Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Buster, na een rondje CAK, Belastingdienst en UWV: jouw beredenering van de loonheffingskorting e.d. klopt blijkbaar wel. Maar, en daar zit 'm de pijn, de loonheffingskorting en jonggehandicaptenkorting is al verwerkt in de uitkeringsbedragen. Ik wist dat voordien ook niet, maar het UWV past al haar volledige loonheffingskorting toe op haar uitkering. Jammer voor mijn dochter.  >:(

Het bellen naar het CAK had ik me wel kunnen besparen, want daar schiet je totaal niets mee op. Bot, geirriteerd mens aan de telefoon. Ze kwam niet verder dan: dat zijn de bedragen die wij van de belastingdienst krijgen, loonheffingskorting, jonggehandicaptenkorting e.d. weet ik niets van, belt u de belastingdienst maar.

Ik zal wel gewoon weer de pech hebben gehad dat ik iemand met een slecht humeur aan de telefoon had.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Kortom, werken loont niet de moeite in dit geval,...

Ben me er mede door jouw verhaal maar ook voor de studie eens in gana verdiepen.
Wat een ingewikkelde toestanden zeg.
Geen wonder dat er zo makkelijk her en der geld weggesluisd kan worden.
Voor een leek is het echt onbegrijpelijk.

Maar de slotsom; de eigen bijdrage blijft wat hij is?

Heb je al een maand en jaarplanning voor je dochter gemaakt om te kijken of haar spaarplan, al dan niet aangepast toch door kan gaan.
Sparen hoeft niet persé voor de toekomst met haar vriend, kan ook later voor een ander doeleinde ingezet worden.

Hou vol!

Knibbel

Quote from: Buster on Jun 10, 2013, 10:03 PM
....Voor een leek is het echt onbegrijpelijk....
Probeer maar eens wijs te komen uit alle berekeningen van pensioen, pre-pensioen.....

Knibbel

Kortom, werken loont niet de moeite in dit geval,...

Ben me er mede door jouw verhaal maar ook voor de studie eens in gana verdiepen.
Wat een ingewikkelde toestanden zeg.
Geen wonder dat er zo makkelijk her en der geld weggesluisd kan worden.
Voor een leek is het echt onbegrijpelijk.
Troost je Buster, zelfs die man van de belastingdienst kon mij ook niets vertelllen over de loonheffingskorting of jonggehandicaptenkorting bij haar verzamelinkomen. Het was het UWV die hier uitsluitsel over kon geven.

Maar de slotsom; de eigen bijdrage blijft wat hij is?
Ja, de hoogte van de eigen bijdrage blijft hetzelfde. Alleen als ze dit jaar drastisch minder gaat verdienen kun je vragen hem aan te passen. Maar dat is niet het geval.

Ik heb een overzicht gemaakt (beetje eenvoudig, zodat mijn dochter het ook begrijpt). En op het eind van de optel- en aftreksommetjes blijft toch nog ca. 150 euro per maand over om te kunnen sparen. Mits er niets dringends tussen komt. Gelukkig gaat ze zelden uit, geen disco, geen etentjes. Want anders gaat ze het niet redden om 150 euro opzij te leggen.

Kaatje

Quote from: Knibbel on Jun 10, 2013, 10:26 PM
....Voor een leek is het echt onbegrijpelijk....
Probeer maar eens wijs te komen uit alle berekeningen van pensioen, pre-pensioen.....

uit die berekeningen van pensioenen is bijna niet uit te komen als je niet of nauwelijks die kennis hebt :(

Knibbel

@ Kaatje
Ik probeer al een jaar er wijs uit te komen. Manlief heeft zich zelfs laten uitrekenen en uitleggen over prepensioen e.d. Zware kost allemaal, paar maanden daarna is ineens weer van alles veranderd. Ik gruwel van zijn pensioendossier. Op twee jaar tijd hebben die alles omgegooid, van de ene pensioenconcern naar de ander.

