Iedereen een basisinkomen: Het experiment dat maar blijft terugkeren

Started by Dick, Jun 04, 2016, 11:50 AM

Previous topic - Next topic

jan

@chapter, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Iedereen krijgt minimaal 1000 euro inkomen en als je werkt krijg je meer. Waar het hier omgaat of iedereen een basis inkomen krijgt.

Zo te lezen wordt je behoorlijk emotieel, maar wij zijn niet de vijand ;)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

Wat ik wil aangeven is dat, mógelijk, onder bepaalde voorwaarden, met het instrument 'basisinkomen' het werk eerlijker verdeeld kan worden. Zodat mensen bepaalde perioden in hun leven eerder wel in staat zijn andere goede dingen voor de samenleving te doen.  Wat nu niet kan wordt dan wel mogelijk door te kiezen voor tijdelijk een laag basisinkomen. Ik zeg niks over de hoogte daarvan en iemand die 2100 verdient kan dat toch gewoon blijven verdienen? Er wordt en werd toch ook gewerkt met belastingvrije voeten heffingskortingen ed? Of die 2100 euro nu helemaal zelf verdiend wordt of dat het uit 1000 basisinkomen plus 1100 erbij bestaat, waar je voor bij een baas gewerkt hebt. Dat maakt per saldo toch niks uit? Uitkeringen kunnen vervallen. En het zal mensen wellicht aanzetten tot werken. Nu is de prikkel vaak weg om voor 50 euro in de maand meer te gaan werken en de bijstand uit te gaan. Het geeft dus de mogelijkheid om een tijd genoegen te nemen met een laag basisinkomen om zo de maatschappij ten nutte te kunnen zijn. Ik denk dat het zo kan bijdragen tot een goede geestelijke gezondheid, en dus ook minder kosten voor de maatschappij.
Het concept 'basisinkomen' vraagt nog veel doordenking, maar om het op de eerste hand te verwerpen vind ik te kort door de bocht.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Xdewit

Quote from: jan on Jun 05, 2016, 02:09 PM
Er is werk zat in Nederland, alleen het moet eerlijk worden verdeeld.
werk zat? hoe kunnen er dan 650.000 mensen zonder baan zijn?

jan

Er is werk zat, als iedereen 32 of 36 uur gaat werken. 40 uur is niet meer van deze tijd.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Marjan12

Als iedereen zou werken, dan zouden er bijna geen WW premies nodig zijn.

Xdewit

Quote from: jan on Jun 05, 2016, 11:46 PM
Er is werk zat, als iedereen 32 of 36 uur gaat werken. 40 uur is niet meer van deze tijd.
Quote from: Marjan12 on Jun 06, 2016, 05:25 AM
Als iedereen zou werken, dan zouden er bijna geen WW premies nodig zijn.
Ik vind jullie redenering interessant maar vraag me nog steeds hoe dit onderbouwd wordt. Hier misschien een wat ander geluid: http://www.rtlz.nl/business/carriere/komende-jaren-5-miljoen-banen-weg-door-robots
5 miljoen banen weg wereldwijd tot en met 2020. Vaak administratieve banen. Er wordt verwacht dat mensen 'up to date' blijven en mee blijven doen. Ik vraag me altijd af hoe en of iedereen wel mee kan blijven doen.

Katniss

Ik denk ook dat er nog wel goed nagedacht moet worden over de details, maar dat het wel mogelijk is.

Wat ik om mij heen zie is namelijk dat mensen helemaal niet zijn gemaakt om de hele dag stil te zitten. Het probleem is nu dat zij er soms toe gedwongen worden. Je mag vaak geen vrijwilligerswerk doen, omdat je beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt. Als je een AOW-uitkering krijgt, mag je niet de kosten delen met iemand, want dan wordt je gekort.

Een basisinkomen scheelt: alle toeslagen en de daarbij behorende administratie, alle uitkeringen en de administratie.

