Dat ik goedkoper kan/moet/wil gaan leven, dat is een feit, en liefst vegetarisch tot zo weinig mogelijk vlees per week.
Zolang het maar gezond is, dan heb ik daar geen moeite mee.
Ik ben overigens zeer beperkt met de keuze van supermarkt in de buurt, hoewel er een Aldi en een Jumbo hier in mijn dorp is.
Online bestellen heb ik nog overigens (nog) nooit gedaan, en ik ga ik wel vaker naar Duitsland, maar dan moet ik met de Omnibuzz, en daar mag je helaas niet veel meenemen, maar dat scheelt zoveel in prijs op artikelen als wasmiddel, deodorant, verzorgingsartikelen.
Verder moet ik bekennen dat ik een fervente koffiedrinker ben, en heb besloten om een "gewoon" koffiezetapparaat te gaan kopen, want ik ben welhaast verslaafd aan de koffie van Dolce Gusto, dat nieuwe apparaat zal ik waarschijnlijk dus al gauw terugverdiend hebben, en ik ga ook aan de thee, al vind ik dat niet lekker.
Fruit ga ik nu voortaan op de markt kopen, want de plaatselijke Jumbo hier die maakt er een potje van, want de bananen waren bijv. opgeslagen van normaal al jaren 99 cent naar 1,19 euro.
Schandalig hoe de eigenaar van Jumbo, zo waanzinnig veel opgeslagen is met diverse artikelen.
Aldi vind ik best duur voor een persoon alleen, omdat veel van de artikelen, allemaal zo'n grote verpakkingen zijn.
Omdat ik in de WAO zit, is dat gepuzzel waar ik de boodschappen ga halen/doen en speuren naar de aanbiedingen, een zinvolle besteding want je bent er wel een poosje zoet mee, maar het zal wel moeten want over pakweg 5 jaar ga ik de AOW in, en daardoor valt er werkelijk een gedeelte inkomen weg, en ik heb geen pensioen opgebouwd, dus dat wordt smalletjes.
Als ik nu begin, ben ik mss in staat een buffertje op te gaan bouwen, zodat ik niet direkt helemaal voor financiële verrassingen kom te staan.
Het klinkt mss vreemd, maar toen ik in de schulden zat, was ik nooit bezig met de toekomst, in feite was het gewoon iedere maand nadat mijn WAO binnenkwam, na aftrek van loonbeslag, zo dat ik dacht : Hehe weer een maand overleefd, maar nu moet ik meer toekomstgericht gaan denken qua inkomen, en hoe gek het ook klinkt, wordt ik er helemaal moedeloos van, want stel je voor ik wordt "oud", dan zal het wel moeten.
Het enige wat me momenteel bezighoud is: Geen schuld meer, en geen schulden maken, en daar is niet meer kunnen en bovenal niet willen roodstaan, prioriteit nummer 1, want dat is helemaal een no-go als je van een AOW-tje moet gaan leven.
Wat ik ook ga doen, is zegeltjes van de Jumbo sparen, zodat ik "ongemerkt" een klein spaarpotje aanleg voor leuke dingetjes.
Nooit mee bezig geweest, maar ik las dat bij een van de forumleden, die dat deed met AH-spaarzegels.
Verder de eerste keer iets "2e-hands" in mijn huis, want ik heb de leren bank van een bevriend echtpaar gratis gekregen, omdat mijn oude bank echt aan vervanging toe is en mijn toekomstige "nieuwe bank"er nog supergoed uitziet, en hun een nieuwe bank gekocht hebben, en de oude bij mij thuis afleveren eind dec.
Marktplaats staat weliswaar vol met dergelijke spullen, maar ik krijg ze niet hier in huis, want ik heb helaas geen auto, omdat ik simpelweg geen auto meer kan/mag rijden vanwege medicijnen, vanwege een PTSS en paniekaanvallen en mensen achterna lopen en om hulp vragen, dat is niet mijn ding.
Het doet me overigens wel goed om het eens op te schrijven, want ik praat daar erg weinig tot nooit over, en heb helaas weinig sociale kontakten.
De eerste lock-down, heeft me overigens bijna tot aan de rand van overspannenheid gedreven, want ik ben buiten bovengenoemde klachten, waardoor ik ooit in de WAO ben beland, lichamelijk flink ziek geworden: Ik heb inmiddels een schrompelnier die eruit moet binnenkort, en door een haperende alvleesklier en diabetes, mijn ogen zodanig aangetast door staar, dat ik afgelopen jaar nog maar weinig tot niks zag, en de operatie aan beide ogen onder volledige narcose werd maar steeds uitgesteld.
Ik had vorig jaar nov. aan 1 oog geholpen moeten worden en een half jaar daarna aan het andere oog, maar ik ben 9 okt jl. pas geholpen door dat opschalen van de operatie(s).
Alles goed gegaan aan het eerste oog, en ik zie nu weer meer dan 70% ( was inmiddels terug gegaan naar minder dan 20%) aan het geholpen oog, en de andere ingreep zal waarschijnlijk begin jan. 2021 gaan gebeuren.
Ik heb werkelijk steun aan dit forum, want ik ben ook heel systematisch de verhalen aan het lezen van anderen, en hoe pijnlijk de situatie van anderen ook is als ik de verhalen lees, ik put er moed uit voor mezelf omdat het allemaal veel erger had kunnen zijn voor mij, en niet in het minst omdat ikzelf een schuld van bijna 25.000,00 euro heb weggewerkt, zonder schuldhulpverlening.
Enfin ik hou op met zeuren en ga aan de slag, met werkelijk nieuwe moed, en maar kijken waar het schip dan strand, en eens een soort "spaarmeter" hier beginnen op te schrijven om te kijken hoe het loopt, want na aflossing van iemands schuld, dan ben je dr nog niet en heb ik in dit geval nog wel een weg te gaan, voordat je weer helemaal alles op de rit hebt.
Een fijne dag nog allemaal.