De eerste stap gezet, nog n lange weg te gaan

Started by moederbeest4, May 05, 2013, 02:06 AM

Previous topic - Next topic

moederbeest4

wat                april               mei           juni           totaal nu

Gitaarles        â,¬ 58,00     +   â,¬ 58,00                       116,00
Scouting        â,¬ 55,00                                               55,00
Waterjaarafr   â,¬ 190,00                         deel bet       142,50 
  ---> regeling 4 x â,¬47,50
H&M              â,¬ 148,95        â,¬6,12          deel bet      120,07
-----> regeling getroffen â,¬35 per mnd
reisverzek       â,¬ 14,90                                                14,90  ---> opgezegd
Huurachter     â,¬ 174,27       â,¬ 528,00      553 bet        149,00
brab. dagbl    â,¬ 59,90                             BETAALD!!        0 
ZIGGO          â,¬ 80,17          â,¬30,50           deel bet        73,78
      --> REGELING 36,89
Ziektevz        â,¬ 537,10                              111 bet      426,10
monuta         â,¬ 20,52                                                   20,52
levensverz     â,¬ 130                                                    130,00
---> 18 maanden bevriezen aangevraagd, met vraag of achterstand 2 mnd mee in bevriezing kunnen dus bevriezen met terugwerkende kracht
balans           â,¬0                 â,¬ 12,50                              12,50
giralis                                                        650,00       650,00

-------------------------------------------------------------------------------------------------
                â,¬ 1908,31                               â,¬ 2572,71      â,¬1909,85

hmm toch jammer van die nota's van giralis. Ik had 1000 euro overgemaakt vh vakgeld en daar voor 900 euro achterstanden betaald..en 100 euro op spaarrekening ivm dadelijk opname.
Het voordeel was ook dat de zorgverzekering na enkele stornaties het einde van de maand het weer probeerde en dus toch afgeboekt kon worden.

Verder heb ik deze week eindelijk onze versleten eetstoelen verwisseld!! Via FB heb ik op een koop/verkoopsite van mijn gemeente bij iemand 4 rieten eetstoelen kunnen ophalen voor wat leuke plantjes op balkon...ben hier in de buurt naar een verkooppunt gegaan, had thuis nog n mooie rieten mand en deze gevuld met leuke vrolijke balkonplantjes voor 5 euro. Zij helemaal gelukkig en ik ook.

Onze zoon met autisme ligt nu met zijn zusje op n kamer. Dit is te druk voor hem dus hij moet een andere kamer. Nu dadelijk dus de twee ukkies samen.
Zijn bed (hoogslaper) is nu derdehands en erg gammel en past ook niet op het kleine kamertje. Dus er moet een nieuw bed komen. Mij leek een kajuitbed het beste, zodat hij dan zijn speelgoed in de lades kan leggen en de kamer rustig blijft ogen. Ik zie er een op mp waar 20 op geboden is, ik bied 25 en morgen mag ik hem al komen halen!!!

Ondanks de domper van die grote nota zit ik nu toch met n big smile omdat ik me zo'n gelukkig mens voel. Ondanks een klein budget heb ik 4 mooie zgan eetstoelen en dadelijk een bed voor mijn zoon die hem helemaal mooi vind. En dat dan voor 30 euro. Wie had dat gedacht. Is echt zo'n geluksmomentjesgevoel (leuk scrabbelwoord)

Ook zo leuk. Ik zie 2 leuke kuitbroeken en 3 shirts voor mijn zoon op die verkoopsite. Mocht ze hebben voor 5 euro. Zij komt ze vd week brengen omdat ze dan hier vlakbij werkt. Gisteren zag ik dat haar dochter roze laarzen van mijn dochter wel wilde kopen. Ik haar moeder een mail gestuurd of het n optie is om het gewoon om te ruilen. Ik de kleding, zij de laarzen...en die 5 euro die kan ik in het potje Utrecht stoppen ;)

volgende week hier avondvierdaagse. Iemand nog snelle makkelijke maaltijden voor klein budget in gedachten? Want dat zijn van die hectische avonden. 18 uur starten, van te voren eten en de ukkies naar oma brengen.
ik maak iig een keer spaghetti, denk n keer tosties, keer broodjes hamburger..maar iemand toevallig nog gezondere opties?

en nu ga ik echt slapen
tot morgen

Kaatje

Even een vraagje, is Ziggo alleen tv of zit daar meer bij in?
Is er geen potje voor de scouting en gitaarles voor de kinderen waar je gebruik van kan maken? (misschien eerder in je topic al gevraagd en beantwoord, als dat zo is dan sorry voor het vragen).
Het dagblad zou ik opzeggen. Bespaar je tochâ,¬ 60 per maand mee. Via internet kan je ook het nieuws allemaal volgen. En als je echt een krant wilt, doe dan af en toe een actie van â,¬ 10 voor een paar weken, die zijn er ook genoeg.

Daarnaast zal het ook wel eerder gezegd zijn, dat huur, zorgverzekering, de belangrijkste zijn om eerst af te betalen en met de rest een regeling treffen.

Er zijn er genoeg hier op het forum die je kunnen helpen met het beslagvrije voet. Er hoeft geen beslag opgelegd te zijn om dit te berekenen, dat weet ik wel. De rest over de beslagvrije voet, laat ik over aan de andere forumleden.

Knibbel

Hallo lieve moederbeest4, zo te lezen ben je behoorlijk overuren aan het maken. Al het geregel, gepuzzel, goochelen met cijfertjes. Let je wel op dat je zelf ook voldoende rust neemt. Want blijkbaar ben jij de motor die alles draaiend houdt. Jammer dat je man vanaf de zijlijn alleen maar toekijkt, die vindt het wel allemaal goed zo denk ik. Hij zal wel denken: waarom zou ik mij druk maken, het loopt toch allemaal. Ja ja, ik ken er hier ook eentje.

Lees dat je een betalingsregeling voor Ziggo bij Credit Yard  hebt. Ik weet niet hoe je er volgende maand voor zit, maar houdt er rekening mee dat als je nu weer achter loopt met de volgende betaling van Ziggo, je bij Credit Yard geen nieuwe betalingsregeling kunt treffen totdat de voorgaande helemaal afbetaald is. Dat is mij namelijk een keer overkomen. Het is misschien overbodig, maar wou het je toch even meegeven.

En het is wellicht verstandig om alle ziektekosten-rekeningen e.d. van je zoon en dochter te bewaren. Ook de kosten van het Ronald Mc.Donalds huis. Noteer eventueel km-standen i.v.m. het rijden naar en van school en ziekenhuis van je kinderen. Het zou misschien kunnen dat je het volgend jaar bij de aangifte van de belasting die bij bijzondere zorgkosten kunt onderbrengen. Ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is, maar zo ja, heb je wel alle bewijzen bij de hand.

Hou vol en veel liefs

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Er is een mogelijkheid voor aftrek bijzondere ziektekosten, maar daar zijn wel regels aan verbonden en de drempel is (zo uit m'n hoofd) gekoppeld aan het inkomen. Maar alles bewaren en volgend jaar bij de aangifte dit bekijken is een hele goede tip van Knibbel!

moederbeest4

Zo ff bijgelezen na mijn avondroute die eindigde in nacht ;)

Krant is opgezegd sinds feb 2013. Deze 60 euro is van de maanden jan/feb. Ik heb geen geduldigere schuldeiser gehad dan het brabants dagblad. En nu eindelijk dat hoofdstuk kunnen sluiten.

Ziggo is telefoon, internet en televisie.

ZOrgkosten maken we ieder jaar en dat zorgt er ook steeds voor dat we wat terugkrijgen.

Voor sporten kids enz overal hebben ze potjes voor bij de gemeente, maar niet voor ons. Ons salaris is geen bijstandsnivo...al heeft de overbuuf het met haar uitkering en potjes waaruit ze krijgt en voedselbank het op dit moment beter dan dat wij het hebben. Hier kijken ze niet naar wat je overhoud na kosten-baten plaatje, maar naar inkomen.
Maar ik wil er de volgende keer toch met die man bij de gemeente schuldhulpverlening wel over hebben. Want door die beetjes hulp voorkomt het een saneringsproces vermoed ik. Want daar wil ik nu dus echt niet meer in. Zou niet weten hoe ik fulltime moet werken en dan ook  nog zonder auto.

Mijn man vind het wel handig zo ja. Maar ik laat het zo. Hij is goed met cijfertjes, maar verder is alles erg zwart/wit enz...(nu ik me verdiep in t autisme herken ik steeds meer bij hem haha)
Ik heb mijn goede dagen, maar met de operatie van dochtertje lief en opname zoonlief, het huis wat ik aan kant wil hebben, het zoveel mogelijk meerwerken, en de financiele rompslomp maken wel dat mijn emmertje een beetje boel volloopt. Wat lijkt het me heerlijk een schuldenvrij leven te hebben.......en wat voelt dat soms nog ver weg.

De lijstjes hieronder zijn niet de vaste lasten.....dit zijn de betaalachterstanden.
Zal vd week wel weer eens een lijstje maken met vaste lasten incl de termijnafspraken erbij .
Ook nog niks gehoord van de levensverzekering en reisverzekering...hmm 10 werkdagen ammehoela. Maandag daar maar weer achterheen.
Ben ook steeds meer geneigd om als ze uitbetalen de levensverzekering gewoon te annuleren. Is het dezelfde als mijn ouders dan spaar je dus voor als een v beiden wegvalt, maar als aan het einde van de rit niemand wegvalt krijg je niks...hmmm toch zonde als je dan jaren 65 pmnd betaald en er evt nooit niks van terug ziet.

