Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Nadat ik weer eens niet in slaap kan komen en op internet aan het zoeken ben naar tips om schulden af te lossen, kwam ik op dit forum terecht. Ik heb een aantal verhalen gelezen en dat heeft mij gemotiveerd om mijn verhaal hier ook neer te zetten.

Ik ben 30 jaar en alleen en zit flink in de schulden. Naast mijn studieschuld van

peter

Kaatje,

Welkom en de belangrijkse tip die ik je kan geven is, zorg dat je overzicht krijgt van alle inkomsten en kosten. Als dit weet kun je, je schulden gaan aanpakken. In mijn schulden tijd ben ik zo begonnen de schuld te gaan aanpakken. Ook bij ons ging er op een bepaald moment meer uit, dan dat erin kwam. We hebben alle abonnementen ed. opgezegd, verzekeringen lager, geen nieuwe auto gekocht. Kleren kochten wij alleen als de oude kleren waren versleten. We gingen slim het huishoudgeld om. Kochten alleen dingen die wij nodig hadden. Dit laatste houden wij eerder moeten doen!

Schulden hebben heel veel invloed op je leven en niet te vergeten je nachtrust. Je bent aan het puzzelen hoe je het ene gat met het andere gat dicht. Toen wij onze uitgaven onder controle kregen en op een bepaald moment er meer inkomsten binnen kwamen dan eruit ging, konden wij pas gerust slapen.

Wat je niet moet doen is in de put gaan zitten, over een aantal maanden ziet het er beter uit.
Peter
Administrator Forum

Kaatje

Dank je wel. De inkomsten heb ik op rij. De uitgaven voor een deel. De vaste uitgaven die maandelijks hetzelfde zijn wel, maar de variabele niet. Ik heb dan een budget vastgesteld voor wekelijkse uitgaven (eten, drinken, schoonmaakartikelen, toiletartikelen) voor 20 euro per week. Het is aan de lage kant, maar als ik zie wat ik afgelopen zaterdag heb gekocht voor 15 euro, gezonde dingen, maar ook datgene wat ik lekker vind. Dit door goed op te letten op de reclames en 4 verschillende supermarkten af te lopen. Dit moet ik er zeker in houden.

Naar verzekeringen ben ik ook al aan het kijken wat lager kan en wat echt noodzakelijk is. Ziektekostenverzekering kan pas in oktober/november wanneer de nieuwe tarieven bekend zijn. Ik heb geen auto en kleren koop ik al nauwelijks. Ik combineer veel. Alleen voor mijn werk koop ik 1 tot 2 keer per jaar een nieuw pak (max 2 pakken per jaar) (afgelopen jaar maar  1 pak gekocht), maar dan ook bij de h&m voor 70 euro jas+broek. Dit heb ik echt nodig voor mijn werk. Andere kleren, koop ik niet eens, tenzij ik niets meer heb wat past of heel is. Ik heb zelfs nog blousen aan die al 10 jaar oud zijn, maar nog goed zijn, die draag ik dan in de winter onder een trui, lekker warm en ziet er goed en netjes uit. Schoenen heb ik al 2 jaar niet meer gekocht, maar die zijn bijna afgelopen. Met deze regen krijg ik natte voeten, dus dan wordt het wel tijd om naar iets nieuws te kijken, wat goedkoop is.

Ik hoop echt dat over een paar maanden het al heel anders is. Nu zie ik het even niet meer zitten. Maar daar moet ik denk ik maar even doorheen. Ik ga een poging doen tot slapen, want morgen wel weer gewoon werken.

Oh ja, ik heb ook al veel van mijn boeken op internet te koop staan. Hoop dat ik daar wat van gaan verkopen, wat naar mijn aflossing kan. Verder doe ik met 4 online spaarprogramma's mee (o.a. euroclix) om geld te sparen. Ik hoop echt dat het stap voor stap beter gaat. Want van die schulden wil ik echt af. En ik denk doordat ik vanaf vandaag nu hier ga schrijven, dat dit mij gemotiveerder maakt en een stok achter de deur is die ik hard nodig heb.

Freek en Jolanda

De schulden van je af schrijven helpt echt. Je kan jezelf zo een spiegel voorhouden en alle begin is moeilijk.

Succes!
Freek en Jolanda

Buster

Extra inkomens tip; ga oppassen, daar hoef je geen belasting over te betalen.
Er is veel vraag naar (zeker naar volwassenen) en kun je makkelijk combineren met een 40 urige werkweek.

