Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Hoe eerder je bent, hoe beter. (lees; hoe lager)

En idd een hoop mensen komen aan met een losse berg papieren, weten van gekkigheid niet meer wat bij wat hoort en voordat dat uitgezocht is,...
Sommige GKB's kunnen die berg niet aan vragen dan hulp aan vrijwilligers organisaties om de boel eerst op orde, in mappen te krijgen en gaan pas daarna aan de slag.

Jullie hebben dit allemaal al gedaan en dat helpt, geloof me!
Mijn man kreeg ook een voorkeursbehandeling in Assen omdat hij zichzelf had aangemeld en niet via maatschappelijk werk ofzo.

4 maanden duurt idd erg lang, als het dan gestart is hebben ze 120 dagen om een voorstel te doen en terug gekoppeld te krijgen. Maar dan heb je inmiddels wel een document in handen dat je officieel bemiddeld word door het GKB voor eventuele deurwaarders.

Kaatje, blijven ademen.
Morgen is een nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
En een fout is pas dom als je er niks van leert.

Kaatje

Het GKB gaat dan bemiddelen met de schuldeisers en dat voorstel is dan het voorstel wat het GKB aan mijn schuldeisers doet? Ik ben zo zenuwachtig en nerveus dat het mijn gezondheid parten speelt. Was vanochtend al voor 5 uur wakker.

Ik leer zeker wel van mijn fouten alleen op mijn werk hebben ze een hoge verwachting van mij en verwachten ze niet dat ik zulke simpele dingen vergeet en daardoor geen goed werk aflever. En ze vragen regelmatig hoe het komt dat ik deze fouten maak. Maar ik weet ook dat het komt door de problemen die ik heb en dat ik daardoor op mijn werk regelmatig met mijn gedachten afdwaal. Het is niet goed, maar wel de realiteit. En ik maak me heel erg druk om het contractgesprek. Ben bang dat ik op dat moment niet sterk genoeg ben om er alles uit te halen wat er uit te halen is. En vaak hebben ze een korte termijn geheugen, waardoor ze als argumenten vaak gebruiken wat er onlangs gebeurd is en dat zijn geed goede punten voor mij.

Ik weet ook wel dat ik mij niet zo druk moet maken, maar toch gebeurt het. Ik ga me maar eens klaar maken voor een nieuwe dag op het werk.

hoopvol

@Kaatje,

ik heb zelf aangegeven naar het maatschappelijk werk te willen, zodat ik nooit meer in deze situatie kom. Zij  kunnen ook proberen om contact met schuldeisers te leggen om te zien of ze de maandlasten kunnen verlagen. Nu ondertussen zorg dragen dat de vaste lasten betaald blijven en evt andere schulden dan maar even niet betalen. Je krijg een brief mee die je aan lastige schuldeisers kan overhandigen, om aan te geven dat je vrijwillig het traject in gaat.

Zie er niet tegen op, zorg dat je alle papieren netjes bij je hebt en niet op een hoopje in de tas. Aan de manier hoe ik alles bij me had, zagen ze bij het GKB wel dat ik er al goed mee bezig was.

Sterkte en zet hem op! Het geeft echt wat lucht als je er bent geweest

Buster

Psies!

@ Kaatje; Bekijk het eens zo; erger dan het nu is kan het niet worden.
Er kan alleen maar druk van de ketel AF.
Dat GKB gebeuren loopt, nu focussen op je werk.
Ze doen idd een voorstel nadat ze hebben berekend wat haalbaar is voor jou met jou lasten, binnen 3 jaar.

@ Hopeloosje; wat fijn dat het zo'n positief effect heeft bij jou.
Het is sowieso voor jezelf een heel fijn gevoel als je weer overzicht en inzicht hebt in je papieren, dat alleen al geeft al zoveel meer grip.

Chrissie

Kaatje,

Misschien heb je wat aan deze tip, maar ik heb een poosje valdispert gebruikt om te zorgen dat ik toch beter kon slapen en overdag beter kon functioneren. Het middel is zuiver plantaardig en kan totaal geen kwaad maar zorgt wel dat je alles een beetje beter aankan.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

@chrissie: dank je wel voor de tip. Ik heb wel wat nodig om inderdaad beter kan slapen.

@buster: donderdag bellen ze me en dan moet ik ze de gegevens doorgeven. Maar als ik het dus goed begrijp is het GKB dan schuldsanering direct? Of bestaat het uit die 3 dingen die jij mij al eerder hier aangegeven hebt? Er moet ook druk van de ketel, en dat ik daar rust in kan vinden, want nu red ik het op het werk niet.

@hopeloosje: ik hoop dat het me oplucht, net zoals het bij jou heeft gedaan.

Wat me zo ie zo al oplucht is dat ik hier mijn verhaal kwijt kan en dat ik echt iets heb aan jullie tips en adviezen.

Buster

De 3 dingen die ik je heb uitgelegd zijn de diensten die het GKB meestal aanbied.

Jij zal in aanmerking komen voor schuldhulpverlening en ze zullen eventueel aanbieden om budgetbeheer voor je te gaan doen.
Maar aangezien je  zelf je administratie goed op orde hebt en dat dus niet meer hoeft te "leren" zullen ze daar vanaf zien.

