Week van het geld

Started by Buster, Mar 10, 2014, 09:54 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Deze week is uitgeroepen tot "De week van het geld".

In deze week worden er diverse gastlessen gegeven op basisscholen om kinderen bewust(er) te maken van het omgaan met geld.
http://www.weekvanhetgeld.nl/?gclid=CIXg_Z3zh70CFQoYwwod4h8Avg

Ik kwam ook dit artikel tegen:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/207805852/Deurwaarders+voor+de+klas+in+Breda+Jong+geleerd+is+oud+gedaan.aspx

peter

Helaas, dit is niet op elke school bekend, dus weer een gemiste kans.
Peter
Administrator Forum

Buster

Ik schrik er wel van hoor, groep 8! "Ik leen wel eens geld maar schrijf het in mijn agenda en betaal het altijd terug" Alhoewel ik mijn neefje van 8 er ook wel eens over heb gehoord. Die zat toen in groep 5 (!!!)

nooitmeer

Tja, bij kinderen is het gewoon heel erg belangrijk dat ze tastbaar geld in handen krijgen. Tegenwoordig moet alles maar digitaal en via bankrekeningen en zijn het nummertjes op een beelscherm of op papier.

Het is niet voor niets dat het NIBUD of elke andere hulp instelling aanbeveeld om een week budget cash in huis te halen. Dan is het visueel en ben je minder snel geneigd meer uit te geven dan dat de bedoeling was.
Ik zelf betrapte me zelf er ook op dat ik de afgelopen maanden elke dag tussen de 20 en 30 euro gepind heb. Als je dit uitrekend is dit veel geld, dus ik ga ook maar weer eens aan de cash uitgaven om eens te kijken waar ik het nu allemaal aan uitgeef. Gelukkig kan ik het mij veroorloven, maar met een 1 persoonshuishouden zou het niet nodig hoeven zijn.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

tuthola

Aan de ene kant vind ik het heel goed als kinderen voorgelicht worden hoe ze met geld kunnen/moeten omgaan, vooral als dit spelenderwijs gaat. Aan de andere kant denk ik laat onze kleintjes nog met rust ze hebben tegenwoordig al zoveel op hun bordje, het ene kind kan er wel mee omgaan als er een deurwaarder voor de klas staat de ander kan daar behoorlijk van in de war raken omdat zijn ouders misschien in een benarde situatie zit. Ik ben zelf van mening dat ouders hier een grote taak in hebben.
Hoe krom mijn eigen verhaal ik heb de kinderen geprobeerd te leren hoe ze het beste met geld kunnen omgaan terwijl ik zelf in de wsnp beland ben.....moet wel zeggen dat de jongens heel goed met hun geld omgaan mijn dochter daar in tegen had altijd geld tekort.

Ik weet niet of dit al gebeurt maar heb liever dat ze mensen in de klas laten spreken  als de kinderen net op het voorgezet onderwijs zitten zoals ex verslaafden van alcohol of drugs die hun verhaal in kindertaal in de klas vertellen, ook dit is hard voor kinderen om te horen maar daar begint vaak de narigheid. Sorry ben beetje van het topic afgedwaald   :-\

Ik lees net even terug en bedenk me dat je door een verslaving ook diep in de schulden kunt raken dus hier sla je 2 vliegen in een klap.....