Een krantenwijk is vaak in de ochtend en vrij intensief en levert in verhouding net zoveel op.

Succes! Je hebt de eerste stap gezet, dat was de moeilijkste, het enige wat je nu moet doen is volhouden.

marco

Welkom, het is goed dat je gestart bent!

Een mede schuldige.
Marco en Bianca

Kaatje

@Freek en Jolanda: die spiegel heb ik volgens mij echt nodig. Ergens weet ik wel hoe het moet, maar heb er toch een puinhoop van gemaakt.

@Buster, dank je wel voor de tip voor oppaswerk. Ik zal internet en de supermarkten afstruinen naar oppaswerk.

Elk klein beetje dat ik meer kan verdienen zal alleen maar goed zijn. Verder heb ik vandaag nieuws gekregen dat ik eind van het jaar bij een andere werkgever kan beginnen, waar ik dus iets meer geld ga verdienen. Tot die tijd moet ik mezelf natuurlijk wel gaan redden.

Wat ik wel heel fijn vind is dat er hier ontzettend positief gereageerd wordt. Dat ik niet gelijk afgerekend wordt op mijn enorme schuld. Dat stimuleert om hier te gaan blijven schrijven. Ook dat anderen (net als ik) die op dit forum belanden er iets aan hebben.

Ton

Het is een moeilijk begin, maar je zult je leven zo weer onder controle krijgen.
Ton

Incasso medewerker

Kaatje

Het gekke is dat ik zelf dat idee nog niet heb. Zit een beetje in de put. Maar goed. Ik heb altijd nog een dak boven mijn hoofd en eten voor de hele week, dus mag niet klagen.

Ton

He, het is niet niks, wat je is overkomen. Je moet maar zo denken, morgen gaat het beter. Vandaag is het begin van de periode dat je, je schulden onder controle gaat krijgen.
Ton

Incasso medewerker

Kaatje

Ik heb mezelf een schop onder de kont gegeven en zag op internet 2 families die oppas zoeken. Dus op hun advertentie gereageerd. Nu is het afwachten. En ik vond een vacature voor het bezorgen van de krant en dit alleen op de zaterdag. Ook daar op gereageerd. Hopen dat het iets wordt. Elk klein beetje helpt. En nu een poging doen tot slapen en morgen werken.

Dank jullie wel voor jullie steun! Doet mij goed.

marco

QuoteHet budget dat ik voor mijzelf gesteld heb is 20 euro per week

Misschien moet je dit later iets naar boven bijstellen. Het wordt anders moeilijk om het vol te houden. Eten is toch iets waar je naar uitkijkt. Van 7 dagen bruine bonen wordt je niet vrolijk. Als je niet goed eet ga je sneller de fout in, de verleidingen worden steeds groter.
Marco en Bianca

Kaatje

@Marco: Ik moet zeggen dat ik de hele week goed en gevarieerd eet voor de 15 euro waar ik boodschappen voor heb gedaan. Ik heb zondag en maandag zilvervliesrijst met kip met marokkaanse kruiden, komkommersalade en sperziebonen gegeten. Vandaag had ik brocolli met aardappelen. Morgen eet ik bij mijn ouders mee. En dan heb ik in de koelkast nog sla met rauwkost en krieltjes liggen waar ik 2 dagen van kan eten en ik heb een blik soep met brood kaas en komkommer. Voor mee naar het werk heb ik elke dag 6 plakken brood met beleg en ik had zelfs nog wat lekkers voor het weekend gehaald. Ik moet zeggen dat ik van dat lekkers dan ook heel erg geniet. Door de weeks is het goed en gevarieerd eten, (ok regelmatig 2 dagen hetzelfde, maar ik vind niet dat daar iets mis mee is.). Daarnaast eet ik ook ontzettend graag stamppotten, zeker met dit weer, dan maak ik een grote pan stamppot en kan daar rustig 3 dagen van eten. De overige 4 dagen van de week eet ik dan heel gevarieerd.

Buster

@ Kaatje; waar staat die inkel van jou?  :D

Hou er rekening mee dat op een gegeven moment je tandpasta, je wasmiddel en shampoo op is en net dan gaat de lamp in de keuken stuk.
Dan red je het net met

Kaatje

Ik moet deze maand wel even streng voor mezelf zijn, anders leer ik niet hoe en waar ik goedkope boodschappen kan doen en toch lekker en gevarieerd kan eten. Verder heb ik eigenlijk nooit echt geleerd om om te gaan met geld. Dus het is nu streng en een krap budget