'Verhogen griffierechten vergroot probleemschulden'

Started by marco, Apr 28, 2010, 10:11 PM

Previous topic - Next topic

marco

Novum) - Het verhogen van de kosten van gerechtelijke procedures zal particulieren hard in de portemonnee treffen. Daarvoor waarschuwt de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK. "Het voorgestelde systeem vergroot de kans op problematische schulden", aldus NVVK-voorzitter Joke de Kock.

Demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) wil de kosten van het zogeheten griffierecht verhogen. Hij hoopt dat hiermee de drempel verhoogd wordt om vorderingen via de rechter te incasseren.

De NVVK vreest echter dat de hogere kosten worden doorberekend aan mensen met schulden. Daardoor zouden ze nog verder in de financi
Marco en Bianca

Buster

ja maar, wacht even,....

Zit de oplossing niet in de periode voordat het op een recht zaak aankomt?
Dan heb je namelijk ook geen griffiekosten.

Hoe kan het dat er zoveel Nederlanders zijn die dusdanig in de knoop komen met hun andministratie dat het tot een recht zaak komt? Moet daar niet iets mee gebeuren?

marco

Ja je hebt gelijk, je moet proberen de gang naar de rechter te voorkomen.

QuoteHoe kan het dat er zoveel Nederlanders zijn die dusdanig in de knoop komen met hun andministratie dat het tot een recht zaak komt? Moet daar niet iets mee gebeuren?

Buster, dit gebeurt, het is ons ook overkomen, niet opletten het gaat altijd goed totdat je een maand met aanmaningen hebt, dan wordt je pas wakker.
Marco en Bianca

Buster

Dat bedoel ik, je word pas wakker als het kwaad al geschied is.

Ik geloof echt niet in een betutteling vanaf de regering naar "het volk".
Maar als nu zoveel mensen hier mee in de problemen komen, zou er dan toch niet,..

jan

Als zaken voor de rechter komen, ben je al te laat. Dit moet je zien te voorkomen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Buster

Waarom zijn er dan toch legio mensen die dat niet doen/kunnen/willen?

Nooit geleerd?
Laks?
Bang?

Ik vraag het me af omdat ik denk dat er een grote groep mensen preventief uit de schulden zouden kunnen blijven door een betere begeleiding.

peter

Ik denk ook dat de meeste mensen preventief uit de schuld kunnen blijven. Het wordt mensen nu te gemakkelijk gemaakt een lening af te sluiten. De meeste mesen worden beinvloed vanuit hun omgeving, iedereen wil een nieuwe auto. En ja bij de dealer kun je met gemak ook een auto financieren. Koop nu en betaal in 2012.

Er is m.i. te weinig voorlichting m.b.t. schulden, de overheid heeft m.i. ook een taak, zoals het signaleren en optreden tegen DSB praktijken. Het is te gemakkelijk om in de schulden te komen.
Peter
Administrator Forum