Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven

Started by Domgansje1957, Jun 30, 2020, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Katniss

Stoppen met roken is zeker een goede stap, op meerdere fronten. Ik heb nu bijna 3 jaar geleden gestopt en ik kan nu echt zeggen dat ik ervan af ben. Een hele tijd nog dat gevoel gehad van: lekker een sigaret. Daarentegen heb ik er nooit een moment spijt van gehad dat ik die beslissing heb genomen.

Als je toch op de gezonde toer gaat: download de samengezond app. Door te lopen kun je 3,- kadobon per week verdienen. Zo ben je gezond bezig en loop je een leuk bedrag bijelkaar. De kadobonnen zijn 3 jaar geldig, dus hebt de tijd om echt een leuk bijelkaar te sparen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Marjan12

Stoppen met roken, is goed voor je. Als je stopt wordt je wel wat zwaarder, waarschijnlijk omdat je een vervanging zoekt.

Joost

Als je maar stopt, met roken..........
Quote from: Marjan12 on Dec 11, 2020, 10:01 PM
Stoppen met roken, is goed voor je. Als je stopt wordt je wel wat zwaarder, waarschijnlijk omdat je een vervanging zoekt.

Domgansje1957

Ik weet (nog) niet of het een goede zet is/was, maar om mezelf te beschermen heb ik mijn zus en zwager gevraagd om samen met mij een budget op te stellen om met ingang van mijn AOW, en goeie buffer opgebouwd te hebben, om dat mogelijke inkomensverlies sowieso op te vangen.
Mss moet of ga ik wel verhuizen, en goedkoper/kleiner te wonen omwille van de financiƫn.
Die hulp inroepen heb ik ook gedaan omdat mijn familie me tot 2 keer toe geholpen heeft, middels schenkingen, om van mijn schulden af te geraken, en ik wil koste wat kost voorkomen om nog eens, zeker in deze tijden in de problemen te voorkomen, want ik vind het maar balanceren op een slap koordje hoor.

Ik snap helaas niks van al die spreadsheets, en virtuele huishoudboekjes en schreef alles altijd per maand aan inkomsten en uitgaves, en ik "spaarde" niet echt, was ook geen ruimte voor, en dat kan niet meer, dus er moet een buffer komen, en wel zo snel mogelijk.

Ik zie het overigens als een soort van Vrijwillig Bewind, en geloof me maar dat ik blij ben dat eindelijk eens iemand over mijn schouder meekijkt nu ik met een schone lei kan beginnen.
Ik kan mijn "zorgen" nu wel delen ipv hier alleen op het forum, wat ook geweldig is trouwens.

Het enige wat ik nog moet betalen is een huur-"achterstand", want ik betaal mijn huur altijd 14 dagen te laat en achteraf, zo gauw mijn WAO binnen komt, maar dat gaat veranderen met het vakantiegeld en belastingteruggave van 2021, en dan is er echt geen aandachtspuntje meer, behalve zuinig leven, wat ook

Die huurachterstand is overigens ontstaan doordat mijn Woning-corpatie na fusie, bedongen heeft dat we de huur vooraf moeten gaan betalen. En ik betaalde voorheen altijd, en nu nog de lopende (huur)maand.

Zal een flinke aanslag zijn op mijn budget, want ik moet dan in een keer 688,88 betalen van dat reserve-geld, dus het wordt een zuinig jaar sowieso al.
Verder vond mijn zus dat ik beter geld uit kan geven aan een belastingconsulent, omdat ik wellicht nog geld laat liggen aan belastingteruggave.

We gaan het zien, al werkt zo'n spreadsheet op jaarbasis wel confronterend, ik vind het zelfs wat ontmoedigend, maar het is niet anders.

Voor jullie allemaal een geweldig goed financieel 2021 gewenst en bovenal blijf gezond.

