2013, 12:15 AM
Ania,

Die taxatie is inderdaad raar, maar helaas werkt het in die business nog steeds "wie betaald die bepaald" er zit een wezenlijk verschil in of je een huis laat taxeren voor een nieuwe hypotheek of vrije verkoop of dat het getaxeerd moet worden voor onderhandse verkoop of veiling per opbod.

Wat ik me hier afvraag: zijn er misschien andere schuldeisers die ook beslag hebben gelegd op het huis? Ik vraag dit omdat ik dit zelf in het verleden heb meegemaakt, in mijn geval nam de bank de schuld over om zo de regie zelf in handen te houden. Maar als die schuld te hoog wordt dan zullen ze uiteindelijk het ultieme middel moeten in zetten; het executeren van de woning. De bank zal proberen om haar verlies te beperken door het huis via de executie te verkopen.

Voor de rest verschrikkelijk veel sterkte en geluk toegewenst bij het vinden van goede hulp, de dames en heren hier op dit forum hebben gigantisch veel kennis van schuldhulpverlening waar een leek zoals ik gewoon enkel respect voor kan hebben. 

voor zo ver ik weet is geen andere beslag gelegd wij hebben ook angere schulden dat wel...

net nog gebeld naar woningbouw-geen urgentie... wij hebben geen recht op! zei die...toch ff afspraak gemaakt...ga nu alles proberen ergens is er  weg voor ons

Buster,hoe werkt die woonpas ,heb net gemeente gebeld maarze weeten niks van,had 3 mensen aan het lijn ...dat heb ik weer
is dat bij elke gemeente? hoe moet ik dat dan aanvragen?
help...had zo op gehoopt

sacredfour

Lukt het je niet om de woning binnen de bank bepaalde tijd te verkopen , dan zal de bank toch naar de rechter moeten stappen voor een executieverkoop /ontruiming. Hier hoef je natuurlijk niet je medewerking aan te geven. Officieel mag je geen schulden maken als je in de WSNP zit. De bank zal dan bereid moeten zijn je restschuld kwijt te schelden. Wat waren eigenlijk de afspraken met de rechter i.v.m. de WSNP en de hypotheekachterstand en de eventuele verkoop van het huis met verlies?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Even zaken op een rij, je bent bezig met de WSNP.
Dan heb je waarschijnlijk eerst het minnelijk traject bij de gemeente doorgelopen.
Daarvoor moet je meestal je huis verkopen.
Dat zal de reden zijn dat de gemeente zich er mee bemoeit.

De reden hiervoor is dat de woonlasten meestal erg hoog zijn met een koopwoning (met alle verplichte verzekeringen erbij) en je het risico loopt nieuwe schulden te maken als er reparaties gedaan moeten worden aan het huis.

Wat betreft de woonpas, ik stuur je even een PM.
Dan ga ik even voor je zoeken.
Wat ontzettend RAAR dat ze je dat bij de gemeente niet konden vertellen.
Wie weet heet het anders in jullie gemeente, maar dan nog moeten ze toch snappen wat je bedoeld?