Vrouw moet 7000 euro bijstand terugbetalen omdat ze boodschappen kreeg

Started by abnormaal, Dec 28, 2020, 10:26 PM

Previous topic - Next topic

abnormaal

Een vrouw uit de gemeente Wijdemeren heeft ruim 7000 euro moeten terugbetalen aan de gemeente. Ze ontving een bijstandsuitkering, maar had nooit aan de gemeente gemeld dat haar moeder boodschappen voor haar deed, omdat ze die zelf niet kon betalen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/vrouw-moet-7000-euro-bijstand-terugbetalen-omdat-ze-boodschappen-kreeg/ar-BB1cixCi?ocid=msedgntp

Spijkers op laag water >:(

Hoe zit het dan met voedselbanken en kerken die hulp geven.

Joost

marco

Marco en Bianca

Stil-verdriet

Je zit niet voor niets in de bijstand en dit is niet vrijwillig. Moet je aangeven dat je voedsel krijgt van de voedselbank of dat je een keer bij de buurvrouw eet, of dat je samen koopt om de kosten te besparen!!!!!!!!!!

Freek en Jolanda

Freek en Jolanda

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Joost

willy

Het verhaal ziet er misschien anders uit, maar wat is waar.
Wat is een dure auto?
Overigens moet de dame nu €7000 terugbetalen met mogelijk een boete van €3500,
hoe moet ze dit betalen?
Juist schuldsanering, en sociale uitkering, wat is dus de zin van dit geheel.
Als de dame nu niet wekelijks, maar gewoon tussendoor haar boodschappen had gekregen,
was er juridisch niet aan de hand.
Had de moeder de boodschappen bij Aldi of Lidl gedaan,
was er ook niets gebeurd.
Ik vind dat de redenering auto, en motor, voorbij gaan aan het idee,
dat ouders hun kinderen niet mogen helpen, of ondersteunen.
Straks gaan ze de eigen moestuin, in achtertuintje, of op balkon, en kruiden op de vensterbank nog tellen.

Het verhaal is in elk geval niet zwart/wit ,maar met een waarschuwing had men het kunnen oplossen.
Ik raad dus iedere ouder voortaan aan, wil je je kind helpen, laat ze de was bij jou thuis doen,
en laat ze dagelijks komen eten, en geniet van je kinderen.

equestrian

Quote from: willy on Jan 22, 2021, 08:14 AM
Het verhaal ziet er misschien anders uit, maar wat is waar.
Wat is een dure auto?
Overigens moet de dame nu €7000 terugbetalen met mogelijk een boete van €3500,
hoe moet ze dit betalen?
Juist schuldsanering, en sociale uitkering, wat is dus de zin van dit geheel.
Als de dame nu niet wekelijks, maar gewoon tussendoor haar boodschappen had gekregen,
was er juridisch niet aan de hand.
Had de moeder de boodschappen bij Aldi of Lidl gedaan,
was er ook niets gebeurd.
Ik vind dat de redenering auto, en motor, voorbij gaan aan het idee,
dat ouders hun kinderen niet mogen helpen, of ondersteunen.
Straks gaan ze de eigen moestuin, in achtertuintje, of op balkon, en kruiden op de vensterbank nog tellen.

Het verhaal is in elk geval niet zwart/wit ,maar met een waarschuwing had men het kunnen oplossen.
Ik raad dus iedere ouder voortaan aan, wil je je kind helpen, laat ze de was bij jou thuis doen,
en laat ze dagelijks komen eten, en geniet van je kinderen.

Mooie discussie gaat dit worden 😉

De bijstand is bedoeld om ervoor te zorgen dat je essentiële zaken,  die nodig zijn om te kunnen leven, kunt betalen.  Daar hoort een auto, motor en buitenlandse vakantie niet bij in mijn optiek.
Als de vaste lasten zo hoog zijn dat je geen eten, van de AH, kan kopen zit er structureel iets fout. Als je dan zo'n struisvogel bent en de auto en motor verkiest boven eten dan ga je denk ik toch op een gegeven moment de mist in.

Vergeet niet dat alle belastingbetalers ervoor zorgen dat iemand bijstand kan ontvangen. Het is gemeenschapsgeld wat nu uitgegeven wordt aan luxe ipv broodnodige zaken.
Iemand die werkt en net boven de grens, voor toeslagen zit, kan slechter af zijn dan iemand die bijstand ontvangt en die recht heeft op toeslagen en allerlei vrijstellingen.

De doelstelling van bijstand is om,  indien mogelijk,  weer te participeren in het dagelijks leven en werk te zoeken.  Dat doe je niet door iedereen maar zijn gang te laten gaan en flierefluiter te laten zijn

🤔🤔

Meelezertje

Vraag: Mag ik mijn auto houden als ik in de bijstand kom? Wat is een dure auto (willy)
Antwoord: Dat hangt af van de waarde van uw auto. Is die meer waard dan € 3.500,-, dan telt het meerdere als vermogen. Komt u daardoor uit boven de vermogensnorm, dan moet u de auto verkopen.

Ik ben blij in een land te wonen waar een bijstandsuitkering op dit niveau mogelijk is. Gelukkig nog nooit geen gebruik van hoeven te maken; maar wel geruime tijd op bijstandsniveau geleefd. Er is mijn inziens geen makkelijke oplossing hoe om te gaan met (vermeende) fraude. Ik denk dat het mogelijk is van een bijstandsuitkering te leven, mits er geen schulden en/ of verslavingen spelen. En niet iedereen heeft dezelfde opvoeding genoten of capaciteiten om dingen aan te leren.  Het lijkt mij goed te investeren in projecten zoals van Annemiek van Deursen, Consuminderhuis. Mensen worden daar enorm geholpen, maar niet gratis en voor niets. De meesten kunnen toch wel iets en die mogelijkheden worden ingezet. Dat helpt mensen om zich weer echt iemand te voelen, die er toe doet.

Ik ben ook blij dat er in onze kerk wekelijks gebeden wordt voor de overheden, die beslissingen en wetgeving maken, om veel wijsheid.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

mikemike

Het probleem zit hem denk ik niet in de waarde van de auto en motor anders zou de gemeente wel geeist hebben dat ze deze verkopen denk dat het meer in de vaste lasten zit die het bezit met zich mee brengt.
Natuurlijk kun je een auto, moter ook hebben met vrij lage lasten zeker als je hem schorst maar heb een vermoeden dat dit hier niet gebeurt is en dat op de bankafschriften dan verzekering wegenbelasting en mischiens ook tankbeurten te zien waren en dat de gemeente dit eens bij elkaar opgeteld heeft en tot de conclusie kwam dat er helemaal niks meer overblijft voor eten.
Blijft moeilijk inschatten wat er precies aan de hand is aangezien we niet alle feiten weten maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

jan

Het is een beetje dubbel, ik kan de achtergrond totaal niet.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator