Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

willy

Goed bezig, en als de eerste zorgen over geld weg zijn, kun je nadenken over de volgende stappen.
Niets beklemmender dan geldzorgen.
Hoef je nog geeneens onder de streep staan.
Je kunt nu alles weer van de positieve kant bekijken.
Gewoon rustig verder je buffer opbouwen, niets forceren.
En steeds bij elke stap denken: Heb ik het nodig, kan het zonder,
wat wil ik er voor laten, en je hele gemoed zal veranderen.
Je bent een geweldig nieuw verhaal, voor jezelf aan het schrijven.

Domgansje1957

Quote from: willy on Feb 06, 2021, 01:37 PM
Goed bezig, en als de eerste zorgen over geld weg zijn, kun je nadenken over de volgende stappen.
Niets beklemmender dan geldzorgen.
Hoef je nog geeneens onder de streep staan.
Je kunt nu alles weer van de positieve kant bekijken.
Gewoon rustig verder je buffer opbouwen, niets forceren.
En steeds bij elke stap denken: Heb ik het nodig, kan het zonder,
wat wil ik er voor laten, en je hele gemoed zal veranderen.
Je bent een geweldig nieuw verhaal, voor jezelf aan het schrijven.

Dankjewel, en je hebt gelijk Willy.
Zo voelt het ook, al zit ik al tegen mijn AOW-leeftijd aan, het voelt echt als een nieuw begin.

Domgansje1957

Ik lees soms andere topics op dit forum, en omdat ik een vraag heb, ga ik maar door in mijn "oude" topic.

Waarom hebben sommigen van jullie een "noodpotje" thuis en als ik zo vrij mag zijn: Hoeveel moet ik me daarbij voorstellen?
Is dat het beroemde buffertje, en de rest dan op op de bank?

Mijn zwager helpt me namelijk om mijn financieën in orde te houden en vroeger had ik mijn geld, ook altijd gewoon thuis en sinds kort op een spaarrekening, op zijn advies.
Is wel niet veel maar het zit me niet lekker, en dat zal misschien nog wel iets uit het verleden zijn.
Ik zou namelijk mijn geld ook veel liever "thuis" hebben, gewoon vanuit mijn gevoel van vroeger, maar om er verandering in te brengen wil ik daar wel goede argumenten voor hebben, buiten het feit dat ik het vroeger ook zo deed.

Ik had nog een oude spaarrekening, en heb daar recent een (nieuwe)betaalrekening aan gekoppeld en daar spaar ik op voor de Dierziektekosten en de rest gaat dan naar de spaarrekening.

Ik weet me nu ff geen raad meer, wat nu het beste is om te doen.

Meelezertje

Mijn idee ervan is: Noodpotje voor thuis is een relatief laag bedrag voor als je soms komt vast te zitten door sneeuw of ziek of ongelukje. Dat mensen bijv een goede pyama of boodschap voor je kan kopen als je er zelf niet op uit kan bijv. Dan hoef je je pinpas niet mee te geven. Of storing bij de bank zodat je bijv een dag niet kunt pinnen. Daarvoor is 50 euro al genoeg. Je buffer komt gewoon op je spaarrekening. Soms kun je die zelf opdelen in zogenaamde spaarpotjes. Bijv spaarpotje reserveringen voor een hoge rekening die eens per jaar komt. Dat gaat dan weer ervan af als je het nodig hebt. Ik begrijp dat je een spaarpot wil hebben voor de toekomstige AOW periode. Nou dat kun je gewoon op de spaarrekening zetten en daar laten staan.  Pas als er meer dan 30000 euro op staat ga je daar een klein beetje belasting over betalen. En je AOW en pensioen komt er niet door in gevaar. Ook de zorgtoeslag ed niet. Dus lekker veilig op de bank, zou ik zeggen.  Kom je ook niet zo gauw in de verleiding een aankoop te doen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

Ik had nog een oude spaarrekening, en heb daar recent een (nieuwe)betaalrekening aan gekoppeld en daar spaar ik op voor de Dierziektekosten en de rest gaat dan naar de spaarrekening

Dat vind ik een super goede manier.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

willy

Het spaarpotje thuis , hoeft niet groot te zijn, maar een week boodschappen is genoeg.
Je kunt het ergens instoppen, dat niet makkelijk te openen is.
Heb van mijn zus gehoord, dat ze het in een schilderijlijst heeft hangen,
met de tekst noodrantsoen.
Het reserve geld thuis, moet je het gevoel geven, dat een kleine crisis,
je gewoon laat slapen.
Banken zijn perfect voor te sparen, maar als de bankkaart kapot gaat,
duurt het een week voordat die vervangen is.
En dan wil je bij niemand moeten aankloppen.

Domgansje1957

Ik kan er makkelijk vanaf blijven hoor, en vroeger had ik wel echt meer dan 50,00 kontant in huis.
Veel te bang omdat ik een loonbeslag had, dat mijn bankrekening geblokkeerd zou worden door het incassoburo.