Ik verwacht dat ze met jou pakket aan schulden en inkomsten in kaart gaan brengen hoeveel je afgelost kan krijgen in 3 jaar tijd. Dan nemen ze contact op met eisers om te kijken of jou administratie nog up to date is en hoe hoog de werkelijke bedragen op dit moment zijn. De eisers hebben dan 1x 3 weken en daarna, na een eventuele herinnering, 2 weken de tijd om daar op te reageren wat de werkelijke hoogte van de incasso is. Reageren ze niet dan nemen ze de hoogte over die jij zelf hebt kunnen aanleveren.

Vervolgens doen ze een voorstel met het maximaal haalbare. Ondertussen kijken ze of er een mogelijkheid is of je of meer geld kan genereren (dat is voor mensen met bijvoorbeeld een 20 uurs contract of in de bijstand) en kijken ze of er nog vaste lasten geschrapt kunnen worden (mobiel abonnement, de krant, sportclub enz.)

De periode van het voorstel mag wettelijk niet langer duren dan 120 dagen. Soms komt het voor (zie verhaal van Puck) dat het wel langer duurt, dat zit hem dan vaak in de onduidelijkheid van de administratie of dat ze nog wachtten op een antwoord.

Als alle eisers akkoord gaan gaat de 3 jaar in.
Als er 1 eiser dwars ligt kunnen ze nog proberen via de rechter hem wel mee te laten doen. (bijvoorbeeld een eiser die nog een

Buster

Het is Donderdag!

Hoe is het gegaan?

hoopvol

Hoi Kaatje,
hoe is je gesprek verlopen?

Kaatje

ik zat zwaar in een dip gisteren.
ik krijg een formulier thuis gestuurd, die moet ik invullen, zodra ze dat hebben ontvangen, dan pas wordt er een intakegesprek ingpland en dat zal pas over ongeveer 4 weken zijn nadat zij het formulier hebben ontvangen. En dan pas gaan ze kijken wat de hulpvraag is en wat ze zouden kunnen doen.

Nu heb ik via iemand anders volgende week een afspraak met een organisatie die voor mij pro deo mij wil helpen bij de schuldhulp. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Buster

Nooit geschoten,....

Stom dat het zo lang duurt en hadden ze dat niet meteen kunnen zeggen ofzo.
Kan me voorstellen dat je in een dip zat.
En die andere organisatie, kunnen zij ook zorgen dat je een schone lei behaald?
Ben benieuwd,...

Dick

Kaatje, niet opgeven. Misschien kan Schuldhulpmaatje iets betekenen voor jou. Zie http://www.schuldhulpmaatje.nl/ Deze organisatie is vanuit de kerk en is betrouwbaar.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

hoopvol

vreemd dat het gkb in elke gemeente weer anders te werk gaat.
Ik heb me op 25 februarie telefonisch aangemeld voor een afspraak. Ik kreegt een telefoniste aan de lijn die mijn vragen niet kon  beantwoorde. Anderhalve week later ligt er een informatiebrief plus invullijst in de brievenbus met wat mee te nemen samen met de datum wanneer ik mijn gesprek heb, 31 maart.

Na het intake gesprek van bijna 3kwartier worden alle gegevens doorgestuurd naar de socialebank (in een andere gemeente daar wij die niet hebben)en die hebben bijna 4 maanden nodig om te zien of en voor wat voor schuldhulp ik in aanmerking kom.

Al met al een lange weeg te gaan als je eenmaal de stap richting gbk hebt gezet. De dame die ik sprak was erg bemoedigend maar een week later twijfel ik of ze mij alleen maar wilde geruststellen of dat ze dit ook echt meende.

Daarnaast kreeg ik een nummer van maatschappelijkwerk mee, zodat ik mij kon aanmelden voor vrijwillige budgetbeheer. Ik heb nu al een paar maal gebelt en krijg dan een bandje dat ze er op dat moment niet zijn, ik kan hun bereiken tijdens kantooruren...............
Ik heb steeds tijdens kantooruren gebelt dus dat gaat lekker. Krijg nu weer de neiging om maar door te blijven modderen op mijn oude manier tot dat ik bericht krijg van de socialeverzekeringsbank.

Eenmaal hulp gezocht, is er nog een lange weg te gaan.

Buster

Hopeloosje, die vrijwillige budget beheer zou ik me niet te druk om maken.
Je belt op de door hun gestelde tijden, en zij zijn er niet, dan niet.

Je hebt niet voor niets je weg gevonden, dat betekend dat je inmiddels echt wel beheersing over je budget hebt. Krijg je trouwens niet complimenten met wat je allemaal al gedaan had? Toch?
Als ze in een vervolg gesprek vragen of je alsnog contact kan zoeken kun je aangeven dat het erg lastig is ze te bereiken maar dat je zeker je best zal doen Vervolgens bel je weer 2x, nemen ze niet op,.. jammer dan.

Helaas is de molen log, zwaar, en tergend langzaam. Vergeet niet waar je het uiteindelijk voor doet; Het halen van een schone lei, het einde van financi

Kaatje

ook bij het gkb krijg ik geen schone lei aan het einde, want de schuld van duo valt erbuiten.
ik ga van het weekend mijn vragen voorbereiden en ben benieuwd wat ik tijdens dat gesprek te horen krijg.

ik ga straks met een zelfgesmeerd broodje en wat drinken mee in het park genieten van de zon.