Wanneer eindelijk weer lucht?

Started by Knibbel, Dec 28, 2012, 11:20 PM

Previous topic - Next topic

Be

Fijn dat jullie het zo lekker hebben gehad! Batterij weer helemaal opgeladen zeker?
En ook heul fijn voor je broer dat ontslag ingetrokken is natuurlijk

Knibbel

Nou, lekker uitgerust, en nu weer volop er tegen aan. Voor het weekend tevergeefs geprobeerd de plaatsvervangster van de jobcoach van mijn dochter te bellen. Voicemail ingesproken, tot op heden nog niets gehoord. Terugbellen staat wel wat netjes. Omdat aanvraag loondispensatie niet goed was heeft mijn dochter, ondanks dat ze al vanaf juni werkt, nog geen loon en geen loonstrookje. Dus bij het UWV weten ze niet hoeveel ze haar vanuit de Wajong moeten bijbetalen. Krijgt ze nu een brief dat ze vanaf 1 juli een voorschot krijgt, die meer als de helft minder is dan de wajong. En ze willen bij het UWV binnen twee weken het loonstrookje van juni. Ik krijg hier gewoon buikpijn van, anderen maken de fouten waardoor alles stagneert, maar de wajonger moet maar zorgen dat alles op tijd bij het UWV aangeleverd wordt. Met andere woorden: mamma mag weer overal achter aan gaan.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Weegschaaltje

Wat tof dat je t zo naar je zin hebt gehad. Gewoon ff een paar dagen geen stress aan je hoofd.

Libra

Lieve Knibbel,

Heerlijk dat jullie zo genoten hebben en dat je de accu weer even hebt kunnen opladen!
Minder fijn dat je al die energie direkt weer moet steken in minder fijne dingen. :(

De jobcoach van je dochter zal waarschijnlijk toch te lang wegblijven, zodat je, helaas, toch al je energie zult moeten gebruiken om de vervangster te pakken te krijgen en haar van de noodzaak zult moeten overtuigen dat deze zaak geen uitstel kan verdragen en dat zij toch echt dit op zal moeten pakken!
Het is (helaas :() niet anders!!

Maar jij kunt dit!!
Als je eens terugleest wat jij allemaal in zo'n korte tijd bereikt hebt, dan weet je dat je ook de kracht in je hebt om dit te kunnen doen en tot een goed einde te kunnen brengen!
Leuk? Nee, zeker niet! Maar je kunt het wel!

Sterkte hiermee en een hele dikke knuffel voor jou!
Oh....en voor ik het vergeet: wat een heerlijk nieuws van je broer!
:-*

Knibbel

Energiemeter mag dan opgeladen zijn, mijn geduldigheidsmeter zakt met de minuut. Voor de zoveelste keer gebeld naar vervangende jobcoach van mijn dochter, voor de zoveelste keer krijg je te horen dat je teruggebeld wordt. Dus maar wachten, wachten en nog eens wachten. Bel je op een gegeven moment dan maar zelf weer terug, krijg je te horen dat ze de rest van de middag vrij heeft.

'Kan ze u morgen terugbellen of is het erg dringend?'

'Maar potjandorie (sorry voor mijn gebruikstaal) nu vind ik het goed geweest. Of deze kwestie voor jullie dringend genoeg is weet ik niet, voor mij is het dat wel. Verbind me maar door met het hoofd van jullie afdeling.'

'Die is momenteel in vergadering, kan ze u terugbellen. Zal waarschijnlijk over een uurtje of zo zijn.'

Grrr.... kopje koffie dan maar????

Buster

Is het dringen? JA!

Vriendelijk uitleggen dat er nu een dreigende situatie ontstaat waarbij je dochter het gevaar loopt een schuldenlast op te bouwen.
Dat je per direct de gevraagde gegevens nodig hebt en geen genoegen neemt met een terugbel notitie.
Dat je dit nog nooit hebt meegemaakt bij deze instelling en dus ook zeer verbaasd bent over de gang van zaken. Dat het normaal gesproken zo ontzettend professioneel aan toe was gegaan. Maar dat je dochter hier niet de dupe van mag worden. 

