Berekening beslagvrije voet door Syncasso

Started by Geengeld, Sep 10, 2021, 06:54 AM

Previous topic - Next topic

Geengeld

Syncasso heeft berekend dat mijn beslagvrije voet 0,00 euro per maand is. Klopt dat wel? Hoe kan ik leven van 0,00 euro per maand?

Verder hebben ze berekend, een afloscapaciteit van 42,00. Dit terwijl ik niet in de WSNP of schuldhulpverlening zit. Mag dit dan wel?

Het gevolg hiervan is dat zij 42,00 euro ontvangen van mijn zorgtoeslag, waardoor ik te weinig geld overhoud om van te leven, elke maand opnieuw. Daardoor zullen de problemen verergeren. Ik ben specifiek benieuwd naar hoe het met het bovenstaande zit.

abnormaal

Dit weet ik niet, maar je moet een kijken op:

1. https://www.uwbeslagvrijevoet.nl/over-de-beslagvrije-voet.
2. https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/beslagvrije-voet/
3. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-verzoek-deurwaarder-beslagvrije-voet/

De beslagvrije voet is dat deel van uw inkomen dat u blijft ontvangen als er beslag is gelegd op uw inkomen. Alles boven de beslagvrije voet valt onder het beslag en wordt gebruikt om de schuld(en) bij uw beslaglegger(s) te betalen. De beslagvrije voet bestaat zodat u voldoende overhoudt om van te leven.

Zo te lezen zit je aardig in de problemen, waarom neem je geen contact met de gemeente voor schuldhulp?

Geengeld

Ik kan niet aan de voorwaarden voldoen van schuldhulp omdat ik dan fulltime moet werken. En dat houd ik niet vol. Fysiek niet en mentaal niet.

Ik heb de deurwaarder eerst maar even de juiste gegevens gemaild, zodat zij de beslagvrije voet kunnen herberekenen, want 0,00 betekent dat het volledige inkomen onder het beslag valt. Dat is in mijn situatie onwaarschijnlijk. Ik zal eerst dat afwachten en daarna het volgende uitzoeken wat eventueel niet klopt.

Ik zal de links doornemen; bedankt. Zodra de deurwaarder de gegevens heeft verwerkt, meld ik me weer in dit topic.

Geengeld

Dan zou ik me even moeten verdiepen in de gevolgen daarvan.

Want als dat financiƫle gevolgen heeft of langdurige gevolgen voor op de arbeidsmarkt (minder makkelijk ergens aangenomen worden bijvoorbeeld), dan kan ik beter mijn grenzen op gaan zoeken tot het maximaal haalbare.

Als ik als gevolg daarvan tegen oververmoeidheid aanloop of zelfs overbelast wordt, dan meld ik me ziek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit diep nagedacht heb over wat de beste aanpak is. Weleens eraan gedacht om me te laten keuren gezien de effecten op mij van teveel werken / fulltime werken, maar bij die oppervlakkige gedachte is het gebleven.

Joost

Je hebt dus een medisch probleem en dat je moet gaan oplossen. Als je dit niet doet, achtervolgt dit je, je hele leven.

Geengeld

100% eens. Goed verwoord, dat zet mij aan het denken.

jan

Quote from: Geengeld on Sep 11, 2021, 02:21 PM
100% eens. Goed verwoord, dat zet mij aan het denken.

Je moet er wat mee doen, ik heb vaker mensen naar de kl...te zien gaan. Sterkte!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Geengeld

Bedankt Jan!

Klein beetje trots op mezelf: midden in deze zondagnacht gelukt om Syncasso een mail te sturen voor herberekenen beslagvrije voet. Met bewijsstukken van schulden en bewijsstukken van afbetalingen. Daarmee moet het lukken om hen de afloscapaciteit (en dus de inhouding) van 54 euro weer op 0,00 euro te laten zetten, want ik los daarmee al 5% van mijn maandelijks inkomen af aan schulden. Scheelt hopelijk weer maandelijks 54 euro op een toch al laag inkomen.

QuoteOp basis van de nieuwe wet dient in een beslag situatie een schuldenaar in ieder geval 5% van zijn totale netto-inkomsten uit arbeid of uitkering in te zetten voor de aflossing van zijn schulden, bron

Werkt motiverend om hier updates te plaatsen.

Ik heb overigens inmiddels meer duidelijkheid gekregen over hetgeen wat ik in mijn openingspost plaatste.

peter

Vervelend voor je, ik hoop dat je snel uit deze ellende komt.
Peter
Administrator Forum

Geengeld

Inmiddels heeft Syncasso het dossier volledig gesloten na herhaaldelijk aandringen en het indienen van een klacht bij zowel de opdrachtgever als Syncasso. Het in beslag genomen geld krijg ik terug en daar wacht ik (nog steeds) op. Maar toezegging is voldoende om er op te kunnen rekenen.