VTLB: wat de calculator zegt, of bijstandsniveau?

Started by Boudewijn, Nov 18, 2012, 01:00 PM

Previous topic - Next topic

Boudewijn

Dag allen,

Voordat ik me heb geregistreerd heb ik al vele VTLB-topics gelezen, maar kan toch geen antwoord vinden op mijn specifieke vraag:

Ik word zeer binnenkort toegelaten tot de WNSP (ga er vanuit dat zitting bij de rechter geen problemen oplevert). Ik wil graag weten hoeveel geld ik maandelijks overhoud.

Nu lees ik overal twee dingen:
1) Het VTLB ligt op 95 of 100% van een bijstandsuitkering
2) Je kunt je VTLB uitrekenen met de rekentool

Welnu, deze twee spreken elkaar volgens mij heel erg tegen. Ik ben alleenstaand zonder kinderen, heb een vaste baan, verdien 1800 netto per maand. ALs ik de rekenmodule gebruik kom ik op een VLTB van afgerond 1220. Dat krijg ik nu ook elke maand van de Kredietbank als VTLB (ik draag dus 600 euro per maand af).

Ik ging er vanuit dat dat dus het VTLB is. De calculator geeft dat ook aan. Maar tot mijn schrik lees ik dus tegelijkertijd dat in de WSNP het VTLB op bijstandsniveau ligt, iets van slechts 670.

Hoe zit het nu? Wat wordt nu mijn VTLB? Wat de calculator zegt? Of het bijstandsniveau?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, ik kom er niet uit en zou het heel graag willen weten (want als het bijstandsniveau wordt, is dat maar de helft (!) van wat ik nu krijg als VTLB)\

Alvast bedankt!

Libra

Hai Boudewijn,

Er kan inderdaad wat verwarring ontstaan omdat er niet 1 vast bedrag is!
Dit heeft namelijk te maken met het feit dat ieders situatie weer anders is.

Zoals je zelf aangeeft heeft de Kredietbank jouw VTLB al vastgesteld en over het algemeen blijft dit bedrag dan ook staan.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de woonkostentoeslag en zorgtoeslag, omdat, gezien jouw inkomen, je geen of minimaal recht hebt op bijvoorbeeld huurtoeslag.
Ook zul je geen kwijtschelding krijgen van gemeentelijke- en waterschapsbelasting.

Jouw kontaktpersoon bij de Kredietbank zal je hier een duidelijk antwoord op kunnen geven.

Succes!

Boudewijn

Dag Libra,

Hartelijk dank voor je vlotte reactie!

Het is inderdaad zo dat ik, vanwege mijn inkomen, geen huur/zorg-toeslagen krijg, en nog altijd mijn gemeentelijke- en waterschapsbelasting betaal. Ik hoop dat het inderdaad zo is dat mijn VTLB gelijk blijft. Maar het is goed dat je me hier even op wijst, dat dit soort zaken er ook op van invloed zijn.

Voor de zekerheid zal ik de Kredietbank nog even bellen. Bedankt!