Energietips

Started by janirene, May 13, 2009, 10:21 PM

Previous topic - Next topic

janirene

Kwamen wij tegen op : http://www.zuinigst.nl/index.php?option ... &Itemid=94 (Sorry martin)

Geef aan waar je de Tips vandaan haalt!  Beheerder

--------------------------------------------------------------------------------
Stand by stand

--------------------------------------------------------------------------------
Apparatuur, die op de zogenaamde stand-by stand of slaapstand staat, gebruikt toch nog een beetje energie. Zet daarom zoveel mogelijk apparatuur helemaal uit. Dit scheelt toch nog een aantal tientjes per jaar.

De PC trekt in rust 90W en bij belasting max. 130W, gem. 100W, maar de randapparatuur (incl printer) trekt 75W. Daarom is het handig om alle randapparatuur (incl. ADSL modem) op een stekkerblok met schakelaar te zetten, die je 's nachts uitzet.

De digitale kabel ontvanger voor TV gebruikt in standby mode bijna net zoveel energie als in bedrijf. Standby 5.6 Watt en bedrijf 6.7 Watt. Het is dus een echte stroomvreter. Er zit bovendien geen aan/uit schakelaar op. Dus samen met de TV op een stekkerblok met schakelaar aansluiten.

We zijn tot de ontdekking gekomen, dat we toch meer sluimerende energieverbruikers hebben dan we dachten. Hierbij noem ik met name mijn pc-systeem, waar de USB-poorten constant onder spanning blijven staan, de tv-kast, waardoor ook de videorecorder en de dvd-speler echt kunnen worden uitgeschakeld. Ditzelfde geldt ook voor de magnetron. (ingezonden tip)

Veel apparatuur blijkt stand-by te moeten blijven staan, omdat anders de instellingen verloren raakten. Hier zou je op kunnen letten bij afschaf van het apparaat.

Mijn stereo-set verbruikt stand-by 18 Watt voor het klokje en de timer. De aan-uit schakelaar zit op de achterkant en is moeilijk bereikbaar. Ik gebruik nu een stekkerblok met schakelaar. De klok staat nu weliswaar stil maar er zijn genoeg andere klokjes in huis. Dat scheelt mooi 160 kWhr oftewel 30 euro per jaar! (ingezonden tip)

Waar wij van schrokken was de oude videorecorder. Verbruikt stand-by 12w p/u, dat is 133kW per jaar voor iets wat we nauwelijks gebruiken. En dan staan er nog tw