Ik dacht dat jullie thuis sparen, dus vandaar mijn vraag.

Katniss

Wij sparen op de bank, maar ook thuis. Ons doel is ongeveer € 1.000,- thuis te hebben liggen, zover zijn we nog niet, maar er lisgt nu iets van € 250,- . We hebben een kluis, dus het ligt best veilig.

Daarnaast hebben we een spaarrekening waarbij het even duurt voordat het geld op onze rekening staat. Daarom hebben we ook een spaarrekening gekoppeld aan onze betaalrekening waar een bedrag van € 1.000,- op staat. Dat is voor onvoorziene kosten, zoals een dierenarts of een autoreparatie.

Mijn vriend heeft een heel fijn salaris, dus het is voor ons wat makkelijker om dat soort zaken met dat soort bedragen te regelen. Hij heeft ook geen schulden. Mijn schulden zijn bijna gereduceerd tot nog 1, waar ik vanaf 1 juli € 600,- per maand aan betaal. dan is de andere nog kleine schuld ook afbetaald. Gelukkig een heel stuk overzichtelijker dan eerst.

Het bedrag op de 'echte' spaarrekening is virtueel verdeeld in verschillende potjes. Dat houdt ik bij in een excel-sheet en dat werkt voor ons goed.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Domgansje1957

Weer een nieuwe vraag, maar nu over AOW.

Nadat ik gescheiden ben heb ik destijds een gedeeltelijke boedelscheiding gehad, en heeft de notaris onze "pensioenrechten" oid verdeeld.

Nu ben ik daar vanalles over aan het opzoeken en lezen, en ten tijde van die bewuste boedelscheiding zat ik al in de WAO.

Ik ga/ging er van uit dat ik na het bereiken van mijn pensioen alleen een basispensioen (geen vetpot) zou krijgen, maar hoe kom ik er achter of er vanuit de WAO nog iets is of is geweest als aanvullend pensioen or whatever, door bijv. premievrijstelling.

Als ik namelijk inlog op Mijn UWV, staan er al die jaren dat ik in de WAO zit, "gewerkte jaren".
Ik weet niet zo gauw uit mijn hoofd wat er precies staat.

Maar wil dat zeggen dat ik na mijn 67 dan ook nog recht heb op een aanvullend pensioen dan?
Of is dat "pensioensparen of datgene wat ze je daar maandelijks voor inhielden" dan gestopt?
Ik werkte destijds op Nedcar, en dat viel onder Groot Metaal, en BV 10, maar meer weet ik er ook niet van.

Waar kun je zoiets het beste navragen, want ik had destijds volgens de notaris ook nog recht op een gedeelte van pensioen van mijn partner.

Alvast bedankt voor als er iemand hier zit die er wat vanaf weet.

jan

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Meelezertje

Als je ingelogd bent op de door Jan genoemde site kun je ook opvragen of er nog elders een pensioenrecht van je staat wat nog niet in het overzicht is opgenomen. Weet je bij welk pensioenfonds Nedcar/ grootmetaal bijv aangesloten was? Dan kun je op hun site ook inloggen. Het kan zijn dat tijdens je WAO ook pensioenpremie ingelegd wordt bij het bedrijf waar je voorafgaand aan de WAO in dienst was. Dat is per bedrijf apart geregeld. Bij mijn man is de pensioenpremie deels doorbetaald/ ingelegd tijdens zijn WAO periode

Domgansje1957

Quote from: Meelezertje on Feb 20, 2021, 02:57 PM
Als je ingelogd bent op de door Jan genoemde site kun je ook opvragen of er nog elders een pensioenrecht van je staat wat nog niet in het overzicht is opgenomen. Weet je bij welk pensioenfonds Nedcar/ grootmetaal bijv aangesloten was? Dan kun je op hun site ook inloggen. Het kan zijn dat tijdens je WAO ook pensioenpremie ingelegd wordt bij het bedrijf waar je voorafgaand aan de WAO in dienst was. Dat is per bedrijf apart geregeld. Bij mijn man is de pensioenpremie deels doorbetaald/ ingelegd tijdens zijn WAO periode

helaas alles uitgezocht en alleen een klein aanvullend pensioentje nog bij de gewone AOW.

Maar ik heb wat minder leuk nieuws gekregen van mijn huisarts.
Ik bleef maar steeds bezig met die angst dat ik het niet ga redden/halen op termijn en slapeloze nachten en stress houden.

Ik heb van de huisarts medicatie tegen PTTS, gekregen waardoor het ietsje beter gaat, ik ben/was werkelijk doodmoe, maar kon niet slapen.

Sinds kort ben ik dus aan het leven van datgene wat ik nu zou krijgen aan WAO, plus Huur en Zorg Toeslag, en dan de rest sparen voor mijn buffertje.
Dat viel behoorlijk tegen hoor, het ging vanaf jan. steeds moeizamer en mijn zorgen werden echt niet minder.

