Minstens 75.000 huishoudens binnen drie maanden in financiële problemen na inkomensverlies

Started by redactie, Sep 04, 2020, 07:00 AM

Previous topic - Next topic

redactie

Minstens 75.000 huishoudens binnen drie maanden in financiële problemen na inkomensverlies

Een forse groep huishoudens komt na inkomensverlies snel in de financiële problemen, ondanks het sociale vangnet van de WW en de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Ruim 100.000 huishoudens kunnen na verlies van werk binnen een half jaar hun maandlasten niet meer dragen. 73.000 hebben die grens na hooguit drie maanden al bereikt. Zelfstandigen zijn extra kwetsbaar, zelfs met Tozo. Dit blijkt uit een stresstest van het Centraal Planbureau (CPB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze stresstest gaat voorbij aan eventuele onverwachte uitgaven en kan dus voor veel huishoudens een onderschatting zijn.

Source: Minstens 75.000 huishoudens binnen drie maanden in financiële problemen na inkomensverlies

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

willy

Wat vooral in dit soort zaken opvallend is, dat 2 verdieners, met een redelijk inkomen,
vaak als een van de eerste financieel omvallen.
Te veel creditcardschulden, autoleningen, apparaten op afbetaling etc.
Tel daar een hypotheek bij, die op een heel loon steunt, en je voelt het water
snel tot boven het hoofd stijgen.
En de voedselbanken hebben het al druk,
en dat in de ,economisch, betere delen van de wereld.
Ben alleen bang ,dat 3 jaar na deze crisis, de mensen weer gewoon,
van voren af aan, dezelfde fouten gaan maken.
Bedenk dat de uitkeringsgerechtigde ,die de covid wereld ingingen,
niet minder zijn gaan verdienen, en dan ook minder , in de problemen komen.

Meelezertje

Ik ben het met willy eens. Als je geleerd hebt rond te komen van één inkomen op minimumniveau, hoef je niet zo bang te zijn. Veel minder kan het niet worden. Heb je als gezin 2 inkomens, en je leven is daarop ingesteld,  dan mis je ineens heel veel
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Hier ben ik het ook mee eens, als je van 2 salaris bent gewend te leven, dan kun je niet van minder leven, althans dat denk je maar. Wij leven nu goed en leven goed en zo goed koop mogelijk. Het is een knop die om moet.

Stil-verdriet

Leven op minimum niveau hoeft geen armoede te zijn, als je geld goed uitgeeft. Maar iedereen wordt gek gemaakt door de reclame. Wij beseffen dit nu ook en een 2e handsbank zit net zo goed en met witte muurverf en met een budgetvloer kan het er ook goed uit zien.

Meelezertje

En koop goede kwaliteit meubels en kleding, die je echt mooi vindt. Maar wel tweedehands. Als ik zo rondkijk in mijn huis is zeker 90 procent tweedehands aangeschaft, maar onverslijtbaar en helemaal mijn stijl en niet trendgevoelig. Je moet soms wel geduld hebben, Als je op de centjes moet letten heb je de neiging genoegen te nemen met wat het nét niet is. Dat moet je niet doen. Dan maar even langer wachten. Moet je echt vervanging van iets op korte termijn: dan tijdelijk iets gebruiken uit de weggeef hoek.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

willy

Wat ook vaak gebeurd, dat mensen de gezonde voeding als eerste schrappen.
Ja, gezonde voeding kan duur zijn, maar als je seizoensgebonden eet,
valt het eigenlijk mee.
Ongezonde ,bewerkte voeding, is vaak goedkoper, maar bezorgd je een grotere kans,
om later de "rekening" te moeten betalen.

Marjan12

Klopt, toen wij schulden hadden, werd er ook veel meer groente in blik gekocht, dit was goedkoper dan vers. Je kon toen niet anders.

Meelezertje

Diepvriesgroenten is gezonder dan uit blik. Bijna even gezond als vers en soms beter. Omdat het meteen van het land ingevroren wordt en het niet in de koelkast oud wordt.

Stil-verdriet

willy

Overigens is de vraag ook, hoeveel gezinnen zijn er in de problemen gekomen?
Want dit artikel gaat over als.
Zijn van die 75.000 gezinnen er niet minstens de helft achter gekomen, dat hun buffer te laag is.
Zo lang ze inkomen hebben, kunnen ze aan hun situatieverbetering werken.
Dus is dit nu nog 75.000 of nog maar 50.000?
Een gewaarschuwd vrouw/man telt voor 2.

Freek en Jolanda

Mensen komen in de problemen op korte termijn als ze geen buffers hebben. We zijn gewend, het maximum uit te geven en niet om te sparen. Het is niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Freek en Jolanda

willy

Maar nu merken mensen toch, dat het niet kan.
Een tijdelijke tegenslag/loondaling van de voedselbank staan, noem ik niet "kunnen".
Ik leef al jaren met een strak budget, wat eigenlijk niet meer nodig is, 
maar de angst zal er waarschijnlijk de rest van mijn leven blijven.
Ik heb de rust van een buffer nodig.
En volgens mij, heb ik als partner de plicht mijn betere wederhelft haar zielenrust ook te beschermen,
en zij de mijne.
Als een stel geldproblemen heeft, is het risico ,van uiteengaan, 75% groter dan normaal.
Men mag weinig geld hebben, de buffer maakt het verschil.

chapter

Wat ik opvallend vind in overleg gemeente van de week dat huurachterstanden verminderd zijn en ook bij gemeente minder aanvragen voor schuldhulp
Terwijl je juist toename verwacht