Libra

Quote from: moederbeest4 on Jun 02, 2013, 01:24 AM
Ben ook steeds meer geneigd om als ze uitbetalen de levensverzekering gewoon te annuleren. Is het dezelfde als mijn ouders dan spaar je dus voor als een v beiden wegvalt, maar als aan het einde van de rit niemand wegvalt krijg je niks...hmmm toch zonde als je dan jaren 65 pmnd betaald en er evt nooit niks van terug ziet.

Lieve Moederbeest4,

Voor wat die verzekering betreft zou ik je toch willen adviseren een heel klein beetje voorzichtig te zijn en de eventuele gevolgen van een uitbetaling even goed laten doorrekenen door een boekhouder of de BD.

Het punt is namelijk dat als je het laat uitbetalen, het in dat jaar door de BD aangemerkt wordt als inkomen en wordt het opgevoerd in Box 3.
Dat zou zomaar behoorlijke gevolgen kunnen hebben voor je jaaraangifte.

Maar ook hierbij geldt dat iedere situatie weer op zichzelf staat en het bij iedereen weer anders kan zijn.

moederbeest4

Libra

Thanks. Daar had ik niet aan gedacht !!
Het is geen hoog bedrag hoor. Toevallig vorige week wel het overzicht gekregen. (deels sparen ze en deel beleggen ze, en ik ben niet zo van het beleggen maar goed)
Op dit moment staat er even uit mijn blote hoofd 3500,- op wat gespaard is. (in 8 jaar 65 euro per maand) Is niet heel veel, maar wel voldoende om n deel vd problemen op te lossen.

zijn er hier meer mensen die een levensverzekering hebben? Het voelt wel ergens veilig. Is toch n buffer voor als een van ons alleen komt te staan met 4 kids. Maar aan de andere kant mocht het bedrag uitbetaalbaar zijn dan zal dat ons ergens ook wel een hoop rust in de kop geven. De achterstanden zijn dan weg en de roodstand bank....hoe lekker is dat!! Al zal er dan nog n deel afgaan ivm afkopen.

Chrissie

Moederbeest ik heb zelf mijn levensverzekering  ook opgezegd toen de tijd, maar heb steeds in mijn achterhoofd gehouden als straks de schulden er uit zijn dan spaar ik zelf op een spaarrekening voor de "oude" dag of als één van ons er alleen voor komt te staan met de kinderen. Bij een spaarrekening behoudt ik het volledige bedrag en hoef ik me niet af te vragen heb ik wel genoeg later. Hoop dat je hier wat mee kunt want ik heb dezelfde gevoelens gehad als waar jij nu tegenaan loopt.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

Als ik 65 euro x 12 maanden doe x 8 jaar kom ik op een bedrag van 6.240 euro. Bij de verzekering heb je maar de helft. Bij de verzekering weet je wel als er 1 te overlijden komt dat je dan wel een uitkering hebt, hoe hoog het bedrag volgens mij ook is.

moederbeest, ik zou als ik jou was, je heel goed laten inlichten en zoeken naar informatie hierover wat wijsheid is om te doen. Ik zou het niet zomaar opzeggen, zonder alle ins en outs te weten.

Knibbel

Zou ook even nakijken of navragen of er geen afkoopkosten berekend gaan worden, want dan krijg je waarschijnlijk minder uitbetaald dan wat er op staat. Wij zijn namelijk in het verleden eens overgestapt naar een andere verzekeringsmaatschappij. Daar hebben wij toen een nieuwe levensverzekering afgesloten en de oude afgekocht. Maar wij kregen een stuk minder dan wat er op de overzichten stond vermeld.

Wij hebben trouwens een gecombineerde verzekering. Een kapitaalgarantie/levensverzekering. Bij overlijden van een van beiden krijgt de overblijver een bedrag uitbetaald, zijn wij op een bepaalde datum beiden nog in leven, krijgen wij een gegarandeerd bedrag uitbetaald vermeerderd met winstuitkering en eventuele opbrengsten van obligaties (maar dat zal niet veel zijn met de crisis tegenwoordig). De kapitaalverzekering hebben wij afgesloten i.v.m. de hypotheek, maar hebben niet als voorwaarde dat het gebruikt moet worden voor extra aflossing hypotheek. Nadeel is wel weer dat wij dan in een andere belastingtarief vallen. Deze verzekering heb ik wel moeten aanhouden, want het gaat om een behoorlijk bedrag en die heb je dan nodig om de hypotheeklasten te kunnen opvangen. Want als mijn man nu komt te overlijden kan ik van de weduwenuitkering en mijn eigen kleine inkomen de hypotheek nooit betalen. Zal dan verplicht zijn het huis te verkopen.