Daarnaast geeft het mensen de ruimte om op een andere manier een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Het bedrag van 1000,- is erg veel. Ik had eerder gehoord over een bedrag van â,¬ 800,-. Daarnaast had ik nog niet gehoord van een uurloon van â,¬ 3,-. Wel dat de arbeid zwaarder wordt belast. Dat lijkt mij logisch. Nu is er de belastingvrije voet en daarnaast nog wat heffingskortingen, dat kan allemaal vervallen. Een vast belastingtarief op arbeid is dan genoeg. Voor een werkgever kan het ook makkelijker. Hij/zij hoeft alleen 1 percentage van elke door een werknemer verdiende euro naar de belastingdienst te storten.

Als je gaat kijken naar een gemiddeld gezin dan gaat daar per jaar aan heffingskortingen en een kindgebonden budget (heb ik het dus nog niet eens over zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag) een bedrag van ruim â,¬ 10.000,- per jaar naartoe. Bij een een-oudergezin is dat ruim â,¬ 12.000,-. Met zorgtoeslag en huurtoeslag komt daar gemiddeld nog eens een kleine â,¬ 2000,- bij.
Dan heb ik hier over mensen die geld krijgen door arbeid, die al zoveel terugkrijgen van het belastinggeld. Ik denk daarom dat het financieel haalbaar zou zijn.

Misschien is het na?ief, maar geloof dat mensen er nooit zelf voor zouden kiezen om de hele dag niets te doen. Als je er dan voor kunt kiezen om werk te verrichten waar jij je echt fijn bij voelt en als je daarbij ook je inkomen nog wat kunt aanvullen voor de krenten in de pap, wie zou daar nu niet voor kiezen.

Ik verwacht niet dat het er komt, tenminste niet in mijn leven. Daarvoor is er teveel tegenstand. De verandering die een basisinkomen met zich meebrengt is zo ontzettend groot, ik denk niet dat onze maatschappij daar klaar voor is.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

burningspirit

Hmmm.
Ik denk ook hier over na. Een medecursist van mij is groot voorstandster van dit basisinkomen. Ik redeneer nu even buiten onze schuldsanering om, die weer extra voorwaarden en regels kent.
Ik denk dat, als mijn man en ik allebei een basisinkomen zouden hebben, dat we hetzelfde zouden doen als we nu doen: een zinvolle invulling van onze dagen zoeken. Ik stel me voor dat we dan wat meer vrijheid zouden hebben bij die invulling. Op dit moment is de situatie als volgt ongeveer: Vrijwilligers werk mag, maar dan mag het niet werk zijn waarvoor anders iemand betaald zou krijgen óf het moet direct of indirect maar wel aantoonbaar leiden tot betaald werk. Kortom veel voorwaarden, weinig keuzevrijheid.

Ik denk ook dat als mensen konden kiezen, ze in algemeen NIET zouden kiezen voor een totaal non-actief leven. En dan kom je aan de vraag wat je wilt in deze maatschappij. Als het doorgaat zoals nu blijft er een leger werkelozen (werkzoekenden) bestaan en neemt de onvrede over het gebrek aan keuzevrijheid toe. Mijn mede cursist, die zo vóór dit basisinkomen is, zegt het als volgt: "Ik lever mijn bijdrage aan de maatschappij, doe werk dat ik aankan en kan volhouden. Ik ben niet lui en participeer me rot. Dus: Laat me nou gewoon met rust, bevrijdt me van alle stress, zorg voor een financiële basis en de maatschappij kan tot in lengte van jaren op mijn participatie/deelname en bijdrage blijven rekenen." Als ze dat zegt spreekt ze mij heel erg aan. Dan leef ik me in in twee verschillende situaties: 1. Wat zou ik doen als ik niet in een schuldsanering zou zitten? en 2. Wat ga ik doen als ik dit traject heb afgerond? Mijn antwoord hier op is: precies hetzelfde als nu. Met het geld dat hier binnen komt, kan ik mijn vaste lasten betalen. Ik kan ook af en toe iets van het overgebleven geld reserveren voor ontspanning en/of onverwachte kosten. Meer heb ik niet nodig. Wat ik doe dat vind ik ontzettend fijn om te doen. Ik wil dat meer en vaker doen. Ik zit echter nu met de beperking dat ik het betaald moet doen, terwijl waar ik goed in ben en graag doe meestal niet in het betaalde circuit te vinden is. Dit komt door allerlei verschillende oorzaken.

