nieuw in de wsnp

Started by am, May 09, 2022, 11:04 AM

Previous topic - Next topic

abnormaal

Je moet voorzichtig zijn, je mag niet zomaar op vakantie als je in de WSNP zit. En het is maar drie jaar en dan ben je ervan af.

am

Ik heb bijna 2 jr geleden een ongeluk gehad en hierbij mijn arm zwaar beschadigd.

Nu heb ik net de 4e operatie achter de rug en moet nog minimaaal 1 jr revalideren wetende dat er nog 1 operatie eraan  komt...

Ik zit dus op dit moment in de ziektewet en zal eind dit jaar in de wia komen.

Door dit alles heb ik momenteel dus geen werk/solicitatie verplichting.  Ook hoef ik dus geen toestemming aan te vragen om op vakantie te gaan zolang ik met mijn arm zit.

Geeft dus best wel "rust", terwijl mijn uitgaven ruim binmen de norm blijven;  sterker, ik kan per maand redelijk wat sparen.  Ik ben dus alleen bang dat hij (bewindvoerder) mijn spaargeld gaat opeisen..    vandaar dus mijn vraag of er een platform is qua spaar vermogen.

jan

Ik weet niet of dit zomaar kan, maar ik bedenk me dat een bewindvoerder het vrij te laten bedrag berekent. Als je van kan sparen dan zou de bewindvoerder dit kunnen bijstellen.

Ik weet dit niet zeker, ik heb nog niet meegemaakt dat iemand die in de WNSP zit kan sparen. Wat ik zou doen, ik zou zorgen dat ik meer cash geld in huis heb en goed voor mezelf gaan zorgen.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

mikemike

ik heb best veel kunnen sparen toen ik in de wsnp kwam, ik heb hetzelfde week geld aan gehouden als voordat ik erin kwam, en mijn vtlb was een stuk hoger als voordat ik in de wsnp zat er loonbeslag lag  5% toeslag voor onvoorzien en 5% arbeids toeslag verder nog 5 euro per dag als mijn dochter er was dat was zon 40 euro per maand en nog wat extra voor de zorgverzekering en ook nog iets meer vanwege de huur.
Ik heb alleen in de zomervakantie wat extras genomen en had best wel een leuk bedrag bij elkaar gespaart na de  3jaar. Ik moet wel zeggen dat ik het geluk had dat vrienden en familie me best wel wat ondersteund hebben in deze periode en geluk had dat ik geen tegenvallers heb gehad .
Het was niet echt de bedoeling om te sparen zodat ik leuk bedrag had was meer dat ik een buffer had als gedurende de looptijd van de wsnp eens iets niet goed ging  dat ik dat kon opvangen was erg bang dat er iets een succesvol einde van mijn wsnp in gevaar bracht.
Vond mijn eigen wsnp traject op zich best wel meevallen vond het fijn dat je kon aftellen alleen de onzekerheid dat er toch iets mis kon gaan bv door verlies van mijn baan  het toch nog zou kunnen misgaan vond ik het zwaarst.
ieder traject is anders als je helemaal opnieuw moet beginnen doordat je bv alles kwijt bent geraakt en je hebt niemand die je een beetje helpt dan is het een heel ander traject dan bv dat van mij.

Ik vraag me wel af met de enorme prijsstijgingen van de laatste tijd hoe mensen het in de wsnp nog kunnen redden heb echt voor ze te doen

am

Mijn vltb ligt een stuk hoger dan wat ik voorheen had met mijn beslag vrije voet , en daar kon ik al redelijk van rond komen.
Natuurlijk wordt het wel spannender nu alles zo stijgt qua prijzen, maar heb in principe alles al rond en hoef geen grote investeringen te doen.

(De schulden die ik had waren van meer dan 12jr geleden, na het verlies van mijn bedrijf)  heb sindsdien geen schulden meer erbij gekregen en heb een redelijk stabiel leven; uitgezonderd mijn arm dan)..

mikemike

wat je spaart in de wsnp dat is van jou daar komt niemand aan  zolang je maar aan de verplichtingen voldoet, zelf vond ik het ook wat rust geven  zeker als je wisselende inkomsten hebt dan kom je niet gelijk in de problemen als er bv toch wat met de berekening is fout gegaan of als er toch wat gebeurt wat je niet voorzien hebt. ik had toen ik uit de wsnp kwam bijna 6000 euro spaargeld. ik heb me vervolgens nog 1 half jaar het zelfde week geld aangehouden zodat ik niet gelijk in de verleiding kwam om naar inkomen te gaan leven.
Na  het half jaar heb ik me een auto gekocht  ben ik wel wat ruimer gaan leven maar eigenlijk  denk ik zon 100 euro  per maand meer  wat ik uitgeef  omdat ik geld wilde sparen om wat verbeteringen aan mijn woning te doen. Ben nu bijna 2 jaar uit de wsnp  en blij dat ik het zo  heb gedaan gezien de enorme prijsstijgingen .
Ik zal niet meer maximaal leven naar mijn inkomsten en een eigen bedrijf dat gaat hem ook niet meer worden.

