wanneer komen de vette jaren?

Started by Lizayra, Jul 02, 2011, 02:56 AM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Hallo, mijn naam is Lizayra en ik ben 41 jaar oud, getrouwd en woon met 3 eigen kinderen en 1 stiefkind in ons huurhuisje. Verder heeft mijn man nog 2 kinderen bij zijn ex-vrouw wonen waarvoor we kinderalimentatie betalen.
Mijn man en ik zijn nog maar een paar jaar samen, uit de vorige relatie hebben we allebei nogal wat schulden meegenomen. Mijn ex-vriend had op mijn naam allerlei leningen afgesloten en kredieten genomen waar ik niets van wist, daarna vertrok hij met bestemming-onbekend zodat ik voor alle schulden alleen kon opdraaien. Ik had toen 2 kleine kinderen.
Mijn man heeft hoge advocaatrekeningen doordat zijn ex-vrouw telkens rechtzaken tegen hem aanspant. Advocaat kost ons zo'n 200 euro per uur, haar kost het nagenoeg niets.

Door allerlei omstandigheden zijn onze schulden inmiddels gegroeid naar zo'n 22.000.
De grootste is een doorlopend krediet van 15.000 euro die eigenlijk nooit wordt afgelost. Het salaris wordt erop gestort, bank houdt er zo'n 120 euro rente af per maand en verder gaat dat complete salaris weer op aan rekeningen zodat we aan het einde van de maand weer op -15.000 staan.
Verder nog een andere bankrekening die volledig 1500 in het rood staat. Daar moet minimaal 30 euro heen per maand. Drie openstaande rekeningen van Neckermann/Otto/Wehkamp en dan nog een klantenkaart van 800 euro (wordt al jaren niet meer gebruikt en wordt heel langzaam afgelost door 30 euro per maand).
Samen verdienen we iets van 2200 euro per maand en vallen daardoor buiten de huurtoeslag en veel andere potjes. Door de betaalde kinderalimentatie en de 6 kinderen waarvoor we financieel verantwoordelijk zijn blijft er niet veel over per maand.

We hebben gelukkig geen achterstanden. Vaste lasten worden netjes betaalt, en de aflossingen worden ook netjes iedere maand gedaan. Af en toe gebeurt er iets waardoor we even tekort komen (beugels/brillen/auto kapot/advocatenrekening enz.). Door meteen aan de bel te trekken is het tot nu toe mogelijk geweest om in termijnen te betalen tot alles weer bij is.

Toch ben ik het zat dat we nooit eens wat luxe kunnen hebben. Als we al die rente en aflossingen niet zouden hebben per maand, zouden we het een stuk ruimer kunnen hebben.

De kinderen zitten niet op een sport, we gaan nooit uit, we gaan nooit op vakantie, we eten nooit biefstuk of andere gekke dingen, we rijden een oude auto, kinderen dragen "krijgertjes" enz.
Nou ja, ik wil niet echt klagen want er zijn altijd mensen die het "erger" hebben, maar het is gewoon niet leuk zo. We werken er allebei hard zat voor en dan is het resultaat nog dat alles op is aan het einde van de maand. Altijd als we wat over denken te hebben (kinderbijslag, belastingteruggaaf) komt er wel weer iets waardoor alles weer op gaat.

Ik weet dat ik eerst alles op een rijtje moet zien te krijgen. Ons inkomen is jammer genoeg niet zo regelmatig, man moet het van zijn overuren hebben dus als hij eens ziek is gaat het inkomen ook hard achteruit. De ene maand kan wel 300 euro schelen met de andere maand, en dat is niet van tevoren te plannen.
Vaak hebben we zo'n 300 euro per maand over om een extra rekening te betalen. Juli en augustus zijn die 300 euro voor de advocaat en dan is die weer volledig betaald (tot de volgende rechtzaak  >:( ).
Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen om extra af te lossen. Wie heeft tips voor ons?

Buster

Jeetje, als ik het zo lees doen jullie er al alles aan om zo goedkoop mogelijk te leven.

Als bezuinigen niet meer kan is er maar 1 oplossing; inkomsten verhogen.
Dat klinkt makkelijker dan gedaan, dat snap ik. Maar 2200 met zijn tweetjes is echt niet zoveel.
Zeker niet met 4 kinderen en 2x alimentatie.

Petje af hoor, dat jullie het hoofd boven water houden.
Die kredieten moet je idd het snelst vanaf, die "vreten" rente.

Chrissie

Wat je zou kunnen proberen ik weet niet zeker of het lukt omdat de regels nu strenger zijn qua lenen, dat is de wehkamp,otto, neckerman en de klantenkaart in de doorlopend krediet te stoppen. Dat scheelt je handen vol geld aan rente, je hebt dan al direkt een paar schulden minder op je lijstje, dat schept meteen al een stuk rust.

