Hoe zit dat nu precies?

Started by Xdewit, Nov 12, 2012, 02:37 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

,,,

Buster

Er zijn helaas geen heldere wetten over, de wet die er is stamt nog uit 18 nog wat,....

J kunt het beste denken aan;
tv
auto
fiets
computer
laptop
elektrische keuken apparaten
verzamelingen (boeken, dvd's, cd's, allerhande)
duur kinderspeelgoed
gereedschappen die je niet professioneel gebruikt
kunstvoorwerpen

Wat ze NIET mogen meenemen;;
kleding
voedsel
kinderspullen
professioneel gebruikte spullen

huisdieren zijn een twijfelgeval dan moet de deurwaarder wel zeker zijn dat de verkoop geld oplevert.

Mar heb ik iets gemist? Komen ze beslag leggen?
(of is me dat ontschoten,..)

Xdewit

,,,,

Libra

De enige die beslag mag en kan leggen is de gerechtsdeurwaarder met een vonnis van de rechtbank in de hand.

De wet stamt inderdaad uit 1836/1837 en is tot op heden (nog) niet aangepast.

Even een kleine korrektie (sorry Buster :-[) op wat Buster geschreven heeft, ze mogen wel degelijk beslagleggen op (duur) speelgoed van de kinderen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een spelcomputer e.d.

Sec is het zo dat ze je hele huis mogen leeghalen op je kleding, bed en beddegoed en eten voor 30 dagen na.
Dus zelfs de koelkast en/of de vriezer waar dit eten inzit.

De dame van de Gemeente heeft je niet goed ingelicht, want je wordt niet toegelaten tot de WSNP v

Xdewit

Dank voor je antwoord, Libra!
Ik was niet duidelijk genoeg, de mevrouw van de gemeente heeft wel verteld dat er eerst het minnelijke traject doorlopen moet worden, maar vertelde dat het een verloren zaak zou worden en het dus een WSPN zal worden, juist omdat ik die uitkering heb. Voor het gemak heb ik in het berichtje dit dus overgeslagen omdat ik al uitga van het WSPN circus...

Volgens mij ligt de onduidelijkheid in wat er in de wet staat en wat er over het algemeen wordt uitgevoerd, of begrijp ik het verkeerd?

Ik vraag me toch af wat er met die inhoud wordt gedaan van bijvoorbeeld mijn koelkast:) Ik kan me toch niet voorstellen dat dat geld opbrengt? Ik bedoel wie is nu ge

Hans

Beste Xdewit en Libra,

Ik weet niet of er veel verschillen zijn per gemeente, maar het is niet per definitie zo dat het minnelijk traject mislukt als je een bijstands-uitkering hebt. Zelf heb ik ook een WWB-uitkering, en is het minnelijk traject gewoon gestart. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of dit per gemeente kan verschillen.

Groet,
Hans.

Libra

Heel kort door de bocht: de wet is de wet en die wordt gehandhaafd!

Ik heb zelf van nabij meegemaakt dat iemands huis letterlijk werd leeggehaald en dat het ter plekke in een enorme "shredder" van de gemeente werd gestort en voor hun ogen vermalen tot pulp.

Leverde het wat op?
Nee! Totaal niet! Maar het mag en het kan dus wel gebeuren.

Wat er in jouw koelkast zit is eten. Dat nemen ze niet mee.
De koelkast eventueel wel!

Het is zo niet meer van deze tijd, deze wet.

Xdewit

@Libra, dat betekent dat bij iedereen die een inboedelbeslag krijgt, daadwerkelijk en altijd het huis wordt leeggehaald en vervolgens voor de ogen in de shredder wordt gegooid?
Het lijkt me meer een vorm van barbaars straffen, jij hebt schulden gemaakt dus je moet maar op de blaren zitten.

Libra

Xdewit

Bedankt Libra, waardeer ik zeer!

Buster

Even over het minnelijk traject, elke gemeente hanteert andere regels waar je aan moet voldoen.
Over het algemeen geld; schulden die je zelf niet krijgt afbetaald binnen 3 jaar, er moet inkomen zijn uit werk of uitkering, de schulden mogen niet uit fraude ontstaan.

Elke gemeente maakt een beleid op basis van kans van slagen.
De ene gemeente haakt al af als het gaat om een restschuld of een andere schuld bij de bank omdat banken doorgaans niet akkoord gaan met een minimaal inkomen.
De andere gemeente kom je alleen binnen als een maatschappelijk werker je voordraagt. 
Bij de een moet je verplicht eerst een budget cursus doen en bij de ander zijn er weer andere regels.
Daarom kan alleen je contact persoon bij je eigen gemeente een duidelijk antwoord geven.