Vandaag ook dagje ziekenhuis gedaan. Het leek wel nationale bejaardendag in ons ziekenhuis. Hordes bejaarden zag je. Ik kwam ze overal tegen: bij cardiologie, internist, bloedafname, in het restaurant. Op zich wel gezellig, want ik maak graag een praatje met bejaarden. Meestal beginnen ze dan spontaan hun hele levensverhaal te vertellen en er zitten soms heel interessante bij. Krijg je wel de dag mee om. ;)

Donderdag is een bespreking met begeleiding van de woonvorm van mijn dochter. Er wordt dan een handelingsplan opgezet met bereiken van doelen enz. Heb voor mezelf een lijstje met vragen gemaakt en bovenaan staat: bewindvoering of onder curatele? Nu lees ik op het forum links en rechts berichtjes over bewindvoering waar het helemaal niet goed gaat. Nu begin ik 'm een beetje te knijpen. Kan ik nu voorkomen dat zoiets mijn dochter overkomt? Ik wil haar dat niet aandoen, zou het mezelf nooit kunnen vergeven. Ze heeft geen schulden, ook nooit gehad, en ik zou niet willen dat ze door slechte bewindvoering in de problemen komt. Maar bij onder curatele kan ze dat risico natuurlijk ook lopen, denk ik. Wat is wijsheid....

Buster

Knibbel,

Een bewindvoerder kan je zelf uitkiezen en voordragen.
Je kunt overal een vrijblijvend gesprek aanvragen.
Wat let je om eens na te vragen bij ouders in hetzelfde huis of zij goede ervaringen hebben?

Er moet een klik zijn, en daarbij kan een rechter bepaalde gebieden toewijzen waar wel en geen bewind over gevoerd mag worden.
En nog even over de kosten, veel gemeenten vergoeden een bewindvoering zolang het inkomen op of rond de bijstand ligt.
Allicht iets om even in te duiken.

Knibbel

Quote from: Buster on Jun 10, 2013, 11:29 PM
Wat let je om eens na te vragen bij ouders in hetzelfde huis of zij goede ervaringen hebben?
Heb al eens een balletje opgegooid bij de hoofdbegeleiding. Een voorlichtingsavond voor ouders omtrent deze kwestie en misschien dat er dan ervaringen gewisseld worden, vragen gesteld enz. Hier werd wel enthousiast op gereageerd, maar vervolgens wordt er niets mee gedaan. Ik heb het toen ook maar laten liggen.

De ouders die ik heb gesproken beheren net als ik de financien van hun kind of doen dat samen met hun kind. Ook zijn hier clienten die erg zelfstandig zijn en die de financien zelf kunnen beheren met hulp van hun vaste begeleider of begeleidster.

En nog even over de kosten, veel gemeenten vergoeden een bewindvoering zolang het inkomen op of rond de bijstand ligt.
Is dat zo? Daar hebben ze hier bij de woonvorm totaal niets over verteld. Vraag dat donderdag bij die bespreking eens na. Zij hebben wel een bureau waar ze mee samenwerken, maar die schijnt erg prijzig te zijn.

Buster

Serieus?

Bewindvoering is inderdaad niet gratis.
Als familie bewindvoerder, bijvoorbeeld als jij dit zou doen mag je op jaarbasis â,¬ 591 in rekening brengen.
Via het BPBI is het â,¬1020 per jaar plus â,¬386 intake.

Het eerste jaar is dat â,¬117,16 per maand en het opvolgende jaar is het â,¬ 85 per maand.
Uitgaande dat er gespreid betaald kan worden en de prijzen niet verhoogd worden.
Het zijn trouwens wettelijk vastgestelde bedragen voor een vastgesteld takenpakket.

De bewindvoerder voert gedurende het jaar de administratie over het vermogen dat onder zijn bewind is gesteld. Aan de hand van een vooraf opgesteld budgetplan. Daarbij verzorgt hij de volgende zaken:

De belastingaangifte
Het aanvragen van huursubsidie
Het aanvragen van uitkeringen
Het aanvragen van eventuele kwijtscheldingen voor de lokale belastingen
Het indienen van de AWBZ
Het afsluiten van verzekeringen
De contacten met diverse instellingen
De doorbetaling van de vaste lasten
De behandeling/doorzending van de post

Alle extra taken zoals; verkoop van een woning, schuldbemiddeling en meer van dat soort zaken wordt een uurprijs van â,¬ 55 ex. BTW in rekening gebracht, daar moet wel eerst toestemming voor worden gegeven.
Maar als ik het takenpakket zo bekijk dan is dat voor je dochter niet nodig.

Knibbel

Bij de eerste intakegesprekken werd mij gezegd dat de bewindvoering via dat bureau rond de 200 euro per maand kost.

En zolang mijn dochter in die woonvorm woont, is het takenpakket van de bewindvoerder niet zo gigantisch groot:

Belastingaangifte, huursubsidie, uitkeringen allemaal niet nodig.
AWBZ - ze heeft een CIZ-beschikking voor 15 jaar.
Verzekeringen (uitgezonderd zorgverzekering) gaan via de woonvorm.

De enigste taken die de bewindvoerder (voorlopig) heeft is zorgen dat de vaste lasten (op tijd) betaald worden, haar leefbudget te geven en zorgdragen voor een opbouw van een buffer.

Pas op, dit is zolang ze in die woonvorm woont, gaat ze met haar vriend samenwonen of uit de woonvorm wonen, wordt het een andere kwestie.

Buster

Ik durf HET woord van 2013 bijna niet in mn mond te nemen,...

Of gaat het misschien om mentorschap of curatele erbij?
Dat prijskaartje is idd hoger. â,¬ 174,54 voor het eerste jaar.

Hmm,.. ik zou bijna roepen; even navragen en dan Brandpunt mailen ;)

Belastingaangifte hoort er wel gewoon bij, het wordt ooit een keer weer januari/februari en dan zal het toch moeten gebeuren.

Knibbel

Ik heb geen idee Buster, of dat alleen bewindvoering of meer is, dat is het bedrag wat mij doorgegeven is door de hoofd van de begeleiding van mijn dochter. Ik vraag dat zeker na, in ieder geval bij de bespreking donderdag.

Belastingaangifte: mijn dochter heeft nog nooit belastingaangifte gedaan. Heeft ook nooit een ontvangen. Ik kijk wel ieder jaar of ze iets terug krijgt, maar tot nu toe niet. Dus laat ik het maar zo.

Knibbel

Wat ben ik toch een sentimentele oude gek. Tijdens planbespreking met woonvorm van mijn dochter komt die bewust avond dat mijn dochter helemaal in paniek mij belde en ik zowat een hartaanval kreeg van schrik, ter sprake en  begint bij deze mij meteen weer de emoties naar boven te komen. Blijkbaar zit er nog steeds die angst. Gelukkig gaan ze wel hun beleid aanpassen na een paar suggesties van mijn kant zodat er bij herhaling (ook bij de andere clienten) adequaat gehandeld kan worden.

Bewindvoering, onder curatele, veel wijzer ben ik door hun niet geworden. De informatie de ze hadden wist ik al dankzij Buster en internet. Zij adviseerden wel om geen externe bewindvoering te nemen en zolang ik het zelf doe om dit officieel via de rechter te doen. Dit voor het geval mijn dochter (hoewel ik niet geloof dat ze dat zal doen) niet meer wil dat iemand anders haar financien gaat beheren. Omdat ik, vanwege berichten op internet en ook via dit forum, een beetje angstig ben wat bewindvoerders betreft, hadden hun het over het instellen van een extra toeziende bewindvoerder die dan meekijkt en bij problemen dit kenbaar maakt bij de rechter. Zelf nog niets daarover gelezen, maar volgens hun was dit vroeger mogelijk. Of dat nu nog is wisten ze niet. Ze verwijzen mij naar maatschappelijk werk hiervoor....

