Moeite om niet meer in de schulden te komen!

Started by Marjan12, Jun 03, 2023, 07:02 PM

Previous topic - Next topic

Marjan12

Ik wil het vandaag hebben over een onderwerp dat behoorlijk zorgelijk is en waar we allemaal mee te maken hebben: hoge inflatie. Nu ben ik geen econoom, maar als gewone burger kan ik je vertellen dat de stijgende prijzen echt een impact hebben op ons dagelijks leven. Het wordt steeds moeilijker om niet in de schulden te belanden, en dat is echt frustrerend!

Oké, laten we het even hebben over inflatie. Kort gezegd, het is wanneer de prijzen van de dingen die we kopen omhoog schieten. En ik bedoel niet zo'n kleine prijsstijging waar je gewoon even van slikt en doorgaat. Nee, ik heb het over prijzen die de pan uitrijzen en waar je elke keer dat je naar de supermarkt gaat een kleine hartaanval van krijgt. Het lijkt wel alsof mijn portemonnee in slow motion leegloopt!

Het ergste van hoge inflatie is dat het moeilijk wordt om je financiën onder controle te houden. Ik bedoel, ik werk hard voor mijn geld, maar het lijkt erop dat het elke maand minder waard wordt. Ik zie die prijzen stijgen, maar mijn salaris blijft hetzelfde. Het voelt als een never-ending gevecht om mijn uitgaven in evenwicht te houden met mijn inkomen. En laten we het even hebben over spaargeld - het lijkt wel alsof het verdampingsproces van mijn zuurverdiende centen in een hogere versnelling staat!

Ik moet toegeven dat ik behoorlijk wat moeite heb om niet in de schulden te raken. De kosten van basisbehoeften zoals voedsel, huur en nutsvoorzieningen blijven maar stijgen, en het wordt steeds moeilijker om alles betaald te krijgen. Ik ben geen krent, maar ik moet elke aankoop wel twee keer overdenken. Zelfs de kleine luxes die ik me af en toe wil veroorloven, lijken verder weg dan ooit. Het voelt alsof ik in een constante financiële achtbaan zit en ik kan je vertellen dat het echt uitputtend is.

Wat me ook stoort aan hoge inflatie is dat het een domino-effect heeft op de hele samenleving. Bedrijven verhogen hun prijzen, omdat zij ook met hogere kosten te maken hebben. En wie betaalt daar uiteindelijk de prijs voor? Wij, de consumenten! Het maakt me echt boos dat we allemaal het slachtoffer worden van deze inflatiegekte. Het lijkt wel alsof niemand er iets aan kan doen, en dat frustreert me mateloos.

En laten we het even hebben over de mensen die het al moeilijk hebben. Hoge inflatie vergroot de kloof tussen degenen die het al breed hebben en degenen die al met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Voor mensen met lage inkomens wordt het steeds moeilijker om de basisbehoeften te betalen, laat staan dat ze iets extra's kunnen veroorloven. Het lijkt wel alsof de prijzen sneller stijgen dan hun inkomsten, waardoor ze in een neerwaartse spiraal van financiële problemen terechtkomen.

Stel je eens voor dat je een gezin bent dat al moeite heeft om de huur, de rekeningen en het dagelijkse voedsel te betalen. Elke cent telt en je probeert elke maand rond te komen. Maar dan komt die hoge inflatie om de hoek kijken en drijft het de prijzen van essentiële goederen en diensten verder omhoog. Je merkt dat je steeds minder kunt kopen voor dezelfde hoeveelheid geld. Het wordt een dagelijkse strijd om ervoor te zorgen dat je genoeg geld hebt om je gezin te voeden en te kleden, terwijl je tegelijkertijd probeert te voorkomen dat je in de schulden belandt.

Voor deze mensen is het idee van sparen voor de toekomst een verre droom. Ze zijn al blij als ze de rekeningen kunnen betalen en een klein beetje geld overhouden voor onverwachte uitgaven. Maar met hoge inflatie lijkt het alsof hun zuurverdiende geld gewoon verdampt. Elke keer dat ze denken dat ze wat geld hebben kunnen opzijzetten, moeten ze het weer uitgeven aan hogere kosten voor basisbehoeften. Het is een ontmoedigende situatie die ervoor zorgt dat mensen gevangen blijven zitten in een cyclus van financiële onzekerheid en stress.

En laten we niet vergeten dat hoge inflatie ook een negatieve invloed heeft op de bredere economie. Ondernemers en kleine bedrijven hebben moeite om de stijgende kosten te absorberen en worden gedwongen om de prijzen van hun producten en diensten te verhogen. Dit kan leiden tot een afname van de vraag en uiteindelijk tot banenverlies. Het legt een enorme druk op de economie als geheel en maakt het moeilijk voor mensen om werk te vinden en hun financiële situatie te verbeteren.

Dus wat kunnen we doen om met deze situatie om te gaan? Het is belangrijk dat beleidsmakers maatregelen nemen om inflatie onder controle te houden en de kosten van basisbehoeften betaalbaar te houden voor iedereen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het stimuleren van productiviteit, het bevorderen van concurrentie op de markt en het bieden van sociale vangnetten voor degenen die het het meest nodig hebben. Het is ook essentieel dat we bewust omgaan met ons geld en prioriteiten stellen in onze uitgaven. We moeten ons richten op essentiële behoeften en proberen te besparen waar mogelijk.

