Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

ik heb net een boekje te leen gekregen en daarin staan 2 mooie teksten over geld. Deze wil ik graag met jullie delen:

Als je gaat winkelen en contant betaalt, hoef je je niet af te vragen of je het je wel kunt veroorloven: je hebt simpelweg voldoende contanten of niet.

Je hoeft niet meer te verdienen om je schulden te verlagen. Je hoeft alleen maar anders om te gaan met het geld dat je hebt.

Chrissie

Het is goed dat je weet waar de oorzaak zit dan overkomt het je de volgende keer ook niet zo snel weer omdat je weet wat voor gevoel het nu oproept. Dit hoort erbij Meid en zorgt er juist voordat je niet zo snel terug valt. Dus zie het juist als positief, je zit nu op het goede pad.

Het is heel normaal dat even niet meer weet of je nu naar voren , naar achteren, links of naar rechts moet maar het komt vanzelf, maar doe het stap voor stap dan komt het echt goed. In het begin wil je gewoon te snel het komt vanzelf in rustiger vaarwater.Geef het een poosje dan zul je zien dat het vanzelf loopt.
Houdt moed Kaatje!

QuoteAls je gaat winkelen en contant betaalt, hoef je je niet af te vragen of je het je wel kunt veroorloven: je hebt simpelweg voldoende contanten of niet.

QuoteJe hoeft niet meer te verdienen om je schulden te verlagen. Je hoeft alleen maar anders om te gaan met het geld dat je hebt.

;D Schitterend zulke teksten en ze kloppen als een bus, alleen wil ik wel een aantekening maken bij de laatste zetten als je meer in te komen hebt kun je wel sneller weer uit de schulden komen. Bij hetzelfde loon moet je meer geduld hebben maar je komt er wel.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

marco

Mooie teksten en het is nog waar ook! :'(
Marco en Bianca

Kaatje

dank je wel Chrissie.

Bij die laatste is jouw opmerking ook terecht. Alleen is het vaak wel zo voordat je je echt bewust van je uitgaven patroon en schulden hebt, dat je door het uitgaven patroon aan te passen al iets sneller je schulden kan af lossen. Maar met meer inkomen gaat het natuurlijk sneller.

Ik heb te veel geld uitgegeven doordat ik kleding ben gaan kopen. Aan de ene kant was het ook wel noodzakelijk, omdat bijna al mijn kleren te groot zijn en van mijn kont afzakken. Sinds januari dit jaar ben ik al 7 kilo afgevallen. Het is veel. Ipv maat 44 of 46 koop ik maat 40 of 42 (afhankelijk van het kledingstuk. Ik zie er beter uit en merk dat het ook beter voor mezelf is, maar niet als je verzuipt in je kleding. Maar ik had ook niet zo veel geld daaraan uit te hoeven geven. En gisteren voelde ik me echt rot na het werk en moest nog eten kopen, ipv alleen eten te kopen, koop ik ook tijdschriften. (onnodige uitgaven dus).

Vanaf nu ga ik weer op geld dieet, want op deze manier kom ik niet van mjin schulden af.

En ik ben benaderd voor een andere baan, een hogere functie, alleen niet in de stad waar ik woon, en ik weet niet of ik het mentaal al wel aan kan. Waar ik nu werk, werk ik eigenlijk 90% tot 95% van mijn tijd onder niveau, alleen daardoor kan ik buiten het werk me wel bezig houden met andere dingen. Ik heb dinsdag wel een gesprek met het bemiddelingsburo dat mij benaderd heeft.

Maar diep van binnen weet ik niet of ik wel in dit vakgebied wil blijven werken. Daardoor heb ik het gevoel op dat kruispunt te staan. En vaak wordt ik dan gek van mijn eigen gedachten, doordat ik alleen in mijn huis zit en tegen de muren aan praat.

marco

Quote from: kaatje on Jun 11, 2011, 07:50 PM
ik merk gelijk dat ik minder goed in mijn vel zit. Heb de afgelopen 2 a 3 dagen veel te veel geld uit gegeven. Ik baal er van. Maar weet gelukkig wel waar de oorzaak zit.

Dit hebben wij ook, als we niet binnen het budget blijven. Als je niet lekker in je vel zit, dan geef je te snel veel uit.
Marco en Bianca

Kaatje

het is zeker belangrijk dus als je schulden hebt om toch lekker in je vel te zitten! Dit realiseer ik me nu pas eigenlijk.

Kaatje

Het enige voordeel is wel dat ik de kleding in de winkel heb gekocht en contant heb afgerekend en dat ik dit niet via internet heb besteld.