willy

@mikemike, €6000,- in 3 jaar?
Dat is €40 per week, of heb je een verlengde wsnp gehad?
Over 5 jaar wordt het nog €23 per week.
Ik heb geen WSNP maar houd zeker geen €23 p/w of €100 p/m over.
Als de kosten er af zijn , zal ik enkel vakantiegeld, en eindejaarspremie overhouden.
Maar in de WSNP ga ik die ook niet mogen houden.

mikemike

nee ik heb voor dat ik in de wsnp kwam een weekgeld van 50 euro gehad en dat heb ik in de wsnp ook aangehouden. voordat ik in de wsnp zat ws mijn vtlb 90 % van bijstandsniveau in de  wsnp was dat 100 %  5 & reservering en 5 % arbeidstoeslag daar naast kreeg ik nog iets van 20 euro per maand meer  als bijdrage  voor mijn zorgverzekering en 40 euro per maand omdat ik  2 dagen in de week mijn dochter  had en in de vakantie nog wat meer  was 5 euro per dag als ik mijn dochter had ook kreeg ik meer ivm met de huur  ik weet niet meer hoeveel dat was maar. mijn vaste lasten waren verder vrij laag betaalde 100 euro aan energiekosten en internet tv 35 euro, ik had ook het geluk dat ik niet ziekte kosten had dus de reservering voor het eigen risico van de ziekte kosten kreeg ik ook terug dat was ook zon  1000 euro.
Ik heb ook nooit om extra geld gevraagd terwijl dat wel kon ook hebben ze me toen ik de wsnp inging gevraagd om het weekgeld ter verhogen naar 80 euro en dat heb ik toen niet gedaan.
50 euro is niet veel maar het was me het jaar voordat ik de wsnp inging gelukt dus ik had zoiets dan gaat me dat tijdens de wsnp ook lukken.
Maar nogmaals ieder situatie is anders ik had mijn huis op orde mijn klerenkast vol en had begripvolle famillie en vrienden. Vriend van me liet me vaak kosteloos gebruik maken an de auto en ander mensen nodigde me wat vaker uit om te eten.  dat scheeld echt heel veel en ben ik ze ook heel dankbaar voor.
Ook het feit dat ik bv gezond was scheelt alleen al 1000 euro  dat zijn een heleboel zaken waar je zelf geen invloed op hebt.

am

vraagje over energietoeslag,

Volgens mij heb ik er recht op daar ik net onder de 120% bijstandsnorm zit; maar als ik het krijg toegewezen, kan de bewindvoerder daar dan aanspraak op maken?

update,  zojuist nog eens mijn inkomen nogmaals berekend, had verkeerde tabel gekeken,  zit dus € 18.- over de 120% bijstandsgrens...   oftewel, geen recht op de € 1.300 energietoeslag.. :-[

jan

Nee!! Dit is compensatie voor koopkracht verlies,
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

Am, ook wij zitten een paar euro boven de inkomensgrens. Dus nu maar gewoon doorgaan met zuinig zijn. Ik wil niet meer dan 3 m3 gas gebruiken per maand en dus geen verwarming en klein beetje douchen. Geen warm keukenwater. Verder heel weinig stroom. Niks aan te doen. Ik zie het maar als mijn bijdrage aan de strijd van Oekraine tegen de bezetter.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

am

hi,  een ander vraagje,

ik ben afgelopen jaar uiterst zuinig geweest met mijn energie, en krijg nu dan ook een leuk bedrag terug +€500...

a moet ik dat melden aan de bewindvoerder?
b mag ik dat geld houden of moet die de boedel in?

thx

In_z@k_&_@$$

Quote from: jan on Aug 31, 2022, 10:44 PM
Nee!! Dit is compensatie voor koopkracht verlies,

in overleg met de schuldhulpverlener van de gemeente heb ik mijn aanvraag voor de €1300 ingediend. Bij mijn aanvraag heb ik gemeld dat ik de schuldhulptraject zit bij de gemeente. Toelatingsbrief meegestuurd..... paar weken later €1300 op mijn bankrekening.

Aanvraag kon ik niet via de digitaalloket doen omdat het systeem bij het opgeven van het salaris je eruit knikkert. Een email geschreven aan de gemeente.... waarin ik de situatie heb uitgelegd.... leef immers op bijstandsniveau...

https://www.nvvk.nl/page/1439/2022/11/18/Minister-Schouten-roept-gemeenten-op-royaler-te-zijn-bij-uitkeren-energietoeslag