Daarnaast moeten we ook onze stem laten horen en pleiten voor een eerlijker economisch systeem. Het is belangrijk dat we solidair zijn met degenen die het al moeilijk hebben en vechten tegen de gevolgen van hoge inflatie. We moeten ons verenigen en druk uitoefenen op beleidsmakers en regeringen om maatregelen te nemen die de kloof tussen arm en rijk verkleinen en de lasten eerlijk verdelen. Dit kan onder meer het verhogen van het minimumloon, het bieden van betere sociale voorzieningen en het implementeren van programma's die gericht zijn op het ondersteunen van kwetsbare gemeenschappen omvatten.

Daarnaast kunnen we ook als individuen stappen ondernemen om onze financiële veerkracht te vergroten. Dit omvat het verbeteren van ons financieel bewustzijn, het opbouwen van een noodfonds en het leren omgaan met schulden op een verantwoorde manier. Door onze financiële situatie te versterken, kunnen we beter voorbereid zijn op de uitdagingen van hoge inflatie en onze financiële gezondheid beschermen.

Laten we ook niet vergeten dat solidariteit en gemeenschapsgeest van cruciaal belang zijn in tijden van hoge inflatie. We kunnen elkaar ondersteunen door middel van lokale initiatieven, zoals voedselbanken, kledingruil en gemeenschapsprojecten. Samen kunnen we veerkrachtig zijn en elkaar helpen om door moeilijke tijden heen te komen.

Inflatie is een complex economisch fenomeen dat grote gevolgen heeft voor ons dagelijks leven. Hoge inflatie brengt zorgen met zich mee en maakt het moeilijker om niet in de schulden te belanden. Het vergroot de kloof tussen degenen die het al breed hebben en degenen die al moeite hebben om rond te komen. Maar door bewust met ons geld om te gaan, onze stem te laten horen en solidair te zijn met elkaar, kunnen we proberen deze uitdagingen het hoofd te bieden. Laten we streven naar een eerlijker economisch systeem waarin iedereen de mogelijkheid heeft om financiële stabiliteit en welvaart te bereiken, ongeacht de inflatie.

Liefs Marjan

abnormaal

Dit kost wel effe moeite om te lezen. Maar het schuldenprobleem wordt nu, alleen maar groter!

peter

Best wel veel tekst, maar inflatie zonder prijs compensatie zorgt er voor dat mensen in de problemen gaan komen.
Peter
Administrator Forum

Marjan12

Ik had even niets te doen, dus besloot ik om mijn hoofd leeg te maken. Soms heb ik gewoon een momentje nodig om te ontspannen en mijn gedachten te laten afdwalen. Dus pakte ik mijn favoriete muziek en ging ik liggen op de bank. Ik sloot mijn ogen, luisterde naar de melodieën en liet mijn geest afdrijven naar een rustige plek. Het voelde zo bevrijdend om even weg te zijn van alle drukte en gewoon te genieten van het moment. Daarna ben ik ga schrijven, over alles wat in mijn hoofd speelt, van de laatste tijd.

flits

alles word inderdaad steeds duurder door de hoge inflatie hierdoor ben ik meer geneigd om b merken te kopen en wat vaker naar de action te gaan voor wasmiddel wasverzachter schoonmaak middelen en vuilniszaken
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Marjan12

Ik ben van een flat naar een laag huis verhuist, tijdens de Covid periode, andere provincie. Heb mijn flat in Amsterdam, tegen een enorme overwaarde kunnen verkopen en ik heb een mooi oud huis gekocht in Friesland, goedkopere lasten, dacht ik en lekker vrij wonen. De kinderen moesten wel wennen, maar ze zijn nu wel gewend, ze hebben meer vrijheid. Echter de energie lasten zijn enorm hoog, omdat het huis uit de jaren 50 niet geïsoleerd is, wel dubbel glas, maar geen isolatie in de muren e.d. Ik heb nog een oude CV ketel, die is nog prima, maar kost veel. Ik ben nu aan het kijken hoe ik kan isoleren en de ketel kan vervangen. Met schoolgaande kinderen, valt dit niet mee als alleenstaande moeder.

Ik moet over alles goed nadenken, met wat ik doe, een creditcard heb ik nog wel, deze hou ik apart, voor noodgevallen en probeer een beetje te sparen.

peter

Dat begrijp ik. Het isoleren van je huis zal op termijn zeker kosten besparen. Je kan je latenhelpen bij het opstellen van een duurzaamheidsplan, zodat je de kosten kunt spreiden en de energielasten omlaag kunt brengen.
Peter
Administrator Forum

Marjan12

ik kan er subsidie voor aanvragen, ik al diverse offertes aangevraagd, maar het is best wel duur allemaal. 

Joost

Begrijpelijk dat je kosten wilt besparen. Overweeg eerst tochtstrips voor deuren en ramen. Gebruik goedkope isolatiefolie achter radiatoren en overweeg zelfklevende raamfolie voor enkel glas. Bij grotere projecten, zoals zolderisolatie, is het essentieel om brandveilige materialen te kiezen. Ga daarnaast op zoek naar restpartijen isolatiemateriaal. En vergeet niet: elke kleine verbetering helpt!

Marjan12

Quote from: Joost on Aug 05, 2023, 03:44 PMBegrijpelijk dat je kosten wilt besparen. Overweeg eerst tochtstrips voor deuren en ramen. Gebruik goedkope isolatiefolie achter radiatoren en overweeg zelfklevende raamfolie voor enkel glas. Bij grotere projecten, zoals zolderisolatie, is het essentieel om brandveilige materialen te kiezen. Ga daarnaast op zoek naar restpartijen isolatiemateriaal. En vergeet niet: elke kleine verbetering helpt!

Ik ben nu aan zoeken op marktplaats samen met de buren, restpartijen zijn goedkoop en de buren hebben een buske waarin alles vervoerd kan worden.