Buster

Hey Kaatje,

Vaak als je en deur dicht doet gaan er ramen open.
Helaas gaan er in jouw geval zoveel ramen open dat je op de tocht lijkt te staan.
(jeetje wat een beeldspraak ;))

Doe eerst het een, dan het ander,...
Rust in je hoofd is onbetaalbaar.
Een nieuwe baan is misschien meer uitdaging en wellicht meer loon. 
Maar ook meer reizen, meer verantwoordelijkheid, meer zorgen.
De vraag is of je er dat bij kunt hebben op dit moment.

Ben wel benieuwd naar dat gesprek van de week.
Succes!

Enne,.. dat teveel uitgeven,.. volgende week weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Chrissie

Kaatje, voor die nieuwe baan moet dan je alleen verder reizen of moet je er voor verhuizen?

Kaatje

van de informatie die ik nu heb, moet ik alleen verder reizen, maar de baan houdt ook meer verantwoordelijkheid in.

Buster: jij kan het zo goed voor me verwoorden! De beeldspraak klopt helemaal!
Ik denk als ik heel eerlijk en realistisch ben dat ik meer reizen, meer verantwoordelijkheid en meer zorgen er niet bij kan hebben. Ik ben bang dat ik er weer aan onder door ga.

Maar de ene vriend zegt moet je doen, want je krijgt meer salaris en je hebt meer in je mars dan dat je nu doet, en de ander zegt, doe het nu niet. En als ik naar mezelf durf te luisteren, zou ik het niet moeten doen. Maar het is eng voor mij om echt naar mezelf durven te luisteren.

Chrissie

Kaatje, als jij naar je zelf luisterde ging het dan vaak verkeerd of viel dat wel mee?

Kaatje

Ik luister wel naar mezelf, maar deed vaak niet datgene wat ik hoorde als ik naar mezelf luisterde en dat bracht me lang niet altijd geluk.

Chrissie

Kaatje,

Buster geeft al aan hoe zij er over denkt en jij geeft zelf ook aan dat je op haar lijn zit omdat je bang bent dat je er anders aan onderdoor gaat. Dus jou gevoel werkt prima. Maar wacht gewoon volgende week af hoe het gesprek verloopt en doe dan waar jij je prettig en goed bij voelt, je gevoel zit niet vaak verkeerd vertrouw er op! En hoe moeilijk het ook is af en toe moet je NEE verkopen anders ga je aan jezelf voorbij en dan kom je jezelf glashard tegen.

En dat je af en toe te veel geld uit geeft is geen ramp als je het later maar weer oppakt, heel af en toe moet je je eens iets gunnen anders houdt je het niet vol.

Buster

Bekijk het dan eens anders,....

Denk je dat er op een termijn van een jaar, of wie weet 2, weer zo'n aanbieding langs komt?
Hoeveel ruimte is er in jouw werksoort?
Wie weet helpt dat om te bedenken dat deze aanbieding wel heel erg bij jouw past, maar nu niet uitkomt qua timing.
En het is erg tof dat die vriend in je gelooft, dat zegt ook wat, maar kan hij zich in jouw schoenen plaatsen?

En Chrissie heeft absoluut gelijk hoor!
Iedereen kan wel wat vinden, uiteindelijk ben jij degene die de beslissing maakt.
Wie weet kunnen ze in het gesprek je van meer informatie voorzien zodat jij zelf een beslissing kan nemen. Ik hoop dat je dit keer wel naar jezelf kan luisteren.

Kaatje

Buster, in mijn werkgebied nemen het aantal vacatures alleen maar toe en zullen ze altijd op zoek zijn naar ervaren goede mensen. Dus ja over een jaar of 2 jaar zullen deze aanbiedingen er ook nog wel zijn. Ik denk niet dat al mijn vrienden zich in mijn schoenen kunnen plaatsen. Er is er 1 die heeft gezegd doe het nu niet en die weet hoe het is om overspannen thuis te zitten en weet ook hoe ik er aan toe was een paar maanden geleden.

Ik heb besloten om het gesprek dinsdag aan te gaan, en dan kan ik altijd zeggen ik wel of niet bij het kantoor op gesprek gaan. Ik merk aan mezelf dat ik nog niet stabiel genoeg ben en nog niet sterk genoeg ben. Vorige week heeft mijn leidinggevende mij in 2 verschillende gesprekken (1 waarin de adviseur mij een compliment gaf en in een gesprek waarin ik aan gaf dat ik lekker in mijn vel zit en blij ben dat ik bij bijna alle klanten binnen budget werk) dat een andere collega bij 1 budget maar liefst