schaam me voor mijn schulden

Started by Swan, Dec 03, 2011, 10:41 PM

Previous topic - Next topic

Swan

Lieve allemaal.

Wat fijn om te lezen hoe open iedereen hier is over zo'n moeilijk onderwerp. Ik heb veel meegemaakt in mijn leven en zit al 3 jaar in therapie maar pas afgelopen week heb ik de therapeut durven vertellen dat ik niet goed met geld om kan gaan. Ik had het al eerder genoemd naast mijn snoepprobleem, maar ze nam het nooit zo serieus.

Nu gaat het echt al beter met mij, dwz dat ik mezelf beter kan accepteren dan vroeger en ik grote trauma's aan het verwerken ben. Maar daardoor wil ik ook grip krijgen op mijn schulden. Ik heb ongeveer 20.000 bij de studiefinanciering en 10.000 bij de bank. Nog zo'n 500 bij een postorderbedrijf en wat openstaande rekeningen op dit moment tot ik volgende maand een 13e maand krijg. Nu betaal ik wel elke maand aan de DUO en zou ik ook 200 euro p/m aan de bank af moeten lossen, maar dat doe ik steeds niet. Ik kan niet sparen/aflossen, want ik heb steeds behoefte om het uit te geven en stel het uit. Dat probleem moet ik met mijn therapeut onderzoeken maar zelfs haar durf ik niet te zeggen dat ik schulden heb (ze denkt dat ik alleen niet kan sparen omdat ik (nog) niet aan de toekomst durf te denken)

Nu heb ik vandaag een date gehad met een leuke man, die volgens mij redelijk verstandig leeft wat dit soort dingen betreft. Hoe moet ik me hier nu in opstellen, eerlijk in zijn tzt? Ik ben bang dat zowel de therapeut als die man me af zullen keuren op de een of andere manier.
Ik schaam me er zo voor, alleen met mijn zus zou ik er over durven praten.

Wat denken jullie, het zijn nogal uiteenlopende problemen. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik zelf een manier vind om mijn schulden af te lossen. Weten jullie of ik daar praktisch hulp bij kan krijgen? Ik verdien redelijk, dus de schuldsanering is geen optie.

Groeten van Swan

Dick

Welkom Swan,

Je zal niet eerste zijn met schulden, maar zeker ook niet de laatste. Op dit forum is iedereen anoniem en heeft een "schuilnaam". Je kan hier dus je verhaal kwijt zonder dat je veroordeeld wordt.

V.w.b. het aflossen van je schulden, je kan een poging doen om het zelf te doen, daar leer je het meeste van en daardoor heb je alles ook zelf in de hand. Er zijn ook stichtingen die je willen helpen, zoals schuldhulpmaatje en humanitas. ( De gemeente kan je ook helpen bij problematische schulden. )

Daarnaast zijn er ook bedrijven die proberen geld te verdienen, door zogenaamd jou te helpen. Ze bieden zich aan als laatste redmiddel en plukken je vervolgens helemaal kaal.

Als je een date hebt met iemand met wie je verder wil kan je het beste eerlijk zijn, want vroeg of laat komt het uit dat je schulden hebt. Maar het is heel makkelijk om hier oordeel over te geven. Ik sta niet in jou schoenen. Als je een luistert oor en hulp wil hebben kun je contact zoeken met www.schuldhulpmaatje.nl deze hebben vrijwilligers die je graag willen helpen, zonder je kaal te plukken. Sommige schuldenaren hier hebben een relatie gekregen met iemand met schulden. De liefde overwint de schulden en samen pakken ze die rotschuld aan.

En verder kan je steun krijgen op ons forum, waarbij je verhaal kan vertellen en tips en trucks krijgt van medeschuldigen. Maar die kun jij ook geven. laat je niet gek maken!

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Kaatje

Hoi Swan,

Welkom! Ik herken wel het een en ander in jouw verhaal. Ook ik kom bij een psycholoog en een paar maand geleden heb ik wel met haar mijn schulden besproken en mij heeft het erg opgelucht om het bespreekbaar te maken.

En wat betreft de relatie ben ik het eens met Dick. Wees eerlijk erover.

En iemand hebben die je kan steunen bij schulden (schuldhulpmaatje) is wel erg fijn. En bij studiefinanciering heb je vanaf 1 jan 2012 de mogelijkheid om je aflossing max 5 jaar tijdelijk stop te zetten. Misschien een optie om dit te doen voor een periode, zodat je de schuld bij de bank eerst kan aflossen?

Chrissie

Welkom Swan,

Ik zou het wel aan je therapeut vertellen, er valt je een gigantische last van je schouders af en ze kan je beter begeleiden, door dit voor je te houden duurt je genezing langer. Het is heel moeilijk om het zeggen daar kan ik me helemaal in vinden maar het lucht zo enorm op, ik heb het jammer genoeg veel te laat verteld pas toen ik er volledig in "stikte" en alleen nog maar kon huilen ben ik pas gaan hulp zoeken laat het alsjeblieft niet zover komen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Hoi Swan, welkom.

Ik sluit me aan bij wat hierboven staat; stap over de drempel heen en vertel het aan je therapeut.
Die kan je immers ook alleen bijstaan als jij helemaal eerlijk bent.
Toch?

Je schamen is heel herkenbaar.
Schulden zijn ook niet leuk, niemand wil ze hebben en ze zorgen voor een hoop ellende niet alleen in je portemonnee maar ook op allerlei ander gebied in je leven.
Juist daarom zou ik het vertellen.

Wat de liefde betreft, eerlijkheid duurt het langst.
Als deze relatie voor jou gevoel een kans maakt op iets serieuzers zou ik zeker open kaart spelen.
Zo niet hoef je een ander ook niet wijzer te maken dan hij is.
Volg je gevoel zou ik zeggen!

sacredfour

@Swan
Je kan er ook voor kiezen om een familielid of goede vriend te laten helpen. Iemand in de familie die goed met geld kan omgaan?
Je zorgt er voor dat je salaris op een andere rekening gestort wordt. Samen ga je een plan samenstellen hoe je de afbetalingen ga doen. Je familielid zorgt er voor dat je alleen dat geld krijgt wat afgesproken is. Zijn er plotselinge uitgaven, dan zal je dit familielid weer moeten raadplegen om deze betalingen te doen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.