Zelfs uitgezocht op internet mbt. "bijverdienen" in de WAO maar dat is ook praktisch onhaalbaar, want het levert nul komma nul op.

Met pech en een Herkeuring zou ik mijn huidige WAO de komende 3,5 jaar op het spel zetten en dat die gehalveerd zou worden.

Aan het stoppen met roken werkt ook niet bepaald mee, maar ik heb er de inkomsten niet naar en het gaat van mijn spaargeld, en later mijn boodschappengeld in de AOW, af.
Verder heb ik nog 2 honden te voeren en dat gaat er ook nog eens af.

Ik weet echt niet meer hoe ik het vroeger deed, komplete black-out en ik voel me helemaal verloren.

Ik durf zelfs de supermarkt niet in, omdat ik denk dat ik dan teveel uitgeef aan boodschappen.

Hoewel mijn zwager die mijn administratie doet het allemaal nog steeds heel positief ziet, zie ik het helemaal niet meer zitten en ben panisch om dadelijk weer schulden te hebben.

Samengevat: Ik ben een hoop ellende, althans zo voel ik me, al ben ik nu dan uit de schulden.

Meelezertje

Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Het is soms allemaal zo overweldigend. Het moet eerst jezelf maar eens betreffen; dan kan het heel erg op je afkomen. En zie je het niet meer. Doe even rustig aan. Fijn dat er een familielid over je schouder meekijkt.
Het is ook gewoon lastig om minder te gaan uitgeven. Een keertje de fout ingaan kan gebeuren. Je bent pas 3 maanden bezig met de nieuwe insteek. Dat is echt wennen. Ik heb er ook vertrouwen in dat het je gaat lukken. Dat je je leven weer met vertrouwen kunt tegemoet zien en van kunt gaan genieten.

Wat moet ik me voorstellen bij een klein pensioentje? 100 per maand? 500?

Je zou ter overbrugging, om te wennen aan lagere inkomsten, misschien iets minder kunnen sparen. Hou je er rekening mee dat je wellicht straks meer huursubsidie en zorgtoeslag gaat krijgen? Dat maakt het 'gat' tussen nu en straks ook kleiner.
Volgens mij heb ik dat al wel eerder gezegd. Maar als je in de WAO (en later AOW) zit mag je gerust wat spulletjes die je zelf hebt of van iemand krijgt, of zelf maakt,  verkopen bijv via marktplaats. (In de bijstand is dat een ander verhaal) Ga daar eens rustig over nadenken. Dat hoeft niet op stel en sprong. Maar tegen de tijd dat je weer wat lekkerder in je vel zit.

Schrijf lekker van je af hier. Knuffel :-*

Je doet het hartstikke goed. Heel goed dat je ingezien hebt dat er een AOW+klein pensioen periode aankomt. Je bent goed op tijd om daar op te gaan reageren. Eigenlijk is het in dit stadium al hartstikke goed dat je geen nieuwe schulden maakt.En je je al ontwikkelt richting spaarpotje opbouwen. Prima toch. Geniet van je trouwe honden. En dat je geen schulden hebt.

Marjan12

Het is stapje voor stapje, en je doet het goed!

Domgansje1957

Hier ff een berichtje over de huidige stand van zaken.

Weliswaar ook door het vakantiegeld, en belastingteruggave, inmiddels gestegen naar 2500,00.
Ik hou dr wel een Spartaans regime op na mbt mijn huishoudgeld, maar het lukt, ik hou soms wekelijks over van mijn 50,00 per week.

Nog steeds geen schulden of roodstand, en nadat ik de eerste 1000,00 euro zelf had gespaard, ging het steeds beter, en natuurlijk die "klappers" door het vakantiegeld en de belastingteruggave die ik spaarde.
Die eerste 1000,00 waren wel echt een mijlpaal, voor die tijd schoot het niet zo op in mijn gedachte.

Om per maand wat ruimer te zitten heb ik ook van de BsGW het restbedrag in een keer betaald, zodat ik wat dat betreft ook schuldenvrij ben.

Ik zit te piekeren of ik ook niet het Eigen Risico van de ziektekosten in een keer ga betalen, zodat ik per maand wat meer overhoud.

Ik vind het wel moeilijk hoor, zo op die "armoede-grens" te leven, want zo voelt het toch voor me, maar geen schulden meer is toch het belangrijkste, en dat fiks ik toch al bijna een jaar.

Laatst was mijn afwasmachine (pas 3,5 jaar oud) stuk en ik had de circulatiepomp kapot helaas.
Toen heb ik (wel 100,00 voorrijkosten en demontagekosten) besloten dat er geen nieuwe afwasmachine meer komt, en dat was wel ff slikken na 25 jaar niet meer met de hand te hebben afgewassen, maar het is niet anders.
Maar beter dat nu, dan mijn wasmachine, want daar kun je niet zonder.

Enfin, ik leef nog.

Fijne dag verder.