willy

Ikzelf spaarde altijd aan het begin van de maand.
Aan het eind van de maand had ik bijna niets meer over , om te sparen.
Maar wat bleek , als ik in het begin van de maand FL 50,- opzij zette , dan hield ik evenveel over.
Ik was dan ook het type, ik leefde na gelang mijn inkomsten.
Extra's kopen als er aan het einde van de maand , over was.
Toen ben ik radicaal over gegaan op , alleen wat nodig is, niets extra's, en bleek mijn inkomen groot genoeg.
Ik woonde dan ook alleen , en had vrij snel een grote buffer voor vakantie.
Tegenwoordig moet mijn vrouw me er op wijzen , om uit te geven.
Met haar "toestemming", heb ik geen probleem om uit te geven, maar als ik zelf beslis,
ben ik een Dagobert Duck.
Ik ben niet gierig, ik geef niet graag uit.  ::)
Ik moet wel voortdurend excell programma's volgen, in planningen denken, en doelen opstellen.
Anders ben ik binnen de kortste keren weer bij af.
Sparen is ook een vorm van budget.
Net als andere kosten, heb ik die hier geboekt als vaste lasten.
Van een gedeelte bespaar ik door pensioen en ander soort sparen dan weer op de belasting.
Ik betaal namelijk belasting, en dat betekent dus dat ik meer dan het minimum verdien.
Door pensioen en lange termijn sparen, kan men in Belgiƫ belasting teruggave (vermindering) krijgen.
Ook ik wil over 15 jaar redelijk kunnen blijven rondkomen.
Daarom is een goede belastingadviseur, of nerd , een goede investering.
Soms heb je recht op extra premies, teruggaven etc, waar je geen idee van hebt.

Meelezertje

@ 'Domgansje'  Wat betreft verhuizen. Verhuizen kost ook veel. En mogelijk ga je meer huursubsidie ontvangen als je inkomen door de AOW lager wordt. De huidige hoogte van je huur valt mooi onder de huursubsidie grens en ik verwacht dat dat wel blijft tegen de tijd van jouw aow. En als je nu fijn woont... denk dubbel na of je daarop moet gaan inzetten.
Hartstikke goed van je dat je vertrouwde mensen laat meekijken. Koester zo'n familie.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

abnormaal

QuoteWe gaan het zien, al werkt zo'n spreadsheet op jaarbasis wel confronterend, ik vind het zelfs wat ontmoedigend, maar het is niet anders.

Dit klopt, maar zet je wel met beide voeten op de grond.
Voor jullie allemaal een geweldig goed financieel 2021 gewenst en bovenal blijf gezond.

Hetzelfde en op een betere toekomst!

marco

Ik heb het volste vertrouwen dat het je gaat lukken !
Marco en Bianca

Meelezertje

Verder vond mijn zus dat ik beter geld uit kan geven aan een belastingconsulent, omdat ik wellicht nog geld laat liggen aan belastingteruggave.

Je kunt altijd zelf inloggen op de site van de belastingdienst (sommige dingen zelfs zonder in te loggen) of je soms bepaalde toeslagen hebt laten lopen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Joost

Domgansje1957

Heel onwerkelijk, maar alles betaald en in januari begonnen met sparen: 200,00 euro op de spaarrekening, en geld overgehouden van het Huishoudgeld.
Het begin is er al tenminste, en ik voel me schatrijk, en ook 50,00 euro op een aparte (nieuwe) rekening om de Dierziektekosten op te vangen, want ik heb de Dierziektekostenverzekering stopgezet omdat ik vorig jaar, niet bij de DA ben geweest met mijn 2 honden, dus de premie van 75,00 euro voor 2 honden per maand, had kunnen sparen.

Verder begonnen met klussen (schilderen) want vanaf 2009, toen die schulden begonnen op te spelen, noodgedwongen overal mee gestopt, omdat ik nog geeneens geen geld had om wat te "kunnen" klussen.
Mijn gang, overloop en deuren, worden/zijn heerlijk wit en ik wordt er zo blij van, en dat is de winst van schuldenvrij zijn:

Je krijgt enorm veel tijd en energie om ook zoiets te gaan doen, en een pot verf kost immers ook geld.

Fijne dag allemaal.

Domgansje1957

Quote from: abnormaal on Feb 05, 2021, 02:18 PM
Dit is leuk nieuws, fijn dat alles op zijn pootjes is terecht gekomen!

Als ik dat opgeluchte gevoel maar kan vasthouden en door kunnen blijven klussen, dan ga ik er zelf ook in geloven, en kan ik mijn accu opladen, om de toekomst wat positiever tegemoet te zien.
Die konstante stress van al die jaren, schilder ik nu weg, en mijn huis wordt er mooier op, en daar wordt ik ook ook zo blij van.

Heerlijk om op de ladder te zitten in mijn fris geschilderde gang, en aan andere dingen te denken dan aan die eeuwige schulden.

Ik leef met iedereen mee op dit forum, die er nog middenin zit, en zo fijn dat ik nu in de positie ben om anderen moed in te praten, want het kan echt, en is het fijnste wat er is als je kunt zeggen: Dat heb ik toch maar mooi zelf gedaan/opgelost.

Zelfs de crisis na deze Corona-crisis, die er ongetwijfeld gaat komen en iedereen treffen, lijkt er wat minder erg door.

Meelezertje

Trots op je! Heerlijk gevoel. Je  hebt zelf de regie weer in handen.