De eerste stap gezet, nog n lange weg te gaan

Started by moederbeest4, May 05, 2013, 02:06 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Vul hem in alsof er beslag zou zijn.
Het gaat om de cijfer uitkomst. Die kan je aanhouden als leidraad.
Hoe dichter je bij die voet zit hoe steviger het argument staat dat je aflost naar je maximale vermogen.

Ik ben op dit moment bezig om voor inkomens boven de

Knibbel

Hallo lieve moederbeast4, ik wil je graag een hart onder de riem steken. Een begin maken is zeker niet makkelijk, maar je zult merken dat het gaandeweg wel makkelijker gaat worden, je gaat het je steeds meer eigen maken. Maar petje af, je bent al heel hard op weg met puinruimen. Hou vol lieve mamma.

Heel veel liefs en een dikke knuffel van Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

moederbeest4

Vandaag gebeld door de gemeente. Volgende week dinsdag worden man en ik verwacht met mijn administratiemap bij hen. Buikpijn heb ik er van. Dadelijk zeggen ze nee we helpen niet.
En dan??? dan gaat het hier fout denk ik.
Dadelijk zeggen ze ja...dan is het echt zo. Dan heb ik gefaald in mijn poging nu n jaar alles te redden. Moet ik het afgeven, ik die graag alles zelf regel.

PGB krijgen we niet nu onze zoon dadelijk opgenomen wordt. Dan kan ik de TOG ook niet aanvragen.

Ook vandaag telefoon gehad. Dochterlief is besproken. WKZ Utrecht wil ook operatie. wachttijd 4 - (1)6 weken. (kon hem niet zo goed verstaan met zijn accent op de voicemail). Morgen even terugbellen. Dit betekend dat ik ook de instelling voor zoonlief moet bellen, want die willen hem het liefste daar hebben voordat ons dochtertje haar hartok krijgt. En dan ook de afwachtting van schuldhulpverlening....echt mijn maag maakt saltos enz.

Iemand nog mooie excellbestanden waar ik zaken per week / maand/ dag enz in kan zetten?
werk graag met excell, maar ben die formules kwijt van optellen/aftrekken/gemiddeld

Libra

Lieve Moederbeest,

Adem in, adem uit!! ;)
Eerste dingen, eerst.......

Fijn dat je een datum hebt bij de Gemeente!!
Vanaf dat punt kan het alleen maar beter gaan!
Zorg er gewoon voor dat je administratie tiptop in orde is en daarmee bedoel ik dat je alle schulden goed in kaart hebt gebracht en dat je elke vraag die ze je maar kunnen stellen goed en duidelijk kunt beantwoorden.

En, lieve dame, ik begrijp als geen ander dat je buikpijn krijgt bij het idee dat "anderen" nu over jouw zaken gaan beslissen.
Maar......... ;) het spreekwoord zegt niet voor niets: "een mens lijdt het meest, door het lijden wat hij vreest"!!!
Dus ga niet op de zaken vooruitlopen en allerlei scenario's lopen bedenken!
Ik kan je alleen adviseren, ga er met een open blik en geest op af en ga het maar gewoon ervaren!!

Fijn dat je nu ook duidelijkheid hebt voor wat je dochter betreft en dat je nu dan ook gericht stappen kunt gaan ondernemen voor je zoon.
Deze twee zaken heb je nog altijd zelf in de hand!

Prioriteit 1 is om te zorgen dat je nu goed beslagen ten ijs komt bij de Gemeente.
De wachttijd voor het besluit of je toegelaten wordt in een saneringstraject mag volgens de nieuwe regels maximaal 4 weken duren.
Dus zorg ervoor dat je alles in 1 keer goed aanlevert, want dat kan alleen maar tijd schelen!
Tijd die je dan straks kunt besteden aan je kinderen op het moment dat dat nodig is.

Degene die een kei is in excel bestanden is Kaatje.
Door ziekte is ze niet zoveel aanwezig, maar anders zou je haar even een PM kunnen sturen.
Zij kan je er vast aan helpen.

Heel veel sterkte en heel veel liefs

Kaatje

hoi,

ik zal je straks of vanavond even een excel bestand sturen die ik gebruik, dan kan je die gebruiken of er zelf nog het een en ander in aanpassen. Of mij dan vragen wat je graag wilt, dan kan ik dit ook voor je aanpassen. doe ik graag, ik werk graag met excel. kan zijn dat het morgen wordt ivm ziekte, zoals libra ook al aangaf.