Elke situatie is uniek.
Hoe hoger je afloscapaciteit, hoe hoger je kans van slagen.

Bij een WSNP traject worden de eisers gedwongen om mee te werken.
Je administratie word dat afgehandeld door een bewindvoerder.
Die bewindvoerder is in dienst van de schuldeisers.
Je ontvangt ook geen post meer en word handelingsonbekwaam verklaard.
Wat zoveel inhoud als; je mag geen zakelijke transacties ondernemen.
Denk aan een eigen bedrijf opzetten, ook op het werk kan dat gevolgen hebben.

Wat jammer dat je een contact persoon trof die dit zo negatief inzag, maar ja, die zal ook wel met beleid hebben te maken.

Over het beslag leggen; het is een druk middel, maar word vaak niet uitgevoerd omdat het domweg veel te weinig oplevert en mensen al ver voor die tijd in actie komen. Blijf in elk geval praten (op papier) met de durwaarder.

gewoon

Hoi heb een vraag waarom komt er een curator kijken ?
Loopt er ook nog een faillissement aanvraag omdat je zelfstandig was.

En de kans dat een gerechtsdeurwaarder, ( met uitspraak ) ook echt overgaat tot het leeghalen van je huis is zeer klein, omdat het niet veel opleveren zal.

En wat Libra schreef, dat de inboedel de container in  geschoven wordt heb ik gezien als er sprake is, van grote huur achterstand, en inderdaad met de botte bijl, heb voor mensen niet thuis waren, geprobeerd een doos met diploma,s foto,s en bankafschriften achter te houden, is mij niet gelukt.

Dat zal een curator niet doen verkoopt wat dingen, op de kijkdag  die iets op leveren kan.

Gewoon

Xdewit

@ buster, dank je wel voor je duidelijke uitleg. ik denk inderdaad dat deze mevrouw van het slechtste uitgaat. Ik zal zien waar het eindigt, ik heb al sinds 2011 geprobeerd mijn hoofd boven water te houden en nagenoeg geen achterstanden tot 1 september gehad. Alles was betaald voor die tijd maar de inkomsten werden steeds slechter en slechter. De nekslag kwam van de gemeente zelf, ik kreeg geen kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen en waterschap omdat ik als zelfstandige werkte. Had ik een baan gehad dan kwam ik ruimschoots in aanmerking, maar een kwijtschelding voor een zelfstandige werkt concurrentie vervalsend aldus de gemeente.
Die extra 700 euro had ik gewoon niet, ook niet om in termijnen af te betalen. Op aanraden van de gemeente heb ik toen het bedrijf opgeheven en een WWB moeten vragen.

Ik begrijp dat ze de verkoop gebruiken als pressiemiddel, vind het alleen niet zo beschaafd in een land waar banken worden gesteund met overheidsgeld...Maar goed dat is een persoonlijke mening, er zullen genoeg mensen blij worden van openbare verkopen. Iets wat ik uit principe niet zou doen, wat de achtergrond van de schuldenaar ook is.

@ Gewoon, dank voor je reactie! ik heb het bedrijf gesloten en geen faillissement aangevraagd, ik weet niet of een bank dit achteraf nog kan doen maar ik heb nu geen bedrijf meer en wel een persoonlijke/zakelijke lening met achterstand van 2 maanden.
Ik vind het een vreselijke uiting van onze maatschappij, het op die manier in beslag nemen van een inboedel of het gewoon op straat zetten. Niet omdat het mij boven het hoofd hangt, want ik hecht niet veel waarde aan de spullen. Het is alleen vervelend als je alles kwijt zal zijn en dus weer op nieuw moet beginnen.

Buster

Een deurwaarder maakt ook de rekensom dat bij het maken van extra kosten er nog meer geld kwijtgescholden zal moten gaan worden, of dat nou minnelijk is of via een WSNP.

De doemscenario's van uithuiszetting, beslag op inboedel, loon of bank gebeurt echt pas na behoorlijk wat waarschuwingen en loopt via de rechter. Zolang jij al je post blijft openen en blijft praten met schuldeisers kun je vaak voorkomen dat het ooit zover komt.

Heb je je trouwens al eens verdiept in de WSNP?
Dat is misschien wel handig als, volgens jou gemeente het daarop uitdraait.

http://www.wsnp.rvr.org/