Ervaringen restschuld hypotheek

Started by handk, Nov 19, 2012, 04:16 PM

Previous topic - Next topic

handk

Hallo allen,

Na 3,5 te koop hebben gestaan eindelijk, zo goed als het huis verkocht. ABN Amro moet hier nog toestemming voor geven omdat het huis verkocht wordt met een restschuld. De restschuld is 33.000 waarvan mijn ex haar gedeelte( 50%) in een keer betaald waarmee ikzelf met een restschuld blijf zitten van 16.500 euro. Ik kan deze helaas niet financieren. ABN Amro hanteert een restschuld als een achterstand op he hypotheek en draagt deze over aan hun incassobureau Solveon. Nu heb ik mij laten vertellen dat met hun niet goed te onderhandelen is. Heb zelf tegen de bank gezegd dat ik een betalingsvoorstel wil doe waarbij ik binnen 8 jaar van deze schuld af ben.
Deze vertelde mij dat dit zo niet werkt en dat hun bepalen wat ik terugbetaal want men wil niet dat er teveel geld gaat naar andere schuldeisers zoals verzendhuis of een doorlopend krediet. Ik heb verder geen achterstanden. iemand ervaring hoe Solveon werkelijk omgaat met regelingen? Het lijkt mij dat een bank liever het geld over 8 jaar volledig terug heeft dan me langzaam te dwingen vrijwillig de wsnp in te gaan?

Gr HC

sacredfour

Solveon is een oude bekende van mij. Ook met Solveon valt te onderhandelen. Je zult te horen krijgen wat het minimum bedrag is wat ze van je willen hebben elke maand. Laat je niet gek maken.
Als ze je telefonisch lastig vallen, zeg dan dat je een schriftelijk voorstel gaat doen.
Betaal alleen wat je kan missen elke maand. Houdt rekening met andere schuldeisers en een beetje reserve. Je schrijft dat je ex in een keer aflost! Is dit omdat ze een rijke man gevonden heeft, of heeft ze zelf geld? In dat geval vindt ik een 50/50 verdeling niet eerlijk. Maar goed, dit is moeilijk voor een buitenstaander om hier een oordeel over te geven. Je bent natuurlijk niet verplicht iets te tekenen.
Het is ook onwaarschijnlijk dat de bank haar de verdere verplichtingen kwijtscheld.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

handk

Hoi Sacred, bedankt voor je antwoord. Ze heeft rijke ouders en is er vandoor gegaan met haar baas. Maar goed, die 50/50 regeling staat in het echtscheidingsconvenant. De bank zal er niet veel boodschap aan hebben maar afpsraak = afspraak en dan kan ze het via een civiele procedure altijd weer terughalen. Dus probeer dat te vermijden. Mijn voorstel is dat ik binnen 8 jaar klaar ben en dan heb ik mezelf weggezet op 50 euro per week voor mijzelf (boodschappen). Denk dat dit bedrag als alleenverdiener binnen 8 jaar een redelijk voorstel is. Denk je niet? Is toch een aflossing van gemiddeld 2500 per jaar

Chrissie

Hoi Handk,

Mag ik je een advies geven zet alle inkomsten en uitgaven goed op een rij en probeer echt niets te vergeten zo voorkom je verrassingen en houdt er rekening mee dat je tegenslagen kan krijgen. Ga dan voor jezelf te rade of je dit acht jaar kan opbrengen. Op zich vind ik voor nu dat die 50 euro per week prima kunnen als je alleenstaand bent maar je moet je af en toe toch iets gunnen (plezier) anders houdt je het niet vol. Wat een veel voorkomende  fout, maar wel heel logisch, van  de meeste schuldenaren is dat ze er liever vandaag uit die rot schulden willen in plaats van morgen.

Verder kan ik je eigenlijk niet helpen met incassobureaus maar Sacredfour,Peter,Dick, Buster,Bloem en Libra en misschien nog anderen kunnen jouw haarfijn op weg helpen met hun expertise.

Heel veel succes!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Hoi Handk,

Zoals Chrissie al schreef, hou het leefbaar voor jezelf.

handk

Hoi Chrissie en Buster,

Ook jullie bedankt voor jullie reactie. Ikzelf heb zelden financi

Buster

Hoi Handk,

Afgaand op wat je schrijft denk ik dat het erg belangrijk is dat je jezelf gaat beschermen.
Volgens mij ben je heel goed van vertrouwen (wat een groot goed is, verlies dat niet) maar het betekend ook dat een ander (bank of ex) vrij snel vrij spel hebben.

Heb je een rechtsbijstand verzekering?
Zo niet, direct afsluiten.

Meld je vervolgens zo snel mogelijk bij het juridisch loket bij jou in de buurt om te vragen hoe je nu het best en meest ongeschonden uit deze strijd komt.
Wat betreft de administratie, die heb je echt nodig en bovendien heb je er recht op.
Je kunt aan je ex vragen, of laten vragen, of jij de papieren kunt krijgen of een kopie ervan omdat je nog zaken moet afhandelen met de bank en alle andere diensten die te maken hebben met het huis. Dat is een hele normale vraag, en nogmaals, je recht. 
Alles waar je handtekening onder staat heb je recht op.
Staan er twee handtekeningen op, dan heb je recht op het origineel of een kopie.

Het stomme is dat je je nu in een situatie begeeft die botst. Je gevoel ligt helemaal overhoop maar je kunt niet anders dan hard zijn omdat de blaren anders langer duren dan dat je gevoel overhoop ligt.
Als je nu niet voor jezelf opkomt kan je het niet meer met terugwerkende kracht doen.

Een bank is en gezellige gesprekspartner zolang je er geld naartoe brengt, zodra dat anders word blijkt dat de gezelligheid in een keer ver te zoeken is.
2% per jaar is trouwens minder dan de wettelijke rente, dus dat is positief.
2% per maand is 24% per jaar, dat is meer dan is toegestaan volgens de wet.

Mijn dringende advies zou dan ook zijn;
Zorg dat je zo snel mogelijk de administratie in handen hebt.
Ga dan langs bij het www.juridischloket.nl en leg je verhaal uit.
Vraag dan wat je rechten zijn.
(en als je er toch bent,... heb je geen recht op partner alimentatie?)

Ik wil je geen angst aanpraten, want voorlopig is er nog geen dringende situatie, maar ga wel jezelf beschermen. Zodat je ook, nadat alle emoties gezakt zijn, een leuke toekomst tegemoet kan gaan.

Succes!

sacredfour

Quoteiemand ervaring hoe Solveon werkelijk omgaat met regelingen? Het lijkt mij dat een bank liever het geld over 8 jaar volledig terug heeft dan me langzaam te dwingen vrijwillig de wsnp in te gaan?
Solveon heeft eindeloos veel geduld! Ze hebben een vordering op mij van meer dan 3000 euro die nu al 2 jaar niet meer betaald is. Solveon is trouwens gewoon onderdeel van de ABNAMRO bank. Lukt het hun niet om te incasseren dan sturen ze het naar Flanderijn incasso. Dat hebben ze bij mij ook geprobeerd. Nadat ik Flanderijn de incassobrief heb gestuurd, heb ik ook niks meer van ze gehoord.
Ze komen in een gesprek nogal onvriendelijk over en tonen totaal geen begrip voor je financi
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.