Kaatje

ik heb excelbestand klaar, maar kan niet vinden hoe ik het in een pm als bijlage kan toevoegen. weet iemand dit? waarschijnlijk kijk ik er over heen :(

Libra

Kaatje, er staan een aantal mogelijkheden naast het YouTube blokje.
Geen idee welke je zou kunnen gebruiken, anders zou je het even aan Peter of Dick kunnen vragen. Of eventueel in de downloads zetten? Dan zou iedereen daar gebruik van kunnen maken.

Heel veel sterkte en beterschap nog even.
Heel veel liefs en een dikke knuffel voor jou.
:-*

Buster

Hoi Kaatje, als je hier op reply drukt dan zie je ernaast "aditional options"

Onder de keuze vakjes zie je staan "Attach"
Daar kun je het bestand selecteren en toevoegen.
Volgens mij zit die optie niet op PM.

Beterschap!

Kaatje

libra en buster, dank jullie wel, ik zal het morgen dan wel in dit topic of bij de downloads neerzetten. vanavond niet meer, gaat me niet lukken :( morgen een nieuwe dag :)
ik ga dit topic maar verder niet vervuilen met mijn ziek zijn :) wel heel erg bedankt voor jullie beterschapwensen.

p.s. de vaste meelezers zullen wel benieuwd zijn waarom ik beterschapswensen krijg, morgen zal ik in mijn eigen topic daar iets over zeggen, zodat dit topic daar niet door vervuild wordt.

Kaatje

in de bijlage een excel bestand die ik gebruik, ik heb zelf ook nog een tabblad voor kleingeld en achterstand die ik nog heb, maar die heb ik hier achterwege gelaten.
De bedragen zijn deels aangepast, omdat ik niet wilde dat iedereen weet wat mijn exacte bedragen zijn. Je kan het aanpassen zoals het voor jou het fijnste is. mochten er vragen zijn of dingen zijn die jullie graag willen om aangepast te willen hebben, dan hoor ik het wel.

moederbeest4

ff snel

Kaatje hartelijk dank!!!
Ik werk ook graag met excell, maar n poos niks meer mee gedaan en ben de routine kwijt en de codes zeg maar.
Lees morgen je topic ;)

ga naar bed over 7 uur moet ik aan t werk zijn .

liefs moederbeest

moederbeest4

Zo ff druk gehad.

Van de week bij de gemeente geweest. Kreeg complimenten over de wijze waarop ik alles had geordend.
Hij dacht dat we zonder minnelijk traject er wel uit zouden komen. Eerst ziektekosten en huur de achterstand wegwerken. En daarna de rest.
Mochten we toch in het minnelijk traject komen dan zou ik ondanks ons hartekindje en onze autistische zoon fulltime moeten werken. (zou niet weten hoe ik dat moet doen met 4 kids) en de auto zou eruit moeten. (hoe doe ik dat dan met werken? Mijn auto is mijn kantoor tijdens mijn route. Daarnaast zal ik onze zoon steeds moeten halen en brengen en dan nog de regelmatige ziekenhuisbezoeken met dochterlief), ook moet dan de uitvaartverzekering eruit. Want ga je dood dan betaald de gemeente voor je.
Kunnen ze echt je auto afnemen? Ik werk vooral in de avond en dan is de route niet echt prettig fietsen. (achteraf weggetjes enz) En fulltime ik draai nu n paar ochtenddiensten af en toe extra en eerlijk is eerlijk nu moet ik deze week 10 dagen achtereen werken eer ik n dag vrij ben. En de routes zijn gemiddeld maar 4 uur, maar toch. Ik loop toch wel n beetje over. Het huishouden is er nu echt een van jan steen. Boven lijkt het wel oorlog. Maakt me erg onrustig.

Maar goed we gingen dinsdag met goede moed naar huis.....komen thuis liggen daar 2 nota's van onderzoeken en begeleiding zoon van totaal 700 euro...ff betalen binnen 14 dagen. Hmm dat gaat hem dus niet worden. En daar gaat het stappenplan vd gemeente.

Ook moest ik kijken of ik onze levensverzekering kon afkopen. (volgens mij niet, maar weet t niet zeker. Is n buffer voor als een vd twee iets overkomt.)

