Nederlandse huishoudens beperkt financieel weerbaar bij crisis

Started by redactie, Jul 09, 2020, 07:01 AM

Previous topic - Next topic

redactie

Nederlandse huishoudens beperkt financieel weerbaar bij crisis

De coronacrisis stelt de financiële weerbaarheid van Nederlandse huishoudens behoorlijk op de proef. De helft van de Nederlandse huishoudens houdt volgens de Nibud-normen te weinig buffers aan. Een doorsnee huishouden heeft maar €2.000 om een inkomensterugval op te vangen, zonder in te teren op het spaarpotje voor tegenvallers. Jongeren, flexwerkers en zelfstandigen zijn nog kwetsbaarder. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de buffers van Nederlandse huishoudens om een plotse daling van het inkomen te kunnen ‘uitzingen’.

Source: Nederlandse huishoudens beperkt financieel weerbaar bij crisis

Joost

jan

We zaten net in de lift met onze economie, toen het weer fout ging. Ik heb geleerd dat je een buffer moet hebben om klappen op te vangen, als deze niet hebt, gaat het vroeg of laat fout. Dan moet je lenen voor de reparatie van een auto of onderhoud uit stellen. Of je moet lenen voor een wasmachine.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

willy

De vraag is hoeveel zit er in het spaarpotje voor tegenvallers.
Werkeloosheid door wat voor oorzaak ook is volgens mij een tegenvaller.
Ik heb een spaarpotje (spaarrekening) als buffer
Waar ga je anders een buffer laten?
Cash kan je hier in België op veel plaatsen niet mee betalen, ivm corona.
(Benieuwd wat ze na deze crisis doen)
Geld op de lopende rekening gaat op.
Cash geld in huis , gaat ook uitgegeven worden (indien mogelijk)
Wat ziet NIBUD als spaarpotje en wat als buffer?
Ik neem aan dat mijn spaarpotje mijn buffer is.

Meelezertje

Willy. Contant geld is een wettig betaalmiddel. En moet gewoon geaccepteerd worden. Ze kijken je soms wel lelijk aan in de supermarkt, maar als je verder niks bij je hebt wordt het gewoon aangenomen. Je hoeft geen hand contact te hebben! Je legt het gewoon neer.  Ik kom echt in de problemen door pin betalingen. Leefgeld neem ik wekelijks contant op.
Buffer of spaarpotje. De buffer staat op de spaarrekening. Verder heb ik een spaarpotje waar contant verjaardagsgeld  in gaat en bijv. wat over is van mijn leefgeld  ed. Dat is bestemd voor de duurdere periodes in het jaar, zoals vakantie, sint, kerst
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

marco

Boodschappengeld, nemen wij nog steeds contact op. want zo zie je wat eruit gaat. Dit werkt al jaren goed bij ons en is nog steeds een betaalmiddel.
Marco en Bianca

willy

Zelfs bij de bakker staat er , "alleen met Bancontact betalen".
Ze zeggen gewoon "CORONA-CRISIS" , en nu dus afwachten of de crisis nog ooit stopt.
Mijn huisarts neemt nu ook geen cash aan, waarom zou een winkel dan wel moeten?
(In België betaal je voor doktersbezoek, tandarts, je krijgt achteraf het meeste terug)
In België is contant geld, wettelijk het enige geld om verplicht om aan te nemen.
Probleem is ze steken het onder hygiëne, en dan is er een soort status quo.
Ze vermelden het aan de deur, en als je dus niet met kaart wil/kan betalen,
dan heb je niets.
Als hygiëne gedaan is zullen ze wel de veiligheid gaan inroepen.
Winkeliers zeuren al jaren over kontant geld.
Gevaarlijk teveel cash, onhandig, hoge kosten, geld moet weggebracht worden, enz.

jan

Je kan in Nederland nog steeds met contant geld betalen. Voor de winkelier is pin prettig i.v.m. de veiligheid. Hier worden regelmatig pinapparaten opgeblazen, die midden in een woonwijk staan.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

willy

Het is hier afwachten wat er gaat komen.
Op het moment gedoogd men het "enkel bancontact" gebeuren.
Hoop dat ik binnenkort ook weer overal met kontant geld kan betalen.
Je ziet veel beter wat je uitgeeft, en kan sneller bijsturen.
Het heeft overigens voor mij ook een voordeel van Bancontact.
Aankopen tussendoortjes doe ik nu dus bijna niet.
Heb mezelf in moeilijkere tijden zakgeld gegeven,
en nu het beter gaat, doe ik dat nog steeds.
Ik weiger dus de kaart te pakken, om mijn zakgeld te gebruiken.
Maar geef me nog steeds mijn kontant zakgeld.
Corona-kilo's -3
Zakgeld gespaart +... meer dan ik dacht. (Geef dus eigenlijk nog teveel uit)
Stort dit bedrag later op de spaarrekening voor mijn extra buffer.

Marjan12

jan

Dat denk ik ook, de meeste kregen meer inkomen, maar dat werd net zo snel weer uitgeven, omdat sparen niet loont.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator