Weer terug

Started by hoopvol, Oct 30, 2020, 02:10 PM

Previous topic - Next topic

hoopvol

Hi allemaal, ik ben hier een paar jaar terug veel geweest maar helaas, na ongeveer 2 en een half jaar schuldenvrij zie ik door de situatie voortvloeiend uit het COVID-19 mijn te goede erg hard terug lopen.
In het begin was ik erg voorzichtig/zuinig dan na een jaar denk je, ik val niet meer terug heb alles goed op de rit. Dan voor de liefde verhuis je naar een andere provincie. Baan is niet meer te doen, heb nog 6 maanden elke dag file gereden, 3 uur heen en 3 uur terug, ik was einde week gesloopt. Baan opgezegd en een nieuwe baan aanvaard. Dan nieuwe baan bevalt niet, dus per 1 maart weer een andere baan en dan; 16 maart, persconferentie het gaat niet goed, de volgende dag op het werk kon ik direct mijn bureau leegmaken de werkgever stopte mijn contract in proeftijd.
Na twee maanden kon ik terug komen, eerst voor 40 uur, nu voor 8 uur. Alles beter dan niets dacht ik maar er werd verwacht dat ik gewoon 40 uur zou werken terwijl ik 8 uur betaald kreeg. Ondertussen loop je met alles achteruit, Uwv die je verdenkt van opzet, 1 maart baan opgezegd en twee weken later ontslag.
Zoals ieder die in de WW heeft gezeten weet, je loopt  30% loon mis, in mijn geval zelfs meer daar ik hier in de provincie een heel wat lager loon krijg dan in de randstad. En ja, dan ga je weer eens zitten en een excel lijst maken van je in en uitgaven; oeps er gaat meer uit dat er in komt. Nu dus weer hard op de rem getrapt en bezuinigen op eigenlijk alles en voor mijn gevoel weer terug naar af. Echte schulden behalve belastingdienst heb ik niet maar ik moet nu heel hard mijn best gaan doen en weer leven van het minimum. Heb ik eerder gedaan, komt nu ook goed alleen ben ik bang mijn vriend die hier helemaal buitenstaat erin te betrekken.
Voor nu een heel verhaal, ik ga verder met mijn uitgaven lijst te bekijken en kom hier nu weer vaker voor de andere verhalen, herkenning en steun (geven en krijgen)
Liefs hopeloosje (moet ik eigenlijk hoopvol van maken)

Meelezertje

Zag je niet aankomen dat 6 uur reistijd per dag geen reële optie zou worden?

Maar ik heb vertrouwen dat je het weer goed gaat oppakken. Je hebt ervaring met het leven van een minimum.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Uiteindelijk gaat Corona weer voorbij en daarna moeten wij de brokstukken weer oprapen en weer door met ons leven. Sinds wij uit de schulden zijn, doen wij nog steeds rustig en bezuinigen waar we kunnen.

Je moet je niet gek laten maken, maar het heel rustig afpellen. Dit gaat je echt lukken, je was al creatief, dus hier kan het niet aan liggen.

hoopvol

Quote from: Meelezertje on Oct 30, 2020, 05:18 PM
Zag je niet aankomen dat 6 uur reistijd per dag geen reële optie zou worden?

Nee helaas, dat had ik niet voorzien, zou er 5 kwartier over doen maar door vele ongelukken, wegwerkzaamheden die uitliepen werd mijn reistijd zo lang. Tja je kan er van vinden en denken wat je wil, ik wilde na 6-7 jaar latten samenwonen (dom he?).
En ja, ik kom er wel maar moet even terug naar de basis en stoppen met funshoppen bij de appie.

willy

Het geluk is dat je snel in de gaten had ,dat er teveel uit ging.
Je bent , net als de meeste hier, dus gewoon je boekhouding blijven op orde houden.
Vanwege dit soort crisissen heb je een buffer nodig.
Ook Corona gaat weer voorbij, zorg dat je vooral niet panikeert.
Je hebt dit eerder gedaan, en je weet dat je het kan.
En de liefde is er om elkaar te ondersteunen.
Hoe , dat is aan jullie.
Maar ik weet zeker, je gaat ook dit weer klaren.
Kom op tijd meelezen, steun zoeken, mee ondersteunen, en vooral blijf lachen.
Dit is maar een volgende hobbel, en zoiets heet leven.
Reistijden vallen altijd tegen, en dat is echt een verschrikking.
Zeker als je steeds stil staat.
Nu even een niet wrang bedoeld iets.
Welkom opnieuw.

Chrissie

Welkom hoopvol

Weet je wat ik vooral zie.
Een prachtig mens, die vooral door haar angst steeds voor de juiste weg kiest en gelijk ingrijpt.
Dus jou angst voorkomt dat je je hoofd in het zand steekt en er verder in komt.
In dit geval is angst geen slechte raadgever maar juist het tegenovergestelde.
Blijf lekker schrijven je bent zeer goed bezig topper!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Marjan12

Hoi hoopvol, ik heb dat je snel alles weer op orde hebt, het zijn rare tijden.

Domgansje1957

Hoopvol,

het is je al eens gelukt om het te overwinnen en overleven, dus je weet hoe je het moet aanpakken en je hebt voor jezelf op tijd de knop weer omgedraaid.
Dat is toch al een goed teken en het gaat je vast lukken.

Groetjes.

sacredfour

Beste Hoopvol,
De overheid, belastingdienst en het CjIB houden allemaal rekening met schuldproblemen door de corona crisis. Je kan altijd vragen of ze een bepaalde schuld willen bevriezen voor een tijd.
Zelfs kwijtschelding behoort tot de mogelijkheden zoals ik dit zelf ook heb ervaart.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

hoopvol

Dank allemaal en ach, ik voel me niet schuldig maar alleen soms een beetje dom, die financiële buffer is gewoon echt noodzakelijk en is eigenlijk vaak te laag. Ooit lang geleden zat er bij Oprah een financiële dame die vond dat iedereen een buffer van 6 maandsalarissen nodig had om een evt crisis goed door te komen. Dit was ver voor de bankencrisis en vond ik toen erg overdreven, nu denk ik, tja had daar maar wat van opgestoken. Maar ik ben gezond, kan nog lachen (nu samen met mijn vriend) en de wereld vergaat niet. Wat heb ik geleerd van de vorige keer; ga je niet verstoppen, ze vinden je toch en wees open en blijf doorademen.

Rotterdam01

Positief blijven denken.Eens komt dat licht in die tunnel.Wij moeten ons ook blauw betalen maar hebben de ellende zelf veroorzaakt.Eens gaat het stoppen....

hoopvol

@Rotterdam01, gelukkig zit er inderdaad een einde aan deze periode voor ons allemaal. Zelf veroorzaakt en zelf de schouders eronder zetten, worden we mentaal uiteindelijk ook weer sterker van. Veel succes in jullie traject