Waar die man het niet over had was n buffer bijeen sprokkelen. En hij wilde ook niet snappen dat ik niet alles dus aan de schulden gelijk wil geven, omdat ik ook nog geld moet hebben voor het ronald mc donaldhuis in utrecht. (is toch 15 euro per nacht)

Zag het redelijk positief in, maar nu krijg ik het toch wel weer benauwd.
Mijn man was helemaal opgelucht dat we niet de sanering in gingen. Ik ergens ook wel, maar nu dus geen ondersteuning echt enz...dus deze mama mag alles zelf mailen, uitrekenen, betalen, nakijken, onderhandelen enz. Gemeente en manlief zitten op de zijlijn en kijken ondertussen tv of zo  :-\

Libra

Lieve Moederbeest4,

Quote from: moederbeest4 on May 31, 2013, 01:13 AM
Waar die man het niet over had was n buffer bijeen sprokkelen. En hij wilde ook niet snappen dat ik niet alles dus aan de schulden gelijk wil geven, omdat ik ook nog geld moet hebben voor het ronald mc donaldhuis in utrecht. (is toch 15 euro per nacht)

Eigenlijk wel een hele aparte reactie van die meneer, maar ja.....hij werkt natuurlijk bij de Gemeente en is geen schuldhulpverlener.
In een traject (of dit nou minnelijk of WSNP is) wordt er namelijk wel degelijk een potje "onvoorzien" gecreëerd (mits er voldoende inkomen is en het wettelijke minimum vereiste bedrag maandelijks in de boedel gestort kan worden), waaruit bijvoorbeeld de Eigen Bijdrage van de zorgverzekering eventueel betaald kan worden (om maar een voorbeeld te noemen).

Jezelf opvoeren als schuldeiser en zo een buffer op kunnen bouwen, is iets wat niet gebeurd in het traject.
Met dat fenomeen hebben we allemaal kennis gemaakt dankzij Buster.
Maar juist als je zelf je schulden wilt oplossen (en dus geen enkele bescherming hebt die je in een traject wel hebt) is dit juist zo belangrijk om bijvoorbeeld toch de afspraken na te kunnen blijven komen die je met de andere schuldeisers hebt gemaakt!

Maar goed we gingen dinsdag met goede moed naar huis.....komen thuis liggen daar 2 nota's van onderzoeken en begeleiding zoon van totaal 700 euro...ff betalen binnen 14 dagen. Hmm dat gaat hem dus niet worden. En daar gaat het stappenplan vd gemeente.

Tja......het leven van een schuldenaar :P
Plannen maken......plannen vervolgens weer bijstellen :(

Wel meteen kontakt met ze opnemen en om een aflossingsregeling vragen!!
Wat dat inhoudt is waarschijnlijk dat je de andere schuldeisers bijvoorbeeld allemaal â,¬ 10,00 minder per maand kunt betalen.
Ik noem dit als voorbeeld, want ik weet natuurlijk niet jouw precieze situatie.
Dat kun je het beste zelf invullen.

Maar als ik je een tip mag geven: zoals voor deze 2 laatste nota's, bel ze op, vraag of je een betalingsregeling kunt krijgen en negen van de tien keer komen ze dan zelf met een voorstel over in hoeveel termijnen je dat mag betalen.
Is het termijnbedrag te hoog om alle andere schuldeisers ook te kunnen bedienen, geef dit dan meteen aan!
Mijn ervaring is namelijk dat ze eerst de regeling opnoemen die het kortst duurt en zodat (heel logisch) de nota zo snel mogelijk voldaan is, maar vaak is er een mogelijkheid om er iets langer over te doen!!

Zag het redelijk positief in, maar nu krijg ik het toch wel weer benauwd.
Mijn man was helemaal opgelucht dat we niet de sanering in gingen. Ik ergens ook wel, maar nu dus geen ondersteuning echt enz...dus deze mama mag alles zelf mailen, uitrekenen, betalen, nakijken, onderhandelen enz. Gemeente en manlief zitten op de zijlijn en kijken ondertussen tv of zo  :-\

;D ;D ;D ;D

Je begeeft je in héél goed gezelschap hier op het forum!!! ;D ;D
Vraag maar eens aan de andere dames hier hoe het is om de "kartrekker" te moeten zijn!! :P

Maar blijf vooral rustig ademhalen, lieve dame!!
Je krijgt niet voor niets de komplimenten dat je het allemaal zo goed op orde had!
Dus zelf aan de hand van het stappenplan wat je opgesteld hebt met die meneer van de Gemeente kun je ook een goed aflossingsplan opstellen!
En heb je vragen?
Ik zou zeggen schroom niet en stel ze gewoon hier!!!