Kaatje, heb je pm gisteren even snel gelezen, maar heb vanaf gisteren alweer zo'n hoofdpijn dat ik alleen maar aan slapen kan denken. Zit gewoon allemaal niet lekker. Stuur je vanavond een pm terug.

gewoon

Hoi Knibbel
Die avond met je dochter was erg schrikken maar nu het al weer een tijdje terug is kijk ik er nu met dankbaarheid aan terug dat je er kon zijn voor haar, je was er maar mooi  direkt bij die avond

Die telefoon als of je het voorvoelde dat ze die moest hebben.

En is ook weer een verhaal dat goedheid nog steeds te vinden is, die politie man, en bij bewindvoerders zal dat ook zo zijn, soms door de media zou je geloven dat er alleen maar fouten mensen zijn, dat is niet zo maar die halen immers het nieuws.

Je moet er boven op zitten dat het goed gaat, vertrouwen dat het goed gaat komt met tijd.

Gewoon

Libra

Quote from: Knibbel on Jun 14, 2013, 04:07 PM
Wat ben ik toch een sentimentele oude gek. Tijdens planbespreking met woonvorm van mijn dochter komt die bewust avond dat mijn dochter helemaal in paniek mij belde en ik zowat een hartaanval kreeg van schrik, ter sprake en  begint bij deze mij meteen weer de emoties naar boven te komen. Blijkbaar zit er nog steeds die angst. Gelukkig gaan ze wel hun beleid aanpassen na een paar suggesties van mijn kant zodat er bij herhaling (ook bij de andere clienten) adequaat gehandeld kan worden.

;D ;D ;D

Lieve Knibbel, je bent alles behalve een sentimentele oude gek!!
Je bent alleen een bezorgde en zeer betrokken moeder, die zich sterk maakt voor het welzijn van haar dochter!
En dat die schrik er nog inzit....duuhhhh :P, vind je het gek?!
Nou, ik niet hoor!!
Was ook niet zomaar even iets wat er gebeurde!

Quote from: Knibbel on Jun 14, 2013, 04:07 PM
Omdat ik, vanwege berichten op internet en ook via dit forum, een beetje angstig ben wat bewindvoerders betreft, hadden hun het over het instellen van een extra toeziende bewindvoerder die dan meekijkt en bij problemen dit kenbaar maakt bij de rechter.

Natuurlijk zijn er misstanden en natuurlijk zijn er ook bewindvoerders die hun taken niet zo nauwgezet uitvoeren als zou moeten, alleen.......zo zijn ze natuurlijk niet allemaal!
Waarom steek je je licht niet eens op via de site van BPBI?
Je kunt dan eventueel op zoek gaan naar een bewindvoerder bij jullie in de buurt en je zou altijd nog een vrijblijvend informatief gesprek kunnen aangaan.
Als het je niet bevalt wat je hoort, kun je ook nog altijd een 2e of een 3e bewindvoerder benaderen, zonder dat je ergens aan vastzit.

Want om te stellen dat alle bewindvoerders niet voldoen is te kort door de bocht en niet terecht tegenover de velen die wel gewoon heel goed hun werk doen.
Het is net als met welke andere beroepsgroep ook: er zijn hele goede en er zijn hele slechte en daartussen zit nog een hele grote groep die gewoon normaal functioneren.
Als je daarentegen iemand vindt die aangesloten is bij de BPBI heb je in ieder geval de zekerheid dat die streng en regelmatig gekontroleerd wordt en een instantie waarbij je verhaal kunt halen mocht het onverhoopt toch niet goed lopen!
Maar bovenal zou ik je adviseren om eerst eens persoonlijk in gesprek te gaan en goed te luisteren naar wat je gevoel je verteld.
Vrouwelijke intu?itie, moederinstinct, je 6e zintuig, hoe je het ook wilt noemen, bedriegt je namelijk nooit!
Geen goed gevoel bij iemand? Dan geldt zeker: "bij twijfel niet inhalen"!
Met andere woorden: dan gewoon NIET doen!!

Ook dit kun jij weer tot een goed einde brengen!
Heb maar een beetje meer vertrouwen in je eigen inzicht en kunnen. ;)

Heel veel liefs