Ik heb daar en tegen wel onze begrafenisverzekeringen premievrij gemaakt, want na uitzoeken op internet kwam ik erachter dat je met een budgetbegrafenis met niet meer dan 2000 euro helemaal klaar bent. En dat is ruimschoots te betalen vanuit de uitkering bij overlijden van een van ons.

Buster

Ter informatie;

Stel je komt te overlijden en je laat naast bezittingen ook schulden achter.
Dan worden die overgedragen op de nabestaanden.
Wat de nabestaanden dan kunnen doen is de erfenis "kwijten"
Dat houd in dat ze afstand doen van de goederen en ook de schulden.
De opbrengst van de goederen worden dan gebruikt om de schulden mee af te lossen. Dat wat overblijft wordt (dacht ik) kwijtgescholden.

Ik moet er nog maar eens induiken.

Libra

Klopt Buster, alleen er zit wel een addertje onder het gras. :P
En dat is in dit geval de koopwoning.

Vroeger had je standaard in je hypotheek zitten (in het geval het huis op beide namen stond, wat vrijwel bij iedereen zo was omdat 9 van de 10 echtparen in gemeenschap van goederen trouwden), dat het huis "vrij op naam" kwam na het overlijden van 1 van de echtelieden.

Tegenwoordig is dat niet meer standaard en moet je vaak een aparte regeling daarvoor afsluiten.

In het geval je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, is het bij de meeste mensen zo dat zij een testament hebben waarbij alle bezittingen toegekend worden aan de "langst levende", die dan vaak ook nog het "vruchtgebruik" heeft van het "kindsdeel/kindsdelen".
Dit gaat dan met name om het ouderlijk huis, zodat de overgebleven partij niet "noodgedwongen" het huis uit hoeft/te verkopen, omdat 1 of meerdere kinderen hun erfdeel willen hebben.

In geval van "gemeenschap van goederen" blijft de hoofdelijke aansprakelijkheid dus gewoon bestaan en gaan de schulden over op de nog in leven zijnde partner.

De erfenis kwijten betekent in het geval er schulden zijn en een eigen huis, dat je daar dan ook afstand van doet en vaak het huis in de verkoop moet doen om de schulden te betalen, omdat je, als partner, nog voor de helft van de schulden aansprakelijk bent.

In geval dat er schulden zijn, is het zeker voor de kinderen, verstandig om inderdaad de erfenis te kwijten, daar zij anders ook opdraaien voor de schulden van hun ouders.

Knibbel

Dat Libra, is ook de reden waarom wij de kapitaalverzekering niet hebben opgezegd. Omdat wij alletwee aansprakelijk blijven voor de schulden, of die nu op mijn naam of op die van mijn man staan, dat maakt niets uit. Mijn man is voor een hoger bedrag verzekerd dan ik, omdat hij de 'grootverdiener' is en makkelijker van zijn inkomen de hypotheek en de vaste lasten kan blijven betalen in tegenstelling tot mijn bescheiden inkomen. Het uit te keren bedrag is altijd voldoende om de resterende schulden af te betalen en ook een flink deel van de hypotheek in te lossen. De enige die nog voor een kink in de kabel kan zorgen is natuurlijk de hypotheekverstrekker. Wel hebben wij onze kinderen al verteld, mochten wij beiden tegelijkertijd komen te overlijden zij de erfenis beneficiair moeten aanvaarden. Dan kunnen zij indien het voor hun ongunstig uitvalt nog altijd de erfenis verwerpen.

moederbeest4

zo ben ik even.

Morgen even reaal bellen. Zo werd er altijd netjes ongeveer 83 euro afgeboekt voor auto/inboedel enz. Nu auto apart, inboedel/aanspr apart (samen ongeveer die 83)en opeens een rekening courant 121 euro!!! Waar die vandaan komt??? En nog steeds geen bericht over de tijdelijk stilleggen van levensverzekering (weer afgeschreven) en stopzetten reisverzekering.

Vandaag ook gebeld door utrecht. Niks nada nop nog 14 dagen de tijd om nog wat geld enz bijeen te sprokkelen...we worden donderdag verwacht en vrijdag staat ze gepland voor OK. Mits er geen spoedgeval tussen komt. Pffff. Er komt nu ineens heel veel op me af bah.
Dus hier druk nu met tassen pakken, lijstjes maken, telefoontjes plegen ivm administratie enz.

Buster