Maar het is wat het is. En zie, net als anderen hier, dat mensen niet stil gaan zitten, uitzonderingen daargelaten. Merk ook dat het met het aantal banen dat beschikbaar is, nog niet werkelijk vooruit gaat. Niet alleen een oudere wwb/ww/aow-gerechtigden maar ook jongere starters hebben hiervan last. Het is een maatschappij-breed probleem. Het is m.i. ook een kwestie van waardeoordelen en de angst voor verandering.  Waarom lijkt vrijwilligerswerk/mantelzorg en participatie minder waard te zijn dan betaald werk? Omdat we gewend zijn er op die manier naar te kijken. Niks anders dan dat. Voor de oplossing van deze problemen is een geheel andere denkwijze en communicatie nodig.

Ik ben ge?interesseerd aan experimenten op dit gebied. Laten we eens kijken naar out-of-the-box oplossingen, naar originele alternatieven voor probleemvolle situaties. Geef het eens een kans. Het basisinkomen is zo'n idee. Laten we het niet afschieten voor dat we er goed naar hebben gekeken. Voor negatieve bij effecten is misschien wel een heel simpele en afdoende oplossing te vinden. En één heel positief bij-effect kan al zijn dat het allemaal wat minder ingewikkeld wordt, waardoor ook mensen, die nu door de bomen het bos niet meer kunnen zien (en daardoor bijvoorbeeld niets vermoedend schulden maken, of nog erger: totaal apathisch en gedeprimeerd raken) óók kunnen blijven 'meedoen'!
Laten we empathisch, eerlijk en positief omgaan met elkaar en met de wereld, die daaraan nu al zoveel gebrek heeft!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

haha ik vind het gewoon te bizar voor woorden.
En maakt mij idd emotioneel als ik zie dat mijn cliënten nu al amper iemand hebben die naar hun om kijkt, Als mijn collegas allemaal gaan stoppen wie zorgt er dan voor ze. Dat familie niet naar pleeghuizen gaan en instellingen voor gehandicapten is niet iets van 1 week maar dat is al jaren aan de gang. Dat is niet opgelost als niemand meer hoeft te werken en toch een basis bedrag krijgt. Wat er nu al is in de vorm van bijstand.
met 1000 euro zonder toeslagen ga je het niet redden dus dat bedrag is veels te laag. Daarbij betaald de 1 veel meer huur als de ander en houd dus net als nu minder over.

Daarnaast kun je er idd bijwerken maar niet meer voor de uurlonen die wij nu kennen. Eerder al gelezen dat we dan moeten denken aan lonen van 3-5 euro. je kan toch niet elke baan met elkaar vergelijken. Wij verdienen al weinig voor de verantwoording die wij dragen. De staat eist een beroepsopleiding niveau 3 minimaal dus niet iedereen kan de functie overnemen en mensen in de zorg zijn nu al niet te vinden.  Niveau 3 en hoger.

Ben wel benieuwd wat Zwitserland bewogen heeft om met 78% het plan af te wijzen. je zou toch denken dat bijna iedereen gratis geld wilt. Misschien toch te mooi om waar te zijn.... Zo als ik ergens las als kop gratis geld maar met wel hele lange bijsluiter.  ;D

peter

Een basisinkomen voor iedereen is onbetaalbaar voor de samenleving. De werkende moeten dit bedrag gaan opbrengen en daarnaast ontbreekt de belangrijke prikkel om te gaan werken. Maar wij hebben in Nederland al een soortgelijke voorzieningen, zoals de bijstand. Er bijna niemand in Nederland zonder inkomen.
Peter
Administrator Forum

Katniss

Waarom denken jullie dat er een prikkel nodig is om te werken?

Ik denk dat juist door een basisinkomen er veel minder problemen zullen zijn. Ik heb geen financiële prikkel nodig om te werken. Mijn intrinsieke prikkel is om een deel te zijn van de samenleving.
De bijstand die er is, heeft teveel beperkingen om mensen echt de kans te geven om te helpen in de samenleving.

Dat er niet naar mensen omgekeken wordt is juist doordat iedereen zo druk met geld verdienen. Iedereen moet meer en meer, veelal gedreven door angst. Angst om er niet bij te horen of angst om niet genoeg geld te hebben.