Je staat er niet alleen voor!

Heel veel succes en liefs

Buster

Even nog over mijn stokpaardje,...

In een traject leef je van een VTLB, het verschil tussen een beslagvrije voet en het VTLB is dat er extra reserveringen worden gemaakt om te zorgen dat je bijvoorbeeld naar je werk kan blijven gaan, of dat je geen nieuwe schulden maakt door je eigen risico. 

Als je zelf aflost leef je van de beslagvrije voet, dat is je bescherming naar de rechter toe om aan te geven dat je echt maximaal aflost. Die buffer heb je dan echt nodig om te zorgen dat je naar je werk kan blijven gaan en je eigen risico kan blijven betalen.
Zelf aflossen, is jezelf beschermen.

Als ik het zo lees en de persoonlijke keuzes die jullie maken (logisch) voor de gezondheid van de kinderen zou het niet zo'n gek idee zijn om het zelf aan te pakken. De gemeente gaat uit van rijtjes. Je mag geen auto maar wel een budget voor kleding.
Als je het zelf doet beslis je zelf hoe het budget verdeeld wordt.
Da betekend niet dat het budget daar breder van wordt, maar wel anders besteed. Als jij per week â,¬5 minder aan boodschappen uitgeeft zodat je kan sparen voor het RMc huis dan is dat jouw beslissing.

Ach en die zijlijn,... als je man een ramp is met een rekenmachine is het misschien wel goed dat hij toekijkt. Als hij belooft de knopen uit je nek te masseren na een hele avond mailen en rekenen, dan is dat zijn bijdrage aan de oplossing ;)

Hou vol!

moederbeest4

Quote from: moederbeest4 on May 17, 2013, 01:03 AM
Zo even alles op een rijtje zetten.
Even weer overzicht maken.

De nota's waar ik mee achterloop.

Maand april en mei. Sommige komen erbij of worden duurder, sommige zijn betaald.

wat                april               mei            totaal nu

Gitaarles        € 58,00     +   € 58,00            116,00
Scouting        € 55,00                                   55,00
Waterjaarafr   € 190,00                                190,00  ---> regeling 4 x €47,50
H&M              € 148,95        €6,12               155,07 -----> regeling getroffen €35 per mnd
inboe/autoverz €  82,81                                BETAALD
printer            € 96,20                                  BETAALD
reisverzek       € 14,90                                    14,90 ---> opgezegd
Huurachter     € 174,27       € 528,00              702,27
mobiel man    € 37,50                                  BETAALD
brab. dagbl    € 59,90                                       59,90  ----> afgesproken dat in mei of juni betaald word.
bonprix         € 43,76                                    BETAALD
ZIGGO          € 80,17          €30,50                 110,67
Ziektevz        € 537,10        € 289,55               826,65
eigen risic     € 179,23                                    179,23
monuta         € 20,52                                        20,52
levensverz     € 130                                          130,00 ---> 18 maanden bevriezen aangevraagd, met vraag of achterstand 2 mnd mee in bevriezing kunnen
                                                                                       dus bevriezen met terugwerkende kracht
balans           €0                 € 12,50                   12,50

-------------------------------------------------------------------------------------------------
                € 1908,31                                    € 2572,71

ja ja het is laat haha, maar net n klein uurtje thuis van mijn route.

Dank je wel voor jullie berichtjes. Ik blijf maar moeite hebben met beslagvrije voet berekenen, omdat er dus geen beslag gelegd wordt. Krijg dat dus niet voor elkaar.
Een voordeel school betaald 1/4 deel van de nota van 450 euro. Is toch weer iets.
Verders van vakantiegeld manlief onze roodstand van 2300 terug gebracht naar 1500 en wat nota's enz betaald.
Nu wachten op belastingdienst, heb nog geen brief ontvangen.

Mijn ouders zeggen dat ik niet de levensverzekering moet afkopen omdat als een van ons beiden dan nu iets overkomt we niks ontvangen. Is ook wikken en wegen, maar als ik daar met het afkopen 2000 euro kan ontvangen dan kan ik daar toch weer wat notas betalen. denk denk denk.
Zal nu onder nieuw bericht maken met de stand van zaken nu van bovenstaande ;)