nieuw in de wsnp

Started by am, May 09, 2022, 11:04 AM

Previous topic - Next topic

am

Goedendag,
zoals de titel al aangaf ben ik nieuw in de wsnp en zit ik met een paar vragen..

1,  Een(salaris)factuur van 2 jaar gelden is nog steeds niet betaald, nu ziet het ernaar uit dat ik deze alsnog betaald ga krijgen, moet ik deze verrekenen met mijn vtlb? ( ik heb tenslotte die maand geen geld gekregen)

2, Ik krijg van de belasting een bedrag terug, mijn inkomen momenteel is lager dan dat de vtlb is berekend; mag ik het verschil dan wel ontvangen?  ( zelfde geldt ook voor te verwachten vakantie geld.

3,  volgens bewindvoerder woon ik te duur, zij wil dat ik ga verhuizen.  nu heb ik mij ingeschreven bij woonservice maar de kans op een woning is nihil daar er een wachtrij is van 9 jaar! hoe verder? en hoe vaak moet ik reageren op aanbod?

4,  waar kan ik mijn vltb laten berekenen? ( los van de bewindvoerder)   ik zou graag willen weten wat het mij financieel gaat schelen als mijn vriendin bij mij intrekt..

5,  hoe zit het met vakanties?

abnormaal

Hoi,

Al het geld dat je extra ontvangt in de WNSP periode wordt toegevoegd aan de inboedel. Als je hebt ingeschreven en er zijn geen woningen, dan kun je niet verhuizen. Een ander punt is, verhuizingen kosten ook geld.

3 jaar WNSP is zwaar, maar te doen. De belangrijkste les hierin is dat je leert om te gaan met een beperkt budget.

am

En nog een vraagje,

mijn ex woont woont, sinds ik 8jr geleden eruit trok en mij uitschreef op dit adres, nog steeds in dezelfde huurwoning.  Ooit heb ik daar als partner naast de hare ook mijn handtekening voor moeten zetten voor contractuele medehuur.
Nu heeft zij een conflict met de verhuurder, en die schrijft mij nu aan en stelt mij in het gebreke voor de achterstallige huur.  Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik er al jaren niet meer woon en uitgeschreven ben en dat de huur al die jaren altijd via mijn ex is gelopen, antwoord deurwaarder;"daar hebben wij niks mee te maken"...

1  wat nu?
2 moet ik dit mijn bewindvoerder melden?

alvast bedankt..

jan

Meldt dit aan je bewindvoerder en vertel het verhaal. Als je nog een rechtsbijstandverzekering hebt, leg dan deze vraag aan hun voor.

Heeft de verhuurder jou in gebreke gesteld? De deurwaarder komt pas er een vonnis is.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

am

idd mijn fout, het is een incassobureau..

bij de echtscheiding heeft de rechter bepaald dat mijn ex de huurster wordt van onze oude huurhuis en dus  huurrecht heeft.

jan

Stuur de incassoboef een brief waarin je de vordering afwijst, met de verwijzing van de afspraak van de rechter.

Welk incassobureau is dit eigenlijk?
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

Hoe heeft dit incassobureau contact met jou?

Mail of Brief of telefoon

Peter
Administrator Forum

am

Ik heb deze correspondentie via de post ontvangen, wat mij wel verbaasd daar ik een postblokkade heb..

ik heb inmiddels contact opgenomen met het incassobureau en hun daarna schriftelijk bericht dat ik de vordering afwijs en bewijzen toegevoegd dat ik inmiddels al 8 jaar ben gescheiden alsook het vonnis waar het huurrecht toewijst aan mijn ex partner.

jan

Een incassobureau, probeert geld binnen te halen, het maakt ze niet uit of het terecht is of niet. Ook de verhuurder had beter moeten weten.

Uiteindelijk komt dit goed, maar dit kost jou weer tijd en geld.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

am

Zijn we weer...

Mbt tot het voorgaande;  de incassobureau heeft mijn bezwaar idd geaccepteerd, ze hebben mij van de vordering en uit het systeem gehaald en dit mij dan ook schriftelijk bevestigd..

Maar nu,  een uitkering is 1 maand te weinig en de maand daarop dubbel uitbetaald.   nu stelt de bewindvoerder dat dit gewoon als inkomen wordt gezien en toegerekend wordt aan de maand waarin het is ontvangen!  Nu moet ik dus over deze maand een verhoogd boedelbijdrage betalen...   Mag dit zomaar, ik kan toch aantonen via de wekelijkse uitkeringsstrook over welke weken er betaald wordt..

jan

De bewindvoerder werkt voor de schuldeisers en zal zoveel mogelijk geld proberen binnen te halen. Als ik jou was, zou ik contact opnemen en aantonen dat je op deze manier verder onder het minimum komt en hierdoor een aantal zaken niet kan betalen.

Doe dit op een vriendelijk toon, zoals, kun je even hier na kijken, ik denk dat er een vergissing is begaan. Inkomen volgens WSNP en een te late betaling van de uitkeringsinstantie.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

am

volgende vraag, 

door zuinig te leven heb ik de mogelijkheid om maandelijks een kleine €150 te sparen;  kan de bewindvoerder dit opeisen?

jan

Nee, wat je overhoud is voor onvoorziene uitgaven.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

am

Er is dus geen platform qua onvoorziene uitgaven?  Heb momenteel al €1300 bij elkaar gespaard...😇   en wat als ik dan op vakantie wil, kan ik dan 1000€ opnemen daarvoor?