Rood staan

Started by Jacolien, Jul 19, 2020, 09:19 AM

Previous topic - Next topic

Jacolien

Ik sta al jaren rood op mijn bankrekening ik heb geen spaargeld of andere reserves. De maand juli wordt voor mij penibel om ik vandaag de maximale stand heb bereikt en geen geld meer heb om mijn rekeningen te betalen totdat over een paar dagen het salaris weer binnen komt. Wat zijn jullie tips voor mij?

willy

Schrijf een half jaar lang op wat je inkomsten en uitgave zijn.
En maak dan een budget zodat je minder uitgeeft , dan dat er binnen komt.
Ook schrijf je al je schulden op van hoog naar laag.
Begin nu met het sparen van een nood-potje van €500,- tot €1000,-.
Dit op een spaarrekening apart zetten en niet meer aankomen.
Dit is echt alleen voor noodgevallen.
Als er dan een nood-maand zoals nu aankomt, heb je €500,- tot €1000,- als reserve.
Heb je de reserve nodig , vul je dit bedrag weer aan.
Nu kan je je schulden gaan aflossen, van laagste schuld naar hoogste schuldbedrag. (snowball)
Of van hoogste naar laagste schuld. (Avelanche)
Hypotheek tel je hier niet bij.
Een auto op afbetaling dus wel.
Als je het snel wil laten gaan, vakantiegeld, en bij werken, eindejaarspremies, zijn een turbo.
Laat je niet afleiden, en plan wanneer je schuldenvrij moet zijn.
(Als je denkt van "schuldenvrij kan zijn" dan geef je jezelf een extra overbodige marge.)
Je gaat tegenslagen krijgen, net zo goed als meevallers.
Het leven heeft altijd verrassingen.
Betaal je boodschappen contant, en bewaar je kassabon.
Noteer alles wat je uitgeeft, ook de kleinste.
Je gaat zien dat sommige dingen eigenlijk overbodig zijn.
"Leefgeld schulden" van Flits geeft je een idee.
Als je niet gigantisch in de schulden zit, los het zelf op, zodat je zelf het beheer houdt.
Maar ben eerlijk naar jezelf, elke uitgave is er een, elke rekening is er een, elke schuld telt dubbel.
Ik weet , hier in België is rood staan een rente tussen 9.5% en 13%.
Dus op elke €1000,- betaal je €95,- tot €130,- rente per jaar.
Creditkaarten gaan tot 14%, dus bijvoorbeeld de tv op afbetaling, en niet op tijd betalen.

Meelezertje

Ga naar de gemeente of schuldhulpmaatje voor acute hulp voor nu. Bel de schuldeisers en vraag om spreiding van betaling.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

flits

de gemeente heeft daar vaak een speciaal loket voor om mensen te helpen en in de goede richting te sturen en sturen je vaak naar een budget coach of bewindvoering ik heb mezelf onder vrijwilige bewind laten zetten omdat ik er zelf niet meer uit kam en de budget coach waar ik bij zat van een bende een nog grotere bende maakte
zorg wel voordat je je papierwerk op orde heb van leverancier bij leverancier gemeente papier bij gemeente papier water bij water doe alles in mappen en neem het mee naar de gemeente en of schuld hulp maatje
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

jan

Frequent Rood staan is een teken dat je problematische schuldenaar bent. Je moet dit gaan aanpakken en ga hulp zoeken, zoals de rest aangeeft. Als je dit niet doet, heb je straks een groot probleem als je bijvoorbeeld de huur niet kan betalen en een huisuitzetting dreigt.

PS is wil je niet bang maken..........
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Welkom Jacolien, Zoek hulp!

Je kunt informeren of je een lening bij de bank kunt krijgen.
Rood staan is duurder dan een lening.
Misschien kan niet alles van je roodstand in je lening maar dan scheelt het toch al gauw wat geld.

Heb je een huishoudrekening, betaalrekening en spaarrekening?
Als je je salaris op de betaalrekening laat storten daar alle inkomsten, vaste lasten en verdere uitgaven en bijvoorbeeld 1 keer in de maand een x bedrag voor boodschappen naar de huishoudrekening laat storten. Houdt je het beter in de hand en heb je beter overzicht.
Nu zul je misschien denken een spaarrekening? Ja een spaarrekening ook al stort je bijvoorbeeld 0,25 tot 0,50 erop en je doet dit ieder maand dan heb je over een jaar 0,25 X 12 = 3 euro bij 0,50 x 12 = 6 euro. Door te sparen kun je onverwachte tegenslagen opvangen dan kun je bijvoorbeeld als je wasmachine kapot gaat het een klein opvangen. Kun je later meer missen dan doe je het bedrag wat hoger. Maar je kunt hier veel mee opvangen.