Petje af hoor, jullie doen het verder klasse!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

sacredfour

Ga eerst met  problemen van je man zijn ex  naar het juridisch loket voor gratis juridisch advies. Als je moet gaan procederen/verweer voeren in de rechtzaal heb je natuurlijk wel een advocaat nodig.Succes in ieder geval!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Lizayra

Bedankt voor de antwoorden.
Juridisch advies zal niet nodig zijn. De laatste rechtzaak hebben we voorlopig gehad en de advocaat is over 2 maanden weer compleet afbetaald. Ik heb inmiddels bijna meer kennis dan onze advocaat  ;) . Overigens hebben we tot nu toe iedere rechtzaak gewonnen (ging over omgangsregeling en kinderalimentatie), maar mijn man z'n ex weet gewoon niet van ophouden en communiceert alleen via haar advocaat.

Verder ben ik vandaag begonnen met alle boodschappen opschrijven, en heb ik Yunoo gedownload zodat ik wat meer overzicht krijg. We moeten onszelf een budget stellen voor de boodschappen, ik heb het idee dat daar nog wel wat te bezuinigen valt (geen koekjes en chips meer iedere dag bijvoorbeeld).
Probleem is dat we hier soms met 6, soms met 5 en soms met 8 personen zijn dus ik denk dat ik een bedrag per dag moet gaan hanteren. Iemand een idee wat redelijk is voor alleen de boodschappen? Betreft 2 volwassenen, soms kinderen van 5/10/12/13, soms van 5/10/13 en soms van 5/8/10/11/12/13 jaar. Gelukkig niemand meer in de luiers  ;D .

Ik heb wel eens gehoord dat de regel is 50 euro voor eerste persoon, elk meer 10 euro dus 50+7x10=120 voor 8 personen. Dat maakt 100 euro voor 6 personen en 90 euro voor 5 personen. Dat is dan 120/7=17,15 euro per dag voor 8 personen, 14,30 euro voor 6 personen en 12.85 voor 5 personen.
Is dit redelijk? Vinden jullie dit veel of weinig? En is dit dan alleen voor de boodschappen of moet hier ook de benzine van betaalt worden? Hoe zit het met roken? Wij roken allebei (shag, 1 pakje per 2 dagen p.p.) en door de stress (niet alleen het geld, maar ook andere zaken) zie ik het echt niet zitten om nu te stoppen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Buster

Tja,... dat roken (zei de verstokte roker,....)
Dat is lastig om daarmee te stoppen, maar minderen kan je altijd proberen.
Wat bij mij altijd helpt is de eerste zo lang mogelijk uitstellen, en ik rook blauwe rizla, die gaat vaak uit, maar dat scheelt ook echt.
En vraag je bij elk shaggie af,... heb ik echt nicotine gebrek, of is dit onzin. 9 van de 10 keer stel je hem dan uit tot later, scheelt allemaal weer.
(2x shag + vloei + 12,50)

Voor de boodschappen maak ik altijd 7 vakjes, dat zijn de dagen.
Dan vul ik in wat ik nog in huis heb aan aard/rijst/pasta, vlees en groente.
Dan vul ik in de vakjes aan wat er nog mist. Zo gaat de hele voorraad op.
Drinken, brood en beleg is standaard net als chips en koekjes (en voor die laatste; op = op)

I.p.v. sapjes drink ik Roosvic

Chrissie

Misschien heb je wat aan dit schema, heb het nog van de cursus bewaart die ik gevolgd heb.

vrij        za        zo     ma    di    wo   do    totaal
voor de maaltijd                    7,--
snoep en koekjes                                       2,--
drinken
genotsmiddelen                                                            6,--
huishoudelijke artikelen
schoonmaakmiddelen
vervoer
voor de dieren
uitgaan
persoonlijke verzorging         5,--
kleding
kadootjes voor anderen
iets voor in huis
iets voor de tuin
benzine
contributie
totaal                         12,--               2,--              6,--                  20,--

Ruimte voor eventuele opmerkingen:

Heb het een poosje op deze manier gedaan maar dan krijg je vrij snel een goed overzicht, maar ik gebruik zelf altijd een andere overzicht die komt aardig overeen met die van Buster.
Schrijf in een agenda alle bonnetjes van die dag waar ik dat moment ben geweest en vul alleen het totaalbedrag van dat bonnetje in en tel aan het van de week alles op dan krijg je ook een vrij goed overzicht.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Lizayra

Update na lange tijd: mijn man heeft vorig jaar een jaar in de ziektewet gezeten en daardoor vielen de overuren weg dus nog minder inkomen. Net toen hij in janari van dit jaar weer halve dagen begon kreeg hij een hartinfarct en kwam weer thuis te zitten.
Ik heb gelukkig wel wat extra kunnen werken maar we hebben het wel zwaar gehad.

Sinds kort is de auto afgekeurd en weg, dus verplaatsen we ons veel per fiets en ik gebruik een scooter om naar mijn werk te gaan. Dat levert wel besparing op, die ik nu in een nieuw budgetplan moet gaan verwerken.
Schulden zijn ten opzichte van 2011 nog steeds hetzelfde gebleven, veel kosten gehad aan de auto en voor heen en weer rijden naar het ziekenhuis enzo.
Rechtzaken zijn verder uitgebleven gelukkig, als zijn ex weer begint sta ik niet voor mezelf in :-) .