Hier ben ik weer.....

Started by Miracle, Jan 07, 2013, 10:31 PM

Previous topic - Next topic

Miracle

Hallo,

Na een tijdje weg geweest te zijn ben ik er toch weer.
Heel wat gebeurd in de laatste tijd dus laat ik maar bij het begin beginnen.

In het begin van het jaar was ik hier lid en dat beviel me goed me al die goede reacties etc.

peter

Miracle, welkom terug!! Zo te lezen heb je aardig wat mee gemaakt in de afgelopen periode. Als je financie
Peter
Administrator Forum

Miracle

Dank je wel Peter.

Miracle

Misschien ben dom of stom, ik weet het niet of ik denk er te gemakkelijk over maar dit is wat ik nu denk.
Als ik uit de rood stand op de bank kan komen en blijf dan ben ik geholpen, kan ik alles betalen iedere maand en los ik af zoveel ik kan.
Maar door de ziekte door operatie is er veel minder inkomsten gekomen en daardoor nu in de problemen.
Als ik uit de rood stand ben heb ik namelijk rust, kan herstellen, op mijn gemak zoeken naar dingen om mijn inkomsten te verhogen zonder de druk van de schuldsanering waar ik dus echt uit wil blijven maar toch al mijn schulden op de laatste cent aflossen.
Nu alleen het en wat....

Buster

Hoi Miracle, welkom terug.

Om je vraag te beantwoorden; Ja, je kan aflossen zonder regeling.

Voordelen; je bent niet afhankelijk van een organisatie
Je houd zelf de controle over je administratie
Je hebt in enige mate speling in de verdeling van het aflossen ten op zichtte van het sparen (kom ik zo op)

Nadeel; je bent juridisch onbeschermd
Mis je een aflossing kunnen ze de vordering in een keer opeisen
Aan het einde van de rit kan er zomaar nog een oude eiser opduiken en die kan, mits de eis niet verjaard is, van je blijven eisen.

Het zelf aflossen duurt tergend lang en vereist behoorlijk wat discipline.
Wij zijn over en paar maanden 6 jaar bezig en moeten nog een kleine

Miracle

Hoi Buster,

Ik heb een totaal schuld van ongeveer een 8500 euro, waarvan 6500 nog over van de levensverzekering met winstdeling ( was lening voor vrachtwagen band met ex vrouw)
Ik betaal 125 euro per maand aan die lening.
Daarnaast 15 euro per maand aan wehkamp
ik sta bijna iedere maand in de rood tot aan mijn max van 1000 euro.
Ik werk parttime met een inkomen van ongeveer 950 euro, huursubsidie 175, zorgtoeslag nu 88 euro, plus 90 euro aan allimentatie van mijn ex ( dat is zo beslist door advocaat omdat ik in overleg met mijn ex terug ben gegaan 17 jaar geleden in werkuren om huishouden en alles van de band te regelen, wie denkt er dan over scheiding:-()
Als ik werk en ik maak ieder overuur dat ik maar kan doen, red ik het net, en voor mij is net, net genoeg.
Daar kan ik mee leven.

Maar nu doordat ik in de ziektewet zit door zenuwbeschadegingen na operatie komt er dus veel minder binnen en zijn de problemen begonnen.
Als ik uit die roodstand was, dan zouden de problemen weer opgelost zijn en kan ik aan alles voldoen met zo minimaal te leven als mogelijk is en dat doe ik al 7 jaar.
Ik ga morgen weer de gemeente bellen of ik bij iemand terecht kan die mij daarbij kan helpen en misschien heb ik recht op dingen waarvan ik nu niet weet dat ze bestaan.
Maar bij de juiste persoon terecht komen dat is het probleem.

Miracle

Ow ja, nadeel is dat de schuld van de lening die ik heb een gezamelijke schuld betreft van 13000 euro met mijn ex.
Er is wel een misschien voordeel, zij wil 6500 ineens aflossen, haar deel, maar niet verantwoordelijk blijven voor de rest die er dan nog is.
Nationale Nederlanden wil die schuld niet splitsen.
Dus dan zou ik dat bedrag al ineens moeten kunnen ophoesten om er vanaf te zijn.

Libra

Hai Miracle,

Ik sluit me aan bij zowel Peter als Buster.

Zelf aflossen is inderdaad een mogelijkheid, maar net zoals Buster zegt, je bent dan wel "vogelvrij", omdat je geen bescherming hebt van rechtswege en geen "schone lei" krijgt zoals in een traject.