Noteer alle bonnen van wat je in een winkel besteedt dan ga je automatisch bezuinigen.

Geef jezelf eerst een dagbudget als je dat goed onder controle hebt stap je over op een weekbudget.

Schrijf je boodschappen op een briefje, neem deze mee en houdt je aan het briefje.

Ik wens je heel veel succes

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Jacolien

Ik krijg geen lening bij de bank, vanwege het feit dat ik maximaal rood sta, voor hun ben ik een risico. Ik ga vandaag een afspraak maken met de gemeente en met  schuldhulpmaatje. Ik heb een bankrekening, ik kan een nieuwe bankrekening open, zonder roodstaan mogelijkheid. Mijn spaarrekening is leeg, ik heb nooit gespaard.

1. Is  schuldhulpmaatje te vertrouwen ?
2. Duurt het lang voor dat je wordt geholpen bij de gemeent?

Meelezertje

Ik weet niet hoe lang het duurt voor er iemand van de gemeente of schuldhulpmaatje naar je financiële zaken kan kijken. Mijns inziens is schuldhulp maatje een goede betrouwbare organisatie.
Het blijft wel jouw probleem. Je kunt niet verwachten dat ze je zo uit je problemen toveren.  Als je jezelf een schop kunt geven om de schuldeisers vandaag op te bellen en uit te leggen dat je bezig bent om je problemen aan te pakken en  vragen of je een klein bedrag (wat je wel kunt) te betalen komende maand, tot er een deskundige meegekeken heeft, geef ik je een goede kans dat dat lukt. Als schuldhulpmaatje/gemeente pas wat over een maand doen kan, zit je nu alsnog in acute problemen. Je moet echt in contact treden met de schuldeisers. Bied vooral geen te hoog bedrag aan. Zodat je wel nog (krap) kunt overleven deze periode. Misschien kun je iets waardevols verkopen via marktplaats of zo om de acute druk van de ketel te halen?

Aanvulling. Ik schrijf dit omdat het voor mij zo herkenbaar is. Van jaren geleden. Wij konden het nog wel steeds redden om 1 dag uit het rood te komen. Roodstand 2800 euro!!.  Ontslag dreigde en lager inkomen... Gelukkig zijn we tot onszelf gekomen en hebben we het tij kunnen keren. Lees het artikel van abnormaal over Nooit meer rood staan. 
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Jacolien

Het is wel duidelijk dat ik een probleem heb. Ik heb gebeld met schuldhulpmaatje en ik vond het contact erg prettig. Ik heb een afspraak gemaakt om vrijblijvend naar mijn problemen te kijken. Dit wordt vandaag niet opgelost, maar morgen begin ik met een nieuwe start!

jan

Quote from: Jacolien on Jul 21, 2020, 11:07 PM
Het is wel duidelijk dat ik een probleem heb. Ik heb gebeld met schuldhulpmaatje en ik vond het contact erg prettig. Ik heb een afspraak gemaakt om vrijblijvend naar mijn problemen te kijken. Dit wordt vandaag niet opgelost, maar morgen begin ik met een nieuwe start!

Je moet echt actie ondernemen, tenzij je een grote geldprijs wint, verdwijnt de roodstand niet vanzelf.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Jacolien

Ja, dit moet echt, nog 2 dagen voor dat ik weer geld op rekening heb en mijn huur kan betalen. Daarna moet ik keuzes gaan maken. Gelukkig krijg ik nu hulp. Bedankt voor jullie tips!

Chrissie

Je bent goed bezig Jacolien!
Je komt er wel

Jacolien

Ik hoop van wel, morgen heb ik weer geld, dat zo op is.

Chrissie

Je steekt je kop niet meer in het zand,  vraagt advies hier op dit forum, zoekt hulp bij schuldhulpmaatje en gaat het gevecht met de roodstand aan.  Daar win je al zeer veel mee.
Je doet het heel goed.

Jacolien

Bedankt allemaal, ik heb mijzelf op dieet gezet voor geld. Voor reserve heb ik 75 euro gepint, die apart in de kast heb gelegd. Maandag avond komt iemand langs van schuldhulpmaatje en ik kijk hier wel na uit, omdat mijn leven op orde wil krijgen.