Wedden dat het lukt?
Als ze nog een keer een terugbel notitie willen maken zeg je nee.
Als het dan stil blijft kun je rustig zeggen; daar liggen er nu al 3 van en daar gebeurt niets mee.
Kunt u me zeggen waarom de vierde het verschil zou maken?
Dan vervolgens natuurlijk sorry zeggen, dat zij er ook niks aan kan doen, maar dat je de financiële situatie met je dochter echt verkeerd ziet aflopen, dat het UWV nu dreigt met stopzetting (is niet waar, maar helpt wel) 

ps, ja lekker, twee schepjes suiker alsjeblieft

Knibbel

Eindelijk!! Het heeft geholpen Buster, eindelijk wordt er nu daadwerkelijk doorgepakt., althans dat hoop ik. Ik durf het al niet te hard te roepen.

Heb het hoofd van de afdeling persoonlijk hierover gesproken en ook zij reageerde verbaasd maar ook verontrust over de gang van zaken. Zij heeft meteen alles nagekeken en nu blijkt toch dat de eigenaar (werkgever) van het restaurant nog altijd niet het arbeidscontract naar hun heeft verstuurd. Terwijl ik weet dat de manager van het restaurant mijn dochter deze heeft laten ondertekenen en het heeft doorgefaxt naar zijn werkgever. Het hoofd van de afdeling geeft mij wel gelijk dat de jobcoach eerder had moeten ingrijpen en daar niet zo lang mee had mogen wachten.

In ieder geval is zij enorm kwaad dat mijn dochter daar al een maand werkt zonder een arbeidscontract (papieren) die gelden voor een wajonger en zonder loon. 'Dit kan niet, dit mag niet  en dit gaat niet gebeuren. Ik tolereer niet dat men zo met onze clienten omgaat', waren haar letterlijke woorden. Ik ben dus benieuwd..... Morgen gaat zij alles in orde maken en als de werkgever niet meteen meewerkt haalt zij per direct mijn dochter daar weg en laat bij het UWV een herstelmelding maken zodat mijn dochter alsnog vanaf begin juni volledig wajonger is en blijft.

Hopelijk hoeft het niet zover te komen, want de enige die hier dan verdrietig van zal zijn is toch nog altijd mijn dochter.

Buster

Fijn! Ik hoop dat het nu snel opgelost gaat worden.

Weegschaaltje

Fijn dat de aanhouder uiteindelijk toch wint ;P

Knibbel

Yes, ze hebben woord gehouden. Het hoofd van de jobcoach van mijn dochter heeft ervoor gezorgd dat alle papieren in orde zijn gemaakt voor de aanvraag van loondispensatie bij het UWV voor mijn dochter  En heeft contact gehad met de werkgever.

Mijn dochter heeft inmiddels vanmiddag haar loon op de bankrekening (het kan dus wel!!) en ze  heeft haar loonstrookje meegekregen. Nu vind ik het bedrag wel erg hoog wat haar werkgever haar heeft uitbetaald. Het is bijna 500 euro netto meer dan het loon bij haar vorige werkgever. Hier zit volgens mij dus nog niet de loondispensatie in verwerkt.

Dat kan ook nog niet, want volgens de vervangster van haar jobcoach heeft zij vandaag alle benodigde papieren naar het UWV gestuurd. Dus zal er in juli wel weer een aanpassing op haar loon komen en een aanpassing/verrekening met de Wajong.

En natuurlijk mag/moet ik weer alert er op zijn en ervoor zorgdragen dat haar tweede loonstrookje met wijziging van haar loon op tijd bij het UWV komt omdat haar wajong voor juli weer aangepast moet worden op de definitieve loon. Moet ik ook bekijken waar haar loonheffingskorting toegepast moet worden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er andere afspraken zijn gemaakt met jobcoach, UWV en werkgever. Dat hij jaarlijks korting op zijn loonheffingspremie laat toepassen in plaats van rechtstreeks loondispensatie op het loon van mijn dochter. Maar dit weet ik pas na de volgende loonuitbetaling.

En zo houden we ons wel weer bezig. ;) ;)  Ben nog niet officieel bewindvoerder en mentor, maar kan al flink oefenen in de praktijk.......

Knibbel

Hm.... vanavond heeft mijn dochter haar eerste loonstrookje gegeven. Heb dit zitten bekijken. Vind haar loonstrookje wat verwarrend. Ook snap ik de loonheffing niet helemaal. Ik heb voor mijn dochter aangegeven dat er bij haar loon geen loonheffingskorting toegepast moet worden, omdat die al bij haar wajonguitkering wordt toegepast.

Nu staat er bruto 966,71 en ze betaalt 120,75 loonbelasting/pr.volksverz.
Dan betekent dat toch dat ze wel loonheffingskorting hebben toegepast of zie ik dat verkeerd?

Ook is er geen bijdrage zvw ingehouden, ga er vanuit dat haar werkgever dit nu rechtstreeks aan de belastingdienst betaalt. Ik hoop niet dat mijn dochter die achteraf zelf aan de belastingdienst moet betalen. Als ik het goed heb gelezen op de site van de belastingdienst gaat dit rechtstreeks. Maar helemaal zeker hiervan ben ik niet.

Ik wist trouwens helemaal niet dat dit vanaf 2013 veranderd is. Kun je nagaan hoe slecht wij ons loonstrookje bekijken. 

Maandag maar eens navraag doen en weer iets geleerd.

Buster

Idd, maandag even bellen met PZ, ik ben bang dat ze daar de "normale"regels hebben toegepast.
Scheelt weer heel veel gedoe aan het einde van het jaar.

Knibbel

O jeetje, ik zie de bui alweer hangen.....

Vorig jaar plofte brief op de deurmat met mededeling dat in ons dorp glasvezel komt. Meneer Knibbel helemaal enthousiast, dus zoeken naar provider met de gunstigste voorwaarden. Zo gezegd, zo gedaan, de keuze viel op KPN. Abonnement gaat in op het moment dat glasvezel ligt en monteur van KPN alles in huis heeft aangesloten. Over een aantal weken is het dus zover.

Vanmorgen lag er een brief van KPN op de deurmat.
'Binnenkort komt iemand langs om afspraak te maken voor aansluiten glasvezel bla bla bla........ abonnement KPN gaat in zodra u aangesloten bent, maar wij verzoeken u met KLEM om uw kabel-abonnement bij uw huidige provider pas op te zeggen wanneer alles naar behoren werkt.'

Huh? ??? Je mag er toch vanuit gaan dat als het aangesloten wordt alles daadwerkelijk werkt. Opzeggen bij mijn huidige provider moet minimaal een maand van te voren gebeuren. Dus..... dit houdt in dat ik minimaal een maand sowieso twee abonnementen moet betalen!! En als het nog langer duurt voordat 'alles naar behoren werkt', wat dan? Mag dit zomaar? Moet ik dit maar allemaal pikken?

Vanaf nu nieuwe regel in huis: als iets goed werkt, blijven we er met onze vingers vanaf!!! Dat gedoe iedere keer weer. Sorry, maar ik ben een beetje boos! >:( >:( >:(

Buster

Knibbel

Even een dillemma. Vanmorgen 3 rekeningen voor zorgkosten binnen. Meneer en mevrouw Knibbel samen 415 euro. Rekening zorgkosten dochter 303 euro. Twee mogelijkheden, betalingsafspraken regelen of...... toch maar van de belastinggeld betalen?