Als je niet een traject in wilt, dan is inderdaad Schuldhulpmaatje of Humanitas een mogelijkheid om hulp te krijgen, zoals Peter ook aangaf. Iemand die meekijkt over je schouder, je tips en adviezen kan geven en je helpt de zaak weer op de rit te krijgen.

Wel of geen traject is voor ieder een persoonlijke afweging.

Voor wat de gevolgen van je operatie betreft: als het om een zenuwbeschadiging gaat, is het dan misschien een idee om eens te informeren naar een "pijnblokkade" behandeling?
Want als ik jouw verhaal zo lees, dan had je de zaken best goed op de rit totdat je niet meer kon werken.
En om zelf op eigen kracht uit de schulden te kunnen komen, is het van groot belang dat je weer meer inkomen genereert.

Heel veel succes en sterkte met alles!

Miracle

Hallo Libra

Met pijnblokkades ben ik al lang bezig, heb daarvoor een behandeling gehad op 9 november vorig jaar maar die heeft niet geholpen.
Nu vele nare medicijnen zoals lyrica, zaldiar en cymbalta.
Dat zijn echt geen pretjes, je bent compleet van de wereld daardoor.
Ik ben bezig met rechtsbijstand voor letselschade maar dat schijnt een lang traject te zijn en ik merk dat ik een net afgestudeerde jurist heb die al begon met fouten in zijn brieven, terwijl alles goed is uitgelegd, op papier staat wat hij heeft ontvangen en dus nog fouten maakt.

Ik heb vanmorgen met Plangroep van de gemeente gebeld, maar die mevrouw moest naar de rechtbank en belt mij vanmiddag of morgen terug.
Eens kijken hoe en wat en of ik misschien op andere dingen nog recht heb, want als ik normaal werken kan en alle overuren neem wat er zijn is er geen probleem en kan ik alles aan, al is het maar net, maar net is voor mij net genoeg.
Wat ik wil proberen is om de gezamelijke schuld met mijn ex te laten splitsen en dan via kredietbank een lening te krijgen zodat ik nog maar

Buster

Quote from: Miracle on Jan 08, 2013, 10:53 AM
Wat ik wil proberen is om de gezamelijke schuld met mijn ex te laten splitsen en dan via kredietbank een lening te krijgen zodat ik nog maar

Miracle

Dank je wel Buster!
Ik ga gewoon eens informeren bij de plangroep van de gemeente wat ik allemaal kan doen en of ik misschien recht heb ik dingen die ik nu niet weet.
Wat ik ten eerste en allerbelangrijkste vind is dat ik uit de roodstand kom zodat ik netjes iedere maand mijn betalingen kan doen.
Winstuitkering is in maart, vakantiegeld in mei en met die twee dingen zou het moeten lukken.
Dan gewoon weg zoals ik al 7 jaar doe op het minimale te leven wat mogelijk is.
Ik heb geen aparte dingen, geen abonementen als alleen tv en internet en mobiele telefoon, die ik tevens voor mijn werk nodig heb, ze hebben de bedrijfstelefoons afgeschaft omdat iedereen tegenwoordig een mobiele heeft vandaar.
Daarna als ik uit de rood ben, zoveel mogelijk van wehkamp aflossen zodat alleen de schuld van Nationale Nederlanden blijft staan.
Dus kort samengevat is het beginnen met het minste, de roodstand, daarna wehkamp en daarna de rest van de lening.
Ik heb al een mail aan de bond gestuurd met de vraag of zij iets kunnen doen van eerdere uitbetaling van winstuitkering en vakantie geld, dan zou ik voorlopig uit de problemen zijn en er rust komen.
Maar ik heb al ergens gehoord dat het niet mogelijk zou zijn.
Ik kan niets doen als afwachten nu, maar dat is verschrikkelijk, slaap bijna niet en de pijn word daardoor ook erger.

Miracle

Pffft de zenuwen beginnen weer op te spelen.
Mevrouw van de gemeente heeft gebeld en ik heb nu een afspraak op 21 januari.
Duurt erg lang nog, ik krijg een bevestiging van haar en een lijst van wat ik allemaal dien mee te nemen.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat en wat ik kan verwachten?

Hoe meer zenuwen ik heb hoe meer pijn ik heb en dat is ook erg lastig.
Durf ook zo min mogelijk de verwarming aan te zetten thuis of tv.
Dit is echt zo vernederend dat ik nu in een bijna leeg huis zit met niets meer terwijl ik dit huis ook ken van de tijd dat ik nog getrouwd was en alles perfect was en leefde als God in Frankrijk.
Zij was de zangeres van mijn band, ze had een fulltime baan ernaast en ik een parttime baan naast de leider van de band, er kwam genoeg geld binnen en was ik toen maar slimmer geweest... wat ben ik toch dom geweest.
Erg jammer dat ze erna weigerde om nog een jaartje door te spelen dan had niemand nu nog schuld gehad en was er nergens een probleem.
Maar goed dat is achteraf kijken, ik zit er wel hoog mee in mijn maag en schaam me rot, ook voor het gesprek wat ik straks met die mevrouw moet gaan hebben, lijkt me nog een jonge vrouw aan de telefoon te horen.

Hopelijk gebeuren er in de tussentijd geen rare dingen, maar dan kan ik zeggen dat ik ermee bezig ben of niet???
Heb zelfs momenten gehad dat ik dacht ik neem alle medicatie in wat ik in huis heb, ben ik overal vanaf....

Buster

Mircle, probeer het wel in proporties te zien; het ergste wat je kan gebeuren is dat je schulden blijven staan. Het kan dus alleen maar beter worden of gelijk blijven.

Ik snap dat de verleiding groot is om te denken wat je vroeger allemaal had, het kost veel energie die je op dit moment harder nodig hebt voor jezelf.
Verwarming zo laag mogelijk is slim voor je portemonnee, doe het niet uit angst, dat is echt nergens voor nodig.

Wat je kunt verwachtten is dat je een folder opgestuurd krijgt waarin staat welke administratie ze willen dat je meeneemt en in welke volgorde.

Dat is in het kort; alle contracten rondom je vaste lasten.
Alle schulden gesorteerd op originele eis met de meest recente brieven bovenop.
Schamen is echt typisch iets wat bij schulden lijkt te horen.
Door een afspraak te maken heb je al een behoorlijke drempel genomen.
Bovendien is het het begin van de oplossing en dat is juist helemaal niet iets om je voor te schamen.
Dat is gewoon erg positief!

Hou vol.

Knibbel

Hoi Miracle,

Ik kan me heel goed in jouw situatie voorstellen, je bent wanhopig en denkt dan maar aan een ding. Maar het tij kan keren, ook voor jou. Alleen je moet er wel zelf in geloven. Hoe moeilijk en zwaar het ook is, je moet blijven doorzetten. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk is om weer de regie over je eigen leven te krijgen, maar het is de moeite waard om ervoor te vechten. En dat gaat jou ook lukken. Niet opgeven dus.

Ben zelf nog maar een 'nieuweling' op dit forum en ben helaas (nog) niet zo goed op de hoogte welke stappen je het beste kunt ondernemen, maar ik kan wel virtueel een schouder om je heen slaan en met je meevechten. Een lieve engel op dit forum heeft mij een gevleugelde kreet meegegeven en die geef ik met veel liefde door aan jou: "het komt wel goed, schatje".

Volhouden.... El
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Miracle

Dank je wel El! super van je.

Tevens mijn oprechte excuses aan iedereen van dit forum dat ik ( nog) niet of weinig reageer op andere topics.
Ik ben echt 24/7 bezig met mijn eigen problemen dat ik niet eraan toekom om bij andere iets te zeggen of op te beuren of iets dergelijks.
Dat komt hopelijk wel goed.

Ik slaakte net wel een klein beetje een opluchting.
Ik had de vrees dat ik bij Wehkamp een fikse schuld zou hebben van over de 1000 euro tot minimaal 1500 euro.
Net de knoop doorgehakt omdat ik het toch moet weten voor als ik naar de gemeente ga, dus met trillende handen op mijn account gaan kijken en vol zenuwen.
Blijkt dat ik daar een schuld heb van 799 euro, erg veel maar veel minder als dat ik dacht.
Ik heb daar beddegoed enz gekocht wat ik echt nodig had een jaar geleden.
Geen rare dingen of zo, maar noodzakelijke dingen.
Dat is al een opluchting.
Komt nu dan de stand van mijn actuele schuld:

Nationale Nederlanden = 6500 ( totaal 13000 samen met ex)
Roodstand bank         = 1000
Wehkamp                 =   799

Totaal dus 8300 euro.
Of mag ik de NN schuld niet delen en moet ik dat volledig op mij zetten?
( Naar mijn mening niet want mijn ex is voor de helft aansprakelijk)