Dan de onbetaalbaarheid. Als je goed kijkt, valt dat dus mee. Van de mensen die zouden kunnen werken, is er tussen de 65% en de 70% die werkt (komt neer op ongeveer 5,5 miljoen mensen). Een relatief kleine groep dus. Met een basisinkomen zou er echt een deel zijn die ander werk zou gaan doen. Is dat slecht? In mijn ogen niet. Werk dat niet veel mensen willen doen, zal beter betaald moeten worden. Daarnaast denk ik dat er veel meer mensen zullen gaan mantelzorgen. Mensen gaan veel meer doen waar ze goed in zijn en waar hun hart ligt. Er zijn namelijk ook mensen die met plezier naar hun werk gaan.

Met â,¬ 1.000,- zonder toeslagen kun je het prima redden, ik denk zelfs dat je het met â,¬ 800,- kunt redden. Er zijn namelijk geen voorwaarden. Met 2 personen heb je al â,¬ 2.000,- (of  â,¬ 1.600,-. Daarnaast heb je vrijheid om creatief te zijn. Een kennis van mij heeft een gezin in huis genomen. Hij heeft een groot huis, is anders alleen. Daar hij geen toeslagen en/of uitkering krijgt, heeft hij die vrijheid. Ze wonen nu al 2 jaar met elkaar en ze hebben het heel gezellig samen. Die vrijheid heb je ook met een basisinkomen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

burningspirit

Ik heb geen financiële prikkel nodig om te werken. Mijn intrinsieke prikkel is om een deel te zijn van de samenleving.

Zo is het precies ook voor mij! Wat ik meen op te merken is, dat mensen die werken 'voor het geld' dat meestal niet als een alledaags geluk zien. Ik wel. Ik ben blij om te mogen doen wat ik doe. Ik zou meer van dat soort dingen (begeleiden, helpen) doen als me die vrijheid gegeven werd. En ik ben tevreden met wat ik aan inkomen binnen krijg. Ik heb echt maar weinig nodig om gewoon gelukkig en tevreden te zijn. Ik heb juist het gevoel weer te leven, nu de financiële druk zo'n stuk minder is.

gewoon

Ha kan die prikkel ook missen,  zelfs zo al zou ik door een staatslot 10.000 per maand krijgen dan zal ik even wat bloemen buiten zetten maar kan na een korte tijd geen bloemen meer zien,  en ga gewoon doen wat ik nu ook doe, ik hou van mijn werk.

Maar eigenlijk is dit een discussie die ik zou verwachten in Amerika of zo,  iedereen E 200,-- om een heel klein beetje aan te leunen tegen dat kleine landje aan de overkant waar er tot op extreem hoog niveau een basis is,  het begint daar met E 850,-- en kun je erg veel kosten verhalen,  door toeslagen en overige en is het niet raar dat je uitkomt richting de E 1.500,-- andersom de gene die daar werken en meer verdien vallen overal buiten ook verplicht duur huren en verplicht geen huurtoeslag en zien een salaris verdampen dat het om het even is om wie het gaat.

En ieder blij is als er E 200,-- over zou zijn aan het einde van de maand, voor de boodschappen.

Wel is het,  dat daar 17 miljoen  mensen nog al prikkelbaar zijn,  tja ieder voordeel hebt zijn nadeel.

Dat is logies als je in de basis staat opgesteld

burningspirit

Haha Gewoon.... jij zegt het met bloemen  ;D ;D ;D
Door de toeslagen hebben wij al een basis van 6 á 700 euro per maand..... daarbij opgeteld de bijstand die we zouden krijgen als we niet (kunnen/mogen) werken zitten wij al ruim over de 1500 euro heen.....
Het enige is dat het uitkering- en belastingstelsel zo ongelooflijk ingewikkeld is, dat er nogal wat mensen hier in dit landje niet van alles wat kan gebruik maken, eenvoudigweg omdat ze niet weten hoe ze het moeten doen  ::)
Nja, we zullen zien of het een utopie blijft. Ik zou er heel veel voor over hebben, als alles wat meer overzichtelijk zou zijn en vooral minder ingewikkeld!